DB 990 Jarrujen kunnostus
4 posters
Sivu 1 / 1
DB 990 Jarrujen kunnostus
Eli ensimmäinen traktori minulle koskaan, perintönä saatu, vuosimalli on kaitketi 63. Tällä hetkellä jarru pelaa vain oikeessa pyörässä hiukan ja säätövarat on loppu. Tässä laitteessa on ilmeisesti kaikki pultit tuumakoolla, joten työkaluja joutuu hieman haeskelemaan tai peräti ostamaan. Jostain viestistä luin että tasauspyörästön lukko täytyy hirttää kiinni, muuta ohjeen tynkää ei tullut vastaan. Ilmeisesti pyörä pois ja sitten ihmettelemään lisää jos se siitä lähtisi aukeamaan?
Ville- David Brown : 990 implematic
Viestien lukumäärä : 51
Paikkakunta : Kalvola
Vs: DB 990 Jarrujen kunnostus
jonnii sielt on joku katkena tai nii juuttuna kii???? joku muu tietää paljon paremmin
valmet 705- Viestien lukumäärä : 445
Ikä : 27
Paikkakunta : e-k ruokolahti
Vs: DB 990 Jarrujen kunnostus
Onko ajomäärästä tietoa? Jos traktori on ollut normaalissa maatalouskäytössä, siis ei erityisen paljon siirtoajoa jossa pysähdytään kymmeniä kertoja päivässä jarruilla, niin pinnat pitäisi kyllä kestää ajaa mittari kerran ympäri.
Ennenkuin otat ronkkia auki niin tarkista vielä, että: polkimet liikkuu erikseen akselilla ja ronkkiin sisään menevät vivut liikkuvat kun polkimia painelee. On nimittäin sekin nähty, että ronkkaan menevän vivun akseli on ruostunut reikään kiinni.
Jos poljinakselilta ronkkavipuihin tulevissa vetotangoissa on kierteessä vielä säätövaraa niin pintoja on vielä jäljellä.
Nuo jos on kaikki kunnossa niin todennäköisesti vetoakselin stefa on vuotanut öljyä toiselle jarrulle.
Purkujärjestys on tosiaan tuo, tunkki alle ja pyörä pois, sitten köytä vaikka rautalankavirityksellä tasauspyörästön lukon poljin pohjaan.
Poljinakselilta tuleva vetotanko pitää löysätä ja sitten vaan taka-akselikotelon ja ronkan liitoksesta pultit pois.
Liitoksessa on pari ohjuritappia, joten ronkka ei todennäköisesti putoa syliin vaikka kaikki pultit on pois paikoiltaan.
Minusta siihen kannattaa alle latoa vaikka trukkilavoista tms. taso ja siihen päälle vanerin tai lastulevyn palanen, että kun ronkan koputtelee irti ohjuritapeista niin se jää petin varaan ja vetoakselin saa vedettyä reijästä ulos luisuttamalla aluslevyä tason päällä. Ronkka painaa sen verran ettei sitä ole mukava käännellä käsissään.
Enempi remppahommia tehneet yleensä sanovat, että jos ronkan ottaa irti niin vetoakselin stefat kannataa uusia samalla kertaa vaikka ne eivät olisi vuotaneet.
Jarrupintojen vaihtaminen on tarpeen jos ne ovat murusina tai loppuun kuluneet. Ne tarvii niittailla vanhoihin kenkiin.
Öljyyntynyt jarrupinta elpyy pesemällä.
Ennenkuin otat ronkkia auki niin tarkista vielä, että: polkimet liikkuu erikseen akselilla ja ronkkiin sisään menevät vivut liikkuvat kun polkimia painelee. On nimittäin sekin nähty, että ronkkaan menevän vivun akseli on ruostunut reikään kiinni.
Jos poljinakselilta ronkkavipuihin tulevissa vetotangoissa on kierteessä vielä säätövaraa niin pintoja on vielä jäljellä.
Nuo jos on kaikki kunnossa niin todennäköisesti vetoakselin stefa on vuotanut öljyä toiselle jarrulle.
Purkujärjestys on tosiaan tuo, tunkki alle ja pyörä pois, sitten köytä vaikka rautalankavirityksellä tasauspyörästön lukon poljin pohjaan.
Poljinakselilta tuleva vetotanko pitää löysätä ja sitten vaan taka-akselikotelon ja ronkan liitoksesta pultit pois.
Liitoksessa on pari ohjuritappia, joten ronkka ei todennäköisesti putoa syliin vaikka kaikki pultit on pois paikoiltaan.
Minusta siihen kannattaa alle latoa vaikka trukkilavoista tms. taso ja siihen päälle vanerin tai lastulevyn palanen, että kun ronkan koputtelee irti ohjuritapeista niin se jää petin varaan ja vetoakselin saa vedettyä reijästä ulos luisuttamalla aluslevyä tason päällä. Ronkka painaa sen verran ettei sitä ole mukava käännellä käsissään.
Enempi remppahommia tehneet yleensä sanovat, että jos ronkan ottaa irti niin vetoakselin stefat kannataa uusia samalla kertaa vaikka ne eivät olisi vuotaneet.
Jarrupintojen vaihtaminen on tarpeen jos ne ovat murusina tai loppuun kuluneet. Ne tarvii niittailla vanhoihin kenkiin.
Öljyyntynyt jarrupinta elpyy pesemällä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5029
Vs: DB 990 Jarrujen kunnostus
Ittellä jumi 880:sen toisen puolen jarru,jäi aina päälle kun polokas jarrua.
Ronkan otin maitokärryn päälle.Tehin siihen lankuista soppelin tellin niin oli heleppo vetää ronkka pois.
Mulla oli ns.s-akseli jumissa.Totaalisen ruosteessa koko porauksen mitalta
Ronkan otin maitokärryn päälle.Tehin siihen lankuista soppelin tellin niin oli heleppo vetää ronkka pois.
Mulla oli ns.s-akseli jumissa.Totaalisen ruosteessa koko porauksen mitalta
_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä- David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 61
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne
Vs: DB 990 Jarrujen kunnostus
Vielä sen verran vinkkiä, että millikoon avaimilla pärjää jarruremontissa ihan hyvin, varsinkin jos hylsyt on kuuskulmaisia.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5029
Vs: DB 990 Jarrujen kunnostus
Kiitoksia näistä, ensi viikolla olisi tarkoitus ottaa auki kun on viimeinen lomaviikko.
Ville- David Brown : 990 implematic
Viestien lukumäärä : 51
Paikkakunta : Kalvola
Vs: DB 990 Jarrujen kunnostus
Sain purettua tänään kengät näkyville, ne ovat aika öljyiset. Katselin että stefa/stefat ovat kannen alla, lähteekö tämä kansi auki kiertämällä ruuvit kahteen kannessa olevaan kierteytettyyn reikään? Mitähän kokoa/tyyppiä se kierre mahtaa olla?
Ville- David Brown : 990 implematic
Viestien lukumäärä : 51
Paikkakunta : Kalvola
Vs: DB 990 Jarrujen kunnostus
Taitaa olla ne reijät ulosvetäjää varten.Ite oon koputellu ne varovasti taltalla auki.Pitää olla kuitenkin varovainen ettei lohkeile.
Vieraili- Vierailija
Vs: DB 990 Jarrujen kunnostus
Sain ulosvetäjän lainaan, lähti laippa hienosti irti. Siellä oli vain 1 stefa, nyt tuli kaksi. Lämmitin öljyjä vanhojen hihnojen pinnoista pois kuumailmapuhaltimella mutta lopulta päätin kuitenkin vaihtaa uudet pinnat. Kasaan pitäisi vielä laittaa.
Ville- David Brown : 990 implematic
Viestien lukumäärä : 51
Paikkakunta : Kalvola
Vs: DB 990 Jarrujen kunnostus
Joo kaksi stefaa siellä kuuluu oilla,selät vastakkain.Vaseliinia huuliin.
Vieraili- Vierailija
Similar topics
» Db 996 jarrujen pääsylinteri
» Jarrujen säätö 990 -78
» 1394 jarrujen säätö
» 1290 Jarrujen ääntely
» Selectamatic- hydrauliventtiilin kunnostus
» Jarrujen säätö 990 -78
» 1394 jarrujen säätö
» 1290 Jarrujen ääntely
» Selectamatic- hydrauliventtiilin kunnostus
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa