Perälukko?
5 posters
Sivu 1 / 1
Perälukko?
Onkos noissa David Brown-traktoreissa kunnollista perälukkoa?Nykyisin lumi-ynnä muissa pihatöissä käytössä olevan Vamet 565-65 traktorin
"mukautuva" perälukko on aivan peestä, siis kone on käytännössä lukoton.Pihatöissä vielä menee mutta metsässä ajo tuskaa.Niinpä olen
alkanut suunnitella koneen vaihtoa.Joku 990-995 DB voisi olla varteenotettava vaihtoehto.Vaan onko noissa kunnollista lukkoa? Nuorempana
eräässä pikkuvirmassa hommiini kuului lumityöt DB-traktorilla. Tuossa koneessa ei lukkoa ollut, ryömintävaihteet oli.
"mukautuva" perälukko on aivan peestä, siis kone on käytännössä lukoton.Pihatöissä vielä menee mutta metsässä ajo tuskaa.Niinpä olen
alkanut suunnitella koneen vaihtoa.Joku 990-995 DB voisi olla varteenotettava vaihtoehto.Vaan onko noissa kunnollista lukkoa? Nuorempana
eräässä pikkuvirmassa hommiini kuului lumityöt DB-traktorilla. Tuossa koneessa ei lukkoa ollut, ryömintävaihteet oli.
Masa- Vierailija
Vs: Perälukko?
Mikä tuo "mukautuva" lukko on ?????
Ettei vaan olis ryskitty lukkoa päälle toisen renkaan pyöriessä lähes miljuunaa????
Se ainakin hammaslukosta kulmat syö, ja äkkiä.........
Ettei vaan olis ryskitty lukkoa päälle toisen renkaan pyöriessä lähes miljuunaa????
Se ainakin hammaslukosta kulmat syö, ja äkkiä.........
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2887
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: Perälukko?
Taavin tasauspyörästö lukko pitää. Lukko tuli 50-luvun lopulla 950 implematiciin ja siitä saakkka se on siinä ollut. Ryömintävaihteellinen lukoton Taavi on kyllä kummajainen, sellaista ei pitäisi olla olemassakaan muuten kuin sillä tavalla, että lukko on pudonnut pois pelistä. Tavallisin tarina lienee se, että oikean puolen kynkkää on käytetty irti eikä tasauspyörästön lukkoa ole muistettu sitoa pohjaan niin lukkoholkki ja jousi on pudonneet taka-akselikotelon pohjalle. Ne saa talaisin paikalleen varsin näppärästi kun tietää niksit, mutta jos ei ole niksitietoa niin hermoheikolta saattaa jäädä osat irralleen.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Su Joulu 18 2011, 09:40, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5028
Vs: Perälukko?
565-valmetissahan on ne lukon hammastukset tehty hieman kartiokkaiksi, eli suunnittelija on suunnitellut sen lukon "päästäväksi", kun kuormitus kasvaa liian suureksi. Näin siis suunnittelijan pöydällä, ja varmaankin jonkin aikaa uudessa koneessa.
Mutta aikaa myöden, kun sitä lukon pärinää kuuntelee ajettaessa, ne hampaiden kulmat pyöristyy ja lukon pito on melkein olematon, toki siihen lukkoon saa jonkinverran lisäpitoa sillä käsivivulla, kun ensin on kantapäällä polkenut sen jalkalukon pohjaan, sen jälkeen vielä nykäisee käsivulla lukkoa enemmän "kiinni".
En nyt muista, että poistuiko tuo käsivipu jo 565 mark2, vaiko vasta sitten kun 500 valmetti tuli markkinoille. Mutta ykköslähdön 565-valmetissa tuollainen käsivipu vielä ainakin on.
Tosin tuo lukko ei kuitenkaan ole sataprosenttinen, vaikka tuo vipukin olisi. Taavetissa on sataprosenttinen ja helppokäyttöinen lukko.
Mutta aikaa myöden, kun sitä lukon pärinää kuuntelee ajettaessa, ne hampaiden kulmat pyöristyy ja lukon pito on melkein olematon, toki siihen lukkoon saa jonkinverran lisäpitoa sillä käsivivulla, kun ensin on kantapäällä polkenut sen jalkalukon pohjaan, sen jälkeen vielä nykäisee käsivulla lukkoa enemmän "kiinni".
En nyt muista, että poistuiko tuo käsivipu jo 565 mark2, vaiko vasta sitten kun 500 valmetti tuli markkinoille. Mutta ykköslähdön 565-valmetissa tuollainen käsivipu vielä ainakin on.
Tosin tuo lukko ei kuitenkaan ole sataprosenttinen, vaikka tuo vipukin olisi. Taavetissa on sataprosenttinen ja helppokäyttöinen lukko.
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
lukko
Juu kyl se lukko meitinkin 850 pelaa ja pysyy päällä mettäajossa,muutenhan mettään ei paljoo asiaa oliskaan.
Oisko tarkotettu siinä ryömintä vaihteisto hommassa vain hidastapuolta kummiskin? sillonhan kyl löytyy lukotonta taavia kuten meijänkin 900 oli aikanaan,sillä ei pahaan paikkaan niillä kuluneilla pyörillä kyl menty.
Toisinaan vaan sekotettu hidasalua ja ryömintä puhekielessä mm isäukko puhu noin erikoisesti!
Oisko tarkotettu siinä ryömintä vaihteisto hommassa vain hidastapuolta kummiskin? sillonhan kyl löytyy lukotonta taavia kuten meijänkin 900 oli aikanaan,sillä ei pahaan paikkaan niillä kuluneilla pyörillä kyl menty.
Toisinaan vaan sekotettu hidasalua ja ryömintä puhekielessä mm isäukko puhu noin erikoisesti!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1873
Ikä : 57
Paikkakunta : Hollola
Vs: Perälukko?
Kuten edellä, lukko on pitävä ja hyvä. Jos alkaa sutimaan, kytkin pohjaan, oikealla jalalla lukko pohjaan, kytkin ylös ja matka jatkuu. Kytkin pohjaan ja ylös samantien, lukko loksahtaa pois päältä. Kätevä, eikä tarvi ratista käsiä irroittaa.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
kyllä
Totta puhu, vaikka on pikkutaavi tuo mikä meillä on niin joteskin vaan olen noista aina ollu kiinnostunu tuokin ikävä kyllä ollu huonolla hoidolla aikanaan mutta SILTI vielä toimii IHME!
Jos valita pitäis niin just tommosella kesällä ajelis on se vaan ollu hyvä peli,ja avarasti kaikki rakennettu,ei ole päällekkäin ja vierekkäin sumpussa!!
Jos valita pitäis niin just tommosella kesällä ajelis on se vaan ollu hyvä peli,ja avarasti kaikki rakennettu,ei ole päällekkäin ja vierekkäin sumpussa!!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1873
Ikä : 57
Paikkakunta : Hollola
Vs: Perälukko?
Tuo Vallun lukko onkin ohjekirjan mukaan joustava, muistin väärin. On reilun 9 vuoden aikana selvinny mitä se tarkoittaa. däkädäkädäk....
Taavetti jolla 20 vuotta sitten lumitöitä tein oli käsittääkseni 990, valkoisella taavi-kajuutalla.Kyllähän siinä olisi pitänyt lukko olla.
Olisiko tuo kantapäällä poljettava petaali tippunnu/katkennu? Noin selkeä poljin olisi pitänny löytää....
Silloinen pomo kutsui ryömintävaihteiksi tuota hidastettua hidasta aluetta.
Taavetti jolla 20 vuotta sitten lumitöitä tein oli käsittääkseni 990, valkoisella taavi-kajuutalla.Kyllähän siinä olisi pitänyt lukko olla.
Olisiko tuo kantapäällä poljettava petaali tippunnu/katkennu? Noin selkeä poljin olisi pitänny löytää....
Silloinen pomo kutsui ryömintävaihteiksi tuota hidastettua hidasta aluetta.
Masa- Vierailija
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa