DB 990 vm 77
+2
erkki
mauno
6 posters
Sivu 1 / 1
DB 990 vm 77
Tervehdys foorumilaiset,Kirjoittelen tänne eka kertaa kysyäkseni muutamia seikkoja kyseisestä vempeleestä.Nyt ostin taavetin jolla mittarissa 7000h.Onko mitään tyyppivikoja odottavissa?kuinka lähtee talvella käyntiin(lohkolämmitin on)?Tractoriin on tehty aina huollot siännöllisesti ja muutenkin piejetty hyvin(naapurin natikkaukko pelotteli että huonon talvi rattorin ostit:D ).Onko tractorissa hehku,entinen omistaja väitti että ei.Mutta minä luin jostain että on.Sori jos oli hölmöjä kysymyksiä ,mutta tää on miun eka tractori.Terveisin Mauno ja taavetti savonsyvämmestä
mauno- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: DB 990 vm 77
Kyllä tuon ikäisessä DB:ssä on hehku. Jos se toimii, moottorissa on hyvät puristukset ja suuttimet on kunnossa niin lähtee hyvin käyntiin pakkasesta. Youtubesta löydät videon missä vähän vanhempi 990 pyöräytetään ilman moottorinlämmitystä käymään yli 20 asteen pakkasesta kerta pyörähdyksellä. Tyyppivioista ehkä eniten vaivaa hitaus tiellä. Nuo korkeahyttiset, jossa on nestevälitteinen kytkin ja jarrut, vaatiin oikean tyypin nesteen. Jos niihin on joskus lisätty vääränlaisia nesteitä, saattaa tiivisteet turpoilla ja männät alkaa jumittaan. 990 on niin pitkään ja suuria määriä valmistettu malli että mitään yllätyksiä ei pitäisi olla tiedossa. Sähkövehkeissä voi aikaa myöten ilmetä hapettumia yms. että jokin valo tms. heittää toimimasta. Lumipuuhia varten kannattaa laittaa nastaketjut tai vähitään ruuvinastat takarenkaisiin. Jäinen tanner, takapotku ja aloitteleva kuljettaja on epäsuotuisa yhdistelmä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: DB 990 vm 77
Joo huomasin kyllä että ei taavetti oikein kulje maantiellä kovin kovvoo,kun ajoin kotiin sen 60 km päästä Jääketjut on hommattu ja nyt vuan outetaan lunta.Kiitos erkki vastauksestaerkki kirjoitti:Kyllä tuon ikäisessä DB:ssä on hehku. Jos se toimii, moottorissa on hyvät puristukset ja suuttimet on kunnossa niin lähtee hyvin käyntiin pakkasesta. Youtubesta löydät videon missä vähän vanhempi 990 pyöräytetään ilman moottorinlämmitystä käymään yli 20 asteen pakkasesta kerta pyörähdyksellä. Tyyppivioista ehkä eniten vaivaa hitaus tiellä. Nuo korkeahyttiset, jossa on nestevälitteinen kytkin ja jarrut, vaatiin oikean tyypin nesteen. Jos niihin on joskus lisätty vääränlaisia nesteitä, saattaa tiivisteet turpoilla ja männät alkaa jumittaan. 990 on niin pitkään ja suuria määriä valmistettu malli että mitään yllätyksiä ei pitäisi olla tiedossa. Sähkövehkeissä voi aikaa myöten ilmetä hapettumia yms. että jokin valo tms. heittää toimimasta. Lumipuuhia varten kannattaa laittaa nastaketjut tai vähitään ruuvinastat takarenkaisiin. Jäinen tanner, takapotku ja aloitteleva kuljettaja on epäsuotuisa yhdistelmä.
mauno- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: DB 990 vm 77
Hyvin lähtee tulille, jos kone on kunnossa ja imusarjahehku löytyy. Voit tarkistaa hehkun olemassaolon imusarjasta, se on siellä ilmanottoputken puoleisessa päässä imusarjassa. Siihen tulee polttoaineletku ja sähköjohto. Toimii siis polttoaineella ja sähkö sytyttää polttoaineen palamaan vastuksella.
Talvella pari tuntia lohkolämppäriä kun käyttää, säästät konetta paljon. Mitään yllätyksiä tuskin on edessä, mutta ainahan koneet on koneita ja jotain voi hajotakin. Riippuu paljon käytöstä ja koneen historiasta. 7000h alkaa olemaan alkuperäiselle kytkimelle aika iso tuntimäärä. Samoin kone voi huohottaa jonkun verran. Jos et nyt, niin varmuuden vuoksi vaihda öljyt ja suodattimet & jäähdytysneste traktoriin keväällä, jotta viimeisin huoltohistoria on varmassa tiedossa. Tarkasta jäähdytinnesteen pakkaskestävyys ennen pakkasia.
Talvella pari tuntia lohkolämppäriä kun käyttää, säästät konetta paljon. Mitään yllätyksiä tuskin on edessä, mutta ainahan koneet on koneita ja jotain voi hajotakin. Riippuu paljon käytöstä ja koneen historiasta. 7000h alkaa olemaan alkuperäiselle kytkimelle aika iso tuntimäärä. Samoin kone voi huohottaa jonkun verran. Jos et nyt, niin varmuuden vuoksi vaihda öljyt ja suodattimet & jäähdytysneste traktoriin keväällä, jotta viimeisin huoltohistoria on varmassa tiedossa. Tarkasta jäähdytinnesteen pakkaskestävyys ennen pakkasia.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: DB 990 vm 77
Kykimen ikä riippuu tosi paljon traktorin aikaisemmasta käyttöhistoriasta. Yhdestä 990:sta meni alle 5000 tunnin loppuun kun sitä käytettiin tosi paljon kuormaukseen ja penkanlevitykseen, jotka molemmat on sellaisia hommia, joissa kytkinjalka ei juurikaan saa levätä. Tavallisissa maataloushommissa toisessa kesti pitkästi toistakymmentätuhatta tuntia.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: DB 990 vm 77
moi ,tänään kun lähdin taavetilla ajamaan ja painasin kytkimen pohjaan niin kengälle ruiskahti polkusimen luota nestettä.Missähän vika?eikai kytkin ou mänössä?Sitten vielä kysyisin että mitä kytkin nestettä kyseinen värkki käyttää?Lumetkaan ei ole edes tullu ja temppuilemaan taavetti rupes:(
mauno- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: DB 990 vm 77
Tiiviste siellä hiukan tihkuu. Nesteeksi ei käy tavallinen jarruneste vaan mineraaliöljypohjainen neste, sama jota käytetään mm. sitikan nestejousisysteemeissä...jos tietäisin kauppanimen niin sanoisin heti. Harvoin tiivisteet alkaa itsestään uudelleen pitää, mutta jos vuoto ei ole kovin iso niin sen kanssa voi pärjäillä tovin aikaa kun lisää nestettä välillä ja pitää riepua lattialla ettei matot pehmene.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: DB 990 vm 77
Nyt se rupes vuotamaan ihan kunnolla.Eli tiivisteen vaihtoon on ruvettava.tietääkö kukaan mistä saa netistä tilattua taavetin osia.Ja mikä se on nimeltään se osa joka miun taavetissa nyt vuotaa(taas viisas kysymys,mutta kuten sanioin tää on minun eka traktori)erkki kirjoitti:Tiiviste siellä hiukan tihkuu. Nesteeksi ei käy tavallinen jarruneste vaan mineraaliöljypohjainen neste, sama jota käytetään mm. sitikan nestejousisysteemeissä...jos tietäisin kauppanimen niin sanoisin heti. Harvoin tiivisteet alkaa itsestään uudelleen pitää, mutta jos vuoto ei ole kovin iso niin sen kanssa voi pärjäillä tovin aikaa kun lisää nestettä välillä ja pitää riepua lattialla ettei matot pehmene.
mauno- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: DB 990 vm 77
Kytkimen pääsylinteri.
Jarruilla on samanlainen.
Konekorjaamo Marjakangas,koko sylinteri 110 euroa.
Tiivistesarja jarrun ja kykimen pääsylinteri 29,30.
Jarruilla on samanlainen.
Konekorjaamo Marjakangas,koko sylinteri 110 euroa.
Tiivistesarja jarrun ja kykimen pääsylinteri 29,30.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: DB 990 vm 77
LHM on nimeltään tuo jarruneste(tai öljy)erkki kirjoitti:Tiiviste siellä hiukan tihkuu. Nesteeksi ei käy tavallinen jarruneste vaan mineraaliöljypohjainen neste, sama jota käytetään mm. sitikan nestejousisysteemeissä...jos tietäisin kauppanimen niin sanoisin heti. Harvoin tiivisteet alkaa itsestään uudelleen pitää, mutta jos vuoto ei ole kovin iso niin sen kanssa voi pärjäillä tovin aikaa kun lisää nestettä välillä ja pitää riepua lattialla ettei matot pehmene.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: DB 990 vm 77
Kiitos tiedoista,toinen nimi taitaa olla kytkimen työsylinteri(kai) Missäpäin maailmaa on tuo marjakankaan korjaamo?Ja sitten kysyisin minkäväristä pitäs olla se jarruneste(öljy)tuossa minun taavetisssa se on kirkasta,mutta aivan ohutta kuten autossa on se neste.(ettei vaan olis väärät nesteet sisällä)outsider kirjoitti:Kytkimen pääsylinteri.
Jarruilla on samanlainen.
Konekorjaamo Marjakangas,koko sylinteri 110 euroa.
Tiivistesarja jarrun ja kykimen pääsylinteri 29,30.
mauno- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: DB 990 vm 77
LHM-neste on vihreää.Sulla on siinä väärät nesteet jos on kirkkaat.Siksi ne tivarit antautuukin.
Pääsyliterit ovat nimenomaan ne mitkä ovat hytin sisällä sekä jarrun että kytkimen.
Työsylinterit ovat hytin ulkopuolella lähempänä jarruja ja kykintä.
Konekorjaamo Marjakangas on Alavieskassa.Nopeat toimitukset kaikkialle Suomeen.
Nettisivu:www:konekorjaamo.fi
Pääsyliterit ovat nimenomaan ne mitkä ovat hytin sisällä sekä jarrun että kytkimen.
Työsylinterit ovat hytin ulkopuolella lähempänä jarruja ja kykintä.
Konekorjaamo Marjakangas on Alavieskassa.Nopeat toimitukset kaikkialle Suomeen.
Nettisivu:www:konekorjaamo.fi
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: DB 990 vm 77
Vaihda tiivisteet kumpaakin sylinteriin. Pärjäät korjaussarjalla. Sarjan mukana on kuvallinen ohje / räjäytyskuva sylinteristä. Siellä on mielenkiintoiset jousisysteemit sitten vastassa, mutta ohje auttaa. Mäntä lähtee sylinteristä niin, että puhallat sen paineilmalla ulos. (nesteputken liittimestä ilmaa varovasti)
Itse tiivisteen vaihto ei ole paha homma ja ilmauskin on nopea tehdä. Monesta marketistakin löytyy LHM öljyä, ja juuri sitä siellä olla pitääkin. Litran pullo riittää ilmauksineen kytkimelle. Jos jarruissa on väärät nesteet, voit ensiapuna valuttaa nesteen pois ja vaihtaa LHM:n tilalle. Suosittelisin kuitenkin samalla vaihtamaan sinnekin uudet tiivisteet.
Oletko mistäpäin savoa ? Itsekin vaikutan savon alueella ja osia saa paikallisistakin liikkeistä, kuten LH-Osa.
Itse tiivisteen vaihto ei ole paha homma ja ilmauskin on nopea tehdä. Monesta marketistakin löytyy LHM öljyä, ja juuri sitä siellä olla pitääkin. Litran pullo riittää ilmauksineen kytkimelle. Jos jarruissa on väärät nesteet, voit ensiapuna valuttaa nesteen pois ja vaihtaa LHM:n tilalle. Suosittelisin kuitenkin samalla vaihtamaan sinnekin uudet tiivisteet.
Oletko mistäpäin savoa ? Itsekin vaikutan savon alueella ja osia saa paikallisistakin liikkeistä, kuten LH-Osa.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: DB 990 vm 77
joo taitaa olla viärät nesteet kytkimessä koska ne on kirkkaat.Tilasin nyt oikeat nesteet Kimmon koneesta Varkaudesta.Itse asun leppävirralla kurjalan kylässä paulig.Pittää myös nyt tilata ne tiivisteet sieltä alavuudelta.Ps tää on hyvä Foorumi kun on niin viisaita ukkoja neuvomassa tämmöistä aloittelijaa Taavetti hommissa:D
mauno- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: DB 990 vm 77
tänään ostin taavettiin kytkin nesteet.Litra maksoi 25e.Sitten kävin tokmannilla ja siellä huomasin lhm plus öljyn hinta 7e.Kysynkin että käykö tuo Lhm plus öljy taavettiin?Minkä ostin se oli tavallista Lhm öljyä.Hinnassa on aikamoinen ero
mauno- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: DB 990 vm 77
minä ainakin omaan 996 laitoin just tuota halpaa öljyä..ja hyvin on pelittäny.
savoa2011- David Brown : 996 vm79,990 vm67 ,1390vm83
Viestien lukumäärä : 152
Ikä : 54
Paikkakunta : kuopio
Vs: DB 990 vm 77
missähän taavetissa on säiliö mihin lisätään ohjauksen hydrauli nestettä
mauno- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: DB 990 vm 77
Ohjauksen säiliö on laturin alapuolella.
Ja siinä EI käytetä hydraulinestettä vaan moottoriöljyä.
Ja siinä EI käytetä hydraulinestettä vaan moottoriöljyä.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: DB 990 vm 77
Kiitos neuvosta,Kuinka paljon öljyä siellä pitäis olla?Laitanko niin paljon että pinta näkkyy öljyntäyttö aukosta?outsider kirjoitti:Ohjauksen säiliö on laturin alapuolella.
Ja siinä EI käytetä hydraulinestettä vaan moottoriöljyä.
mauno- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: DB 990 vm 77
Juu täytetään öljyntäyttöaukkoon sakka.
Joissakin malleissa taisi olla suositus että renkaat on käännetty äärioikealle kun täytetään säiliö.
Joissakin malleissa taisi olla suositus että renkaat on käännetty äärioikealle kun täytetään säiliö.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: DB 990 vm 77
Taas tarvitaan neuvoja:D Laitoin eilen lingon taavetin perrään ja voimanoton vaihde ei mene päälle(moottori sammuksissa mennee vaihde päälle vain).Vaihde päällä joutuu nyt käynistämään.Voimanoton vaihde menee päälle hyvin ilman linkoa,mutta ei sen kanssa.Oisko kytkin levy jumissa?Ajovaihteet männöö hyvin piälle,niissä ei ongelmia.Lumisin terveisin Mauno:D
mauno- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: DB 990 vm 77
Siellä on nähtävästi ulosoton kytkinlevy liimautunut vauhtipyörään käytön puutteessa. Se ei välttämättä ole tiukassa, mutta joskus saattaa olla hyvinkin tiukassa. Saako linkoa ajettua niin, että uloson kytkintä voisi polkaista pohjaan veto päällä? Ei ilmeisesti onnistu ainakaan vähäisen lumen aikana. Yksinkertaisin konsti liimautuneen levyn irrottamiseen on polkimen sitominen pohjaan ja lisäksi jotain rasitusta akselille, siis ulosotto päälle ja jos nivelakselin ristikkoon saa laitettua sopivasti vaikka rautakangen ja siihen vipuvarren päähän punttia. Sido sammutin päälle ettei traktori vaan lähde käyntiin kun ulosottoakseliin laitetaan vääntöä!!!!! Noin vuorokaudessa on minulla yksi levy irronnut, ei ollut ehtinyt olla kovin kauaa käyttämättömänä, mutta umpijumissa oli kuitenkin. Naftalla liottamalla noita on kuulemma kanssa irrotettu hyvällä menestyksellä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: DB 990 vm 77
Kytkin "pohjaan" eli irroitusasentoon, ja ajelua vaihde päällä, ja kaasuttelua sekä kaasusta päästelyä samalla jarruttaen....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa