Case 1494 projekti
5 posters
Sivu 1 / 1
Case 1494 projekti
Terve vaan kaikille foorumilaisille.
Ostin äsken vuosimallin 1985 Case 1494 4x4:n hydrashiftillä. Todetaan aluksi ettei traktorien tekniikka ole juurikaan tuttua mulle, mutta auto-, ja tekniikkapuolelta on ammatin puolesta kohta 20 vuoden kokemus joten sallikaa ns. tyhmät kysymykset aloittelijalle
Sitten aiheeseen. Kyseinen projekti on ehkä pahiten kaltoin kohdeltu yksilö jonka olen romuttamon ulkopuolella koskaan nähnyt. Traktori on seissyt 5-10 vuotta ilmeisesti hajottuaan siten ettei edellinen omistaja sitä enää saanut viriteltyä toimimaan. Juuri mikään ei ole ehjää, ja sekin mikä toimii toimii koska se on valmistettu nyrkin paksuisesta teräksestä
Vikoja on niin paljon etten jaksa edes kaikkea pientä mainita, mutta käsityksen tämän yksilön kunnosta saa kun mainitaan muutama juttu:
-Keulamaski on halki joka paikasta
-Lokasuojat runnottu mutkalle ja osittain ruosterei'illä
-Raidetanko ajettu kiveen mutkalle
-rappuset vääntyneet solmuun molemmin puolin
-Moottori, vaihteisto ja etukehto rungosta 5 sentin öljypaskakerroksen alla
-Jäähdytin turvonnut ja haljennut yläsäiliöstä korjauskelvottomaksi, luultavasti pitkän seisonnan ja jäähdytinnesteen erottumisen takia
-Kaasuvivusto ruostunut jumiin niin että kaasua saa lisää mutta se myös jää päälle, vivustosta puuttuu lisäksi jotain pikkukiinnikkeitä poikittaisakselista lähtevän vaijerin päästä
-Mikään sähkölaite ei toimi, paitsi tuulilasinpyyhkijä
-Sisusta pommin jäljiltä, lattialla 5 senttiä paskaa, penkin pehmusteista jäljellä muisto
-Taka-aisojen nosto ei toimi, kuulemma nostomännän käyttämä ns. norsunkärsävipu murtunut, akselikotelon päässä oleva tulppa puuttuu koska ed. omistaja on käynyt avaamassa jotain sieltä.
jne jne jne loputon määrä vikoja. Kaiken kaikkiaan kaltoin kohdeltu yksilö.
No, sit hyvät puolet:
-Polttoainejärjestelmän ilmauksen jälkeen kone hörähti tulille pienen sinisen savun saattelemana joka loppui pian ja pannu alkoi käymään todella siististi. Sen jälkeen käynnistyminen on aina ollut muutaman pyörähdyksen juttu, käynnistäminen tosin on ollut perinteinen ruuvaria solenoidin napoihin
-Aluevaihteisto toimii kaikilla vaihteilla, hydrashiftin toimintaa en ole päässyt kokeilemaan
-Kytkin toimii hyvin, tosin pää-, ja työsylinterien tiivisteet pitää vaihtaa
-Jakajapumpun kierrosluvunsäätö toimii, vedin n. 300-500kg kiveä liinalla jyrkkään ylämäkeen tyhjäkäynnillä ja tyhjäkäynti säilyi.
-Kone ottaa hyvin kierroksia ja kuulostaa terveeltä, voimaa on.
-Tuntimittari näyttää 3500 tuntia, en tosin ole tarkistanut kasvaako lukema
Ostin tän sen takia että traktorin kilohinnaksi jäi joitain senttejä, joten isosta investoinnista ei vielä ole kysymys.
Aloitan korjaukset jäähdyttimen vaihdosta ja jäähdytysjärjestelmän huuhtelusta, jonka jälkeen moottoria uskaltaa käyttää pidempään ilman ylikuumenemisvaaraa.
Jos lohkossa ei ole pakkasvaurioita (eikä nestevuotoja missään jäähdytintä lukuunottamatta näy), mitä kannattaisi tehdä seuraavaksi? Tässähän on vaara, että kaiken kaikkiaan tämän rakentaminen toimivaksi maksaa enemmän kuin ehjän ostaminen.
Ostin äsken vuosimallin 1985 Case 1494 4x4:n hydrashiftillä. Todetaan aluksi ettei traktorien tekniikka ole juurikaan tuttua mulle, mutta auto-, ja tekniikkapuolelta on ammatin puolesta kohta 20 vuoden kokemus joten sallikaa ns. tyhmät kysymykset aloittelijalle
Sitten aiheeseen. Kyseinen projekti on ehkä pahiten kaltoin kohdeltu yksilö jonka olen romuttamon ulkopuolella koskaan nähnyt. Traktori on seissyt 5-10 vuotta ilmeisesti hajottuaan siten ettei edellinen omistaja sitä enää saanut viriteltyä toimimaan. Juuri mikään ei ole ehjää, ja sekin mikä toimii toimii koska se on valmistettu nyrkin paksuisesta teräksestä
Vikoja on niin paljon etten jaksa edes kaikkea pientä mainita, mutta käsityksen tämän yksilön kunnosta saa kun mainitaan muutama juttu:
-Keulamaski on halki joka paikasta
-Lokasuojat runnottu mutkalle ja osittain ruosterei'illä
-Raidetanko ajettu kiveen mutkalle
-rappuset vääntyneet solmuun molemmin puolin
-Moottori, vaihteisto ja etukehto rungosta 5 sentin öljypaskakerroksen alla
-Jäähdytin turvonnut ja haljennut yläsäiliöstä korjauskelvottomaksi, luultavasti pitkän seisonnan ja jäähdytinnesteen erottumisen takia
-Kaasuvivusto ruostunut jumiin niin että kaasua saa lisää mutta se myös jää päälle, vivustosta puuttuu lisäksi jotain pikkukiinnikkeitä poikittaisakselista lähtevän vaijerin päästä
-Mikään sähkölaite ei toimi, paitsi tuulilasinpyyhkijä
-Sisusta pommin jäljiltä, lattialla 5 senttiä paskaa, penkin pehmusteista jäljellä muisto
-Taka-aisojen nosto ei toimi, kuulemma nostomännän käyttämä ns. norsunkärsävipu murtunut, akselikotelon päässä oleva tulppa puuttuu koska ed. omistaja on käynyt avaamassa jotain sieltä.
jne jne jne loputon määrä vikoja. Kaiken kaikkiaan kaltoin kohdeltu yksilö.
No, sit hyvät puolet:
-Polttoainejärjestelmän ilmauksen jälkeen kone hörähti tulille pienen sinisen savun saattelemana joka loppui pian ja pannu alkoi käymään todella siististi. Sen jälkeen käynnistyminen on aina ollut muutaman pyörähdyksen juttu, käynnistäminen tosin on ollut perinteinen ruuvaria solenoidin napoihin
-Aluevaihteisto toimii kaikilla vaihteilla, hydrashiftin toimintaa en ole päässyt kokeilemaan
-Kytkin toimii hyvin, tosin pää-, ja työsylinterien tiivisteet pitää vaihtaa
-Jakajapumpun kierrosluvunsäätö toimii, vedin n. 300-500kg kiveä liinalla jyrkkään ylämäkeen tyhjäkäynnillä ja tyhjäkäynti säilyi.
-Kone ottaa hyvin kierroksia ja kuulostaa terveeltä, voimaa on.
-Tuntimittari näyttää 3500 tuntia, en tosin ole tarkistanut kasvaako lukema
Ostin tän sen takia että traktorin kilohinnaksi jäi joitain senttejä, joten isosta investoinnista ei vielä ole kysymys.
Aloitan korjaukset jäähdyttimen vaihdosta ja jäähdytysjärjestelmän huuhtelusta, jonka jälkeen moottoria uskaltaa käyttää pidempään ilman ylikuumenemisvaaraa.
Jos lohkossa ei ole pakkasvaurioita (eikä nestevuotoja missään jäähdytintä lukuunottamatta näy), mitä kannattaisi tehdä seuraavaksi? Tässähän on vaara, että kaiken kaikkiaan tämän rakentaminen toimivaksi maksaa enemmän kuin ehjän ostaminen.
Viimeinen muokkaaja, rockhq pvm Pe Loka 31 2014, 23:33, muokattu 1 kertaa
rockhq- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5
Vs: Case 1494 projekti
Tervetuloa talliin!
Aluksi että on kyllä työmaata tuossa.. Purkaamoillekin tarjotaan parempikuntoisia.. Helpommalla pääsisi jos parempikuntoisen ostat.
Mikä tuossa HS kepissä vikana, eikö se liiku? siinä kojetaulun oikealla puolella neliasentoinen vipu.
Aluksi että on kyllä työmaata tuossa.. Purkaamoillekin tarjotaan parempikuntoisia.. Helpommalla pääsisi jos parempikuntoisen ostat.
Mikä tuossa HS kepissä vikana, eikö se liiku? siinä kojetaulun oikealla puolella neliasentoinen vipu.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: Case 1494 projekti
Hydra Shift vaihteita tulee käyttää seuraavalla tavalla: Kytkinpoljin pohjaan, Hydra Shift vipu kojetaulun kyljessä vaihteelle 1 ja valitaan haluttu aluevaihde. Tämän jälkeen lähdetään liikkeelle ja traktorin liikkuessa vaihdetaan yksi HS vaihde kerralla ylös tai alas koskematta kytkinpolkimeen. Liikkeelle lähdettäessä tulee HS vipu aina olla 1-vaihteella. Hydra Shift ei ole automaattivaihteisto, vaikka jotkut sitä luulee, vaan 4-pykälinen pikavaihde. Vaihteiston monilevykytkimet ja jarrupannat luistavat ja kuluvat jos joku muu HS vaihde, kun ykkönen on pesässä liikkeelle lähdettäessä. HS vaihteita voidaan vaihtaa myös traktorin seisoessa paikallaan ja aluevaihdekepin ollessa vapaalla. Jokaisen vaihteen kytkeytyminen havaitaan moottori kierrosluvun ja äänen muutoksilla, kun kuormitus muuttuu.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Case 1494 projekti
Kirjoitin tossa pitkän stoorin joka jostain syystä hävisi.
Hydrashiftin toimintaan en ole ehtinyt paneutua lainkaan, pitää toi jäähdytysjärjestelmä saada ensin tiiviiksi ja moottoriöljy+suodatin vaihtaa, ja pestä traktorin takaosa jotta pääsen tutkimaan paikkoja tarkemmin. Etupään ja moottorin jo pesin eikä mennyt kuin reilu 4 tuntia painepesurin ja liukkarin kanssa.
Edellinen omistaja oli yrittänyt korjata hajonnutta nostolaitetta ja luovutti todettuaan sen liian monimutkaiseksi laitteeksi hänelle (ihan hyvä niin, päätelleen lukuisista rautalanka ja jeesusteippiviritelmistä siellä täällä), työntösylinterin kotelosta puuttuu kuvan tulppa 19 joka lienee hävinnyt korjausyrityksen aikana. Onko kotelo yhteydessä vaihteiston/perän öljytilaan? Tulpasta valui hiukan öljyä kun ajoin jyrkkää pengertä ylös vinottain. Sain traktorin mukana osat 2 ja 5 mukaan, mutten vielä tiedä onko vanhoissakaan vikaa, ainoastaan edellisen omistajan puheiden mukaan osa 2 on murtunut.
Hydrashiftin toimintaan en ole ehtinyt paneutua lainkaan, pitää toi jäähdytysjärjestelmä saada ensin tiiviiksi ja moottoriöljy+suodatin vaihtaa, ja pestä traktorin takaosa jotta pääsen tutkimaan paikkoja tarkemmin. Etupään ja moottorin jo pesin eikä mennyt kuin reilu 4 tuntia painepesurin ja liukkarin kanssa.
Edellinen omistaja oli yrittänyt korjata hajonnutta nostolaitetta ja luovutti todettuaan sen liian monimutkaiseksi laitteeksi hänelle (ihan hyvä niin, päätelleen lukuisista rautalanka ja jeesusteippiviritelmistä siellä täällä), työntösylinterin kotelosta puuttuu kuvan tulppa 19 joka lienee hävinnyt korjausyrityksen aikana. Onko kotelo yhteydessä vaihteiston/perän öljytilaan? Tulpasta valui hiukan öljyä kun ajoin jyrkkää pengertä ylös vinottain. Sain traktorin mukana osat 2 ja 5 mukaan, mutten vielä tiedä onko vanhoissakaan vikaa, ainoastaan edellisen omistajan puheiden mukaan osa 2 on murtunut.
rockhq- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5
Vs: Case 1494 projekti
Nostosylinterin runkoon (osa 10) tulee voiteluputki voimansiirron voiteluputkistosta. Tämä pieni määrä öljyä voitelee nostolaitteen männän ( osa nro 7) ja tulppa (osa nro 19) toimii tiivisteenä. Tulpan paikkansa pysyminen varmistetaan kootessa Loctite lukitusnesteellä. Voiteluöljyn taso tässä kohtaa määräytyy paluureiän mukaan jonka kautta ylimääräinen öljy pääsee valumaan takaisin voimansiirron koteloon. Kynkävarsi (osa nro 2) on kiinni nostoakselissa (osa nro 1) urituksen ja puristussovitteen avulla. Irrottaminen ja asentaminen vaatii koko nostoakselin irrottamisen ja kunnollisen prässin käyttöä. Muuten, kynkävarren vaurioituminen on vaatinut erittäin suuria voimia joita on ehkä saatu aikaan ajamalla kuoppaista tietä järjettömän suurella nopeudella, kun nostolaitteen mekaaninen lukitus on ollut kiinni ja vetovarsissa erittäin painava työkone.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Case 1494 projekti
rockhq kirjoitti:Kirjoitin tossa pitkän stoorin joka jostain syystä hävisi.
Tervetuloa vaan minunkin puolestani.
Onhan tuossa työmaata, talven iltapuhteiksi ihan tarpeeksi..... Tosiaan, ehkä halvemmaksi olisi tullut toimiva ostaa.
Mutta toisaalta, kun kunnostelee, ropaa ja tutkii, jne, tietää tasan tarkkaan mikä se kone tosiaan on, tuntee rakenteen sekä toiminnan, ja voi sitten olla parempikin kuin moni muu, riippuu omasta vaatimustasosta.
Tuohon katoamiseen, puolisen tuntia saattaapi olla se aika kun foorumi "heittää" ulos jos ei eri sivuja aukaise sinäaikana. Avaa vaikka toiseen välilehteen myös, ja sieltä aina välillä klikkailee eri osioihin, niin kirjautuminen säilyy.....
Tai sitten kilkkaa kirjoitetusta tekstistä maalattuna ctrl+c kopioinnin ennenkuin klikkaa "lähetä" ....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2955
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Case 1494 projekti
Kiitoksia vaan vastauksista. Perustelen ostosta tosiaan sillä, että jos vaikka 6000eur joutuisin sijoittamaan traktoriin saadakseni sen kaikin puolin toimivaksi (josta 1500-2000 renkaisiin) olisi se silti vielä perusteltavissa, tietäisin tosiaan aika syvällisesti laitteen kunnon keulasta perään. Traktorihan maksoi siis muutamia satasia. Eivät isotkaan remontit sinänsä pelota, mutta näin alkuvaiheessa en tosiaan ajatellut kuin:
1. korjata jäähdytysjärjestelmän (työn alla jo)
2. vaihtaa moottoriöljyn+suodattimen
3. korjata nostolaitteen mikäli se ei vaadi jo valmiita varaosia+joitain tiivisteitä enempää
4. tutkia hydrashiftin toiminnan
5. tiivistää kytkinsylinterit
Jos HS toimii, nostolaitteen saa toimimaan, moottorissa ei pakkasvauriota jne tästä voi vielä rakentaa toimivan pelin. Mutta tästä ei kyllä ole tarkoitus tehdä mitään museokuntoista kermakakkua, siihen ei into eikä aika riitä.
Kunhan saan vaihteiston/takapään pestyä otan traktorin talliin ja perehdyn tarkemmin nostolaitteeseen ja tekniikkaan, tällä hetkellä takaa ei erota edes yksityiskohtia paskan seasta. Kohtuutonta omistajalta pestä edes kerran 30 vuoteen työkone?
1. korjata jäähdytysjärjestelmän (työn alla jo)
2. vaihtaa moottoriöljyn+suodattimen
3. korjata nostolaitteen mikäli se ei vaadi jo valmiita varaosia+joitain tiivisteitä enempää
4. tutkia hydrashiftin toiminnan
5. tiivistää kytkinsylinterit
Jos HS toimii, nostolaitteen saa toimimaan, moottorissa ei pakkasvauriota jne tästä voi vielä rakentaa toimivan pelin. Mutta tästä ei kyllä ole tarkoitus tehdä mitään museokuntoista kermakakkua, siihen ei into eikä aika riitä.
Kunhan saan vaihteiston/takapään pestyä otan traktorin talliin ja perehdyn tarkemmin nostolaitteeseen ja tekniikkaan, tällä hetkellä takaa ei erota edes yksityiskohtia paskan seasta. Kohtuutonta omistajalta pestä edes kerran 30 vuoteen työkone?
rockhq- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5
Vs: Case 1494 projekti
Tervetuloa minunkin puolesta taavetin omistajaksi ja talliin.
1494 on näppärä käyttötraktori.tehoja löytyy ja kulutus kohdillaan.
Jos moottori ,kytkin ja vaihteisto toimii niin tuosta hirmu kallista tule.
Onko renkaat käyttökelpoiset? Ehkä suurin kuluerä jos tarvii uudet laittaa.
IKH:lla on ainakin ollut hyviä lokasuojia tarjolla.Samoin rappuja.Ehjä etumaskikin varmaan löytyy sieltä, kuutostaaveteissa ja 1490/1494 on sama.
Jusapen kanssa samoilla linjoilla ,kun itse rakentelee niin oppii tuntemaan koneen ja voi tehdä niin hyvän kuin haluaa.
1494 on näppärä käyttötraktori.tehoja löytyy ja kulutus kohdillaan.
Jos moottori ,kytkin ja vaihteisto toimii niin tuosta hirmu kallista tule.
Onko renkaat käyttökelpoiset? Ehkä suurin kuluerä jos tarvii uudet laittaa.
IKH:lla on ainakin ollut hyviä lokasuojia tarjolla.Samoin rappuja.Ehjä etumaskikin varmaan löytyy sieltä, kuutostaaveteissa ja 1490/1494 on sama.
Jusapen kanssa samoilla linjoilla ,kun itse rakentelee niin oppii tuntemaan koneen ja voi tehdä niin hyvän kuin haluaa.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1939
Vs: Case 1494 projekti
Ennen kun rupeat käynnistämään traktorin tee seuraavat toimenpiteet: Poista vaihteistosta öljyt ja ia vaihteiston alla oleva kotelo ja kotelon läpi menevä Hydra Shift verkkosuodatin. Kotelon sisältä löydät hydrauliikkapumpun imusihdin, joka on, kuten myös HS verkkosuodatin, pestävää mallia. Jos öljy on likaista ja/tai imusuodattimet ovat likaiset, täytyy niitä ehdottomasti pestä. Tämän lisäksi löytyy takasillan oikealta takapuolelta valurautainen "purkki" jonka sisällä on hydrauliikan painesuodatin, vaihda tämä suodatin uuteen ennen, kun kokoat imupuolen sihdit ja kaada uutta öljyä vaihteistoon. Likaiset suodattimet ja öljy kulkeutuvat nostolaitteen venttiilistöön saaden aikaan usean venttiilin hirttämisen ja nostolaitteen toimimattomuuden. Likainen HS verkkosuodatin estää öljyn pääsyn HS pumppuun ja vaihteisto toimii tällöin vain 1-vaihteella.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Case 1494 projekti
Traktori on siis jo kesäkuussa herätetty henkiin ja moottori on käynyt noin 2 tuntia siitä jo, ostopäätös nimittäin riippui siitä käynnistyykö se vai ei ja toimiiko aluevaihteisto ja kytkin. Kävin siis itse herättämässä sen henkiin kuolleista johon liittyi mm. polttoainesuodattimien vaihto, vanhojen polttoaineiden tyhjennys tankista yms perusjuttuja jotta laite saatiin käyntiin. Jos ja luultavasti kun siellä jotain moskaa on kaikissa hydraulijärjestelmissä se on lähtenyt jo liikkeelle jos on lähteäkseen.
Tässä pitää nyt alkaa ihan perusasioista eli ensin tosiaan se että kunhan saan jäähdytysjärjestelmän toimimaan ja toivottavasti näen ettei kone keitä eikä hävitä nestettä, kytken mekaanisen öljynpainemittarin ja toivottavasti saan sillä riittävän hyvät lukemat yms niin voin päättää lähdenkö edes tutkimaan hydrashiftin kuntoa tai ylipäänsä korjaamaan tätä. Voi hyvin olla että tämä vielä kuitenkin päätyy varaosiksi.
Vielä yksi kysymys: Missä kohtaa lohkossa on vesitilan tyhjennysproppuja? Varaosakataloogi näyttää ruiskupumpun päällä sijaitsevan vesiplommin viereen yhden, onko muita joihin pääsee käsiksi helposti?
Tässä pitää nyt alkaa ihan perusasioista eli ensin tosiaan se että kunhan saan jäähdytysjärjestelmän toimimaan ja toivottavasti näen ettei kone keitä eikä hävitä nestettä, kytken mekaanisen öljynpainemittarin ja toivottavasti saan sillä riittävän hyvät lukemat yms niin voin päättää lähdenkö edes tutkimaan hydrashiftin kuntoa tai ylipäänsä korjaamaan tätä. Voi hyvin olla että tämä vielä kuitenkin päätyy varaosiksi.
Vielä yksi kysymys: Missä kohtaa lohkossa on vesitilan tyhjennysproppuja? Varaosakataloogi näyttää ruiskupumpun päällä sijaitsevan vesiplommin viereen yhden, onko muita joihin pääsee käsiksi helposti?
rockhq- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5
Vs: Case 1494 projekti
Lohkon ainut tyhjennysproppu tai hana on siinä pa-pumpun takapään paikkeilla .
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1939
Vs: Case 1494 projekti
Kyllä mäkin tuollaisen (projektinkin) ostaisin heti muutamilla satasilla, melkeinpä vaikka näkemättä.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2955
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa