Jarrukenkien pidäketappi
3 posters
Sivu 1 / 1
Jarrukenkien pidäketappi
Tuli yksityisviestiä 990:n jarrun pidäketapin korjauksesta. Systeemeissä jokin brakaa kun en saa vastattua viestiin. Kone vaan menee totaalisesti jumiin.
Minulle ei ole osunut eteen yhtään löystynyttä/katkennutta tappia, joten en pysty kokemuksen perusteella ottamaan kantaa miten tuo kannattaisi korjata. Jos valusta on mennyt jengat niin kaikkein perinteisin tapa on porata reikä isommaksi ja pyöräyttää siihen kierretapilla vaikka M20 jenka, mutta sitten pitää siihen tietenkin veistää vaikka pultista sellainen tappi joka passaa tuohon uuteen kierteeseen.
Jos reikä on sellaisessa kohdassa, ettei takana ole mitään erikoisempaa vastassa, niin onhan sekin mahdollisuus olemassa että poraa uuden reijän läpi saakka ja tekee sellaisen tapin, jossa on niin pitkä kierre, että tapin saa kirittyä mutterin kanssa portaalin ulkopuolelta.
Kotikonstia vaan vaikeuttaa tuntuvasti tuo, että pitäisi saada väännettyä aika iso reikä valurautaan eikä sellainen onnistu tavallisen kotiverstaan käsiporakoneella.
Jos alkuperäisen reijän pohjalla on ehyttä kierrettä muutama kierros jäljellä niin varmaan sellainenkin vaihtoehto toimisi, että tekee sorvissa sellaisen tapin, jossa on päässä ehyttä kierrettä, mutta reijän suulle tuleva osuus sorvattuna jämptisti sopimaan välistyneeseen reikään.
Minulle ei ole osunut eteen yhtään löystynyttä/katkennutta tappia, joten en pysty kokemuksen perusteella ottamaan kantaa miten tuo kannattaisi korjata. Jos valusta on mennyt jengat niin kaikkein perinteisin tapa on porata reikä isommaksi ja pyöräyttää siihen kierretapilla vaikka M20 jenka, mutta sitten pitää siihen tietenkin veistää vaikka pultista sellainen tappi joka passaa tuohon uuteen kierteeseen.
Jos reikä on sellaisessa kohdassa, ettei takana ole mitään erikoisempaa vastassa, niin onhan sekin mahdollisuus olemassa että poraa uuden reijän läpi saakka ja tekee sellaisen tapin, jossa on niin pitkä kierre, että tapin saa kirittyä mutterin kanssa portaalin ulkopuolelta.
Kotikonstia vaan vaikeuttaa tuntuvasti tuo, että pitäisi saada väännettyä aika iso reikä valurautaan eikä sellainen onnistu tavallisen kotiverstaan käsiporakoneella.
Jos alkuperäisen reijän pohjalla on ehyttä kierrettä muutama kierros jäljellä niin varmaan sellainenkin vaihtoehto toimisi, että tekee sorvissa sellaisen tapin, jossa on päässä ehyttä kierrettä, mutta reijän suulle tuleva osuus sorvattuna jämptisti sopimaan välistyneeseen reikään.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: Jarrukenkien pidäketappi
Vai menee posti jumiin ???
Niin hain tänään Purkupojilta tuon tapin ja hiukka vähemmän kuluneet kenkgät. Nyt on yritettävä ottaa katkennut jenkanatsa pois ja jotenkin pitäisi lohjennut reijän suu saada suoraksi jotta tappi kestäisi vääntöä. Onko ideoita millä koneistaa noin 4mm lohkeillut suu suoraksi. (siinä on ollut katkennut tappi hitsattuna) mutta eihän sellainen valuraudassa kestä. Reijän syvyys jenkojen mukaan liki 20mm ja takana ilmeisesti takasillan öljy. Onko jarrun käyttöakselissa myös stefat koska kulkee läpi . Jos saisin lohjenneen kohdan suoraksi ja iso prikka alle mikä liima ne pitäisi paikallaan. Mistä ootte saanu uutta jarruhihnaa tai kenkiä on kuulemma kuukausien toimitusaika.
Niin hain tänään Purkupojilta tuon tapin ja hiukka vähemmän kuluneet kenkgät. Nyt on yritettävä ottaa katkennut jenkanatsa pois ja jotenkin pitäisi lohjennut reijän suu saada suoraksi jotta tappi kestäisi vääntöä. Onko ideoita millä koneistaa noin 4mm lohkeillut suu suoraksi. (siinä on ollut katkennut tappi hitsattuna) mutta eihän sellainen valuraudassa kestä. Reijän syvyys jenkojen mukaan liki 20mm ja takana ilmeisesti takasillan öljy. Onko jarrun käyttöakselissa myös stefat koska kulkee läpi . Jos saisin lohjenneen kohdan suoraksi ja iso prikka alle mikä liima ne pitäisi paikallaan. Mistä ootte saanu uutta jarruhihnaa tai kenkiä on kuulemma kuukausien toimitusaika.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: Jarrukenkien pidäketappi
Eikös noista paikoista saa jarruhihnaa mitkä korjaa jarrukenkiä?
Eikös se liike siitä Launeenkoulun alapuolelta muuttanu johonkin Salpakankaalle? ja vissiin uus omistajakin ja taitaa tehdä enempi kenkiä trukkeihin ym? miten lie...
Eikös se liike siitä Launeenkoulun alapuolelta muuttanu johonkin Salpakankaalle? ja vissiin uus omistajakin ja taitaa tehdä enempi kenkiä trukkeihin ym? miten lie...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa