Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Puristuspaineet

Siirry alas

Puristuspaineet Empty Puristuspaineet

Viesti  tapiootti To Elo 14 2014, 22:26

Voikos noista diisseleistä mitata puristuspaineet siitä suuttimen reiästä jollain konstin, 1200 s v.m 71 pitäisi alkaa purkamaan kun ei oikein lähde käymään kylmänä ja huohottelee reippahasti. Mietin vaan että olisiko fiksua ensin vähän mittailla paineita ettei turhia liikoja availe. Tunteja on se 4300 ja kaikki on kellossa mutta on seissyt kovin pitkään ja käydessä tyhjää kuuluu semmonen fläpätys pakoputkesta. Kun antaa kierroksia niin työntää tummaa ei niinkään sinistä, tyhjäkäynnillä taasen hiukan sinertävää. Venttiilit on säädetty, suutinkärjet testattu.

tapiootti

David Brown : 1200
Viestien lukumäärä : 28
Paikkakunta : Hankasalmi

Takaisin alkuun Siirry alas

Puristuspaineet Empty Vs: Puristuspaineet

Viesti  erkki Pe Elo 15 2014, 06:52

Kyllä paineet pystyy mittaamaan jos on käytettävissä sellainen adapteri, joka kiristetään suuttimen tilalle. Jotain lähemmäs 30 baria sieltä pitäisi löytyä.

Huonot puristukset voi tulla vuotavista venttileistä ja huohotus on ohipuhallusta, joten moottorissa saattaa olla molempia oireita. Varsinkin jos menneisyydessä on käytetty pilottia kylmäkäynnistykseen niin voi olla poikkinaisia männänrenkaitakin.


erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4393

Takaisin alkuun Siirry alas

Puristuspaineet Empty Vs: Puristuspaineet

Viesti  mattkau Pe Elo 15 2014, 20:37

Puristuspainemittausta paremmin voi vuotokohtaa yrittää paikallistaa ohivirtaustestillä. Periaatteessa venttiilit kiinni olevaan sylinteriin puhalletaan paineilmaa ja sitten kuulostellaan mistä tuhisee, imu- vai pakosarjasta, öljykorkista tai kupliiko ehkä tsyyläri.

Vuodon vakavuutta voi arvioida tarkoitusta varten valmistetulla mittarilla. Sellaisen pystyy kätevä mies konstruoimaan itsekin. Tarvitaan kompura, mittarilla varustettu paineenalennusventtiili, letkua, toinen painemittari (vaikkapa renkaantäyttölaite), kuristin, jossa esimerkiksi millinen reikä ja vaikein kaikista, suuttimen tilalle reikään käypänen tiivis sovituskappale. Nämä osat yhdistetään toisiinsa tässä järjestyksessä. Paineenalennusventtiilillä säädetään lähtevä paine vaikkapa kolmeen baariin, lasketaan ilmaa sylinteriin ja luetaan toinen (rengaspaine) mittari. Jos sen lukema on alle 10% vähemmän kuin alennusventtiilin mittari, kone on kunnossa. Jos taas enemmän, niin voi alkaa harkitsemaan mitä sitten tehdä. Uudessa koneessa tuon lukeman laskun pitäisi olla olematon, ehkä 1-2%. Nämä lukemat ja mitat sitten on tempaistu ihan minun hatusta eikä mistään oppaasta, mutta tarkoitus lienee selvä.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1295
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Puristuspaineet Empty Vs: Puristuspaineet

Viesti  mattkau La Elo 16 2014, 09:53

Hupsista, tuli pieni painovirhe edelliseen. Se kuristinreikä pitää tietysti tulla mittarien väliin. Mittarien näyttämien ero suhteuttaa vuodon suuruuden kuristimen reiän kokoon. Ja tietysti myös tätä käytettäessä tulee sekä imu että pakoventtiilin olla varmasti kiinni, käytännössä jossain ruiskutuskohdan tietämillä.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1295
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Puristuspaineet Empty Vs: Puristuspaineet

Viesti  tapiootti Ke Elo 20 2014, 16:37

Kiitosta, päätin purkaa sadepäivän ratoksi moottorin ja olihan tuo kansi koneistusta vaille.

tapiootti

David Brown : 1200
Viestien lukumäärä : 28
Paikkakunta : Hankasalmi

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa