996 selectan nostolaite ongelma
4 posters
Sivu 1 / 1
996 selectan nostolaite ongelma
missä mahtaisi olla vika kun nostolaite nostaa kierroksilla mutta ei pidä ylhäällä nostaa myös silloin kun vipu olisi lasku asennossa.eli nostaa aina kun kaasua painaa??
m.eravuori- Viestien lukumäärä : 14
Vs: 996 selectan nostolaite ongelma
Jos lukkoventtiilin eli latching valven holkki on lähtenyt liikkeelle ja pyörähtänyt porauksessaan alkaa nostolaitteeseen tulemaan "haamunostoa". Se tulee vähitellen ja se näkyy sillä tavalla, että tyhjät varret alkaa pyrkiä ylös kun koneessa on kierroksia, mutta haamunostossa ei ole voimaa vaan varret tulee alas esim. miehen painolla.
Kuulostaako tutulta?
Kuulostaako tutulta?
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5087
Vs: 996 selectan nostolaite ongelma
ei ole ns haamunostoa kun varsilla on iso lumilinko ja nousee kevyesti vaikka vipu olisi ala asennossa
m.eravuori- Viestien lukumäärä : 14
Vs: 996 selectan nostolaite ongelma
niin ja kierrokset kun laskee niin varret tulee alas vaikka vipu olisi ylä asennossa.
m.eravuori- Viestien lukumäärä : 14
Vs: 996 selectan nostolaite ongelma
Onko TCU/korkeus/syvyys -valitsin keskellä korkeus-asennossa
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1936
Vs: 996 selectan nostolaite ongelma
Onko valitsimessa tunto tallella? Siitä on usein sokka poikki tai siirtohaarukka murtunut. Sen näkee kun avaa nostoakselin päästä peltiluukun.
Nuo oireet on hyvin erikoiset koska nostosysteemiä hallitaan kahdella esiohjatulla venttiilillä ja noilla oireilla pitäisi olla hämminkiä molempien toiminnassa. Nostovipu edessä nostolaitteen ei pitäisi nostaa kuin TCU päällä. Jos ohjausventtiili on erittäin likainen tai lukkoventtiilin holkki on pyörähtänyt pesässään niin varret alkaa nousta myös vipu edessä, mutta silloin nostolaite nostaa ja pitää normaalisti kun vipu on takana.
Jos nostolaite laskee vaikka vipu on takana niin pito/laskuventtiilin täytyy sulkeutua huonosti, joka vikatyyppinä on käytännössä ennenkuulumaton. Jos pito/laskuventtiili ei sulkeudu kunnolla se ei aiheuta kuitenkaan minkäänlaista nostoa eli vika ei voi olla siinä.
Jos systeemi on TCU:lla niin varret nousee vipu edessä painonsiirtopaineella ja varret voi laskeutua kun löysää kaasun koska TCU:lla on molemmat, sekä nosto- että laskuventtiilit raollaan ja pumpun jatkuva paine kelluttaa varsia. Kuitenkin nostovipu takana nostolaite pitää myös TCU:lla.
Näillä tiedoilla kuvattu toiminta on mahdollista jos TCU on päällä ja nostovivun alapäässä oleva Nyloc- säätömutteri on liian löysälle säädettynä.
Nuo oireet on hyvin erikoiset koska nostosysteemiä hallitaan kahdella esiohjatulla venttiilillä ja noilla oireilla pitäisi olla hämminkiä molempien toiminnassa. Nostovipu edessä nostolaitteen ei pitäisi nostaa kuin TCU päällä. Jos ohjausventtiili on erittäin likainen tai lukkoventtiilin holkki on pyörähtänyt pesässään niin varret alkaa nousta myös vipu edessä, mutta silloin nostolaite nostaa ja pitää normaalisti kun vipu on takana.
Jos nostolaite laskee vaikka vipu on takana niin pito/laskuventtiilin täytyy sulkeutua huonosti, joka vikatyyppinä on käytännössä ennenkuulumaton. Jos pito/laskuventtiili ei sulkeudu kunnolla se ei aiheuta kuitenkaan minkäänlaista nostoa eli vika ei voi olla siinä.
Jos systeemi on TCU:lla niin varret nousee vipu edessä painonsiirtopaineella ja varret voi laskeutua kun löysää kaasun koska TCU:lla on molemmat, sekä nosto- että laskuventtiilit raollaan ja pumpun jatkuva paine kelluttaa varsia. Kuitenkin nostovipu takana nostolaite pitää myös TCU:lla.
Näillä tiedoilla kuvattu toiminta on mahdollista jos TCU on päällä ja nostovivun alapäässä oleva Nyloc- säätömutteri on liian löysälle säädettynä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5087
Vs: 996 selectan nostolaite ongelma
tarkoititko tuota tcu valitsimen tuntoa/sokkaa?
m.eravuori- Viestien lukumäärä : 14
Vs: 996 selectan nostolaite ongelma
Juu, että siitä tuntuu selvästi, että valitsinta kääntämällä keinuvipu liikkuu poikittain akselin alapäässä.
Jos siinä ei tunnut selviä naksahduksia niin saattaa olla jotain rikki alhaalla.
Jos siinä ei tunnut selviä naksahduksia niin saattaa olla jotain rikki alhaalla.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5087
Vs: 996 selectan nostolaite ongelma
tcu valitsimessa tuntuu selvät pykälät.tyhjäkäynnillä ei nosta muutakun sitä hitaan/nopean laskun säädintä kiertämällä lähtee nousemaan mutta ei enää pysähdy vaikka yrittäisi.koneen kun sammuttaa niin varret pysyy ainakin välillä ylhäällä ja kun vivusta laskee lähtee varret tulemaan alas mutta pysähtyy kun kääntää vivun ylä asentoon..nosto/lasku vipu menee ihan tunnottomaksi lehmän hännäksi kun kone sammuksissa..tcu säätimen kääntämisestä ei vaikutusta tosin vaijeri irti tällä hetkellä.
m.eravuori- Viestien lukumäärä : 14
Vs: 996 selectan nostolaite ongelma
Nostovivun tuntoon ei pitäisi olla mitään vaikutusta sillä käykö moottori. Jos valitsimen kääntö ei vaikuta mitään niin saattaa olla siirtohaarukka rikki akselin alapäässä. Peltiluukun takaa sen pääsee näkemään. Missä päin traktori sijaitsee?
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5087
Vs: 996 selectan nostolaite ongelma
traktori on kaarinassa.tarvii avata tuo luukku kun ehtii ja tarkastaa.ongelmat alkoi kun vaihdoin ulosottovaihteen jonka jälkeen kaikki toimi paremminkuin koskaan sitten meni nostoventtiili tukkoon ei noussut ollenkaan varret puhdistin sen ja taas toimi mutta nyt kun oli taas traktori maantiellä veneen nostossa niin alkoi temppuilla toimi ei toimi ja nyt ei toimi lainkaan.
m.eravuori- Viestien lukumäärä : 14
Vs: 996 selectan nostolaite ongelma
Kun pääset traktorin ääreen niin katso tosiaan sieltä Erkin mainitsemasta luukusta että kaikki ehjänä ja osat liikkuu kuten pitää.
Jos nostolaitevipu on täysin veltto,niin vika voi olla takapäästään irronnut nostotanko.Eli se minkä päässä etupuolella on nyloc-säätömutteri.
Toki silloin systeemi toimii tuskin ollenkaan.
Jos tuo tanko on irronnut niin sen saa kyllä paikoilleen purkamatta koko systeemiä.
Katsoppa tuolta info-puolelta selectan hydr-säätöohjeet,niin kuvista selviää tangon kiinnitys.
Jos nostolaitevipu on täysin veltto,niin vika voi olla takapäästään irronnut nostotanko.Eli se minkä päässä etupuolella on nyloc-säätömutteri.
Toki silloin systeemi toimii tuskin ollenkaan.
Jos tuo tanko on irronnut niin sen saa kyllä paikoilleen purkamatta koko systeemiä.
Katsoppa tuolta info-puolelta selectan hydr-säätöohjeet,niin kuvista selviää tangon kiinnitys.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1936
Vs: 996 selectan nostolaite ongelma
kaikki näytti melko normaalisti liikkuvan mutta huomasin että tuo pudotuksen vipu ei liiku oikeen mihinkää on aivan jumissa mistäköhän voisi jumittaa tai johtua..
m.eravuori- Viestien lukumäärä : 14
Vs: 996 selectan nostolaite ongelma
Hmmmmm. Pudotuksen vipu??? Tarkoitatko pudotusventtiilin nuppia varsinaisen nostovivun takana? Sen pitäisi kääntyä 90 astetta ja nousta ylös nupista nostamalla. Jos osat ei liiku, niin taitaapa lika olla ainoa selitys miksi paikat on jumissa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5087
Vs: 996 selectan nostolaite ongelma
ei ole ehtinyt purkaa koko yksikköä vielä kun pihalla joutuupi touhuamaan...olisiko jollain mitään keinoa millä saisi nostovarret tippumaan alas kun ovat useamman päivän roikkunut ylhäällä linko perässä tarvis saada jollain tulemaan alas että sais tien lingottua ja aloitettua vian selvittämisen..varret kyllä hienosti nousee mutta lasku ei toimi lainkaa..
m.eravuori- Viestien lukumäärä : 14
Vs: 996 selectan nostolaite ongelma
On kyllä erinomaisen omalaatuinen juttu.
Varret laskeutuu kun löysäät pudotusventtiiliä joka on oikella taka-akselin päällä heti nostovivun takana. Se lähtee avautumaan kun kierrät juuressa olevasta avainvälistä koko zydeemin löysälle. VAROVASTI SITTEN. MOOTTORI PITÄÄ OLLA SAMMUKSISSA. Jos varret ei ala laskeutua kun venttiiliä on kääntänyt kierroksen verran löysälle niin sitä voi hyvin varovasti kiertää auki päin mutta katso tarkkaan alkaako jossakin vaiheessa hyvin hitaasti laskeutua. Öljy pakenee silloin kierteen välistä ja se tapahtuu hyvin hitaasti. JOS VENTTIILIN KIERTÄÄ KOKONAAN POIS JENGOILTA NIIN NOSTOSYLINTERIN PAINE PULLAUTTAA SEN YLÖS TODELLA VAUHDIKKAASTI, ÖLJYT PYRKII YLÖSPÄIN JA SAATTAA LENTÄÄ HUKAN TEILLE JOUSI JA LUISTIKIN. Jos laitat lingon alle tunkin kireälle niin sitten voi päästää venttiilin kokonaan pois ja laskea sitten tunkilla lingon alas.
Onhan se nyt ihan varmaa, että mekaaninen lukko nostoakselin vasemmassa päässä on auki?
Varret laskeutuu kun löysäät pudotusventtiiliä joka on oikella taka-akselin päällä heti nostovivun takana. Se lähtee avautumaan kun kierrät juuressa olevasta avainvälistä koko zydeemin löysälle. VAROVASTI SITTEN. MOOTTORI PITÄÄ OLLA SAMMUKSISSA. Jos varret ei ala laskeutua kun venttiiliä on kääntänyt kierroksen verran löysälle niin sitä voi hyvin varovasti kiertää auki päin mutta katso tarkkaan alkaako jossakin vaiheessa hyvin hitaasti laskeutua. Öljy pakenee silloin kierteen välistä ja se tapahtuu hyvin hitaasti. JOS VENTTIILIN KIERTÄÄ KOKONAAN POIS JENGOILTA NIIN NOSTOSYLINTERIN PAINE PULLAUTTAA SEN YLÖS TODELLA VAUHDIKKAASTI, ÖLJYT PYRKII YLÖSPÄIN JA SAATTAA LENTÄÄ HUKAN TEILLE JOUSI JA LUISTIKIN. Jos laitat lingon alle tunkin kireälle niin sitten voi päästää venttiilin kokonaan pois ja laskea sitten tunkilla lingon alas.
Onhan se nyt ihan varmaa, että mekaaninen lukko nostoakselin vasemmassa päässä on auki?
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Pe Joulu 14 2012, 18:45, muokattu 3 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5087
Vs: 996 selectan nostolaite ongelma
Toinenkin vippaskonsti on olemasssa:
Käännä kolmitieventtiili asentoon "L" eli yksi naksaus vasemmalle ihan äärioikealta.
Avaa kolmitieventtiilin etupinnasta ykkösportin proppu. Se on muistaakseni kakkosportin (kipin ulosoton) yläpuolella.
Laita propun reijä suulle letku tai jokin astia niin, että kun sieltä spruutaa öljyä niin se tulee jotenkin hallitusti ulos.
Liikauta VAROVASTI kolmitieventtiiliä naksauksen verran oikealle niin öljy virtaa sylinteristä ulos. Jos liikutat venttiiliä oiken varovasti niin öljyn saa niristettyä ulos niin ettei se roiski kaikkialle.
Tilapäisen helpotuksen voi tehdä niinikin että laitat letkun kolmitieventtiilin ykkösportista istuimen oikalla puolella olevan kamelinkyttyrän etummaiseen napaan, eli paluulinjaan. Silloin nostolaitteen saa takuuvarmasti alas naksauttamalla kolmitieventtiiliin ihan oikealle. Siihen pitää teettää letku jossa on toisessa päässä kierrepää ja toisessa päässä kaksoisnippa ja kartioliitin.
Käännä kolmitieventtiili asentoon "L" eli yksi naksaus vasemmalle ihan äärioikealta.
Avaa kolmitieventtiilin etupinnasta ykkösportin proppu. Se on muistaakseni kakkosportin (kipin ulosoton) yläpuolella.
Laita propun reijä suulle letku tai jokin astia niin, että kun sieltä spruutaa öljyä niin se tulee jotenkin hallitusti ulos.
Liikauta VAROVASTI kolmitieventtiiliä naksauksen verran oikealle niin öljy virtaa sylinteristä ulos. Jos liikutat venttiiliä oiken varovasti niin öljyn saa niristettyä ulos niin ettei se roiski kaikkialle.
Tilapäisen helpotuksen voi tehdä niinikin että laitat letkun kolmitieventtiilin ykkösportista istuimen oikalla puolella olevan kamelinkyttyrän etummaiseen napaan, eli paluulinjaan. Silloin nostolaitteen saa takuuvarmasti alas naksauttamalla kolmitieventtiiliin ihan oikealle. Siihen pitää teettää letku jossa on toisessa päässä kierrepää ja toisessa päässä kaksoisnippa ja kartioliitin.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm La Joulu 15 2012, 09:36, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5087
Vs: 996 selectan nostolaite ongelma
kyllä mekaaninen lukko on auki..tarvitsee lähteä kokeilemaan antamasi ohjeita.kiitokset taas kerran neuvoista.
m.eravuori- Viestien lukumäärä : 14
Vs: 996 selectan nostolaite ongelma
yleensä palstaa lukiessa ongelma on, ettei varret pysy ylhäällä tai ne pilkkii. Mielenkiintoista seurata mikä tässä tapauksessa on vikana.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 996 selectan nostolaite ongelma
Yön mietittyäni taisin ratkaista ongelman. Taitaa olla kolmitieventtiili käännettynä joko "1" tai "2" asentoon.
Silloin varret tosiaan pysyy ylhäällä vaikka viikkokausia eikä ne laskeudu vaikka pudotusventtiilin kiertää irti.
Silloin varret tosiaan pysyy ylhäällä vaikka viikkokausia eikä ne laskeudu vaikka pudotusventtiilin kiertää irti.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5087
Vs: 996 selectan nostolaite ongelma
voep ollakkii.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
996 nostolaite mysteeri
elikkä heti kun laittaa taavin käymään nousevat nostovarret myös ylös.jos yrität laskea varsia nosto korkeintaan loppuu mutta varret ei tule ales..traktorin kun sammutat varret tulevat välittömästi ales vaikka olisi nostovipu missä vaan asennossa.tcu valitsin keskellä.kaikki näyttäisi liikkuvan kun olen sieltä peltiluukusta kurkkinut.alkaa jo vakavasti harkitsemaan taavin hylkäämistä.
m.eravuori- Viestien lukumäärä : 14
Vs: 996 selectan nostolaite ongelma
On tämä aika hankala tapaus päästä jäljille: Ensin ei laskeudu millään, sitten taas laskeutuukin kun sammuttaa moottorin mutta sitten taas nostaakin kaikissa vivun asennoissa ja niin edelleen.
Palatakseni jo ketjun alkupään vastaukseen:
Jos varret nousee heti kun moottorin käynnistää, nostovivun asennosta riippumatta, niin lukkoventtiilin holkin pyörähtäminen on todennäköinen syy. Silloin kuitenkaan nostossa ei ole voimaa juuri lainkaan kun vipu on edessä. Vipu takana nosto on ihan täysvoimainen.
Kun traktorin sammuttaa niin varret pysyvät ylhäällä kun vipu on takana ja laskeutuvat normaalisti kun vipu on edessä.
Jos oire on selllainen että varret nousevat aina kun moottori käy, vivun asennosta riippumatta ja laskeutuvat heti kun mottorin sammuttaa, vivun asennosta riippumatta niin TCU venttiili on ainoa komponentti joka tuon pystyy aiheuttamaan, mutta silloinkaan toiminnon ei pitäisi olla nostovivun asennosta riippumaton.
Nosto hallitsee nostoventtiili ja laskua laskuventtiili. Molempia ohjaa ohjausventtili. Tarkista vielä miten ohjausventtiili liikkuu: Sammuta traktori, päästä varret alas ja avaa venttiilien päällä oleva luukku. Kun nortovipu on ihan edessä, ohjausventtiilin mutterit on noin 2,5 mm koholla venttiilin pinnasta, kun vivun vetää taakse, se laskeutuu alas venttiilin pintaa vasten. Jos tuon saat tapahtumaan niin ratkaisukin on ovella.
Palatakseni jo ketjun alkupään vastaukseen:
Jos varret nousee heti kun moottorin käynnistää, nostovivun asennosta riippumatta, niin lukkoventtiilin holkin pyörähtäminen on todennäköinen syy. Silloin kuitenkaan nostossa ei ole voimaa juuri lainkaan kun vipu on edessä. Vipu takana nosto on ihan täysvoimainen.
Kun traktorin sammuttaa niin varret pysyvät ylhäällä kun vipu on takana ja laskeutuvat normaalisti kun vipu on edessä.
Jos oire on selllainen että varret nousevat aina kun moottori käy, vivun asennosta riippumatta ja laskeutuvat heti kun mottorin sammuttaa, vivun asennosta riippumatta niin TCU venttiili on ainoa komponentti joka tuon pystyy aiheuttamaan, mutta silloinkaan toiminnon ei pitäisi olla nostovivun asennosta riippumaton.
Nosto hallitsee nostoventtiili ja laskua laskuventtiili. Molempia ohjaa ohjausventtili. Tarkista vielä miten ohjausventtiili liikkuu: Sammuta traktori, päästä varret alas ja avaa venttiilien päällä oleva luukku. Kun nortovipu on ihan edessä, ohjausventtiilin mutterit on noin 2,5 mm koholla venttiilin pinnasta, kun vivun vetää taakse, se laskeutuu alas venttiilin pintaa vasten. Jos tuon saat tapahtumaan niin ratkaisukin on ovella.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5087
Similar topics
» 1690 nostolaite ongelma
» DB 950 -61 nostolaite ongelma
» DB 30D nostolaite ongelma
» 990 nostolaite ongelma
» 1210 NOSTOLAITE ONGELMA
» DB 950 -61 nostolaite ongelma
» DB 30D nostolaite ongelma
» 990 nostolaite ongelma
» 1210 NOSTOLAITE ONGELMA
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa