DB 880 Käyntiinlähto
+2
OlleK
pepe494
6 posters
Sivu 1 / 1
DB 880 Käyntiinlähto
Olis kysymys käyntiin lähtö ongelmasta kun vaatii pitkän startin pyörittää hyvin ja vaalea savu tulee putkesta mutta vaatii 3-4 min ennenku lähtee.
Polttoaine vuoto on sammuttimen akselin juuresta mutta ollut kokoajan ja lähti aikasemmin helpommin .Mikä vaikutus siirtopumpun kunnolla ? vai mitä muuta ? Onko pumpun tiivistesarja helppo vaihtaa eli vaatiiko ajoitusta tms ? Kone on numeroltaan 4/40
Polttoaine vuoto on sammuttimen akselin juuresta mutta ollut kokoajan ja lähti aikasemmin helpommin .Mikä vaikutus siirtopumpun kunnolla ? vai mitä muuta ? Onko pumpun tiivistesarja helppo vaihtaa eli vaatiiko ajoitusta tms ? Kone on numeroltaan 4/40
pepe494- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 2
Vs: DB 880 Käyntiinlähto
Suosittelen suuttimien viemistä osaavaan dieselkorjaamoon tarkistusta, mahdollista korjausta ja säätämistä varten. Ei kannata heti irrottaa syöttöpumppu, se on paljon suuempi ja vaativampi työ.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB 880 Käyntiinlähto
Saattaa olla että on puristukset jo alentuneet vanhasta. Älä hinkkaa starttimoottoria loppuun noin pitkillä pyörityksillä. Hommaa joku konsti painaa kuumaa ilmaa imusarjaan startatessa. Itte käytän kuumailmapuhallinta. Lähtee aina heti.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5106
Vs: DB 880 Käyntiinlähto
Tuosta DB:n omasta imusarjan "kuumailmapuhaltimesta", siis hehkusta sellainen kysymys, että voisiko sen polttoaineputkeen asentaa esim. pienen neulaventtiilin? Tekisi vaikkapa jarruputkityökalua apuna käyttäen liitokset.
Onkohan tuolle alkuperäiselle putkelle ilmoitettu sen nimelliskokoa?
Hehkua ei ole tarvinnut mutta voisihan se olla hyvä olla käyttövalmiudessa jos ei sattuisi olemaan verkkosähköä saatavilla.
Onkohan tuolle alkuperäiselle putkelle ilmoitettu sen nimelliskokoa?
Hehkua ei ole tarvinnut mutta voisihan se olla hyvä olla käyttövalmiudessa jos ei sattuisi olemaan verkkosähköä saatavilla.
okie- David Brown : 1200
Viestien lukumäärä : 23
Paikkakunta : Mäntsälä
Vs: DB 880 Käyntiinlähto
Tehtaan asentamaan hehkuun tulee niin iso putki, että varmasti piisaa hotu. Siinähän toimii annostelijana venttiili, joka avautuu kun lanka on tarpeeksi kuuma. Minulle ei oiken valjennut, mikä tarkoitus sillä neulan mentävällä reijällä olisi.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5106
Vs: DB 880 Käyntiinlähto
Kyse olisi varotoimenpiteestä sen vuoksi, että hehkuventtiilin alkaessa vuotaa omia aikojaan, ei polttoaine valuisi sylinteriin/sylintereihin. Tällaista lienee tapahtunut. Tämänkaltainen asia on voitu estää puristamalla putki kokonaan tukkoon mutta sen käyttöönotto tarvittaessa.... ?
Voisi käyttää toki muutakin kuin neulaventtiiliä, mikäli virtaaman täytyisi olla tietyn suuruinen.
Voisi käyttää toki muutakin kuin neulaventtiiliä, mikäli virtaaman täytyisi olla tietyn suuruinen.
okie- David Brown : 1200
Viestien lukumäärä : 23
Paikkakunta : Mäntsälä
Vs: DB 880 Käyntiinlähto
Ei siihen suuttimien paluuputkeen eikä Thermostart laitteen syöttöputkeen pidä laittaa mitään "neulaventtiilejä" eikä muita estimiä. Kaikki putket täytyy olla aina täysin auki. Thermostart venttiilin oma sulkuventtiili on joskus vuotanut, mutta näitä tapauksia on todella vähän ja tapahtuvat yleensä laitteissa joissa on ikää jo huomattavan monta vuotta, jos tapahtuu koskaan. Ei tämä järjestelmä vaadi mitään "varotoimenpiteitä". Vielä siitä "virtaamasta". Thermostart venttiilin läpi kulkeva polttoainemäärä määrätään itse laitteessa, ei putkiston avulla.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB 880 Käyntiinlähto
Saako kone varmasti kaiken poltoaineen mitä siirtopumppu yrittää imeä? Omassa 1690 oli tuollainen vaiva joulu-tammikuussa minuutin vaati että starttasi. Lopulta ei mitään. Vaaleeta haikua lykkäsi hieman vaan. Vaihoin siirtopumpun, lykkäsin tankeista aineet yhdysputkesta ulos saaveihin, komeita jääkönttejä tuli.. ym roinaa. Nyt toimii..
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: DB 880 Käyntiinlähto
pepe494 kirjoitti:Olis kysymys käyntiin lähtö ongelmasta kun vaatii pitkän startin pyörittää hyvin ja vaalea savu tulee putkesta mutta vaatii 3-4 min ennenku lähtee.
Polttoaine vuoto on sammuttimen akselin juuresta mutta ollut kokoajan ja lähti aikasemmin helpommin .Mikä vaikutus siirtopumpun kunnolla ? vai mitä muuta ? Onko pumpun tiivistesarja helppo vaihtaa eli vaatiiko ajoitusta tms ? Kone on numeroltaan 4/40
Nuo sammuttimen akselitiivisteet/kopan tiiviste maksaa koko satsina n. 10€, vaiha pois vaan. Siirtopumppukin kantsii katsoa, toimiiko.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: DB 880 Käyntiinlähto
]Olis kysymys käyntiin lähtö ongelmasta kun vaatii pitkän startin pyörittää hyvin ja vaalea savu tulee putkesta mutta vaatii 3-4 min ennenku lähtee.
Polttoaine vuoto on sammuttimen akselin juuresta mutta ollut kokoajan ja lähti aikasemmin helpommin .Mikä vaikutus siirtopumpun kunnolla ? vai mitä muuta ? Onko pumpun tiivistesarja helppo vaihtaa eli vaatiiko ajoitusta tms ? Kone on numeroltaan 4/40[/quote]
Nuo sammuttimen akselitiivisteet/kopan tiiviste maksaa koko satsina n. 10€, vaiha pois vaan. Siirtopumppukin kantsii katsoa, toimiiko.
Siirtopumppua epäilen kyllä tankista tuleva polttoaine putki korvattu näköjään kumiletkulla osittain . Kyllä suuttimetkin otan huoltoon keväällä . Saako ton syöttöpumpun kannen helposti pois paikallaan jos vaihdan sen sammutimen vivun akselin tiivisteen ?
Polttoaine vuoto on sammuttimen akselin juuresta mutta ollut kokoajan ja lähti aikasemmin helpommin .Mikä vaikutus siirtopumpun kunnolla ? vai mitä muuta ? Onko pumpun tiivistesarja helppo vaihtaa eli vaatiiko ajoitusta tms ? Kone on numeroltaan 4/40[/quote]
Nuo sammuttimen akselitiivisteet/kopan tiiviste maksaa koko satsina n. 10€, vaiha pois vaan. Siirtopumppukin kantsii katsoa, toimiiko.
Siirtopumppua epäilen kyllä tankista tuleva polttoaine putki korvattu näköjään kumiletkulla osittain . Kyllä suuttimetkin otan huoltoon keväällä . Saako ton syöttöpumpun kannen helposti pois paikallaan jos vaihdan sen sammutimen vivun akselin tiivisteen ?
pepe494- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 2
Vs: DB 880 Käyntiinlähto
Näissä traktoreissa, joissa on tankki moottorin yläpuolella, ei siirtopumpun rooli ole niin tärkeä kuin satulatankkimalleissa. Esim Ford 4000:ssa ei taida olla siirtopumppua lainkaan. Tietenkin se parantaa polttoaineen läpimenoa suodattimista jos siellä alkaa olla tukkoista, mutta syöttöpumppu ei tarvitse isoa painetta saadakseen polttoainetta. Vanhoissa traktoreissa saattaa tankilta tuleva putki ryytää tukkoon koska tankin pohjalle kertyy ajan saatossa ties mitä sedimenttiä, joka joskus lähtee liikkeelle.
Pumpun päällä oleva koppa on kiinni vain niillä pikku ruuveilla, joten sen avaaminen on helppoa. MUISTA PUHTAUS. Kannessa olevasta kaasuvivusta menee jousi pumpun säätimelle, älä venäytä sitä kun otat kannen pois ja muista laittaa jousen pää samaan reikään missä se on ollutkin.
Jos moottori kerran käyntiin lähdettyään pelaa jokseenkin normaalisti, kiihtyy, vetää, ottaa kierroksia jne. ,niin pumpussa ei ole ajoituksessa, säätimessä tai korkeapainepäässä, kuten ei myöskään polttoaineen saannissa todennäköisesti isompaa vikaa. Huonoon käynnistyvyyteen saattaa olla osasyyllinen pumpun huono välipaine, jonka pumppaa kuoren sisäpuolelle pumpun peräpäässä oleva ristisiipinen välipainepumppu. Jos ja kun välipainepumppu kuluu harvaksi, niin se ei jaksa nostaa pumpun kuoren sisään kunnollista välipainetta kun moottori pyörii hitaasti niinkuin startatessa tapahtuu. Päälle päin näkyvää oiretta ei ole oikein muuta, mutta startatessa pakoputkesta tulee harmaata sumua, eli palamatonta polttoainetta laiskanlaisesti, vähän kuin tupakinsavua puhaltelisi. Kun syöttö pelaa kunnolla niin sieltä tulee putken täydeltä usvaa.
Välipainepumppuun on saatavana varaosina uusia siipiä, mutta kyllä kai niitä aika harvoin vaihdetaan.
Pumpun päällä oleva koppa on kiinni vain niillä pikku ruuveilla, joten sen avaaminen on helppoa. MUISTA PUHTAUS. Kannessa olevasta kaasuvivusta menee jousi pumpun säätimelle, älä venäytä sitä kun otat kannen pois ja muista laittaa jousen pää samaan reikään missä se on ollutkin.
Jos moottori kerran käyntiin lähdettyään pelaa jokseenkin normaalisti, kiihtyy, vetää, ottaa kierroksia jne. ,niin pumpussa ei ole ajoituksessa, säätimessä tai korkeapainepäässä, kuten ei myöskään polttoaineen saannissa todennäköisesti isompaa vikaa. Huonoon käynnistyvyyteen saattaa olla osasyyllinen pumpun huono välipaine, jonka pumppaa kuoren sisäpuolelle pumpun peräpäässä oleva ristisiipinen välipainepumppu. Jos ja kun välipainepumppu kuluu harvaksi, niin se ei jaksa nostaa pumpun kuoren sisään kunnollista välipainetta kun moottori pyörii hitaasti niinkuin startatessa tapahtuu. Päälle päin näkyvää oiretta ei ole oikein muuta, mutta startatessa pakoputkesta tulee harmaata sumua, eli palamatonta polttoainetta laiskanlaisesti, vähän kuin tupakinsavua puhaltelisi. Kun syöttö pelaa kunnolla niin sieltä tulee putken täydeltä usvaa.
Välipainepumppuun on saatavana varaosina uusia siipiä, mutta kyllä kai niitä aika harvoin vaihdetaan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5106
Vs: DB 880 Käyntiinlähto
Voihan sinne hehkun löpöputkeen/letkuun laittaa magneettiventtiilin, näin tein omaanikin. Hehkulta ryöstetty virta, eli aukee heti kun hehkulle tulee virta. Sopivia pikkuventtiilejä löytyy ihan varaosaliikkeistä tai vaikka jostain vanhemmista kaasuttimista.
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa