885:n lisähydrauliikka
3 posters
Sivu 1 / 1
885:n lisähydrauliikka
Ostimpa tuossa DB 885:n ja pähkäilen nyt että millainen ja miten lisähydrauliikkaventtiili tulisi lisätä.
Ymmärsin että siinä nostolaitevivun vieressä on liitännät sekä hydraulipaineelle (etummainen) että paluulle (takimmainen). Ilmeisesti ei siis tarvi lisäventtiilille mitään sarjanippaa. Olenko oikeassa?
Ymmärsin että siinä nostolaitevivun vieressä on liitännät sekä hydraulipaineelle (etummainen) että paluulle (takimmainen). Ilmeisesti ei siis tarvi lisäventtiilille mitään sarjanippaa. Olenko oikeassa?
DB_885- David Brown : 885
Viestien lukumäärä : 43
Paikkakunta : Hollola
Vs: 885:n lisähydrauliikka
Istuimen vieressä on ns. kamelin kyttyrä, joista etummaiseen napaan tulee paluu. Takimmaisen navan alla on haarautuma pumpun ja venttiililohkon välisestä linjasta. Siihen tulee siis paine vain silloin kun nostolaite nostaa tai varret on ylhäällä ja nostovipua painetaan jousipainetta vasten taaksepäin. Jos noihin kytkee kaksitoimisen venttiilin, niin kaksitoimisylinterin kanssa pelaaminen vaatii myös nostovivun kanssa askartelua.
Kun kyttyräpalan nostaa pois paikaltaan paljastuu alta kolme putken päätä: keskimmäinen on pumpulta tuleva putki, takimmainen on meno venttiilille ja etummainen on paluulinja. Siihen saa tilalle asennettua tehtaan oman kaksitoimiventtiilin, mutta näppärät asentajat on tehneet myös itse välipaloja, joista saa kytkettyä sarjakytkennän kaksitoimiselle venttiilille. Mahdollisesti Pihlajaniemeltäkin saa tarkoitukseen sopivat osat. Silloin kaksitoimiventtiili toimii nostolaitevivusta riippumatta.
Just eilen soitti harrastaja, joka teki itse muutoksen kamelinkyttyrään siten, että sahasi takimmaisen kyttyrän aika matalalta poikki ja teki putkikierteen keski- ja takakanaviin erikseen, jolloin siihen pystyy putkittamaan/letkuttamaan tavallisen kaksitoimiventtiililohkon.
Kun kyttyräpalan nostaa pois paikaltaan paljastuu alta kolme putken päätä: keskimmäinen on pumpulta tuleva putki, takimmainen on meno venttiilille ja etummainen on paluulinja. Siihen saa tilalle asennettua tehtaan oman kaksitoimiventtiilin, mutta näppärät asentajat on tehneet myös itse välipaloja, joista saa kytkettyä sarjakytkennän kaksitoimiselle venttiilille. Mahdollisesti Pihlajaniemeltäkin saa tarkoitukseen sopivat osat. Silloin kaksitoimiventtiili toimii nostolaitevivusta riippumatta.
Just eilen soitti harrastaja, joka teki itse muutoksen kamelinkyttyrään siten, että sahasi takimmaisen kyttyrän aika matalalta poikki ja teki putkikierteen keski- ja takakanaviin erikseen, jolloin siihen pystyy putkittamaan/letkuttamaan tavallisen kaksitoimiventtiililohkon.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
885 lisähydrauliikka
Kiitos tiedoista, olen kyselemässä löytyisikö romiksilta venttiiliä kannen tilalle, IKH:lta ei ainakaan tuntunut löytyvän.
Ellei löydy niin ajattelin tehdä koko kannen kolmella liittimellä (en ole vielä tutkinut millainen tiivistys siinä vanhassa on)?
Toinen huoli on se ettei minun 885:sta tunnu löytyvän sitä kolmi-(nelitie-) venttiiliä josta käyttöohjekirjassa kerrotaan, vasemman kynkän etusivulla on vain kansi josta lähtee putki kippille (ulkoiselle sylinterille).
Kolmas ongelma on vasemman takapyörän juuresta tihkuva öljy, ilmeisesti stefa pitäisi uusia. mitä öljyä sinne alennuspyörästöön pitäisi laittaa (sieltä tulee ulos semmoista ruskeaa tumman maitokahvin väristä mönjää). Ohjekirjassa oli taulukossa jotain SAE 140 öljyä?
Ellei löydy niin ajattelin tehdä koko kannen kolmella liittimellä (en ole vielä tutkinut millainen tiivistys siinä vanhassa on)?
Toinen huoli on se ettei minun 885:sta tunnu löytyvän sitä kolmi-(nelitie-) venttiiliä josta käyttöohjekirjassa kerrotaan, vasemman kynkän etusivulla on vain kansi josta lähtee putki kippille (ulkoiselle sylinterille).
Kolmas ongelma on vasemman takapyörän juuresta tihkuva öljy, ilmeisesti stefa pitäisi uusia. mitä öljyä sinne alennuspyörästöön pitäisi laittaa (sieltä tulee ulos semmoista ruskeaa tumman maitokahvin väristä mönjää). Ohjekirjassa oli taulukossa jotain SAE 140 öljyä?
DB_885- David Brown : 885
Viestien lukumäärä : 43
Paikkakunta : Hollola
Vs: 885:n lisähydrauliikka
Kun poistat kameli kyttyrän, huomaat että kaikissa pystyssä olevissa putkissa on O-renkaat tiivisteinä. takapyörän kohdalla oleva vuoto johtuu stefasta. Pyörän akselilla on kaksi stefaa, yksi ulomman laakerin sisäpuolella joka pitää öljyn välityskotelossa (Stefan huuli sisäänpäin) ja yksi laakerin ulkopuolella joka pitää lian pois laakerista (stefan huuli ulospäin). Laakeri voidellaan rasvalla laakerilaipassa olevan rasvanipan kautta. Voitelematta jätetty laakeri kuluu, jolloin takapyörän akseliin tulee välystä, pyörä alkaa heilua ja stefat vaurioituvat. Tarkista ensin, että pyöränvälityksen takaluukun ylin kiinnityspultti, joka toimii huohottimena, on auki. Irrota pultti ja varmista, että poraukset pultissa ovat auki. Alkuperäinen tehtaan suositus öljyksi pyöränvälityksissä oli SAE 140, mutta Suomessa on yleisesti ollut käytössä GL 4, SAE 90 vaihteistoöljyä. Maitokahvia muistuttava väri kertoo, että seassa on vettä, joten öljyä ei ole vaihdettu vuosikymmeneen. Tarvittavat varaosat ja rakenne saat selville vierailemalla Case IH:n virallisilla varaosakirjan sivuilla, osoite on www.partstore.caseih.com.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 885:n lisähydrauliikka
Vielä siitä alkuperäisestä 2-toimiventtiilistä ja 3-tie venttiilistä Voit unohtaa edellä mainitut alkuperäiset varusteet jos teet sarjaan kytkentä levyn kamelikyttyrän tilalle ja kytket siihen vaikka 3-karaisen normaalin venttiilipöydän joka läpäisee 30 l/min. Tämä venttiilipöytä täytyy kytkeä niin sanotusti sarjaan, eli läpivirtaus pumpunputkesta venttiilipesäkkeen putkeen täytyy erotella sarjaan kytkentänipalla sylinteripaluusta, joka liitetään etummaiseen putkeen.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Hydrauliikkaventtiili
Sain viimein liitäntälaipan tehtyä, samalla tuli opeteltua jyrsinkoneen käyttöäkin.
Tein laipan latasta ja kolmesta 3/8" nipasta. Mittasin vanhasta "kyttyrä"-laipasta reikien paikat ja porasin reiät uuteen laippaan. Seuraavaksi hitsasin TIG:lä nipat kiinni reikien kohdalle ja sitten jyrsin kolon laippaan ja suurensin reiät noin 19mm kokoisiksi. Lopuksi jyrsin laipan pinnan suoraksi (oli taipunut hitsatessa jonkin verran). Lopuksi vielä hioin lasin ja hiomapaperin kanssa laippaa, putsasin kierteet jenkatapilla ja hiekkapuhalsin ja maalasin laipan päältäpäin.
http://aijaa.com/WMaupQ" />
Asensin ohjausventtiilin nostolaitteen vivun viereen, oli pienoinen suunnittelu putkien vedossa mutta sinnehän ne menivät!
Tein laipan latasta ja kolmesta 3/8" nipasta. Mittasin vanhasta "kyttyrä"-laipasta reikien paikat ja porasin reiät uuteen laippaan. Seuraavaksi hitsasin TIG:lä nipat kiinni reikien kohdalle ja sitten jyrsin kolon laippaan ja suurensin reiät noin 19mm kokoisiksi. Lopuksi jyrsin laipan pinnan suoraksi (oli taipunut hitsatessa jonkin verran). Lopuksi vielä hioin lasin ja hiomapaperin kanssa laippaa, putsasin kierteet jenkatapilla ja hiekkapuhalsin ja maalasin laipan päältäpäin.
http://aijaa.com/WMaupQ" />
Asensin ohjausventtiilin nostolaitteen vivun viereen, oli pienoinen suunnittelu putkien vedossa mutta sinnehän ne menivät!
DB_885- David Brown : 885
Viestien lukumäärä : 43
Paikkakunta : Hollola
Vs: 885:n lisähydrauliikka
Ammattimainen toteutus ja erittäin hienoa työtä, täytyy sanoa.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa