Irish Creamia vaihdelootassa?
+2
jusape
elektroonikko
6 posters
Sivu 1 / 1
Irish Creamia vaihdelootassa?
Mulla on Implessä vuosi sitten vaidettu lootaöljyt, jotka olivat jo keväällää "kermaiset". Öljyn oli vaihtanut edellinen omistaja, mutta ei ilmeisesti huuhtonut lootaa polttoöljyllä. Vettä ei ole loota saanut anakaan yläkautta, koska traktori on sisällä joutojat, eikä tuolla cabrioletillä viitti kurvailla kaatosateessa.
Ilmeisesti tuo öljy värjäytyy aika pienestä määrästä vanhaa öljyä, eikä tunnu oikein mielekkäältä vaihtaa 22L öljyä 30 ajotunnin jälkeen. Ilmesesti värin muutoksen tekee aika pieni vesimäärä, eihän tuon luulisi ihan hirveästi tuolla ajomäärällä vaikuttavan voitelu-/hydrauliikka ominaisuuksin - kaikki toimii kuten pitääkin. Toki vaihdan öljyt jossainvaiheessa lootaan, kun teen muutakin huoltoa ja ehostusta.
Ilmeisesti tuo öljy värjäytyy aika pienestä määrästä vanhaa öljyä, eikä tunnu oikein mielekkäältä vaihtaa 22L öljyä 30 ajotunnin jälkeen. Ilmesesti värin muutoksen tekee aika pieni vesimäärä, eihän tuon luulisi ihan hirveästi tuolla ajomäärällä vaikuttavan voitelu-/hydrauliikka ominaisuuksin - kaikki toimii kuten pitääkin. Toki vaihdan öljyt jossainvaiheessa lootaan, kun teen muutakin huoltoa ja ehostusta.
elektroonikko- David Brown : David Brown 880 Implematic 1963
DBTCF:n jäsen nro : David Brown 990 Implematic 1963
Viestien lukumäärä : 90
Ikä : 78
Paikkakunta : Lahti / Luhanka
Vs: Irish Creamia vaihdelootassa?
Ei sitä loppujen lopuksi välttämäti paljoa tarvii olla seassa, kun jo väri alkaa muuttumaan. Vaikka katon alla olisikin, niin jos kylmässä tilassa, sinne tulee kondenssivettäkin....
Ja sitä kuin ei tiedä, millaiset öljyt ennen vaihtoa on ollut, ja jos "kermaa" jää sinne, niin uusikin ölppi on hyvin äkkiä värjäytynyt vanhan kerman jämistä....
Ja sitä kuin ei tiedä, millaiset öljyt ennen vaihtoa on ollut, ja jos "kermaa" jää sinne, niin uusikin ölppi on hyvin äkkiä värjäytynyt vanhan kerman jämistä....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2945
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: Irish Creamia vaihdelootassa?
Öljyn väri palautuu alkuperäiseksi, kun sitä kuumentaa. Ei öljyä tarvitse vaihtaa joka kolmenkymmenen ajotunnin jälkeen. Öljyt kuumenee vaikka pitkällä maantieajolla, niitä ei siis välttämättä tarvitse laskea ulos ja 'keittää'.
kujanjuh- Viestien lukumäärä : 243
Paikkakunta : Porvoo-Pieksämäki
Vs: Irish Creamia vaihdelootassa?
Joo, tuohan on ihan järkeenkäypä juttu. Kun öljy on yli 100° vesi hyörystyy pois, toki lootassa se tiivistyisi takaisin öljyn sekaan.kujanjuh kirjoitti:Öljyn väri palautuu alkuperäiseksi, kun sitä kuumentaa. Ei öljyä tarvitse vaihtaa joka kolmenkymmenen ajotunnin jälkeen. Öljyt kuumenee vaikka pitkällä maantieajolla, niitä ei siis välttämättä tarvitse laskea ulos ja 'keittää'.
elektroonikko- David Brown : David Brown 880 Implematic 1963
DBTCF:n jäsen nro : David Brown 990 Implematic 1963
Viestien lukumäärä : 90
Ikä : 78
Paikkakunta : Lahti / Luhanka
Vs: Irish Creamia vaihdelootassa?
Samaten, jos konetta ei tarvitse pyörittää ihan päivittäin, vesi erottuu öljystä ja laskeutuu alimpaan kohtaan, tässä tapauksessa esimerkiksi hydraulipumpun imujalan tietämille. Vesimäärästä voi tehdä arviota raottamalla pohjaproppua vaikkapa parin viikon seisotuksen jälkeen. Touhussa vaan saa olla varuillaan, ettei kaikki 25 litraa karkaa hihan kautta kentälle.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Irish Creamia vaihdelootassa?
Ölyissä on eroja sen mukaan miten hyvin ne emulgoivat vettä. Moottoriöljyihin emulgoiva ominaisuus on tekemällä tehty, vanhanaikaiset vaihteistoöljyt eivät ottaneet vettä vastaan, mutta taitaa nykyään nekin olla Iish Creamia muodostavaa tyyppiä. Jossakin on esitelty neuvoa, että jos öljyyn lirauttaa sekaan alkomahoolia niin vesi menee siihen ja erkautuu öljystä. Glykolista sanoi minulle joku asiantuntija, että hiekkakin on parempi voiteluaine liukulaakerille kuin glykoli, joten sen lirauttamista sekaan ei oikein voi suositella. Isopropanolin pitäisi toimia kanssa, mutta etanolista en tiedä. Ittellä on kokeilematta sellainen toimenpide, että ottaisi peräöljyt ämpäriin ja sekoittaisi siihen isopropanolia kunnon tujauksen. Jos vesiseka viinan saa siten laskeutumaan pohjaan ja öljyn kirkastumaan, niin luulisi kirkastuneen öljyn olevan käypää matskua lootaan. Joskus olen kiehauttanut harmaat öljyt kaasutöhöllä. Sillä ne kirkastuu takuuvarmasti.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5085
Vs: Irish Creamia vaihdelootassa?
Varmin keino olisi ottaa ihan itse se pullo kossua ja antaa laatikolle ihan vain uudet öljyt.Kumpikin olisi tyytyväinen...
Mixu- Viestien lukumäärä : 13
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa