Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

950 Taavin talvikäynnistys

Siirry alas

950 Taavin talvikäynnistys Empty 950 Taavin talvikäynnistys

Viesti  holle57 Su Syys 30 2012, 17:30

Miten ko laite saadaan talvella tulille, mitkä on järkevät vaihtoehdot.

holle57

Viestien lukumäärä : 15

Takaisin alkuun Siirry alas

950 Taavin talvikäynnistys Empty Vs: 950 Taavin talvikäynnistys

Viesti  Leemu Su Syys 30 2012, 18:30

Jos ei ole hehkua/moottorinlämmitintä, niin avataan imusarjan "eetteritulppa" ja annetaan siitä kuumailmapuhaltimella lämmintä ilmaa koneelle.
Toimii takuulla, tosin jos kone on hyvässä tikissä niin lähtenee ilman mitään vippaskonstejakin.
Leemu
Leemu

David Brown : 996
Viestien lukumäärä : 133
Paikkakunta : Jokioinen

Takaisin alkuun Siirry alas

950 Taavin talvikäynnistys Empty Vs: 950 Taavin talvikäynnistys

Viesti  Paulig Su Syys 30 2012, 18:42

Jos ei ole lohkolämppäriä, asenna se. Tai letkulämmitin. Säästää konetta, vaivaa, aikaa ja polttoainetta.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1076
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

950 Taavin talvikäynnistys Empty Vs: 950 Taavin talvikäynnistys

Viesti  Tessu Su Syys 30 2012, 23:47

Tänäpäivänä ilmanmuuta lämmitin! en kyllä lähtis pakkaseen vääntämään väkisin mitään moottoria käyntiin,kuluu loppuun hyvin nopiasti ja vanhassa kolahtaa osat rikki kun jäykät öljyt.
Sillee nää vanhat on just rikottu kun ei aikoinaan ollu lämmittimiä eikä sähköjäkään jokarakennuksessa

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1538
Ikä : 54
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

950 Taavin talvikäynnistys Empty Vs: 950 Taavin talvikäynnistys

Viesti  mattkau Ma Loka 01 2012, 09:53

Just näin.
Lisäisin vielä pari kommenttia, itsestään selviä ja siksi ehkä tarpeettomia, mutta siltikin...

Talvikäynnistystä auttaa etukäteinen valmistelu.

Polttoaineen talvilaatuun kannattaa kiinnittää huomiota. Kesälöpön määrä tankissa on syytä minimoida syksyllä, koska kesä/talvilaatu eivät sekoitu hyvin, näin on sanottu. Seuraavaa talvea varten voisi yrittää ottaa astiallinen talvilaatua jemmaan. Samaten suodattimet voisi vaihtaa ja sakkakupin putsata, jos vähänkään epäilyttää niiden kunto.

Akku ja myös sähkön syöttö startille (kaapeliliittimet, myös maadoituspuoli) kannattaa tarkastaa, että ei lopu virta kesken.

Ja vielä tuosta tosimiehen föönin käytöstä. Eikös ysiviiskympissä ole ilmanputsari vielä siinä moottorin kyljellä. Saattaa olla helpompi rasti irrottaa imuputki putsarista kuin etsiskellä sitä hehkun plommia imusarjasta. Valmistelee tämän operaation vaikka jo syksyllä eikä sitten 30 asteen pakkasella. En neuvo tätä, mutta itse laiskana otan vain puhdistajan hatun pois ja annan ilmaa siitä (880 Selectamatic, jossa putsari keulalla ja imuputket piilossa). Kestää "hehuttaa" vähän pidempään että vaikutusta, mutta toimii.

mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1293
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

950 Taavin talvikäynnistys Empty Vs: 950 Taavin talvikäynnistys

Viesti  jusape Ma Loka 01 2012, 21:56

JA öljyt, meillä käytetään kesäisin 15W-40 laatua, talveksi vaihdetaan 10W-30 rasvat sisään + tietty suodatin
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2486
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

950 Taavin talvikäynnistys Empty Vs: 950 Taavin talvikäynnistys

Viesti  taavettimies Ti Loka 02 2012, 20:00

Synteettinen öljy tuntuisi olevan hyvää tavaraa talvisin ainakin hydrauliikassa, luulisi että parantaisi voitelua myös moottorin puolella paukkupakkasilla.
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1476
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

950 Taavin talvikäynnistys Empty Vs: 950 Taavin talvikäynnistys

Viesti  Paulig Ke Loka 03 2012, 19:08

minun taavetti lepäilee kovien pakkasten aikaan tallissa Laughing se säästää konetta kaikista eniten.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1076
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

950 Taavin talvikäynnistys Empty Vs: 950 Taavin talvikäynnistys

Viesti  ikilika To Loka 04 2012, 18:03

taavettimies kirjoitti:Synteettinen öljy tuntuisi olevan hyvää tavaraa talvisin ainakin hydrauliikassa, luulisi että parantaisi voitelua myös moottorin puolella paukkupakkasilla.
Komppaan, esim shell spirax 5w-30 gl4 on notkeeta tavaraa pakkasellakin. Hydrauliikka toimii huomattavasti nopeemmin kylmänä! Oma järjenkäyttö on sallittu että mihin vehkeeseen sitä synteettisiä öljyjä pistää, saattaa vaikka vanhemmat tiivisteet ottaa nokkiinsa kukaties... Very Happy
ikilika
ikilika

David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1167
Ikä : 43
Paikkakunta : eurajoki

Takaisin alkuun Siirry alas

950 Taavin talvikäynnistys Empty Vs: 950 Taavin talvikäynnistys

Viesti  jusape To Loka 04 2012, 23:25

Minä en näihin laittaisi synteettistä, se on ollut silloin ku nää koneet on valmistettu, vielä kehittäjien isien munaskuissa se ajatus se synteettinen ölppi........

Ja heikoimmatkin mineraaliöljyt täyttänee tuonaikaiset vaatimukset laaduista reippaasti. (tää on mun mielipide)
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2486
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

950 Taavin talvikäynnistys Empty Vs: 950 Taavin talvikäynnistys

Viesti  Paulig Su Loka 07 2012, 15:41

Joskus aikaisemminkin on asiasta keskustelu eri yhteyksissä palstalla.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1076
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

950 Taavin talvikäynnistys Empty Vs: 950 Taavin talvikäynnistys

Viesti  Tessu Su Loka 07 2012, 21:01

Joo jos ei sillä vanhalla vehkeellä tarvi lähtee jokapakkas aamu töihin niin ei se mitää synteettistä tarvi,eriasia onkin nuo uudet joilla rahaa tehdään ja ne pitää olla lähtövalmiina jokahetki oli pakkasata vaikka kui paljo!

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1538
Ikä : 54
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa