Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Maalaus

5 posters

Siirry alas

Maalaus Empty Maalaus

Viesti  tuunaaja To Helmi 18 2010, 18:11

Terve!

Olen maalaamassa 1390:piä, pari kysymystä:

Minkälaisia pohjatöitä olette tehneet rungolle? Vai ihan liotin pesu ja sen jälkeen ruiskuttaa tinneriä ja antaa kuivaa?
Tarviiko se power red runkomaali pohjamaalia tai lakkaa? Onko haittaa jos laittaa?
Minkä sävyistä tuo originaali valkonen on? Vai oisko joku automaali parempaa?

tuunaaja
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Maalaus Empty Vs: Maalaus

Viesti  massikka_mies To Helmi 18 2010, 21:51

Pohjatöistä sen verran että kaikista parashan olisi hiekkapuhallus mutta esim moottoria ei kannata hiekkapuhaltaa koska puhallus hiekka on niin hienojakoista että se tunkeutuu joka paikkaan...
massikka_mies
massikka_mies
Ylläpito

Viestien lukumäärä : 445
Paikkakunta : Ylämaa

Takaisin alkuun Siirry alas

Maalaus Empty Vs: Maalaus

Viesti  Vieraili To Helmi 18 2010, 21:58

Ite en ole runkoja hiekkapuhaltanut noista kunnostetuista.Huolellinen puhdistus-porakoneen pyörivällä teräsharjalla,karkealla hiekkapaperilla,liuotinpesu,tinneri.Ferrexiä pohjamaaliksi ja sparexin oranssimaali pintaan.Esimerkiksi näin.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Maalaus Empty vs:maalaus

Viesti  kärppä To Helmi 18 2010, 22:33

kunnon liuotin pesu ja hiekkapuhallus.pohjamaali kannattaa vetää saa kalvoo eikä korroosio iske ja lystempi vetää pinta värii.lakan voi vetää tuleehan siit kiiltoo ja uv suojaa.oma mielipide on,kannattaa käyttää raskaankaluston 2k värejä.

kärppä

Viestien lukumäärä : 18

Takaisin alkuun Siirry alas

Maalaus Empty Vs: Maalaus

Viesti  ikilika To Helmi 18 2010, 22:38

Itte oon kanssa käyttäny mipan ja imronin polyuretaani maaleja, niillä on maalailtu autoja ja traktori ym koneita. P-U-Metallivärit on ilkeempiä maalata sen "metallihileen" pilveilyn takia vaikka pinnasta tulisikin hyvä ja tasanen. Perusvärit on helppoja.
ikilika
ikilika

David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 46
Paikkakunta : eurajoki

Takaisin alkuun Siirry alas

Maalaus Empty Vs: Maalaus

Viesti  massikka_mies To Helmi 18 2010, 22:45

Jep 2-komponentti raskaskone maalit taitavat olla parhaimpia traktorien maalaamiseen ainakin 390 verkun pellit niillä maalattiin ja 4 vuotta ovat hyvin kestäneet vaikka metässä risut ja kaikki ovat raapineet rankastikin mutta ovat edelleen kuin uudet. 2-komponentti maaleilla maalattaessa pitää muistaa että on oltava niille soveltuvaa pohjamaalia muuten se kuplii irti
massikka_mies
massikka_mies
Ylläpito

Viestien lukumäärä : 445
Paikkakunta : Ylämaa

Takaisin alkuun Siirry alas

Maalaus Empty Vs: Maalaus

Viesti  erkki Pe Helmi 19 2010, 08:08

Sen verran on tullut hiekkapuhallettua ja maalattua kaikenlaista että on alkanut tuntumaan sitä, että puhallus on hieman yliarvostettu toimenpide. Tai sanotaan niin päin, että puhallettu pinta pitää pohjamaalata hyvissä olosuhteissa erittäin hyvin ettei ala tulemaan pilkkuja läpi ennen aikojaan. Oman teräsveneen puhallus ja maalus onnistui aika hyvin, se on ollut ulkona pian parikymmentä vuotta eikä maali ole huonossa kunnossa vieläkään kuin ihan paikoitellen. Aika monet auton peltivanteet olen puhaltanut ja maalannut kotioloissa mutta kyllä on vaikea saada pitkäikäistä tulosta aikaan. Huippuhyvä epoksimaali tai alkydimaali tarttuu kyllä jämäkästi kun vetää paksun kerroksen, mutta muut menetelmät on hankalampia. Minulle on kasvanut vakaumus, että puhallettu pinta pitäisi aina fosfatoida ennen maalausta.

Samaten auton peräkärry on jostakin syystä sellainen kapine, jossa ei tahdo kestää kuin sinkitys tai epoksipiki.

Puhallettu pinta pitää maalata joko korkeapaineruiskulla tai pensselillä tai tiivillä telalla jos haluaa saada maalin tunkeutumaan karheaan pintaan. Sivuilmaruisku jättää huokosia alle.

Jos ja kun tässä tarvii omia traktoreita maalata niin en kyllä puhalla kuin sellaiset kohdat jotka ovat oikeasti ruosteessa. Jos alkuperäinen maali on kiinni, mutta haalistunut tai kulunut, mutta kiinni niin meillä vedetään puhdistuksen jälkeen maali siihen päälle.

Taavit on yleisesti ottaen aika hyvin maalattu tehtaalla. Varsinkin loppupään impleissä ja alkupään selectoissa maali kestää melkoisen hyvin päivänpaistetta. Maalit ei irtoa eikä hilseile vaikka haalistuvat. Myöhemmin kun alkoi tulla ilmansuojeluvaatimuksia ja Casen tuoma ankara kustannuskuri, on maalauksen laatu jotenkin heppoisemman tuntuinen.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5029

Takaisin alkuun Siirry alas

Maalaus Empty Vs: Maalaus

Viesti  tuunaaja Pe Helmi 19 2010, 08:32

Kiitoksia kaikille neuvoista!

tuunaaja
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Maalaus Empty Vs: Maalaus

Viesti  ikilika Pe Helmi 19 2010, 08:39

Mä olen aina käyttänyt sinkki-pohjamaalia, ainakin tähän mennessä on kaikki (?) ruosteet pysynyt poissa. Samoin jos tarvii pakkeloida hiekkapuhalluksen jälkiä tai ruoste roposuutta niin ensin sinkki sitte vasta pakkeli, eihän pakkelissa oo mitään ruosteenesto ominaisuutta... Ja sinkissäkin luotan crc:n tekemään, koska mastonin ym halpis-sinkit jäävät "pehmoisiksi" ja pakkelin tarttuminen ja pysyminen on vähän niin ja näin. Olen maalannut reilut parikymmentä autoa, ja ainoastaan yhdessä oli ongelmia takaoven alareunan kanssa kun ruoste pukkas läpi hiekkapuhalluksesta ja sinkkimaalista huolimatta, onneks oli oma auto Laughing Toinen hyvä pohjamaali on epoksi, semmoset vedettiin taavin pelteihin hiekkapuhalluksen jälkeen.
ikilika
ikilika

David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 46
Paikkakunta : eurajoki

Takaisin alkuun Siirry alas

Maalaus Empty Vs: Maalaus

Viesti  käyttäjä Pe Helmi 19 2010, 13:45

erkki kirjoitti:Sen verran on tullut hiekkapuhallettua ja maalattua kaikenlaista että on alkanut tuntumaan sitä, että puhallus on hieman yliarvostettu toimenpide. Tai sanotaan niin päin, että puhallettu pinta pitää pohjamaalata hyvissä olosuhteissa erittäin hyvin ettei ala tulemaan pilkkuja läpi ennen aikojaan. Oman teräsveneen puhallus ja maalus onnistui aika hyvin, se on ollut ulkona pian parikymmentä vuotta eikä maali ole huonossa kunnossa vieläkään kuin ihan paikoitellen. Aika monet auton peltivanteet olen puhaltanut ja maalannut kotioloissa mutta kyllä on vaikea saada pitkäikäistä tulosta aikaan. Huippuhyvä epoksimaali tai alkydimaali tarttuu kyllä jämäkästi kun vetää paksun kerroksen, mutta muut menetelmät on hankalampia. Minulle on kasvanut vakaumus, että puhallettu pinta pitäisi aina fosfatoida ennen maalausta.


Aikaisemmassa toimessani teräskidepuhalsin paperikoneen märkäpään osia ja maalasin niitä.
Hyvin niissä kestää maalit päällä ilman sen kummempia pohjustuksia.
Inerta 3hb+inerta51+epoksi pintamaali,olikohan inerta50? 60+60+120 myytä kuivakalvovahvuus

_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä
käyttäjä

David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 61
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne

Takaisin alkuun Siirry alas

Maalaus Empty Vs: Maalaus

Viesti  Vieraili Pe Helmi 19 2010, 22:23

jos on ehyeitä maalipintoja joita ei pääse hiomaan tai karhentamaan niitä voi pehmentää epoksi ohenteella parantaa maalin tartumista
Muuten tuohon maalaukseen on vaikea ottaa kantaa kun on niin monenlaisia omakokemuksia ja maaleja eritarkoituksiin
itse ottaisin runkomaalit teollisuuspuolelta mutta nekään ei ole kuin ennen on jo vok(viherpipertäjien) maaleja sielläkin tuo sparex maalikin kehuttua runkomaalina
pintapellit automaaleilla

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Maalaus Empty Vs: Maalaus

Viesti  Vieraili La Helmi 20 2010, 14:57

lue myös tämä vanha keskustelu:
http://taavetti-talli.foorumini.info/case-david-brown-traktorit-f1/db-varikoodit-t30.htm

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa