Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

885:n lisähydrauliikka

3 posters

Siirry alas

885:n lisähydrauliikka Empty 885:n lisähydrauliikka

Viesti  DB_885 Ke Syys 24 2014, 17:39

Ostimpa tuossa DB 885:n ja pähkäilen nyt että millainen ja miten lisähydrauliikkaventtiili tulisi lisätä.
Ymmärsin että siinä nostolaitevivun vieressä on liitännät sekä hydraulipaineelle (etummainen)  että paluulle (takimmainen). Ilmeisesti ei siis tarvi lisäventtiilille mitään sarjanippaa. Olenko oikeassa?

DB_885

David Brown : 885
Viestien lukumäärä : 43
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

885:n lisähydrauliikka Empty Vs: 885:n lisähydrauliikka

Viesti  erkki Ke Syys 24 2014, 17:58

Istuimen vieressä on ns. kamelin kyttyrä, joista etummaiseen napaan tulee paluu. Takimmaisen navan alla on haarautuma pumpun ja venttiililohkon välisestä linjasta. Siihen tulee siis paine vain silloin kun nostolaite nostaa tai varret on ylhäällä ja nostovipua painetaan jousipainetta vasten taaksepäin. Jos noihin kytkee kaksitoimisen venttiilin, niin kaksitoimisylinterin kanssa pelaaminen vaatii myös nostovivun kanssa askartelua.

Kun kyttyräpalan nostaa pois paikaltaan paljastuu alta kolme putken päätä: keskimmäinen on pumpulta tuleva putki, takimmainen on meno venttiilille ja etummainen on paluulinja. Siihen saa tilalle asennettua tehtaan oman kaksitoimiventtiilin, mutta näppärät asentajat on tehneet myös itse välipaloja, joista saa kytkettyä sarjakytkennän kaksitoimiselle venttiilille. Mahdollisesti Pihlajaniemeltäkin saa tarkoitukseen sopivat osat.  Silloin kaksitoimiventtiili toimii nostolaitevivusta riippumatta.

Just eilen soitti harrastaja, joka teki itse muutoksen kamelinkyttyrään siten, että sahasi takimmaisen kyttyrän aika matalalta poikki ja teki putkikierteen keski- ja takakanaviin erikseen, jolloin siihen pystyy putkittamaan/letkuttamaan tavallisen kaksitoimiventtiililohkon.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4529

Takaisin alkuun Siirry alas

885:n lisähydrauliikka Empty 885 lisähydrauliikka

Viesti  DB_885 Pe Syys 26 2014, 12:06

Kiitos tiedoista, olen kyselemässä löytyisikö romiksilta venttiiliä kannen tilalle, IKH:lta ei ainakaan tuntunut löytyvän.
Ellei löydy niin ajattelin tehdä koko kannen kolmella liittimellä (en ole vielä tutkinut millainen tiivistys siinä vanhassa on)?
Toinen huoli on se ettei minun 885:sta tunnu löytyvän sitä kolmi-(nelitie-) venttiiliä josta käyttöohjekirjassa kerrotaan, vasemman kynkän etusivulla on vain kansi josta lähtee putki kippille (ulkoiselle sylinterille).
Kolmas ongelma on vasemman takapyörän juuresta tihkuva öljy, ilmeisesti stefa pitäisi uusia. mitä öljyä sinne alennuspyörästöön pitäisi laittaa (sieltä tulee ulos semmoista ruskeaa tumman maitokahvin väristä mönjää). Ohjekirjassa oli taulukossa jotain SAE 140 öljyä?

DB_885

David Brown : 885
Viestien lukumäärä : 43
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

885:n lisähydrauliikka Empty Vs: 885:n lisähydrauliikka

Viesti  OlleK Pe Syys 26 2014, 13:49

Kun poistat kameli kyttyrän, huomaat että kaikissa pystyssä olevissa putkissa on O-renkaat tiivisteinä. takapyörän kohdalla oleva vuoto johtuu stefasta. Pyörän akselilla on kaksi stefaa, yksi ulomman laakerin sisäpuolella joka pitää öljyn välityskotelossa (Stefan huuli sisäänpäin) ja yksi laakerin ulkopuolella joka pitää lian pois laakerista (stefan huuli ulospäin). Laakeri voidellaan rasvalla laakerilaipassa olevan rasvanipan kautta. Voitelematta jätetty laakeri kuluu, jolloin takapyörän akseliin tulee välystä, pyörä alkaa heilua ja stefat vaurioituvat. Tarkista ensin, että pyöränvälityksen takaluukun ylin kiinnityspultti, joka toimii huohottimena, on auki. Irrota pultti ja varmista, että poraukset pultissa ovat auki. Alkuperäinen tehtaan suositus öljyksi pyöränvälityksissä oli SAE 140, mutta Suomessa on yleisesti ollut käytössä GL 4, SAE 90 vaihteistoöljyä. Maitokahvia muistuttava väri kertoo, että seassa on vettä, joten öljyä ei ole vaihdettu vuosikymmeneen. Tarvittavat varaosat ja rakenne saat selville vierailemalla Case IH:n virallisilla varaosakirjan sivuilla, osoite on www.partstore.caseih.com.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1420

Takaisin alkuun Siirry alas

885:n lisähydrauliikka Empty Vs: 885:n lisähydrauliikka

Viesti  OlleK Pe Syys 26 2014, 18:38

Vielä siitä alkuperäisestä 2-toimiventtiilistä ja 3-tie venttiilistä Voit unohtaa edellä mainitut alkuperäiset varusteet jos teet sarjaan kytkentä levyn kamelikyttyrän tilalle ja kytket siihen vaikka 3-karaisen normaalin venttiilipöydän joka läpäisee 30 l/min. Tämä venttiilipöytä täytyy kytkeä niin sanotusti sarjaan, eli läpivirtaus pumpunputkesta venttiilipesäkkeen putkeen täytyy erotella sarjaan kytkentänipalla sylinteripaluusta, joka liitetään etummaiseen putkeen.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1420

Takaisin alkuun Siirry alas

885:n lisähydrauliikka Empty Hydrauliikkaventtiili

Viesti  DB_885 Ke Loka 22 2014, 18:58

Sain viimein liitäntälaipan tehtyä, samalla tuli opeteltua jyrsinkoneen käyttöäkin.
Tein laipan latasta ja kolmesta 3/8" nipasta. Mittasin vanhasta "kyttyrä"-laipasta reikien paikat ja porasin reiät uuteen laippaan.  Seuraavaksi hitsasin TIG:lä nipat kiinni reikien kohdalle ja sitten jyrsin kolon laippaan ja suurensin reiät noin 19mm kokoisiksi. Lopuksi jyrsin laipan pinnan suoraksi (oli taipunut hitsatessa jonkin verran). Lopuksi vielä hioin lasin ja hiomapaperin kanssa laippaa, putsasin kierteet jenkatapilla ja hiekkapuhalsin ja maalasin laipan päältäpäin.
885:n lisähydrauliikka <a href=http://aijaa.com/WMaupQ" />
Asensin ohjausventtiilin nostolaitteen vivun viereen, oli pienoinen suunnittelu putkien vedossa mutta sinnehän ne menivät!

DB_885

David Brown : 885
Viestien lukumäärä : 43
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

885:n lisähydrauliikka Empty Vs: 885:n lisähydrauliikka

Viesti  OlleK To Loka 23 2014, 09:49

Ammattimainen toteutus ja erittäin hienoa työtä, täytyy sanoa.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1420

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa