Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

db 1212/79 ad4/55

Siirry alas

db 1212/79  ad4/55 Empty db 1212/79 ad4/55

Viesti  Martti60 Ti Helmi 17 2015, 20:13

Apuva!

Ostin otsikossa mainitun konevikaisen taavetin ja nyt mulle nauraa niin varaosakauppiaat kuin naapuritkin.on kuulemma niin
harvinainen moottori ettei osia saa mistään?kampiakseli käyrä ja nokka-akseli poikki rattaan juuresta.oisko vihjeitä? Kone oli rempattu hiljattain mutta piipusta satanut n.10 litraa vettä koneeseen(edellinen omistaja).

Martti60

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 9

Takaisin alkuun Siirry alas

db 1212/79  ad4/55 Empty Vs: db 1212/79 ad4/55

Viesti  Vierailija Ti Helmi 17 2015, 20:22

http://www.konekorjaamo.fi/index.php?type=1667&brand=1532&model=377&cPath=18&sort=2a&page=3

Tuolta saa kampiakselin,Koneliike Pihlajaniemeltä ainakin nokka-akselin ym.purkuosaa,uusia alkuperäisiähän noihin ei enää saa,ehkä turkissa tehty nuo kampiakselit,muutamia on laitettu ja toimineet on,joillakin ollu ongelmiaki.

Jos romikselta koko moottorin kahteleisit...

Vierailija
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

db 1212/79  ad4/55 Empty Vs: db 1212/79 ad4/55

Viesti  jusape Ti Helmi 17 2015, 23:38

Uusikin akseli voi olla syytä käyttää koneistamolla, suoruuden ja kaulojen koon tarkistuksessa.... Eikös jollain ollut juuri näissä ongelmaa "uuden" akselin kanssa ???

Osia varmasti löytyy, käytettyjä. Ei nuo nyt niin harvinaisia vehkeitä kuiteskaan ole.....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2486
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

db 1212/79  ad4/55 Empty Vs: db 1212/79 ad4/55

Viesti  Vierailija Ke Helmi 18 2015, 07:52

Täällä oli aikonaan juttua muutamasta Taavetista jossa katkeili useampia kampiakseleita peräkkäin ja niistä osa oli näitä halpamaatuotantoakseleita,saattoi olla vikaa akseleissakin mutta saattoi olla ite moottorissakin melthamista asti seurannu hama.

Ite olen mitannu mikrometrillä kaulat noista ennen asennusta ja justiin tehdasarvoissa on ollu,puulaatikossa oli todistus että laatu tarkistettu ja tehtaan osoitekki oli.

Voi olla että jotkut remonttimiehet on oikonu ja jättäneet kiertokankien alapäät mittauttamatta ja koneistuttamatta,silloin ei akselin kaulamitat natsaa,tämä useasti akselin vaihattanu kyllä oli tehny kaikki niinkun kuuluu ja paljon enemmänki.

Vierailija
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

db 1212/79  ad4/55 Empty Vs: db 1212/79 ad4/55

Viesti  outsider Ke Helmi 18 2015, 12:35

Martti60 kirjoitti:Apuva!

Ostin otsikossa mainitun konevikaisen taavetin ja nyt mulle nauraa niin varaosakauppiaat kuin naapuritkin.on kuulemma niin
harvinainen moottori ettei osia saa mistään?kampiakseli käyrä ja nokka-akseli poikki rattaan juuresta.oisko vihjeitä? Kone oli rempattu hiljattain mutta piipusta satanut n.10 litraa vettä koneeseen(edellinen omistaja).

Noista varaosakauppiaitten ja naapurien jutuista ei kannata välittää .Alas vessanpöntöstä vaan.
Pitäähän kampiakselissa käyriä olla Very Happy Very Happy
Taavetti on aina ollut kadehtijoiden kohteena.

Kyllä nähin osia löytyy siinä kuin vastaavanikäisiin kotimaisiin.
Sehän ei oo konetyyppivika jos vettä lasketaan moottoriin.

Minullakin on ylimääräinen 1200 moottori jossa on nokka-akseli jos sellaista kaipaat.

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1841

Takaisin alkuun Siirry alas

db 1212/79  ad4/55 Empty Vs: db 1212/79 ad4/55

Viesti  Martti60 Ke Helmi 18 2015, 15:49

Kiva että nokka löytyis,mihins hintaan paketoisit aarteen?jos vaikka sähköpostiin martti.lindroos@lindrooscharter.fi laittelisit tietoa.lähetän sitte kevväämmällä kuvia naapureiden ilmeistä kun savut tulee piipusta.ja vielä olis se kampi kateissa,sen verran
kierossa ettei koneistamalla tu kalua.t.martti ja hänen taavettinsa

Martti60

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 9

Takaisin alkuun Siirry alas

db 1212/79  ad4/55 Empty Vs: db 1212/79 ad4/55

Viesti  OlleK Ke Helmi 18 2015, 16:24

Tarkistuta ensin runkolaakereiden linja lohkossa. Jos on poikkeamia tulee laakerilinja aarporata. Tarkista, että uudessa kampiakselissa on tehty runkolaakereiden kaulojen työstö oikein. Säde kaulojen reunoilla tulee muistaakseni olla 3,2 mm ja koko pyöristys tulee olla yhtä sileä, kun itse kaula. Oikean mitan löydät, kun otat yhteyttä johonkin vanhaan David Brown huoltomieheen jolla on tallessa vanhat tekniset tiedotukset. Minkäänlaisia uria tai muunlaisia säteitä ei sallita tässä kohdassa. Kampiakseli tulee hioa sillä tavalla, että hiomakiven reunaan tehdään pyöristys jonka säde on oikea ja kivi ajetaan aivan kaulan reunalle asti.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1420

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa