Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Lentokenttähinurit 2. maailmansodan aikana

4 posters

Siirry alas

Lentokenttähinurit 2. maailmansodan aikana Empty Lentokenttähinurit 2. maailmansodan aikana

Viesti  MikkoT La Tammi 05 2013, 21:23

Kattelin Youtubessa BBC:n dokumenttifilmin Bomber Boys. Siinä osui silmään parissa historiajaksossa lentopommeja hinaamassa tutunnäköiset hinurit. Lienevät niitä Cropmasterin hinuriversioita vai mitä ovat?

Linkki videoon (puolitoistatuntinen teos!) https://www.youtube.com/watch?v=JnzNJ-RXIi8

Kuvat hinureista, Terv MikkoT

http://aijaa.com/NBUh2Q

http://aijaa.com/8JFDkU


MikkoT

David Brown : 30D
DBTCF:n jäsen nro : 13
Viestien lukumäärä : 101

Takaisin alkuun Siirry alas

Lentokenttähinurit 2. maailmansodan aikana Empty Vs: Lentokenttähinurit 2. maailmansodan aikana

Viesti  outsider La Tammi 05 2013, 22:04

Lentokonehinureita on tehty Cropmasterista,950:stä ja 990 selectasta.
Sam Kennedyn DB sivuilta mm löytyy noista kuvia. Cool

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1889

Takaisin alkuun Siirry alas

Lentokenttähinurit 2. maailmansodan aikana Empty Vs: Lentokenttähinurit 2. maailmansodan aikana

Viesti  erkki La Tammi 05 2013, 22:55

Tarkkaan ottaen lentokenttähinureita on tehty jo VAK1 -mallista lähtien. Ensin tela-alustaisina ja kun ne olivat liian hitaita sodankäynnin kiivastahtiseen meininkiin niin niitä muutettiin pyörävetoisiksi ja rakennettiin uusia pyörävetosia lisää. Jossakin vaiheessa nurmipohjaisilla kentillä tuli vaikeuksia saada aikaiseksi hyviä hinauksia ilman lähtönykäystä, jolloin ongelma ratkaistiin asentamalla traktoriin momentinmuunnin. Ainakin kuljetuslentolaivueessa on Suomessakin ollut DB hinuri palveluksessa, tuli nääs käytyä intti siellä.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5029

Takaisin alkuun Siirry alas

Lentokenttähinurit 2. maailmansodan aikana Empty Vs: Lentokenttähinurit 2. maailmansodan aikana

Viesti  mattkau Su Tammi 06 2013, 19:52

Siinä tais käydä niin että sotaväki meinasi iskeä kaksi kärpästä yhdellä iskulla sen tela-alustan kanssa. Ensin sillä tehtiin se lentokenttä ja sen jälkeen oli tarkoitus hinailla koneita. Esikunnan miehillä vaan oli pikkasen väärä mielikuva lentokentästä, ei ymmärtäneet, että puhutaan kilometrien etäisyyksistä. Telakoneella ei ole sinne mitään asiaa. Telat särkee kentän pinnan ja jos yrittää yhtään pitää vauhtia, niin kuskilta tippuu paikat suusta. Niin, ja joskushan siellä taisi olla kiire.

Oon minäkin muutamia niitä youtubeja katsellut. Kun kuvataan Englannin sotakenttiä, niin aina jossakin vilahtaa taavettihinuri, joskus jopa ihan etualalla. Ja tyypit istuu kärryssä hajareisin pommin päällä tupakki hampaissa.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1589
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa