Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

tietoa laatikko/HS remppaan!!!

+2
erkki
hecumaniac
6 posters

Siirry alas

tietoa laatikko/HS remppaan!!! Empty tietoa laatikko/HS remppaan!!!

Viesti  hecumaniac Su Helmi 24 2013, 22:34

Eli ostin omistukseeni pelin josta varmasti tietää että on ainakin korjattavaa.. case international 1494 hydra-shift vm 86
Eli myyjä kertoi jo hs.n olevan viallinen ennen pykälien katoamista. Oli toiminut vaivalloisesti. No ostin kuitenkin casen niin että ainoa pykälä mikä löytyi oli pakki, 1,2 ja 3 vaihteet löytävät paikkansa mutta kytkimen irrottaessa kuuluu vain vaimeaa rohinaa. Tähän projektiin siis kaipaan kipeästi räjäytyskuvaa ja vinkkejä sekä tietoa miten kannattaa lähteä lähestymään ja myös mistä kannattaa osia lähteä metsästämään. Säätöarvot ovat myös luonnollisesti kaivattuja... itse itseäni auttaen aion laatikon korjata... kiitos etukäteen!!

hecumaniac

David Brown : case international 1494 HS -86
Viestien lukumäärä : 22

Takaisin alkuun Siirry alas

tietoa laatikko/HS remppaan!!! Empty Vs: tietoa laatikko/HS remppaan!!!

Viesti  erkki Ma Helmi 25 2013, 08:47

Onkoihan varmaa ettei ajokytkin ole antautunut? Esim. levystä revennyt napa irti. Aika sinnikkäästi laatikkoa on käytetty loppuun saakka jos millään pikavaihteen asennolla ei saa liikettä aikaan.

Jos laatikosta kuuluu surinaa niin mahdollisesti on räikkälaakeri alkanut luistaa mutta lisäksi täytyy samasta pakasta panta olla poikki/ löysällä.Oletko kokeillut pikavaihdetta nopeammalle pykälälle? Yksi luistava räikkälaakeri ja löysä panta hävittää kaksi nopeutta pikavaihteesta, ykkösen ja joko 2. tai 3. nopeuden. Kolme vaihdetta häviää vasta kun molemat räikät luistaa ja molemat pannat ovat poikki/löysällä.

Jos kytkin on kunnossa niin on kaivettava laatikko esiin. Täällä päin on räikkälaakereita korjattu täytehitsaamalla ja rotsaamalla, samaten uusia pantoja on tehty värimetallista.


erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4571

Takaisin alkuun Siirry alas

tietoa laatikko/HS remppaan!!! Empty Vs: tietoa laatikko/HS remppaan!!!

Viesti  otsoni Ma Helmi 25 2013, 12:00

Tervetuloa mielenkiintoisen harrastuksen parii Very Happy
Sinne vaihteistoon ei oikeen pääse näkemään, jos ei nosta koppia pois tieltä,että pääsee kannen avaamaan.Silloin voi lootan purkaa pitkälle kiinni perässä kun rungon on vetänyt pois.Toinen konsti on katkaista traktori taka-akselin etupuolelta ja vetää keula vaihteistoineen alta pois.Koppi voi olla kiinni taka-akselissa.Silloin on tasauspyöräston laakerit hellitettävä perärepun irrotuksen jälkeen.Lootan saa sitten vaikka keittiön pöydälle.
Jotain vihiä vauriosta voi löytyä kun perän alta irrottaa hydrauliikan imusuotimen kopan.Sinne päätyvä metalliroju voi antaa jotain osviittaa.Hydrashiftille on oma suodin ison mutterin takana.Kytkimelle pääsee kurkkaamaan keskellä alla olevasta pyöreästä luukusta.Ajolevy on asetelman sisällä ja voimanoton levy vauhtipyörää vasten.
Onkohan noita kytkinakselin kytkentäholkkeja vaihteiston pääakseliin antautunut koskaan.Silloin ei kyllä pakkikaan oikestaan pelaisi.Ihmetellään....pistä lisätietoja jos mitä selviää.Koneestahan on julkaistu kirjallisuutta ja Info-osiosta löytyy myös linkkejä.Mikähän varaosa- nettikuvaston tilanne on nykyään.Agritekin sivuilta tuntui hävinneen joku aika sitten????


Viimeinen muokkaaja, otsoni pvm Ma Helmi 25 2013, 12:02, muokattu 1 kertaa

otsoni

Viestien lukumäärä : 376

Takaisin alkuun Siirry alas

tietoa laatikko/HS remppaan!!! Empty Vs: tietoa laatikko/HS remppaan!!!

Viesti  otsoni Ma Helmi 25 2013, 12:01

Tuli vahingossa lainattua oma juttu kun piti vaan kiotusvirheitä korjailla Embarassed

otsoni

Viestien lukumäärä : 376

Takaisin alkuun Siirry alas

tietoa laatikko/HS remppaan!!! Empty Vs: tietoa laatikko/HS remppaan!!!

Viesti  outsider Ma Helmi 25 2013, 12:14

Juu Rohkeasti vain töihin ,kyllä työ tekijäänsä neuvoo.

Itse alottaisin tuon työn nostamalla hytin pois.
Ensin hytin takaa/alta hydraulivivustot irti,jarruputket irti ,kasijarruvaijerit irti ,kykinvaijeri irti,nelivedon kytkentävaijeri irti.
Etupuolelta kaasuvivusto,lämmityslaitteen putkisto,mittarivaijeri moottorinpuolipäästä,kytkinsylinterille menevä putki
Hytin sisältä lattiamatto pois ,lattian pikkuluukuista hs-vaijerin alapää irti ja toisesta luukusta polttoainemittarin johto.
Kojelaudan alta sähköjohtonipun liitäntä,ohjausakselin alapäästä lukkolevy auki.
Sitten hytinkiinityspultit 4kpl.
Voi olla että jotain unohtui mutta katsele rauhassa että kaikki tarvittava on irti.

Hytin nosto esim etukuormaimella tai talajalla tai,,,

Sitten traktorin katkaisu kytkinkopan kodalta.Sullahan oli siinä pohjapanssari sen ottaisin ihan kaikkein ensiksi pois.

Kytkinhän siinä varmaan kaipaa remonttia ja hs-loota.Aluepuolella harvoin on vikaa hs-taavetissa.

Katkaisun jälkeen vaihdelaatikon kansi pois niin pääsetkin käsiksi hs-laatikkoon.

Kun purat niin tarkasti vain katsot missä järjestyksessä osat on. Tarvittaessa käytä vaikka sinikantista muistivihkoa.
Uusia osia sinne menne ainakin o-renkaat 4kpl,räikkälaakerit 2kpl ja levyt 2+4 ja välilevyt.
Nuo osat maksaa tai ainakin muutama vuosi sitten maksoivat marmoritiskillä noin 2000 euroa.Englannissa reilun kolmasosan tuosta .Ja osat ovat samoja CNH osia.
Tilausapuja annetaan.

Voi olla että jotain muutakin tarvii uusia esim pannat,räikkälaakerin "pesät" jne
Mutta aukaise loota ensin niin asiat selviää.

Minullakin on 1494 varaosakirja ja noita säätö-ja korjausohjeita.
Yv:tä voi lähetellä myös

Tämä hs-remontti on se millä kilpailevien merkkien myyjät/käyttäjät aina pelottelivat.
Kertyyhän remontille hintaa 5000+ jos sen ammattimiehellä teettää mutta itse tehtynä murto-osa.
No mitä nykypäivän traktorille tekee remonttia viidellä tonnilla Question Question


outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1842

Takaisin alkuun Siirry alas

tietoa laatikko/HS remppaan!!! Empty Vs: tietoa laatikko/HS remppaan!!!

Viesti  hecumaniac Ma Helmi 25 2013, 16:06

Kiitokset tähän astisista neuvoista!!! Huomenna tulee auto siirtämään koneen hallille ja pääsee purkamaan ja tutkimaan! Kerron kyllä kun arkku on auki ja vauriot näkyvillä! pystyykö tänne lähettämään kuvaa?

hecumaniac

David Brown : case international 1494 HS -86
Viestien lukumäärä : 22

Takaisin alkuun Siirry alas

tietoa laatikko/HS remppaan!!! Empty Vs: tietoa laatikko/HS remppaan!!!

Viesti  otsoni Ma Helmi 25 2013, 16:47

Kuvien laitto onnistuu kyllä.Ylläpito tiedottaa osiossa on ohjeet.

otsoni

Viestien lukumäärä : 376

Takaisin alkuun Siirry alas

tietoa laatikko/HS remppaan!!! Empty Vs: tietoa laatikko/HS remppaan!!!

Viesti  hecumaniac Ma Helmi 25 2013, 21:05

erkki kirjoitti:Onkoihan varmaa ettei ajokytkin ole antautunut? Esim. levystä revennyt napa irti. Aika sinnikkäästi laatikkoa on käytetty loppuun saakka jos millään pikavaihteen asennolla ei saa liikettä aikaan.

Jos laatikosta kuuluu surinaa niin mahdollisesti on räikkälaakeri alkanut luistaa mutta lisäksi täytyy samasta pakasta panta olla poikki/ löysällä.Oletko kokeillut pikavaihdetta nopeammalle pykälälle? Yksi luistava räikkälaakeri ja löysä panta hävittää kaksi nopeutta pikavaihteesta, ykkösen ja joko 2. tai 3. nopeuden. Kolme vaihdetta häviää vasta kun molemat räikät luistaa ja molemat pannat ovat poikki/löysällä.

Jos kytkin on kunnossa niin on kaivettava laatikko esiin. Täällä päin on räikkälaakereita korjattu täytehitsaamalla ja rotsaamalla, samaten uusia pantoja on tehty värimetallista.


Eiota mikään pykälä kiinni millään nopeudella. Mun päähän ei vaan mahdu mikä tekees sen että pakki kuitenkin toimii.. huomenna pääsen aloittamaan purun niin selviää taas uutta...

hecumaniac

David Brown : case international 1494 HS -86
Viestien lukumäärä : 22

Takaisin alkuun Siirry alas

tietoa laatikko/HS remppaan!!! Empty Vs: tietoa laatikko/HS remppaan!!!

Viesti  erkki Ti Helmi 26 2013, 08:12

Jos pakki toimii kaikilla pikavaihteilla niin HS on kunnossa. Vian täytyy löytyä silloin laatikon häntäpäästä, kovan laatikon puolelta.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4571

Takaisin alkuun Siirry alas

tietoa laatikko/HS remppaan!!! Empty Vs: tietoa laatikko/HS remppaan!!!

Viesti  jyrki Ti Helmi 26 2013, 22:51

outsider kirjoitti:
No mitä nykypäivän traktorille tekee remonttia viidellä tonnilla Question Question

Niin mitäpä tosiaan tekiskään Question Question Valtran 6850 kolmiportaisen täyden loota remontin osat alle 1000e levyt uusiksi yms

jyrki

Viestien lukumäärä : 168
Paikkakunta : alavus

Takaisin alkuun Siirry alas

tietoa laatikko/HS remppaan!!! Empty Vs: tietoa laatikko/HS remppaan!!!

Viesti  hecumaniac Ke Helmi 27 2013, 07:33

erkki kirjoitti:Jos pakki toimii kaikilla pikavaihteilla niin HS on kunnossa. Vian täytyy löytyä silloin laatikon häntäpäästä, kovan laatikon puolelta.

Tutkisin eilen enemmän ja huomasin että pikavaihteet toimii yhä, mutta erittäin vaivalloisesti ottaa kiinni ja viivellä. Kun traktori oli käynyt n, 30min niin 1 pykällä otti kiinni nytkähdyksen verran pikavaihteen ollessa nopeimmalla. Ja kierroksia lisätessä pyrkimystä oli eteenpäin, selvästi jokin luistaa....? Onko muuten hs.n pannat kiristettävissä muutoin kuin laatikon avauksella? tuli vaan mieleen tua urkki ja zetori mistä saa pannat kirrattua ulkoa käsin...

hecumaniac

David Brown : case international 1494 HS -86
Viestien lukumäärä : 22

Takaisin alkuun Siirry alas

tietoa laatikko/HS remppaan!!! Empty Vs: tietoa laatikko/HS remppaan!!!

Viesti  otsoni Ke Helmi 27 2013, 08:15

INFO-osiosta kohta tiedostoja, sieltä löytyy korjauskirja skannattuna (saarikonrinne) .Kirja on 90-sarjalle mutta hydrasifti on sama.Pantojen säätö on molemmilla sivuilla tankkien takana(alla) (sivu 71).Siellä on isot proput molemmin puolin mistä pääsee säätömuttereihin käsiksi.Oikealla puolella on myös järjestelmän paineen tarkastukseen proppu.Siinä melkein tarvii sovitusosan (Churhillin mittari) että saa mittarin kiinni.Samalla mittarilla saa sitten sequense valvet mitattua kun loota on esissä.Pantojen säädössä on myös painetta seurattava.Homman voi tehdä myös korvakuulolla.Sivuilla on ollut ohjeetkin, ei vaan tähän hätään löytynyt......
Pantojen toimimattomuus poistaa moottorijarrutuksen vaikutuksen.Niistä voi kiristysmutteri aueta omia aikojaankin.


Viimeinen muokkaaja, otsoni pvm Ke Helmi 27 2013, 08:16, muokattu 1 kertaa

otsoni

Viestien lukumäärä : 376

Takaisin alkuun Siirry alas

tietoa laatikko/HS remppaan!!! Empty Vs: tietoa laatikko/HS remppaan!!!

Viesti  otsoni Ke Helmi 27 2013, 08:16

Quete-nappi se taas hämää näin aamusta Smile editoida siis piti cheers

otsoni

Viestien lukumäärä : 376

Takaisin alkuun Siirry alas

tietoa laatikko/HS remppaan!!! Empty Vs: tietoa laatikko/HS remppaan!!!

Viesti  otsoni Ke Helmi 27 2013, 08:29

otsoni kirjoitti:Quete-nappi se taas hämää näin aamusta Smile editoida siis piti cheers
Vs: HS-lootan hävinnyt mootorijarrutus
Vieraili lähetetty Su Elo 29, 2010 11:43 am

Tuossa topicissa on ne korvakuulo-ohjeet.

Evil or Very Mad Evil or Very Mad quote-nappi affraid

https://www.taavetti-talli.net/t747-hs-lootan-havinnyt-mootorijarrutus?highlight=HSlootan+h%C3%A4vinnyt+moottorijarrutus
oiskohan oikein linkki

otsoni

Viestien lukumäärä : 376

Takaisin alkuun Siirry alas

tietoa laatikko/HS remppaan!!! Empty Vs: tietoa laatikko/HS remppaan!!!

Viesti  erkki Ke Helmi 27 2013, 09:53

HS -laatikossa pannat menee kiinni jousivoimalla ja avautuu paineöljyllä. Kun panta on kiinni niin se tekee moottorijarrutuksen mahdolliseksi, mutta vedossa momentti välittyy räikkälaakerin avulla.

Jos HS- laatikossa on huono öljynpaine niin pannat eivät avaudu, mutta traktori liikkuu silti 1. HS vaihteella. Huonolla öljynpaineella ei 2., 3.tai 4. pikavaihde pidä kunnolla koska levypakat luistaa.

Katkennut panta hävittää moottorijarrutuksen 1. ja jommalla kummalla 2. tai 3. pykälistä. Jos molemat pannat on poikki niin moottorijarrutusta ei ole 1.,2. tai 3. pikavaihteella. Veto on kuitenkin tallella jos räikkälaakerit pitää.

Pikavaihteen 4. nopeudella molemmat kytkinpakat on kiinni ja molemat pannat auki edellyttäen että systeemissä on öljynpainen kunnossa. Jos öljynpaine on huono niin pakat ei ota kunolla kiinni eikä pannat avaudu.

Yhteenvetona arveltakoon siis seuraavaa: jos ei liiku eteen tai taakse (siis vedä kunnolla) HS:n 1. nopeudella niin ainakin toinen räikkälaakeri luistaa.

Jos toinen räikkälaakeri pitää ja laatikossa on öljynpaine kunnossa, niin traktorin pitäisi vetää joko 2. tai 3. pikavaihteella.
Jos vetoja ei ole 1., 2., tai 3. pikavaihteella, täytyy molempien räikkälaakereiden luistaa.

Jos traktori rullaa vapaasti vaikka on vaihde päällä ja HS 1. pykälässä niin ainakin toinen panta on poikki tai löysällä.
Jos traktori rullaa vapaasti vaikka on vaihde päällä ja HS 1., 2. tai 3. pykälässä, niin molemmat pannat on poissa pelistä.

Jos traktori yrittää lähteä liikkeelle HS:n 4. pykälällä, niin öljynpainetta on hieman vielä jäljellä, mutta ei riittävästi että pakat ottaisi kunnolla kiinni.

Avaamiselle ei taida nyt olla vaihtoehtoja.




Viimeinen muokkaaja, erkki pvm To Helmi 28 2013, 07:27, muokattu 1 kertaa

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4571

Takaisin alkuun Siirry alas

tietoa laatikko/HS remppaan!!! Empty Vs: tietoa laatikko/HS remppaan!!!

Viesti  Vierailija Ke Helmi 27 2013, 17:59

Tutkippa Hecumatikki rojektit ja remontit ossiota galleriasta ja sieltä toiseksiviimmenen valokuvarivi ja niistä toinen kuva vasemmalta,peräpohjolan miehet nykäsee noin hs lootan näkösille kun alakaa takkuammaan vaihto,ei se tuommallin systeemmiin loota kunnostu muuten kun purkamalla se ossiin ja korjaamalla,räikät ja pannat on sökönä ja ehkä levyt yms,yms....,siinä ylempänäköhän ne oli muitakki hooässän lootan kuvia purettuna

Vierailija
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

tietoa laatikko/HS remppaan!!! Empty Vs: tietoa laatikko/HS remppaan!!!

Viesti  hecumaniac Ke Helmi 27 2013, 20:07

Juh!, hytti on jo irki ja huomenna olis pesusavotta ennen palottelemista.. suotimen nappasin irti ja oli melkosen kokkareista öljyä kun ämpärin pohjaan kolahteli hyvinkin tiivaaseen tahtiin... äkkiseltään näytti neulalaakerin neuloilta ja mukana oli kasa hampaan kappalia...

hecumaniac

David Brown : case international 1494 HS -86
Viestien lukumäärä : 22

Takaisin alkuun Siirry alas

tietoa laatikko/HS remppaan!!! Empty Vs: tietoa laatikko/HS remppaan!!!

Viesti  otsoni Ke Helmi 27 2013, 20:49

Kuulostaa hyvältä. Sieltähän löytyy ihan selvää vikaa mitä voipi korjailla,ei mitään henkimaailman hommia Very Happy
Kai katoit ne HS:n purkuohjeet, että tulee merkkailtua tarvittavat jutut purkaessa.Digikameran filmiä ei kannata myöskään säästellä Wink

otsoni

Viestien lukumäärä : 376

Takaisin alkuun Siirry alas

tietoa laatikko/HS remppaan!!! Empty Vs: tietoa laatikko/HS remppaan!!!

Viesti  Rauni Ke Helmi 27 2013, 20:57

tuos olis yks mahdollisuus muuttaa tuo normaali synkro vaihteelliseksi kun tuos vuosimallis on nopeammat etu ja takaakselit niin tulis hyvän nopeuksine traktori.ikh:lla tais olla pariki HS lootaa hyllys kovalootia on kuutos taavettien niis on tasauspyörästö nopeampi ja voa akseli vahvempi jotta soveltamista olis.
Rauni
Rauni

David Brown : case 1694, fordeja
Viestien lukumäärä : 169
Paikkakunta : alavus

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa