Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Öljyn laatu nostolaitteissa

+3
erkki
käyttäjä
japi
7 posters

Siirry alas

Öljyn laatu nostolaitteissa Empty Öljyn laatu nostolaitteissa

Viesti  japi Ti Kesä 08 2010, 22:22

Kuinkas moneen asiaan voi hieman huonolaatunen (harmaa) öljy vaikuttaa nostolaitteissa?Voiko heikentää nostotehoa tai saada taakan vajoamaan itsekseen alas vaik kone käynnissä??Omassa raksassa nostolaitteet alkaneet laskemaan taakkaa vähän sen jälkeen kun kävi se hassi et nostolaite jumittui ylös.Lieneekö sillä vaikutusta vai kesän lämpösillä ilmoilla,en tiedä.Talvella takalana pysyi hyvin ylhäällä..Öljyt kuitenkin vaihdan tuota pikaa,on päässeet vähän harmaantumaan.Mikähän öljy sinne kannattais laittaa??

japi

David Brown : 30D,900 ja 950 sekasikiö...
DBTCF:n jäsen nro : 16
Viestien lukumäärä : 39
Paikkakunta : Kotka

Takaisin alkuun Siirry alas

Öljyn laatu nostolaitteissa Empty Vs: Öljyn laatu nostolaitteissa

Viesti  käyttäjä Ke Kesä 09 2010, 05:25

japi kirjoitti:Kuinkas moneen asiaan voi hieman huonolaatunen (harmaa) öljy vaikuttaa nostolaitteissa?Voiko heikentää nostotehoa tai saada taakan vajoamaan itsekseen alas vaik kone käynnissä??Omassa raksassa nostolaitteet alkaneet laskemaan taakkaa vähän sen jälkeen kun kävi se hassi et nostolaite jumittui ylös.Lieneekö sillä vaikutusta vai kesän lämpösillä ilmoilla,en tiedä.Talvella takalana pysyi hyvin ylhäällä..Öljyt kuitenkin vaihdan tuota pikaa,on päässeet vähän harmaantumaan.Mikähän öljy sinne kannattais laittaa??

Ittellä harmaat öljyt aiheutti sen että nostolaite ei nostanut talvipakkasella.
Öljylaatu riippuu vähän siitä että mihin kamppeeseen sitä öljyä laitetaan.
Omaan 880:aan menee samaa kuin koneeseen Stou 10w-30

_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä
käyttäjä

David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 61
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne

Takaisin alkuun Siirry alas

Öljyn laatu nostolaitteissa Empty Vs: Öljyn laatu nostolaitteissa

Viesti  erkki Ke Kesä 09 2010, 07:59

Harmaa öljy voitelee huonommin kuin puhdas öljy. Se kuluttaa pumppua ja on todennäköisesti haitallinen myös kaikille vaihdelaatikon sisukaluille, siellä on korroosio-ongelma väijymässä koko ajan kun öljy on oikein vetistä.

Nostoon se vaikuttaa tosiaankin sen verran, että talvella imusiivilä tukkeutuu vesihileestä ja pumppu voi alkaa kavitoimaan.

Alkuperäisen ohjekirjan mukaan siellä kuuluisi olla 80W90 vaihteistoöljy, mutta taitaapa nykyään melkein kaikki käyttää 10W30 universaaleja tai 20W30 tai 15W40, mitä kulloinkin halvalla sattuu saamaan.

Alas ryömivän nostolaitteen eka tarkastuskohde on männän tiiviste. Vanhoissa peleissä oli kuulemma metalliset männänrenkaat, mutta sitä en osaa sanoa milloin tiivistesysteemiksi vaihtui 0-rengas niinkuin selectassa tapaa olla.

Kun vaihdat öljyt niin huuhtele vanhat pois pariin kertaan vaikka polttoöljyllä ja muista avata miolemmat proput pohjasta että vanha moska tulee mahdollismman tarkkaan pois. Vaihdelaatikon pohja on sen verran sokkeloinen, että sinne tahtoo jäädä vanhaa hermaata, joka värjää uudenkin öljyn melkein saman tien. Polttoöljyt sisällä sillä uskaltaa ajella tyhjiltään, niin polttoöljy kirnuaa laatikkoa sitten vähän joka seinältä.
Mihinkään äestyshommiin ei tietenkään niin laihalla voiteluaineella ole asiaa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5029

Takaisin alkuun Siirry alas

Öljyn laatu nostolaitteissa Empty Vs: Öljyn laatu nostolaitteissa

Viesti  JMV Pe Heinä 02 2010, 21:29

erkki kirjoitti:Harmaa öljy voitelee huonommin kuin puhdas öljy. Se kuluttaa pumppua ja on todennäköisesti haitallinen myös kaikille vaihdelaatikon sisukaluille, siellä on korroosio-ongelma väijymässä koko ajan kun öljy on oikein vetistä.

Nostoon se vaikuttaa tosiaankin sen verran, että talvella imusiivilä tukkeutuu vesihileestä ja pumppu voi alkaa kavitoimaan.

Alkuperäisen ohjekirjan mukaan siellä kuuluisi olla 80W90 vaihteistoöljy, mutta taitaapa nykyään melkein kaikki käyttää 10W30 universaaleja tai 20W30 tai 15W40, mitä kulloinkin halvalla sattuu saamaan.

Alas ryömivän nostolaitteen eka tarkastuskohde on männän tiiviste. Vanhoissa peleissä oli kuulemma metalliset männänrenkaat, mutta sitä en osaa sanoa milloin tiivistesysteemiksi vaihtui 0-rengas niinkuin selectassa tapaa olla.

Kun vaihdat öljyt niin huuhtele vanhat pois pariin kertaan vaikka polttoöljyllä ja muista avata miolemmat proput pohjasta että vanha moska tulee mahdollismman tarkkaan pois. Vaihdelaatikon pohja on sen verran sokkeloinen, että sinne tahtoo jäädä vanhaa hermaata, joka värjää uudenkin öljyn melkein saman tien. Polttoöljyt sisällä sillä uskaltaa ajella tyhjiltään, niin polttoöljy kirnuaa laatikkoa sitten vähän joka seinältä.
Mihinkään äestyshommiin ei tietenkään niin laihalla voiteluaineella ole asiaa.



Kuulin yhdeltä taavetti mieheltä että taaveteissa on hyvin tarkka toi nostolaite, kun oli joutunut yhden talven aikana vaihtamaan 3 kertaa Laughing
JMV
JMV

David Brown : 880 Implematic
Viestien lukumäärä : 193
Ikä : 32
Paikkakunta : Pöytyä

Takaisin alkuun Siirry alas

Öljyn laatu nostolaitteissa Empty Vs: Öljyn laatu nostolaitteissa

Viesti  Jyryytin La Heinä 03 2010, 20:59

Selectan kirja antaa muuten vaihteiston öljysuositukseksi 10W-30, tai 80. Sitten DB:n oma öljy on David Brown moniasteöljy 10W-30.
Sitten on erikseen määritelty raskas käyttö, ja siellä on sitten se 80W-90 öljy, luokitus GL 5. Ja tässä sarakkeessa ei ole ollenkaan DB:n omaa öljymerkkiä ollenkaan.
Eli ei se ns. halpa öljykään nyt mitään väärää ole ohjekirjankaan puolesta.
Jyryytin
Jyryytin

David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola

Takaisin alkuun Siirry alas

Öljyn laatu nostolaitteissa Empty Vs: Öljyn laatu nostolaitteissa

Viesti  Jyryytin La Heinä 03 2010, 21:04

JMV kirjoitti:
Kuulin yhdeltä taavetti mieheltä että taaveteissa on hyvin tarkka toi nostolaite, kun oli joutunut yhden talven aikana vaihtamaan 3 kertaa Laughing
Kun ostin tuon 990 selectan, ajattelin että minkähänlaisia ongelmia tulee tuon hydrauliikan kanssa talvella, koska tästä koneesta ei öljyjä oltu vaihdettu vuosikausiin.
No vaihdoin suodattimen ja yleisöljyt laatikkoon, ja kappas traktorihan toimi aivan moitteettomasti koko talven, parhaimmillaan oli 20 astetta pakkasta missä minä käytin taavettia. Very Happy
Eli ei se nyt aivan mahdoton käytettävä ole Wink
Jyryytin
Jyryytin

David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola

Takaisin alkuun Siirry alas

Öljyn laatu nostolaitteissa Empty Vs: Öljyn laatu nostolaitteissa

Viesti  Paulig Ke Heinä 07 2010, 21:17

Jyryytin kirjoitti:
JMV kirjoitti:
Kuulin yhdeltä taavetti mieheltä että taaveteissa on hyvin tarkka toi nostolaite, kun oli joutunut yhden talven aikana vaihtamaan 3 kertaa Laughing
Kun ostin tuon 990 selectan, ajattelin että minkähänlaisia ongelmia tulee tuon hydrauliikan kanssa talvella, koska tästä koneesta ei öljyjä oltu vaihdettu vuosikausiin.
No vaihdoin suodattimen ja yleisöljyt laatikkoon, ja kappas traktorihan toimi aivan moitteettomasti koko talven, parhaimmillaan oli 20 astetta pakkasta missä minä käytin taavettia. Very Happy
Eli ei se nyt aivan mahdoton käytettävä ole Wink

Niin, no sanotaan niin, että omassa taavetissa ei ole 30 vuoteen vaihdettu hydrauli öljyjä eikä suodattimia. (990 selecta) ja hyvin toimi. Nyt kun sen ostin, vaihtelin samantien. Ihan pikkusen oli harmaata, muuten öljy oli sellaista tummunutta vaan, eli vettä ei ollut juurikaan seassa. (ei ole ollut talvikäytössä) Nostolaite toiminut moitteetta. Mutta tarpeen oli öljynvaihto, sitä ei voi kiistää. Tarkka kone ei kyllä öljystä ole. Ja ihan 10W-30 öljyt sisään kaadoin.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Öljyn laatu nostolaitteissa Empty Vs: Öljyn laatu nostolaitteissa

Viesti  Vieraili Ke Heinä 07 2010, 22:29

Meillä ei ole koskaan ilmennyt nostolaiteongelmia. Toki hytittömiä on ollut aika vähän ja koneet on katon alla kun niitä ei käytetä.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Öljyn laatu nostolaitteissa Empty Vs: Öljyn laatu nostolaitteissa

Viesti  taavettimies To Heinä 08 2010, 09:17

JMV kirjoitti:Kuulin yhdeltä taavetti mieheltä että taaveteissa on hyvin tarkka toi nostolaite, kun oli joutunut yhden talven aikana vaihtamaan 3 kertaa Laughing
Nämä on taas näitä esson-paarin asiantutijoiden kommentteja. Toki jos kopitonta konetta säilytetään ulkona ja vaihdekeppien suojakumit heikossa kunnossa niin kyllä sinne sitten vettä pääsee.

Selectojen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia nostolaitteen suhteen.
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

Öljyn laatu nostolaitteissa Empty Vs: Öljyn laatu nostolaitteissa

Viesti  JMV To Heinä 08 2010, 16:10

taavetti mies kirjoitti:
JMV kirjoitti:Kuulin yhdeltä taavetti mieheltä että taaveteissa on hyvin tarkka toi nostolaite, kun oli joutunut yhden talven aikana vaihtamaan 3 kertaa Laughing
Nämä on taas näitä esson-paarin asiantutijoiden kommentteja. Toki jos kopitonta konetta säilytetään ulkona ja vaihdekeppien suojakumit heikossa kunnossa niin kyllä sinne sitten vettä pääsee.

Selectojen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia nostolaitteen suhteen.


veikkaan että tietää, kun sillä ollut koko ikänsä taavetti ja korjaaja ammatiltaan lol!
JMV
JMV

David Brown : 880 Implematic
Viestien lukumäärä : 193
Ikä : 32
Paikkakunta : Pöytyä

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa