Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Diisselitaavetin moottorimurhe?

4 posters

Siirry alas

Diisselitaavetin moottorimurhe? Empty Diisselitaavetin moottorimurhe?

Viesti  nuffieldmaster Ti Joulu 13 2011, 13:21

Mitkä ovat yleisimmät diisselitaavetin (kopittomalta aikakaudelta) moottorikonstruktion heikot paikat?

Mistä ne yleensä särkyvät? Liiemmälti ei kai ole ääntä pitänyt viimeistä kertaa sammuessaan, mutta jotain on koneelle tullut... Onkait nämä aikalailla samaa konstruktiota, eli ei ole montaa moottorimallia?

Kiinnostaisi vain eräs yksilö joka moottoririkon takia myynnissä...

nuffieldmaster

Viestien lukumäärä : 32
Paikkakunta : Ilomantsi

http://www.kuuksenvaarankonepalvelu.fi

Takaisin alkuun Siirry alas

Diisselitaavetin moottorimurhe? Empty Vs: Diisselitaavetin moottorimurhe?

Viesti  käyttäjä Ti Joulu 13 2011, 13:28

Onko kolme vai nelipyttynen moottori kyseessä?

_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä
käyttäjä

David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 61
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne

Takaisin alkuun Siirry alas

Diisselitaavetin moottorimurhe? Empty Vs: Diisselitaavetin moottorimurhe?

Viesti  nuffieldmaster Ti Joulu 13 2011, 14:07

Ei mitään hajua Diisselitaavetin moottorimurhe? 246724

Pitää käydä kurkkimassa...

Mitä nuista on yleensä maksettu moottorivikaisina 100-600 €?

Sisko tartteis traktoria, jos pienellä selviäisi niin tuossahan se ehkä ois.

nuffieldmaster

Viestien lukumäärä : 32
Paikkakunta : Ilomantsi

http://www.kuuksenvaarankonepalvelu.fi

Takaisin alkuun Siirry alas

Diisselitaavetin moottorimurhe? Empty Vs: Diisselitaavetin moottorimurhe?

Viesti  erkki Ti Joulu 13 2011, 14:14

Ne on noiden vanhojen moottoreiden yleisvaivat, eli pakkasvauriolohko tai jostakin muusta syystä katkenneet kannakset putkien alapäissä.
Nykyään niitä laitellaan jollain massoilla kuulemma hyvälläkin menestyksellä pitäviksi. Cropmastereiden ja 25:n moottoreissa nuo on kai tyypillisimpiä vaurioita. Väljäksi kuluneet pytyt, vuotavat venttiilit ja huonot laakerit on myös. Samoja juttuja on impleissäkin, mutta kyllä 950:n ja 850:n moottorit on aika kovia luita maailmaa vastaan. Sama neloskone oli vielä nelipyttyisessä 880 implessäkin. Paljon ajetussa 990 implessä saattaa mennä rattaat jakopäästä samoin alkupään selectoissa noin -68 vuosimalliin saakka. Kampikin saattaa katketa, mutta siitä ei ole oikein tarkkaa kuvaa että onko sillä aina parina väljä keskilaakeri. Kolmipyttyiset menee ajamalla harvaksi, varsinaisia heikkoja lenkkejä siinä koneessa ei ole. Implessä saattaa korkata syöttöpumpun käyttöakselista urakuulalaakeri, selecatassa ei sekään. Lohkoon poratut moottorit tuntee siitä, että öjyntäyttöaukko on jakokopassa. Niissä ei katkee kannakset eikä mene nesteet öljypohjaan. Tyypillisesti menevät ajamalla harvaksi tai loppuu laakerit kammesta.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5029

Takaisin alkuun Siirry alas

Diisselitaavetin moottorimurhe? Empty Vs: Diisselitaavetin moottorimurhe?

Viesti  erkki Ti Joulu 13 2011, 15:44

Mootorivaivaisia myydään muutamalla satasella, hintaan vaikuttaa tietenkin renkaiden kunto ja myös muu yleiskunto ja malli.
Jos alkuperäinen moottori on korjaamattomasa kunnossa eikä riitä mielenkiintoa etsiä toimivaa purkumoottoria niin noihin on asenneltu autojen dieseleitä, ainakin Indenor, Isuzu ja Mersu on nähty. Juttuja on kuultu myös pikku kuutosista, mutta itte en ole nähnyt yhtään.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5029

Takaisin alkuun Siirry alas

Diisselitaavetin moottorimurhe? Empty Vs: Diisselitaavetin moottorimurhe?

Viesti  nuffieldmaster Ti Joulu 13 2011, 16:34

Saas nähdä, voi olla pitkäkin aika ennenkuin tulee käytyä katsomassa, sen tiedän ettei se sieltä tietämättään katoa...

Indenorit ja isusut ja patrollin kutoset saa kyllä traktorikäytössä unohtaa, vääntöä ja tehoja on, mutta millä kierroksilla ja kuinka pumpun säädin pelaa tasaisessa vedossa? Minä en nuiden moottoreiden asennuksesta piittaa paitsi siinä tilanteessa kun koneesta rakennetaan show -traktori.

Ulkoisia vaurioita ei pitänyt olla, joten voi olla että kampi on narahtanut kiinni.

nuffieldmaster

Viestien lukumäärä : 32
Paikkakunta : Ilomantsi

http://www.kuuksenvaarankonepalvelu.fi

Takaisin alkuun Siirry alas

Diisselitaavetin moottorimurhe? Empty Vs: Diisselitaavetin moottorimurhe?

Viesti  Paulig Pe Joulu 16 2011, 17:45

Mites uudemmat, sekurahytilliset taavetit? Yks kaupan jossa konevikaa.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Diisselitaavetin moottorimurhe? Empty Vs: Diisselitaavetin moottorimurhe?

Viesti  erkki Pe Joulu 16 2011, 18:40

Noissa lohkoonporatuissa ei ole ainakaan nesteet öljyn seassa jos ei ole kannentiiviste palanut oikein kunnolla, eikä oikein sittenkään. Laakeriliuskat liikahtaneet päällekkäin jollain kammen kaulalla voi olla syy koneen mennä jumiin. Hajonnut mäntä tai esim. nestepuutten vuoksi tapahtunut pieni kiinnileikkauma voi aiheuttaa kaputusta tai kolinaa. Vapaastihengittävä 3.6 on lujan moottorin maineessa, mutta on paljon niitäkin jotka sanovat, että myös ahdettu 1490, 1394 tai 1494 on erittäin hyvä ja luja traktori. Kuutosissa pitää huolehtia siitä, että öljypumppuun vaihdetaan kovat hammaspyörät ajallaan.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5029

Takaisin alkuun Siirry alas

Diisselitaavetin moottorimurhe? Empty Vs: Diisselitaavetin moottorimurhe?

Viesti  Paulig La Joulu 17 2011, 11:36

Joku laakerijuttu siinä koneessa varmaan on, sitä se myyjäkin epäili. Varmaan sais paremman hinnan jos itse korjais ja myis sitten vasta.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Diisselitaavetin moottorimurhe? Empty Vs: Diisselitaavetin moottorimurhe?

Viesti  erkki La Joulu 17 2011, 17:22

Laakerihommahan on sellainen, että kaikissa oppikirjoissa tähdennetään kampiakselin hiomisen ja kiilloituksen tärkeyttä jos laakeri korkkaa. Silloin pitää moottori irrottaa ja palastella, joten tulee päiväksi ruuvaamista. Olen itse nähnyt todella hurjan näköisiä kampiakselinkauloja ja yhden Zetorin laakeroinutkin kuluneeseen kaulaan, että en epäröisi yhtään vaihtaa pelkkiä liuskoja jos kaulalla ei ole pahaa raatia. Kiertokangen silmä on kylläkin saattanut venähtää tai kanki taipua jos moottori on leikannut, joten kantta joutuu käyttämään irti ja mäntää ulkona kiertokangen vaihtoa varten vaikka kampea ei veisi hiomoon. Kampeen hitsautuneet laakerimetallinöölit lähtee mirkelituukilla. Koulussa on opetettu, että kun moottorin avaa niin sisälle pannaan vain uutta tavaraa ja kaikki pinnat oikaistaan ja hiotaan, mutta käytännön miehet tietävät, että rengastuksella saa vanhan moottorin elpymään moneksi vuodeksi, hiomalla saa venttiilit pitämään ja liuskoja on turha vaihtaa jos vanhat on kunnossa. Kuulostaa ehkä köyhäilyltä, mutta remppahommissa harrastetaan paljon turhaa hifistelyä.


erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5029

Takaisin alkuun Siirry alas

Diisselitaavetin moottorimurhe? Empty Vs: Diisselitaavetin moottorimurhe?

Viesti  Paulig Ke Joulu 21 2011, 17:57

Samaa mieltä erkin kanssa, rengastuksessa saa ihmeitä aikaan. Se on vaan tietysti opetettava tekemään "kunnolla" vaikka toisaalta lopputulos on käytännön tasolla samaa luokkaa. Tietysti uusilla osilla ja oikaistuilla pinnoilla kasattu moottori kestää pidempään. Ehkä silloin pitää miettiä käyttökohdetta: harrastuskone vai työkone? Eipä tuossa taavissa mikä konevikaisena oli myynnissä, olisi kuin syöttöpumpussa jotain häiriötä. Kone pyörii ympäri. Tai sitten se epäili jakopäätä. Onkohan siellä mitään porsivaa kohtaa? Jos ympäri menee, luulis ettei kovin isoja remontteja. Tai sitten on todella pieniä palasia.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Diisselitaavetin moottorimurhe? Empty Vs: Diisselitaavetin moottorimurhe?

Viesti  erkki To Joulu 22 2011, 15:53

Impleissä ja ensivuosimallien 990 selectassa on harvahampaiset valurauta jakopyörät jotka kuulemma saattaa porsia. Todellinen syy siihen on kuulemma kuitenkin välityspyörän laakeroinnin väljähtyminen niin silloin alkaa varsinaiset käyttöpyörätkin pyöriä reuna edellä. Muissa kyllä jakopää toimii kuin VR:n vessat. Dieseli kyllä pysähtyy pumppuvikaan, ei maha mittään.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5029

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa