Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

1690 ja jyrinät tietyllä vaihteiston välityksellä

2 posters

Siirry alas

1690 ja jyrinät tietyllä vaihteiston välityksellä Empty 1690 ja jyrinät tietyllä vaihteiston välityksellä

Viesti  jouto To Toukokuu 25 2023, 03:44

1690 vm. 82, ollut minulla toistakymmentä vuotta. Alusta saakka sen ajovoimansiirto on jyrissyt epämiellyttävällä tavalla, kun päävaihteiston keppi (oikealla) on ykkösellä eli hitaimmalla ja aluevaihteisto nopeimmalla, nelosella.

Jyrinä ei kuulu muilla välitysten yhdistelmillä, tai ainakaan sitä ei erota. Se ilmiö tuntuu vähän erikoiselta. Öljyjen mukana ei ole tullut mitään kiinteämpää tavaraa alas. Ääni on ikävän paitsi jyrisevä niin jyrsivä, ja ikään kuin kuuluisi läheltä perää.

Oikean puolen keppi ampuu varsin mielellään pykälän pois päältä, mutta siis vain tuolla sanotulla välitysasetelmalla. Tätä kuvattua vaihdekomboa on vältetty käyttämästä kaikki nämä vuodet. Tosin oikean puolen kepin ykkösvälitystä ei tule noilla hitaammilla aluevalinnoilla muutenkaan käytetyksi, koska niin hitaita vaihteita ei vain meikän ajossa tarvitse kuin harvaltaan.

Laakeriko sieltä lienee hajonnut? Olisiko ollut kuivana joskus, ja jotkut laakerit jääneet voitelutta? Jos noin on, niin korjaaminen otattanee hytin pois ja pätkittänee laitoksen useampaan kappaleeseen…

t. Kauko Ollila

LISÄYS: Tässä viestin alla näkyy tekoälyn arpoma lista kysymystäni sivuavista muista keskustelun pätkistä. Tuo "Vaihteiston irrotus" onkin kiintoisa topiikki isompien Taavien askin kanssa puljaaville.

jouto

Viestien lukumäärä : 120

Takaisin alkuun Siirry alas

1690 ja jyrinät tietyllä vaihteiston välityksellä Empty Vs: 1690 ja jyrinät tietyllä vaihteiston välityksellä

Viesti  erkki Pe Toukokuu 26 2023, 07:11

Ei kuulosta laakeriongelmalta. Kaikki laatikon kolme akselia kuormittuvat aika samalla tavalla kaikilla kolmella perusvaihteella. Ykkösvaihde tekee sen poikkeuksen kakkoseen ja kolmoseen, että se on siirtopyörävaihde. Mutta sama siirtopyörä, joka palvelee ykköstä, palvelee myös pakkia, joten jos se siirtopyörä kärsii kovasta käytöstä syntyneistä vammoista, pitäisi sama ongelma ilmetä myös peruutusvaihteella. Ainoa hammaskosketus joka palvelee vain ykkösvaihdetta on ryhmäpyörän pienin hammaspyörä, joten jos olemassa olevilla tiedoilla yrittää paikallistaa jyrinän syytä, niin se pystyy olemaan tuo ryhmäpyörän pikkuinen hammaspyörä. Teoriaa vahvistaa se, jos ääni muuttuu matalammalle taajuudelle hitaalla ykkösellä. Tuon pyörän kohtaloa varjostaa se, että ykkönen on siirtopyörävaihde synkronoitujen 2. ja 3. vaihteiden rinnalla, jolloin edelliset käyttäjät ovat narautelleet ykköstä vauhdissa pesään ilman sopivaa välikaasua, jolloin tuo narisuttaminen on alkanut tekemään tuhoaan hammaspyörän päätyyn. DB:n laatikosta ei hammas hevillä katkea, siellä on hammaspyörät varsin sitkeää terästä. Olen nähnyt vanhoja purettuja laatikoita, joissa joistakin hammaspyöristä on lähes puolet hampaan leveydestä kulunut pois mutta yhtään hammasta ei ole poikki. Siitä hakkautumisesta tulee kuitenkin pientä pursetta hampaan päähän, joka luonnollisesti päästää äänen kun pyörät pannaan pyörimään vastakkain.

Voin olla väärässä, mutta tuollaista tuli mieleen.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5029

Takaisin alkuun Siirry alas

1690 ja jyrinät tietyllä vaihteiston välityksellä Empty Vs: 1690 ja jyrinät tietyllä vaihteiston välityksellä

Viesti  jouto Ti Toukokuu 30 2023, 05:34

Kiitos tästä erinomaisen hyödyllisestä analyysistä! Hattuni päästä taas kerran otan tämän tietolaarin äärellä ja Erkin kunniaksi kupillisen (ison) kahvia hengessä tarjoan kaikille muillekin.

T. Kauko Ollila

jouto

Viestien lukumäärä : 120

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa