Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

DB teollisuusmallit

2 posters

Siirry alas

DB teollisuusmallit Empty DB teollisuusmallit

Viesti  Vieraili Pe Helmi 20 2009, 22:32

David Brownin teollisuusmallit kiinnoistaisi tällä kerttaa. onko tietoa tälläisten Suomeen tuonnista ja mitä malleja tiedät pyörineen.

minkälaisia muutoksia nämä sisältää noin yleensä normaaliin maatalouskäyttöön tarkoitettujen traktoreihin verrattuna. ilmeisesti jonkinlaisia karsittuja versiota.

löytyykö taavetteja tällä keltaisella vai ovatko saaneet pitää normi tehdasvärityksensä. teollisuus mallin väri on yleensä keltainen, mutta onko tämä jotenkin yhteiseksi sovittu eri valmistajilla että maalataan tämän malliset koneet keltaiseksi vai löytyykö siihen jopa joku ridektiivi jo ennen tätä Eu aikaa.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

DB teollisuusmallit Empty Vs: DB teollisuusmallit

Viesti  taavettimies La Helmi 21 2009, 09:02

Olen nähnyt yhdessä kuvassa 1210 keltaisen teollisuusmallin eli "highway". Erona maatalousmalliin oli ainakin etupyörä jarrut.
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

DB teollisuusmallit Empty Vs: DB teollisuusmallit

Viesti  Vieraili La Helmi 21 2009, 09:31

Joo,en ole itse henkilökohtaisesti teollisuusmalleja nähnyt,mutta takasillan on saanut tilata kuulemma teollisuusmallin vahvistetun version normaaliinki koneeseen,jos on tarvinut normaalia traktorikäyttöä suurempaa kantavuutta.

Etujarruthan niissä on englannissa ainaki ollut keltaisissa teollisuus malleissa.

Sellaisen 1210 nelikon olen nähny,missä oli teollisuustakasilta,ja ulosottovaihde saman näköinen kun 1690 koneissa,se traktori oli jämäkän nosturin alustana.

Etuakseliaki vähän pienempiin takapotkuunki on kuulemma asennettu ns. vahvistettua mallia,muuten sama akseli kun 1690 takapotkussa,mutta ohjaussylinteri on traktorin pituussuuntaan asennettu,mm. 1200 mallissa on se akseli.

Varmaan muitaki muutoksia niissä on,mutta en tiedä asiasta enempää.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

DB teollisuusmallit Empty Vs: DB teollisuusmallit

Viesti  Vieraili La Helmi 21 2009, 16:51

varmaan hydraulipumppukin on sitten järeämpää sorttia. joitain valmetteja ennen tilattiin kokonaan ilman nostolaitteita, näin olen ainakin lukenut, ilmeisesti pelkästään kärryhommiin esm. sahoille. nythän puhutaan Wanhasta ajasta, nykyään on jo sitten toisellaiset koneet.

puhumattakaan kuinka edullisia esm. trukkejakin kiinasta nykyään tulee, tunnettujen valmistajien komponenteista kasattuja ja sitten vielä varustettu näillä kiinassa tehdyillä lisenssimoottoreilla.

teollisuus traktoreitten aika on varmasti ohi, myyntipalstoilla ne kummittelevat vielä pitkään.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

DB teollisuusmallit Empty Vs: DB teollisuusmallit

Viesti  exso Su Helmi 22 2009, 08:38

Keltainen 990 implematic tuli joskus kuvattua.Mielenkiintoinen yhdistelmä mekaaniset takajarrut ja nestetoimiset etujarrut.Tammisaaressa Tammetin tehtailla oli käytössä teollisuus-taavetti jossa etukuormaaja,jolla nosteltiin lankakieppejä tuotantolinjalle.Etujarrut oli turhankin ärhäkät tuossa toiminassa ja persus oli kuulemma turhakin kevyt,josta seurasi etuakselin ennenaikaista väsymistä.

Kuva 990 Teollisuus-Implestä:
http://picasaweb.google.fi/Eskoppi/DavidBrownPohjaiset#5267043866120148802
exso
exso

David Brown : 1200-2 ja 1694-4 HS
DBTCF:n jäsen nro : 004
Viestien lukumäärä : 537
Paikkakunta : Suur-Sammatti

Takaisin alkuun Siirry alas

DB teollisuusmallit Empty Vs: DB teollisuusmallit

Viesti  Erkki Su Helmi 22 2009, 09:47

Jostain muistan lukeneeni, että teollisuusmallien etujarrut on samat kuin Land Roverissa, varaosat pitäisi käydä ristiiin.

DB teki erilaisia teollisuumalleja melkein tuotannon alusta saakka, mutta määrät olivat pieniä. Tosiaankin erot olivat enimmäkseen jarru- valo- ym. liikenneturvallisuusvarusteissa. Englannisa niissä oli paljon vakiovarusteena myös ohjaamoita.

Yhden teollisuusmallin Imple 990:n olen nähnyt Suomessa. Siinä ei olut ulosottovaihteistoakaan lainkaan, vain pyöreä peltilätkä tasauspyörästön peittona, eikä nostolaitteita myöskään. Vahvistettu etuakseli, järeähkö etukuormain oli keulalla ja nokkapumppu. Silloin ei vielä olleet pulleat eturenkaat muotia, joten 7.5-16 eturattaat oli hiukka hupaisen näköiset niin raskaan etukuormaajan alla.

Vahvistettua etuakselia on saanut maataloutraktoreihinkin tilauksesta. Se on taotuista osista tehty laitos jota levitetään ottamalla vaaka-akselista putit pois ja siirretään eri reijät kohdakkain.

Erkki
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

DB teollisuusmallit Empty Vs: DB teollisuusmallit

Viesti  Vieraili Su Helmi 22 2009, 19:04

alkaa olla selvää keräilytavaraa sitten nämä, valmistusmäärien takiakin jo harvinaisuuksia. toivottavasti joku osaa arvostaa ja laittaa ainakin yhden jemmaan.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

DB teollisuusmallit Empty Vs: DB teollisuusmallit

Viesti  Vieraili Su Helmi 22 2009, 21:52

kovasti paistaa tuossa kuvassa keltaisen teollisuusmallin alta tuo alkuperäinen punainen. ovat näköjään tulleet samalta linjalta näitten maatolousmallien kanssa ja jossain tuotannon vaiheessa sitten edotettu toisaalle varusteltavaksi ja vahvennettavaksi.
jotenkin turhalta vaan tuntuu tuo, vetäistä vielä yksi maalikerros lisää, olisiko sittenkin maalattu vasta Suomessa.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

DB teollisuusmallit Empty Vs: DB teollisuusmallit

Viesti  exso Ma Helmi 23 2009, 20:08

Suuri maalauskeskustelu alkakoon.Kuvat myös takaa ja sivulta nähtävissä.Moottorissa näyttää olevan kovin sitkeästi keltainen kiinni vaikka muualla loistaa punainen väri.

http://picasaweb.google.fi/Eskoppi/DavidBrownPohjaiset#5306052523998721666 kuva takaa päin.
exso
exso

David Brown : 1200-2 ja 1694-4 HS
DBTCF:n jäsen nro : 004
Viestien lukumäärä : 537
Paikkakunta : Suur-Sammatti

Takaisin alkuun Siirry alas

DB teollisuusmallit Empty Vs: DB teollisuusmallit

Viesti  Vieraili Ti Helmi 24 2009, 17:03

kovinkaan lujasti ei näytä tuo maali olleen kiinni tuossa punaisen päällä. pohjatöitä ei ainakaan kovin kummoisia ole siihen tehty, sen kertoo se että keltainen on irronnut isoina paloina, eikä ole ollut siinä lujasti kiinni ikänä. kulutukselle altiit paikat on aika kuoriutunut. perästäkin on litkujen vaikutuksesta maali lähtenyt, kyseisen syyn takia.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa