Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

David Brown 900:sen hydrauliikka.

3 posters

Siirry alas

David Brown 900:sen hydrauliikka. Empty David Brown 900:sen hydrauliikka.

Viesti  er304 Su Heinä 27 2014, 14:04

Tässä mallissa on hydrauliikka vaihdelaatikossa.
Nostolaite jumiutui lähelle alaasentoa. Tapahtumat sitä ennen, olin laittanut rullaäkeen nostolaitteeseen, työnsin nostolaitevivun eteen, nostolaite alkoi pumppaan nytkyttään, sen jälkeen vedin vivut keskelle ja se rauhoittui, laskin sen melkein alas ja siihen se juuttui. Minulla on 900:sen korjaamokäsikirja, pdf:nä mutta siitä puuttuu hydrauliikka. Löytyisiköhän täältä apua mitä pitäisi tehdä. Itse pelkään, että karan väliin on mennyt jotain.

er304

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 2

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 900:sen hydrauliikka. Empty Vs: David Brown 900:sen hydrauliikka.

Viesti  erkki Ma Heinä 28 2014, 07:28

En ole pelannut noiden vanhojen hydrauliikkojen kanssa ollenkaan, mutta toimintaperiaatteeltaan se on niin yksinkertainen paketti ettei siihen isoa vikaa mahdu.  Venttiilipaketissa on nosto- lasku-, takaisku- ja TCU -venttiili. Kun pumppu pyörii, se kierrättä joutilasta öljyä venttiilinpaketin läpi voiteluputkistoon. Kun nostovivun työntää eteen, sulkeutuu nostoventtiili ja se pakottaa pumpulta tulevan öljyn menemään takaiskuventtiilin kautta sylinterilinjaan. Silloin varret nousee. Pitoasennossa nostoventtiili on auki ja öljy kiertää taas voiteluputkistoon. Kun vivun vetää taakse, avatutuu laskuventtiili sylinterilinjasta ja varret laskee. Nuo on perustoiminnot. Jos systeemi panttaa öljyä sylinterissä, niin laskuventtiili ei syystä tai toisesta avaudu, mutta siitä huolimatta männänrenkaiden ohi takuuvarmasti vuotaa aina sen verran, että varret tulee kyllä alas pitemmällä viiveellä.  

Jos varret on kertakaikkiaan jumissa, niin vian täytyy olla mekaanista laatua ja silloin ei ole juuri muuta mahdollisuuta kuin että nostomännän ja sylnterin väliin on kiilautunut jotain sinne kuulumatonta. Tilanteen kyllä pitäisi laueta nostamalla nostolaite ylös, mutta se ei välttämättä riitä jos kiilautuminen on tiukka.  Minusta 900:ssa on metalliset männänrenkaat, mutta jos sinne on joskus joku asentanut vaikkapa 0-renkaan, niin sellainen pystyy jumittamaan männän aika hyvin kun se kierähtää männän ja sylinterin väliseen rakoseen.


Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Ma Heinä 28 2014, 13:21, muokattu 1 kertaa

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4500

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 900:sen hydrauliikka. Empty Vs: David Brown 900:sen hydrauliikka.

Viesti  er304 Ma Heinä 28 2014, 09:30

Tänään kokeilin taas sen toimintaa. Nostolaite nousee nytkyttämällä ja laskee normaali vauhtia,ei ehkä täysin alas. Nosto ei toimi normaali alueella, vaan vasta aika edessä.
Kai sinne vaihdelaatikkoon on kaivauduttava, kunhan saan siihen inspiraation.


er304

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 2

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 900:sen hydrauliikka. Empty Vs: David Brown 900:sen hydrauliikka.

Viesti  Pakki Ti Heinä 29 2014, 11:47

Mainitsemasi oireet ovat tuttuja takavuosilta. Vaihteiston oljy vähissä likaista ja vetistä. Kerran oli myös ylimääräinen metallisiru kiilautunut männänrenkaan ja nostosylinterin väliin ja raapi ilkeän naarmun sylinterin pintaan. Oppi oli se että vaikka vähän käyttöä kannataa huoltoa silti tehdä ajoittain.
Pakki
Pakki

David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 385
Paikkakunta : Häme

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa