Vanhat Koneet 3/2012
3 posters
Sivu 1 / 1
Vanhat Koneet 3/2012
Ostin mainitun lehden kun etusivulla oli pikku kuva ja maininta taavetin 30D jutusta. Juttua lukiessani juduin varsin hämilleni. Kuvat olivat melkoisesti kuin Cropmasterista (jota myös oli dieselinä) mutta jutussa puhuttiin koko ajan 30D:stä. Omasta mielestäni tunnen 25/30 sarjalaiset suht koht hyvin tuhannen tai jotain käyttötunnin kokemuksella.
Olisikohan tuossa kysymys ekasarjan 30D:stä, jota tehtiin vuosina -53-54 pari tuhatta kappaletta. Cropmasteriin viittaavia juttuja tuossa on polvisuoja, leveät lokarit, iso soffaistuin, kytkinpolkimen paikka (25/30:ssä oli vasemmalla), jarrut (kääntöjarru käsivivulla?), vaihdekeppien peltiset tyvet (25/30:ssä jo kumiset haitarit), pieni takapyörän keskilevy, käsikaasun puute (ei ratin akselin vieressä) ja ilmanputsarin hatusta puuttuu eetterihuovan ruuvi päältä. Säästömalleja 25/30 taasen muistuttavat alumiininen DAVID BROWN nimikilpi konepellin sivussa (tyyppi 30D puuttuu, mutta sen reiät on pellissä), kojelaudassa on valonkytkimelelle kolo ja sammutusnapille korotus (cropmasterissa sileä kojelauta?).
Akkukotelot on ainakin tuntemiini 25/30 malleihin nostettu sijaansa ylemmäs. Noin äkikseltään ei tullut muita asioita tullut mieleen. Tuo 38 hevosen voima tuntuu kyllä hiukka suurelle, mutta ehkä mahdollista. Kun saisi koneen sarjanumeron, niin voisi arpoa lisää.
Muutoin, on todella hienoa, että tämmöisiä alkuperäiskuntoisia koneita edes löytyy. Iso kiityos kaikille, jotka ovat onnistuneet säilyttämään tämän palan historiaa. Ja tietysti kiitos Melthamin väelle, jotka tekivät näin lujan koneen.
Lieneekö kenelläkään kommentteja tähän? Exso, oot kuvannu kaikkea mahdollista, onko selkeytystä tähän tai Erkki, oliko kirjoissasi jotain asiaan liittyvää.
matti
Olisikohan tuossa kysymys ekasarjan 30D:stä, jota tehtiin vuosina -53-54 pari tuhatta kappaletta. Cropmasteriin viittaavia juttuja tuossa on polvisuoja, leveät lokarit, iso soffaistuin, kytkinpolkimen paikka (25/30:ssä oli vasemmalla), jarrut (kääntöjarru käsivivulla?), vaihdekeppien peltiset tyvet (25/30:ssä jo kumiset haitarit), pieni takapyörän keskilevy, käsikaasun puute (ei ratin akselin vieressä) ja ilmanputsarin hatusta puuttuu eetterihuovan ruuvi päältä. Säästömalleja 25/30 taasen muistuttavat alumiininen DAVID BROWN nimikilpi konepellin sivussa (tyyppi 30D puuttuu, mutta sen reiät on pellissä), kojelaudassa on valonkytkimelelle kolo ja sammutusnapille korotus (cropmasterissa sileä kojelauta?).
Akkukotelot on ainakin tuntemiini 25/30 malleihin nostettu sijaansa ylemmäs. Noin äkikseltään ei tullut muita asioita tullut mieleen. Tuo 38 hevosen voima tuntuu kyllä hiukka suurelle, mutta ehkä mahdollista. Kun saisi koneen sarjanumeron, niin voisi arpoa lisää.
Muutoin, on todella hienoa, että tämmöisiä alkuperäiskuntoisia koneita edes löytyy. Iso kiityos kaikille, jotka ovat onnistuneet säilyttämään tämän palan historiaa. Ja tietysti kiitos Melthamin väelle, jotka tekivät näin lujan koneen.
Lieneekö kenelläkään kommentteja tähän? Exso, oot kuvannu kaikkea mahdollista, onko selkeytystä tähän tai Erkki, oliko kirjoissasi jotain asiaan liittyvää.
matti
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1589
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Vanhat Koneet 3/2012
Ei ole minulle tuttu aihe. 25 ja 30 -mallit tehtiin aikoinaan nimenomaan hintakilpailukyvyn nimissä Cropmasteria riisumalla. Perinteiset tuntomerkit ovat todellakin nuo norsunkorva lokasuojat, istuin mallia "haravakone" ja puuttuva tuulisuoja. Olikohan niin, että Cropmasterin osia oli mallimuutoksen jälkeen vielä varastoissa, joten 30D tuli aluksi hieman varusteltumpana markkinoille.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5029
Vs: Vanhat Koneet 3/2012
Laitoin Vanhat Koneet -lehteen palautetta.
AIHE: Palautetta lehdestä
PALAUTE: Edellisessä numerossa joku valitti Valmetin paapomisesta. Olen nyt lukenut lehteä noin 1 1/2 vuotta ja positiivista luettavaa onkin ollut muuten, suurimmalta osin. Mutta. Itseä ärsyttää kun lehdessä on aina juttua Vanajista, Fordeista ja Valmetjohdannaisista. Miksi lehdessä ei ikinä ole ollut juttua "marginaalimerkeistä", kuten esim. David Brown (uudemmat kuin 03/12 lehden), Leyland, International ('70 ja uudemmat)? Esimerkiksi David Brown on hyvinkin laadukas ja luotettava merkki. Miksi ne ovat jääneet sinne marginaaliin? Niitä ei ole mainittu koneartikkeleissa yhtä paljon kuin Valmeteita, Ferguja, Fordeja yms. merkkejä.
Toivoisin siis pikaista parannusta lehteenne
-Ossi
_______________________________________________________
Terve Ossi!
Kiitos palautteesta. Vanhat Koneet -lehti on alun perin tarkoitettu
kertomaan kotimaan harrastajista ja heidän kalustostaan. Pitkässä
juoksussa onkin luonnollista että eniten harrastetut merkit toistuvat
harvinaisia useammin lehden sivuilla. Harvinaisemmat kiinnostavat
toimitusta siinä missä lukijoitakin, ja niitä pyritään
mahdollisuuksien mukaan saamaan lehden sivuille. Toisinaan siinä on
onnistuttu ja toisinaan taas ei. Joskus on niin, että tietyn merkkistä
laitetta ei kerta kaikkiaan onnistuta saamaan jutun aiheeksi
yrityksistä huolimatta.
Terveisin,
Kari Mattila
_______________________________________________________
Erkin taavetista oli juttua sumusaaren puolella. Viitsisikö Erkki laittaa juttuehdotuksen tonne lehteen niin saatasiin oikeita merkkejä välillä
AIHE: Palautetta lehdestä
PALAUTE: Edellisessä numerossa joku valitti Valmetin paapomisesta. Olen nyt lukenut lehteä noin 1 1/2 vuotta ja positiivista luettavaa onkin ollut muuten, suurimmalta osin. Mutta. Itseä ärsyttää kun lehdessä on aina juttua Vanajista, Fordeista ja Valmetjohdannaisista. Miksi lehdessä ei ikinä ole ollut juttua "marginaalimerkeistä", kuten esim. David Brown (uudemmat kuin 03/12 lehden), Leyland, International ('70 ja uudemmat)? Esimerkiksi David Brown on hyvinkin laadukas ja luotettava merkki. Miksi ne ovat jääneet sinne marginaaliin? Niitä ei ole mainittu koneartikkeleissa yhtä paljon kuin Valmeteita, Ferguja, Fordeja yms. merkkejä.
Toivoisin siis pikaista parannusta lehteenne
-Ossi
_______________________________________________________
Terve Ossi!
Kiitos palautteesta. Vanhat Koneet -lehti on alun perin tarkoitettu
kertomaan kotimaan harrastajista ja heidän kalustostaan. Pitkässä
juoksussa onkin luonnollista että eniten harrastetut merkit toistuvat
harvinaisia useammin lehden sivuilla. Harvinaisemmat kiinnostavat
toimitusta siinä missä lukijoitakin, ja niitä pyritään
mahdollisuuksien mukaan saamaan lehden sivuille. Toisinaan siinä on
onnistuttu ja toisinaan taas ei. Joskus on niin, että tietyn merkkistä
laitetta ei kerta kaikkiaan onnistuta saamaan jutun aiheeksi
yrityksistä huolimatta.
Terveisin,
Kari Mattila
_______________________________________________________
Erkin taavetista oli juttua sumusaaren puolella. Viitsisikö Erkki laittaa juttuehdotuksen tonne lehteen niin saatasiin oikeita merkkejä välillä
Similar topics
» Vanhat koneet
» Vanhat koneet lehti
» Vanhat koneet 1/2013
» Vanhat koneet maksoivat uutena
» Vanhat Koneet -lehti no 8 12.12.2019
» Vanhat koneet lehti
» Vanhat koneet 1/2013
» Vanhat koneet maksoivat uutena
» Vanhat Koneet -lehti no 8 12.12.2019
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa