Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Auton alustan ruostesuojaus

+3
MikkoT
1690 metsä
Paulig
7 posters

Siirry alas

Auton alustan ruostesuojaus Empty Auton alustan ruostesuojaus

Viesti  Paulig La Toukokuu 22 2021, 13:12

Olisi perheen vara-auto, joka on käytössä vain kerran kesässä muutaman viikon ja erikoistilanteissa, öljynvaihdon aika. Ajattelin samalla, että ruiskuttaisin alustaan (joka on tosi hyvässä kunnossa) ruostesuojan. Mitä ainetta kannattaisi käyttää ? Onko teräketjuöljy passeli vaihtoehto tähän ?

Auto on säilytyksessä kuivassa tilassa ja ajoa käytännössä vain kesällä kun katsastan sen ja samalla pidän liikenteessä hetken aikaa. Ajokki on 90-luvun lopun VW.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Auton alustan ruostesuojaus Empty Vs: Auton alustan ruostesuojaus

Viesti  1690 metsä La Toukokuu 22 2021, 18:20

Enpä lähtis törsäämään teräktjuöljyyn. Mä vetäisin kierrätysöljymaalia, se on melkeen samaa ainetta kun jäteöljy, mut kumminkin ihan eriasia.
Enkä tarkota mustaaöljyä, vaan voimansiirtopuolenöljyä. Hypoidi vois olla hyvä, jos ei hajua pelkää.

En kyllä ole kovin vakuuttunut öljyjen toimivuudesta auton ruosteen estoon.

Aikoinaan teetin massauksen ja maalipinnankäsittelyn puu ja peltoteollisuusautoon ja käsittely on matkan varrella uusittukin.
Auto on nyt reilun 22 vuotias ja katsastusen jälkeen inssi totesi " EI SE PALJON UUTTA HUONOMPI OLE, niin ja täähän on ruostesuojattukin"

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 653

Takaisin alkuun Siirry alas

Auton alustan ruostesuojaus Empty Vs: Auton alustan ruostesuojaus

Viesti  MikkoT Su Toukokuu 23 2021, 12:08

En lähtin millään käytetyllä öljyllä lotraamaan. Enkä varsinkaan hypoidia laittaisi. Noissahan on mm rikkiä mukana ja saattavat muodostaa syövyttäviä happoja kosteuden vaikuttaessa.

Joku kotelosuoja-aine tai puhtaalla öljyllä jatkettu terva voisi teräketjuöljyn lisäksi olla toimivaa.

MikkoT

David Brown : 30D
DBTCF:n jäsen nro : 13
Viestien lukumäärä : 101

Takaisin alkuun Siirry alas

Auton alustan ruostesuojaus Empty Vs: Auton alustan ruostesuojaus

Viesti  Paulig Su Toukokuu 23 2021, 20:55

Niin jäteöljyissä lienee palotapahtuman jätteitä, jotka voi syövyttää. Näin olen kuullut ja siitä syystä ei jäteöljy liene paras vaihtoehto. Teräketjuöljyä olen kuullut suositeltavan sen tarttuvuuden vuoksi, kun on hieman sitkeää verrattuna juoksevampiin öljylaatuihin.

Tervan käytöstä olen myös kuullut, sillähän suojataan muutenkin asioita hapettumiselta ja ruostumiselta. Se olisi myös luonnontuote, joten voisiko tulla kyseeseen.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Auton alustan ruostesuojaus Empty Vs: Auton alustan ruostesuojaus

Viesti  1690 metsä Su Toukokuu 23 2021, 21:18

Niin, voimansiirtopuolen öljyssä ei ole mitään palotapahtumanjäänteitä.

Terva on tietysti hyvä aine moneen kohtaan ja tulee halvaksi, kun itte tekee sen tervan
Tervanpolttoa tuli joskus 15 vuotta sitten harrastettua, kun EU meinasi kieltää tervan käytön niihin aikoihin.

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 653

Takaisin alkuun Siirry alas

Auton alustan ruostesuojaus Empty Vs: Auton alustan ruostesuojaus

Viesti  mattkau Su Toukokuu 23 2021, 22:39

Nyt kun tuli puheeksi. Minä kyllä äänestäisin tervaa, jos vain kestää sen tuoksua seuraavan vuoden. Ei ole herkkänokkaisten tavaraa, jotkut eivät jopa pidä siitä. Naapurin ukko ja pari muutakin "tunnettua tapausta" ovat tervanneet koko pohjan ja lykänneet vähän koteloihinkin. Lämmittäneet tervan liki kiehuvaksi ja ilmaruuttalla pitkin pohjaa. Voi siihen tietysti lisätä jotain liuotinta tunkeutuvuuden parantamiseksi, lakkabensiiniä tai jos luonnontuotteissa haluaa pysyä niin havupuutärpättiä. Minä olen lisännyt remonttien yhteydessä sitä vain paikallisesti pensselillä.

Ai niin. Ennenvanhaan kun nämä ympristöjutut ei olleet niin tarkkoja, niin pärekattomaaliksi kävi "pohjaöljy" eli käytetty moottoriöljy ja punamulta. Mainiota uusiokäyttöä ja paljon ympäristöystävällisempää kuin maahan kaato.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1589
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Auton alustan ruostesuojaus Empty Vs: Auton alustan ruostesuojaus

Viesti  erkki Ma Toukokuu 24 2021, 06:45

Terva toimii ruosteenestossa ihan virallisestikin: Hyötyajoneuvojen alustaremonteissa pulttiliitokset kootaan monissa paikoissa tervan kanssa juuri siksi, että pultit saa helposti auki vielä monen vuoden kuluttua. Auton pohjassa se ei kuitenkaan jaksa pitää tiivistä kalvoa kuin nipin napin vuoden verran. Olen yhtä autoa tekohengittänyt jo useita vuosia pyyhkäisemällä kesällä kerroksen tervaa helmakoteloihin, joihin pintaruoste on päässyt iskemään. Sen tehon täytyy perustua siihen, että kun ruoste on kuivaa ja siihen imeytyy tervaa, kerros lakkaa läpäisemästä vettä, jolloin galvaaninen korroosio pysähtyy. Kyllä kai öljy tekee saman, mutta minusta se haihtuu pois nopeammin kuin terva.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5029

Takaisin alkuun Siirry alas

Auton alustan ruostesuojaus Empty Vs: Auton alustan ruostesuojaus

Viesti  jusape Ti Toukokuu 25 2021, 00:12

Mul on -86 mallinen Volkkari , 1.6D Jetta, kesäautona , rapiat 300tkm ajettu ( ei tosin ollut viimevuonna leimas eikä liikenteessäkään ) ja siihen on ihan uutena pruutatttu kuumana jotain sitkeetä vaseliiniä pohjaan ja koteloihin kaikkiaan sellasen 17kg, kuulemma.
Ensimmäiseltä omistajalta ostin nelisen vuotta sitten.
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2888
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Auton alustan ruostesuojaus Empty Vs: Auton alustan ruostesuojaus

Viesti  Tessu Ke Elo 11 2021, 17:02

Eihän nykyään jäteöljyihin rikkiä tule kun ei sitä ole enää polttoaineissakaan,näin ne väittää että entisaikaan syöpy talojen katot kun oli polttoöljyssä rikkiä,nyt ei koska rikkihän on kielletty melkeen kaikessa,tulitikuissakaan ei ole niin eivät kosteaa kestä.
Autoja olen suojannu niin kauan kun niitä meillä ollu,suojaustyylejä on niin monia että niistä ei sen enempää joku kun heti torppaa mun tyylin ja tekee omanlaisesti.
Mutta sen on kokemus osoittanu että mikään kovettuva ei pohjassa kestä ja aine oltava öljymäistä niin tehoaa jo alkaneeseenkin ruosteeseen,sinne minne pyörä heittää tavaraa oltava sitkeää että kestää kulua,aika ajoin tarkastaa ja lisää suojausta sen mukaan.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1873
Ikä : 57
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa