Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Ohjaamo asiaa

Siirry alas

Ohjaamo asiaa Empty Ohjaamo asiaa

Viesti  taavettimies Ma Marras 08 2010, 18:11

taavettimies kirjoitti:Hybriidissä näkyy olevan 94-sarjan konepeitto ja ohjaamon ilmanotto pönttö. Onko yhtään viileämpi ajella kesäisin kuin emes 1690? Luulisi ettei koneen puhaltama lämmin ilma kuumentaisi ohjaamoa ihan niin pahasti kun imuaukko on tuossa sivummalla.

Viime keväänä 1690:n ohjaamossa oli vähän vajaa 40 astetta lämmintä, vetää mehut pois kun 15 tuntiakin pukilla istuskelee. 1490 oli sentään hieman viileämpi kun siinä on tiiviste konepellin ja ohjaamon ilmanoton välissä mutta kyllä sielläkin on melkosen kuuma kun vertaa muihin merkkeihin jossa ohjaamon ilmanotto on vaikkapa katolla. Jotain parannusta pitäisi asialle saada, kävi mielessä jos tekisi tuollaisen 94-sarjan tyylisen imuilmanoton joka jatkuisi vielä vähän pidemmälle. Siinä olisi sekin hyvä puoli ettei vesi pääse imuilma koteloon.

Vinkkejä odotellessa.

Alkuperäinen aihe taisi unohtua mutta minkäs teet. : )

Case1594 kirjoitti:94-sarjan ohjaamon ilmanotto on toki parannus.mutta ei kesäkuumalla muu auta kuin ilmastoiti.Tuossa mun 1594:ssa se on.
Oli mulla aikanaan Valmet 6300,kyllä senkin ohjaamossa tarkeni kesällä yhtälailla kuin taavettienkin ohjaamossa.

Laita lämmityslaitteellle menevään lämpimän nesteen putkeen tavallinen vipuhana jolla voi varmasti estää nesteen kierron kuumina aikoina.Jospa se vanha hana falskaa vähän.Tai laita uusi alkuperäishana.
Tämkin juttu vois olla toisaalla kuin nettikoneen bongauksissa.

Jatketaan täällä tuota netikoneen bongaus ketjussa käytyä ohjaamo asiaa.

Lämmärin kennolle on kyllä laitettu jälkijäteen hanat joten lämmin neste ei pääse kennolle.

Itse olen kyllä sitä mieltä että tuo moottorin puhaltama lämpö vaikuttaa merkittävästi tuohon ohjaamon imuilman lämpöön. Viime keväänä tuli ajeltua FordNH 7740:llä samalla pellolla kuin taavillakin joten sää olosuhteet ei selitä sitä että hopan kapiini on viileämpi kuin taavetissa.

Taavetissa on jokseenkin tehokas puhallin joten tuskin siitäkään löytyy eroa, epälisin että asian ratkaisee se että fordissa ohjaamon ilmanotto on katonrajassa, ei konepellin päällä.

Kuten jo tuossa ylempänä totesin 1490 ohjaamo on hitusen viileämpi konepellin ja ilmanotto pöntön väliin laitetun kumin takia. Tuota patenttia voisi kenties soveltaa vähän lisää, tehdä konepellin sisäpuolelle osastot/väliseinät siihen ilmanotto kotelon luokse ja tiivistäisi sen niin saattaisi auttaa vielä vähän lisää.

Eipä tuosta ole muuloin haittaa kun keväällä pöllyisellä pellolla missä ei kärsi pitää räppänöitä auki. Kehtaa oikein ilmastointiakaan laittaa, sen verta pientä puuhastelua nämä hommat.
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

Ohjaamo asiaa Empty Vs: Ohjaamo asiaa

Viesti  Vieraili Ma Marras 08 2010, 22:14

Ensimmäinen 1594 mikä minulle tuli,oli ed omistajan toimesta varustettu ylimääräisellä kattopuhaltimella.Avattavaan luukkuun se oli tehty,oisko ollut joku zetorin puhallin.Ei juuri ulkonäköä pilannut mutta heitin kuitenkin pois.
Käytännössä en sitä kokeillut.
Laitoin siihenkin ilmastoinnin.Saapahan nykyinen omistaja nauttia siitäkin.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Ohjaamo asiaa Empty Vs: Ohjaamo asiaa

Viesti  Vieraili Ma Marras 08 2010, 22:48

Kyllä se vaikuttaa tuo moottorin lämpö noissa kopin kuumuuteen merkittävästi,ykskerrosrakenne vielä ohjaamon rintapellissä ja lattiassa,laitoin aikanaan omaan 1594 5 cm lisäeristeen rintapeltiin ja riisialumiinista siihen päälle toisen pellin,lämpöhomman lisäksi on etuna kun tuli ns. kakskerrosrakenne , tähänmennessä hiljasin 1594 mitä olen kokeillu.

Kun selaatte galleriaa taaksepäin,on siellä minun entinen 1490,siinä granab nosturi ja vapomallin tuuletin katolla,eihän siinä istus kukaan sellaisia matkoja ja aikoja mitä tuollaki ajoin jos kojelaudan kautta raitis ilma tulis,katosta se pitää ilma tulla,tuo oli tehokas vilvottaja.

Yksi asiahan noissa vielä on,90-sarjalaisissa on orbitrol venttiili ohjaamossa kojelaudan alla näkösillä kun pikkusen kumartuu,ei ole eristetty millään,kun ajaa maantiellä reippaan 100 km helteellä ja kokeilee sommanvartta,meinaa sormet palaa,siinä vielä yksi syy kuumuuteen kesällä,kyllä se koteloitu sais olla niin ei niin kuumottais hyttää kesällä.

Uudemmissahan on sitten ilmastoinnit jo vakiokamaa.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Ohjaamo asiaa Empty Vs: Ohjaamo asiaa

Viesti  Vieraili Ti Marras 09 2010, 19:39

Tykynkään ohjaamo ei ole täydellinen
https://www.youtube.com/watch?v=5nWCzKbrn9U&feature=related

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Ohjaamo asiaa Empty Vs: Ohjaamo asiaa

Viesti  Vieraili Ti Marras 09 2010, 19:57

No niinpä näyttää. Hyvä viteo.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Ohjaamo asiaa Empty Vs: Ohjaamo asiaa

Viesti  Vieraili Ti Marras 09 2010, 22:04

Joo,ja toinen tykylevitsin video mattoja ja traktoreita,eräs brittimerkki tuonki trukin kuorien alla kattelin sen kerran lähemmin.

Täällähän oli jo tuo video toisen osion alla,yli 800 videoa on jo Kari tehny.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa