Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Sähkövika

5 posters

Siirry alas

Sähkövika Empty Sähkövika

Viesti  mattkau Ke Joulu 26 2012, 00:18

On ollut paljonkin puhetta startin toimintaan liittyvistä ongelmista. Itsellä myös on satunnaisesti kiukutellut, ei ole jaksanut aina eka startlla pyörittää edes ympäri. Oon kyllä käyttänyt starttia auki ja mittaillut ja putsaillut (omien ohjeiden Smile ) mukaan johtoja ym. ym. Tänään sitten startatessa huomasin, että pluskengästä lähti huurre pois. Otin sen auki ja putsasin ties monennenko kerran ja panin takaisin ja naps. Meni kengän raksi poikki, oli ollut kiinni vain suunnillleen neliömillin alalta ties kuinka kaua. Kun ei ollut uutta kenkää näin joulupäivänä tarjolla, niin vedin kaapelin ilman kenkää letkulemmarilla suoraan napaan. Startti pyöräytti kuin palmun alta.

Että tämmönenkin vika saattaa olla.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1589
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Sähkövika Empty Vs: Sähkövika

Viesti  Riku Ke Joulu 26 2012, 10:22

Sen se tekee, kun alkaa jouluna töihin. Wink Kiitos vinkistä Matille.

Riku

David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 59
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa

Takaisin alkuun Siirry alas

Sähkövika Empty Vs: Sähkövika

Viesti  Paulig Ke Joulu 26 2012, 16:45

Niin se on taavetti yrittänyt kertoa, että tänään on pyhäpäivä, ei työpäivä.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Sähkövika Empty Vs: Sähkövika

Viesti  taavettimies Ke Joulu 26 2012, 18:24

Johtojen ym liitäntöjen putsaus on kyllä tärkeää. Starttimoottorin päähän voi tulla ihan hyvin 12.8 volttia virtaa mutta ei jaksa pyörittää. Vika on ylensä maadoituksessa, joko akun tai startin. Ainakin vanhemmissa selectoissa on usein kosketushäikkää akun miinuskaapelissa. Akkuhan maadoittuu ilmanputsarin telineeseen joka on etukehdossa kiinni. Vaikka maapiuha olisi maadoitettu huolellisesti telineeseen niin useimmiten ruoste alkaa puskea telinettä irti etukehdosta jolloin maadoitus jää pienien (ruosteisten) pulttien varaan. Myös - johtoon kytketyt huonolaatuiset päävirtakytkimet aiheuttaa päänvaivaa talvisin.

Akkujakin on monenlaisia, 3 vuotta vanha 125a akku ei enää jaksanut pyöräyttää pikku taavettia tulille Rolling Eyes Jos se vaikka kesäkäytössä vielä menisi.. Ei onneksi tarvitse olla akkua paikallaan jokaisessa traktorissa näin talvisin.

Meikäläisen autossakin alkaa olemaan samanikäinen varta elämänsä loppu puolella, lämpimästä tallista vielä lähtee mutta kylmästä ei. Suspect Meinasin laittaa optiman akun niin ei tarvitse miettiä että lähdetäänkö vai ei, varsinkaan kun ei saa lämmitykseen koululla vaikka olisi -30 pakkasta Suspect Traktorikäytössä osoittautunut ainakin hyväksi akuksi.
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

Sähkövika Empty Vs: Sähkövika

Viesti  Paulig Ke Joulu 26 2012, 21:12

Akkujen ikään vaikuttaa huomattavasti se kuinka hyvin ne pidetään ladattuina. Kannattaa välillä muistaa tarkastaa myös latauksen toimivuus siten, että laturille kohdistuu huomattasti kuormaa Very Happy

Kuorma-autokäytössä olevien akkujen kestoikää on lisäytty siten, että C-tekin ylläpitolaturi lataa akkuja aina kun auto seisoo tallissa. Näin ne on aina optimaalisessa latauksessa.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Sähkövika Empty Vs: Sähkövika

Viesti  taavettimies Ke Joulu 26 2012, 22:12

Varmasti toimiva systeemi etenkin jos on paljon lyhyttä ajoa jolloin kylmä akku ei ota virtaa vastaan muutenkaan kovin hyvin.

Itsellä on kyllä sellainen ajotyyli että konetta en sammuttele turhaan talvella ja ennen sammutusta ajelen vähemmillä valoilla ja vähennän muutenkin laturin kuormitusta.

taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

Sähkövika Empty Vs: Sähkövika

Viesti  Paulig Pe Joulu 28 2012, 19:22

Kylläpä nykyisten autojen laturit melkeinpä antaa tyhjäkäynnillä sen mitä tarvitsee. Oma kulkuneuvo nostaa tyhjäkäyntiä jos laturin kuorma on tarpeeksi suuri jotta virta riittää. Mutta turha sammuttelu pakkasilla on ihan järkevä jättää väliin, kylmä akku kun ei tosiaan hetkessä ota virtaa vastaan Very Happy Ja edelleen laturin toiminta kannattaa tarkastaa, merkkivalo voi nimittäin sammua vaikka laturissa olisikin vikaa. Esimerkiksi diodisillassa yksi palanut diodi voi tarkoittaa useamman sadan watin tehon katoamista, mutta valo sammuu normaalisti.

Ylläpitolaturit on kyllä hyviä, silloin on akku täysi ja jos pidempikin seisonta aika sattuu tulemaan, ei akku tyhjene yhtään. Jos akku ei ole huoltovapaa, kannattaa vesimäärä tarkastaa ajoittain. Huomasin, että sitä kuluu paljon enemmän kun ylläpitolaturi on kytketty.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Sähkövika Empty Vs: Sähkövika

Viesti  Tessu Su Joulu 30 2012, 17:14

Jep laturit antaa kyllä virtaa mutta ei kerkiä lataantua akut lyhyellä matkalla jos on autossakin pitkät päällä,penkin,takalasin,tuulilasin lämmittimet päällä ja puhallin täysillä,monilla vielä on lisävaloakin ym!
On siinä kuormaa kerrakseen ja liikennevaloissa tippuu jo VOLTITKIN melkein alle 12,että kyllä itte käyn aikaajoin akut läpi kotilatureillakin,myös kesällä kannattaa koska akku ei lataannu jollei sillä ole tarpeeksiajoa/latausta!
Jollei autossa/työkoneessa ole kuin merkkivalo lataukselle niin se ei kerro mitään muuta latauksesat kuin että laturi pyörii ja lataa,mitään tietoa ei ole paljonko lataa jollei ole voltti tai ampeerimittaria,niiden avulla sitten jo jotain näkeekin.
Volttimittarit on itellä jokavermeessä,näkee jo kun kytkee virrat päälle et kannattaako startata olleskaan? jollei voltit ole ok niin turha on ees yrittää kun ei kuulu kun naks!
Startista senverran että kannattaa katsoa kun on purettuna myös ne kollektorin kupariliuskat ja NIISSÄ kuparilankojen kiinnitys,ittellä yksi lanka heilui Cortiinan startissa aikoinaan ja eipä startti pyörähtäny hyvin vaikka oli apuakkukin kytkettynä!

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1873
Ikä : 57
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Sähkövika Empty Vs: Sähkövika

Viesti  Paulig Su Joulu 30 2012, 19:55

Volttimittari on hyvä olla olemassa. Sen kytkentä kannattaa vaan tehdä niin, että saa mittarille akkujännitteen. Tuossa omassa taavetissa virtalukolle tulee puhallin, ym. kuormat päällä huomattavasti vähemmän voltteja kuin mitä akusta mittaamalla saa. Siks laitoin suoran johdon akulta ja releen väliin, joten mittari näyttää akkujännitteen eikä kuormitus häiritse sitä.

Latausjännite akusta mitattuna oli X kuormalla 14,6V ja virtalukon liittimestä tuli 13,5V luokkaa...
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa