Renkaanvaihto / LUKKOVANNE
+7
Tommi
Tessu
TIKO
jyrki
kujanjuh
erkki
Paulig
11 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Renkaanvaihto / LUKKOVANNE
Olisipa kevään aikana tarkoitus kunnostaa vanha traktorin perävaunu. Pari rengasta pitäis vaihtaa, ovat jo ostettuna hallin nurkassa odottamassa vaihtoa. Kun kyseessä on tuollainen 60-luvun kärry, kyseessä on yleisesti myös lukkovanteet. Onko millaisia vinkkejä siihen renkaanvaihtoon, en ole vielä päässyt tarkastelemaan onko millainen lukkosysteemi (niitä kun on monenlaisia?) mutta asian saan pian selville.
Sen tiedän, että kun ilmaa laitetaan, kannattaa olla kaukana tai rengas mieluummin häkissä
Sen tiedän, että kun ilmaa laitetaan, kannattaa olla kaukana tai rengas mieluummin häkissä
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Renkaanvaihto / LUKKOVANNE
Lukkovanne, jossa se päällimmäinen lukkorengas on yhtenäistä kehää, on varsinainen kranaatti, mutta niitä ei taida 60-luvun akselistoissa juurikaan enää olla. Uudempi malli, jossa kehä on yhdestä kohtaa poikki on helpompi vaihtaa enkä ole kuullut että se olisi mitenkään herkkä pluiskahtamaan pois paikaltaan. Sen saa auki kun renkaan päästää tyjäksi ja polkee renkaan langat alas.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5033
Vs: Renkaanvaihto / LUKKOVANNE
Minun rankakärryssä on juuri tällaiset lukkovanteet yhtenäisellä kehällä. Kärry oletettavastí viitisenkymmentä vuotta vanha. Ei se kehä sieltä ihan heposti irtoa, useamman tunnin temusin sen kanssa. Se irtoaa vanteelta vain tietyssä asennossa ja takaisin laitettaessa laitetaan tietenkin samassa asennossa takaisinkin ja sitten hieman pyöräytetään kehää urassa. Tämä ehkäisee sen, ettei se rengasta täytettäessä lähde maata kiertävälle radalle. Ne kehät, jotka ovat mossahtaneet irti ovat ollet väärin asennettu, eli kehän kiertäminen jätetty asennettaessa tekemättä. Tietenkin älyttömän vaikeita irroitella ja asennella, kun ruoste on hitsannut vanteen ja kehän yhdeksi puuksi.
Viimeinen muokkaaja, kujanjuh pvm Pe Maalis 11 2011, 09:55, muokattu 1 kertaa
kujanjuh- Viestien lukumäärä : 243
Paikkakunta : Porvoo-Pieksämäki
Vs: Renkaanvaihto / LUKKOVANNE
Se on väärinasennettuna tappava laitos,jos vaan mahtuu kärryysi 22,5 tuumaset nykyiset renkaat pyörimään niin ehdottaisin kyllä että leikkauta entisestä vanteesta pulttikehä irti ja käy kuorma-automiehien lanssista näitä nykysiä tubelesvanteita ja renkaita ja siirrä keskiö niihin,noita on joka paikassa saatavilla ja eivät maksa mitään.
Noissa vanhoissahan on eri pulttijako 60 luvullahan on tullu sitten tämä nykynen.
Tuo pulttikehän siirto ei ole monen tunnin homma ja varaosahuolto pelaa.
Noissa vanhoissahan on eri pulttijako 60 luvullahan on tullu sitten tämä nykynen.
Tuo pulttikehän siirto ei ole monen tunnin homma ja varaosahuolto pelaa.
Vieraili- Vierailija
Vs: Renkaanvaihto / LUKKOVANNE
Itte en tuota katkaistukehäistä lukkoavannetta pidä pahana. Niissä renkaanvaihto käy tarvittaessa kotikonstilla ilman sen kummempia rengasrautoja. On kyllä kokemusta noista jatkuvakehäisistäkin vanteista, yksikään ei ole ampunut kehää ulos, mutta juttuja niistä on kyllä riittämiin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5033
Vs: Renkaanvaihto / LUKKOVANNE
No eipä se tietenkään ihan joka päiväistä ollu lukkovanteiden kanssa kuolla
80 luvulta muistan yhden kuolemantapauksen rengasliikkeestä lukkovanteen asennuksen yhdeydestä
se tapahtui täällä Alavudella
toki tapaturma muiden joukossa
80 luvulta muistan yhden kuolemantapauksen rengasliikkeestä lukkovanteen asennuksen yhdeydestä
se tapahtui täällä Alavudella
toki tapaturma muiden joukossa
jyrki- Viestien lukumäärä : 168
Paikkakunta : alavus
Vs: Renkaanvaihto / LUKKOVANNE
Voisi olla yksinkertaista myös päivittää kärryn akselinnavat, 10-pulttiset eurojaolla kaikkiin niin on halvat vararenkaat aina kun tussahtaa, entinen mäkeen ja uusi tilalle. Romikselta akselit joista kuorii navat pois ja hitsaa kiinni niin a vot. Viljakärryissäni on 425/22.5 telissä ja varalla noita 295 leveitä, niitä saa 15€ kappaleelta kokonaisia renkaita. Nuo leveämmät kalliimpia tietenkin, nolla-vanteella tai jotain se nimitys on. Keskiölevyn asemaa tarkoittaa renkaan leveysuunnassa. Ne kuperavanteiset kaikkein halvimpia.
Metsäkärryn telissä on vanhaa pienireikästä volvoa ja uudempaa eurojakoa, tänään tussahti pienireikäinen, viimeinen varastossa ollut menee siihen..
Metsäkärryn telissä on vanhaa pienireikästä volvoa ja uudempaa eurojakoa, tänään tussahti pienireikäinen, viimeinen varastossa ollut menee siihen..
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 894
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
ei oo kokemusta
Eipä ole kokemusta lukkovanteista mutta juttuja kylla kuullu,mut luulis että kun sen jerran laittaa hyvin niin ok olis?
Ja eihän niitä joka viikko tartte vaihella jos hyvän renkaan vanteelle löytää,melkeinpä kestäny meilläkin traktorin takapyörätkin kokosen traktorin kestoiänkin,sehän se paha onkin kun ei raaskis ostaa enää 50v vanhaan rakkineeseen uusia pyöriä kun ei tiedä mistä se muuten hajoo ja huonoja jo nurkissa on
Ja eihän niitä joka viikko tartte vaihella jos hyvän renkaan vanteelle löytää,melkeinpä kestäny meilläkin traktorin takapyörätkin kokosen traktorin kestoiänkin,sehän se paha onkin kun ei raaskis ostaa enää 50v vanhaan rakkineeseen uusia pyöriä kun ei tiedä mistä se muuten hajoo ja huonoja jo nurkissa on
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1877
Ikä : 57
Paikkakunta : Hollola
Vs: Renkaanvaihto / LUKKOVANNE
Kylläpä yhtenäistä kehää näyttää olevan se lukko siinä. Että semmosta. Laitampa jotain kuvaa irroitus projektista, jos sattuu olemaan siinä kunnossa että saa kuvat sitten koneelle räjähdyksen jälkeen
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Renkaanvaihto / LUKKOVANNE
Kannattaa lukea tarkasti kaikki neuvot joita kokeneemmat kirjoittaa. Jos lukkorengas tulee täyttövaiheessa päin näköä niin siinä on henkiriepu löysässä. Jokohan on peloteltu tarpeeksi tai liikaakin jo???
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5033
Vs: Renkaanvaihto / LUKKOVANNE
erkki kirjoitti:Kannattaa lukea tarkasti kaikki neuvot joita kokeneemmat kirjoittaa. Jos lukkorengas tulee täyttövaiheessa päin näköä niin siinä on henkiriepu löysässä. Jokohan on peloteltu tarpeeksi tai liikaakin jo???
Maanantaina aletaan tarkastella miten se onnistuu. Täyttö tehdään turvallisesti niin, että rengas on "suojahäkissä" ja täyttöä ohjataan kaiken lisäksi kauempaa jumittamalla pistooli ja antamalla ilmaa kompuran päästä. Sittenpä näkee kuinka käy. Entiset renkaat ovat olleet ainakin 30v paikallaan, ellei jopa enemmän, joten suurin ongelma voi olla ruostuminen. Pultit kyllä irtoaa, eli rengas vanteineen saadaan pois, siitä eteenpäin ei ole vielä tietoa. Mutta sitä tulee alkuviikosta.
Kun rengas on täytetty, ja oletetaan että se pysyy paikallaan, kannattaako sen jälkeen varovasti vaikka pienemmällä lekalla kolistella sitä ja varmistua, että lukko pysyy paikallaan? Ymmärtääkseni se ei välttämättä täytössä irtoa, vaan esim. itse renkaan asennusvaiheessa...
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Renkaanvaihto / LUKKOVANNE
Vielä ei ehditty räjäyttää mitään, koska ongelma seuraavanlainen: Kyseessä kaksiosainen lukko, alimmainen heiluu irti nyt mutta päällimmäinen (ohuempi) on tiukasti ruosteessa. Lähti katkeaman kohdalta irtoamaan ja koputtelemalla vähän pidemmältäkin. Sitä sitten vääntämään siitä pois ja huomattiin, että se sujuu sitä mukaa suoremmaksi kuin väännät vanteen reunan yli. Eli jousivoima kadonnut, ruostunut? Onko vinkkejä / neuvoja!?
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Renkaanvaihto / LUKKOVANNE
Tuossa aikaisemmassa vastauksessani on mielestäni vastaus pulmaan,aika on ajanu ohi noista 20 tuumasista lukkovanteista ja renkaista jo ajat sitten.
Vieraili- Vierailija
Vs: Renkaanvaihto / LUKKOVANNE
V-M kirjoitti:Tuossa aikaisemmassa vastauksessani on mielestäni vastaus pulmaan,aika on ajanu ohi noista 20 tuumasista lukkovanteista ja renkaista jo ajat sitten.
Voep olla, sattuu vaan olemaan hyväkuntoisia nuo 20" renkaat, joten alle ne menee. Kolme siellä jo on, neljäs odottelee. Siinä on lukon kanssa ongelmaa, mutta esim. eräs rengasliike lupaili lukkoa siihen - kun lumet sulaa Pientä säätöä oli sekä entisten renkaiden irroituksessa vanteelta, kuin myös uuden päälle laitossa. Onnistuipa tähän asti siltikin
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
kyllä se siitä hoituu
Niin eiks sitä sanotakin että vaikeuksien kautta voittoon, ja sit kun ne alla taas on niin kestäähän ne kauan käyttöäkin ja onhan meillä sitten ainaskin yks mies joka sellasen vanteen osaa kasata heh.
Onhan niitä ennenkin laitettu niin miks ei nyt sitte onnistu tottahan se onnistuu ja on niitä työn vaaroja miussakin hommissa jos täs ittekin aattelis kaikkee et täs on vaara niin eihän sitä vois ees hengittää enää mutta tietysti tyhmän rohkea ei saa olla ja jos sitten on niin kyllä sitä vanhana sen muistaa, huomattu on!
Onhan niitä ennenkin laitettu niin miks ei nyt sitte onnistu tottahan se onnistuu ja on niitä työn vaaroja miussakin hommissa jos täs ittekin aattelis kaikkee et täs on vaara niin eihän sitä vois ees hengittää enää mutta tietysti tyhmän rohkea ei saa olla ja jos sitten on niin kyllä sitä vanhana sen muistaa, huomattu on!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1877
Ikä : 57
Paikkakunta : Hollola
Vs: Renkaanvaihto / LUKKOVANNE
Jos haluaa välttämättä käyttää 20" renkaita, niin halkaisee kaksi lukkovannetta hitsaa yhteen ne lukottamat puolet, sitten rengasraudoilla kumi vanteelle.
Tommi- Viestien lukumäärä : 144
Vs: Renkaanvaihto / LUKKOVANNE
Tommi kirjoitti:Jos haluaa välttämättä käyttää 20" renkaita, niin halkaisee kaksi lukkovannetta hitsaa yhteen ne lukottamat puolet, sitten rengasraudoilla kumi vanteelle.
Tai sitten käyttää niitä kuten on tarkoitus. Kun lukot / vanteet puhdistaa mahdollisesta ruosteesta, en näe estettä niiden käytölle. Kärryä vedetty viimeksi tänään, hyvin ne siellä pysyy Lukkoja / vanteita löytyy ihan rengasliikkeestä, samoin renkaita.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Renkaanvaihto / LUKKOVANNE
http://www.masinistit.com/viewtopic.php?t=2827&postdays=0&postorder=asc&start=0
Silti joku pääsee aina hengestään noitten kanssa puuhatessa
Silti joku pääsee aina hengestään noitten kanssa puuhatessa
Rokressi- Viestien lukumäärä : 129
Vs: Renkaanvaihto / LUKKOVANNE
Kyllä
sen verta tunnustan että minunkin kärrys on moiset lukkovanteet kumminkin niin että lukot ei ole ulospäin
seuraavassa rengasremontissa juotunevat poistoon
sen verta tunnustan että minunkin kärrys on moiset lukkovanteet kumminkin niin että lukot ei ole ulospäin
seuraavassa rengasremontissa juotunevat poistoon
jyrki- Viestien lukumäärä : 168
Paikkakunta : alavus
Vs: Renkaanvaihto / LUKKOVANNE
Surullisia tapauksia. Kuitenkin vain ensimmäisessä, viisi vuotta sitten tapahtuneessa oli kysymys lukkovanteen irtoamisesta. Parissa muussa oli rengas räjähtänyt kohtalokkain seurauksin. Eihän se tietenkään yhtään omaisia lohduta.Rokressi kirjoitti:http://www.masinistit.com/viewtopic.php?t=2827&postdays=0&postorder=asc&start=0
Silti joku pääsee aina hengestään noitten kanssa puuhatessa
kujanjuh- Viestien lukumäärä : 243
Paikkakunta : Porvoo-Pieksämäki
hyvät vihjeet
Tuol masinistien sivuilla oli hyviä vihjeitä ketkä vielä lukkovanteilla ajelee,ei niitten kanssa leikkiä tosiaan saa mut tulihan ne noilla ennenvanhaankin toimeen,ja nyt tarttee vielä harvemmin niiden kans varmaan temuta kun ajoa vähemmän.
Nuorille pitää kyllä opettaa näiden vanhojen vehkeiden kanssa pelaamista etteivät sitten joskus itteensä telo,onneksi tuli joissain asioissa noita vanhoja ukkoja kuunneltua ja vieläkin!
Nuorille pitää kyllä opettaa näiden vanhojen vehkeiden kanssa pelaamista etteivät sitten joskus itteensä telo,onneksi tuli joissain asioissa noita vanhoja ukkoja kuunneltua ja vieläkin!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1877
Ikä : 57
Paikkakunta : Hollola
Vs: Renkaanvaihto / LUKKOVANNE
Tässä topicissa oli aiemmin hieman kuvailtu yksiosisen lukkovanteen renkaan irrotusta.
Rankakärrystä meni gummi, ja siinä on juurikin tuollainen yksiosainen lukko.
Ei auennut ohjeet eikä lukko. Hihat meinas palaa kun revin kumin palasina pois.
Rinkula pyörii ja heiluu mutta en kyllä tajua, että miten lähtee.
Rinkulasta nähdäkseni puuttuu pieneltä sektorilta huullosta. Pyörittelin ja haeskelin kohtaa, miten saattaisi kääntyä paikoiltaan, mutta ei.
Osaako kukaan neuvoa?
Rankakärrystä meni gummi, ja siinä on juurikin tuollainen yksiosainen lukko.
Ei auennut ohjeet eikä lukko. Hihat meinas palaa kun revin kumin palasina pois.
Rinkula pyörii ja heiluu mutta en kyllä tajua, että miten lähtee.
Rinkulasta nähdäkseni puuttuu pieneltä sektorilta huullosta. Pyörittelin ja haeskelin kohtaa, miten saattaisi kääntyä paikoiltaan, mutta ei.
Osaako kukaan neuvoa?
maukan- David Brown : 990 imple
Viestien lukumäärä : 46
Paikkakunta : Hämeenlinna
Vs: Renkaanvaihto / LUKKOVANNE
Joskus aikoja päiviä sitten olen noitten kanssa pelannut, että on mieleen jäänyt sellainen homma, että rengas tietenkin pitää polkea alas, että lukkorenkaalle tulee tilaa kallistua. Yhdessä kohtaa vanteessa saattaa olla rengasraudan kärjen mentävä kolo vanteessa. Lukkorenkaassa on vastaavasti kahdessa kohdassa huullos madallettu niin, että kun se on sopivasti käännettynä tuohon vanteen koloon nähden, niin rengasraudan kärjellä pystyy kampeamaan lukkorenkaan hieman säteen suuntaan ja samalla ylöspäin niin, että kavennukset osuu rengasrautaan nähden jonnekin kello neljän ja kahdeksan paikkeille kun rengasrauta on kuudessa. Siitä se sitten nousta lupsahtaa pois sijaltaan. Juuri tämä yksiosainen lukkorengas on aiheuttanut huonon maineen lukkovanteille koska se saattaa renkaan täyttövaihessa ampua pois sijaltaan tappavalla vauhdilla.
Toivottavasti muistin oikein.
Toivottavasti muistin oikein.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5033
Vs: Renkaanvaihto / LUKKOVANNE
Hassua, kerran olen ihan pystymettästä nuorempana vaihtanut renkaan tuollaiseen kaksiosaiseen juttuun, volvon 11-20 kokoiseen. Puoli päivää jupusin ja lekaa heilutin.. vielä tänäkin päivänä pysyy ilmat.. Huh, kyllä kuitenkin tajusin pois kääntyä ampulinjalta täyttövaiheessa ym.. Pari kertaa on mosahtanut 385-22,5 rengas viljakärryn alta, semmoinen jymäys että 1594 penkillä tuntuu..
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 894
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: Renkaanvaihto / LUKKOVANNE
kiitokset Erkille. Oli parhaiten selitetty tähän mennessä mitä netistä olen löytänyt.
Täytyy aamulla jatkaa kokeilua. Siitä rinkulasta tosiaan puuttuu huullosta pätkän matkaa.
7,5-20" on rengaskoko. Useampi rengasliike piti soitella ennekuin löyty gummi.
Lukkovanteen lisäksi noissa vanhoissa akseleissa toinen hauskuus oli vasenkätiset kierteet.
Aikani vääntimen päällä hypittyäni ja rynkytetttyäni onneksi älysin tarkastella pultin päätä.
Täytyy aamulla jatkaa kokeilua. Siitä rinkulasta tosiaan puuttuu huullosta pätkän matkaa.
7,5-20" on rengaskoko. Useampi rengasliike piti soitella ennekuin löyty gummi.
Lukkovanteen lisäksi noissa vanhoissa akseleissa toinen hauskuus oli vasenkätiset kierteet.
Aikani vääntimen päällä hypittyäni ja rynkytetttyäni onneksi älysin tarkastella pultin päätä.
maukan- David Brown : 990 imple
Viestien lukumäärä : 46
Paikkakunta : Hämeenlinna
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa