1200 vaihdekeppi

Siirry alas

1200 vaihdekeppi Empty 1200 vaihdekeppi

Viesti  exso lähetetty La Kesä 22 2019, 17:19

1200 Vaihdelaatikko on toiminut kuten pitääkin, samoin vaihteensiirto. Kun vaihdoin uudet alkuperäiset vaihtensiirtäjän kumit, ne tuntui liian jäykiltä. Nyt on kahdesti tehnyt mielenkiintoisen tempun. Ensin ajoin ylämäkeen ja pysäytin kun piti laittaa pakki päälle niin napautin kepin vapaalle, ei mennyt vaan tuntui et olisi jäänyt vaihde päälle. Kytkinpolkimella tuli asia varmistettua. Keppi oli hervoton, ei mitään tuntumaa missään. Hetki kokeilua ja joku paikka löytyi kun vaihteisto meni vapaalle. Sen jälkeen ei ongelmia. Toisella kertaa, vaihteisto meni vapaalle, mut keppi nökötti kuin hitsattu, hetki hakua ja löytyi haettu pykälä. Siirtäjät näyttää hyvältä, mut vaihdekepin pää on kuin rotan syömä. Vaihdetaanko keppi vai suojakumi?1200 vaihdekeppi Keppi10
1200 vaihdekeppi Siirtz11
1200 vaihdekeppi Siirtz10
exso
exso

David Brown : 1200-2 ja 1694-4 HS
DBTCF:n jäsen nro : 004 DBTCF pj.
Viestien lukumäärä : 444
Paikkakunta : Suur-Sammatti

Takaisin alkuun Siirry alas

1200 vaihdekeppi Empty Vs: 1200 vaihdekeppi

Viesti  1690 metsä lähetetty La Kesä 22 2019, 19:19

Tuon vaihdekepin pään varmaan sais hitsaamalla täytettyä ja hiottua oikeaan muotoonsa. Vai lieneekö sitä joku joskus
jo hitsaillut, mutta tuo rosoisuus varmaan tekee tahmeutta kepin liikkeisiin.
Mielestäni suojakumi ei saa olla kovin jäykkä. Tiedä sitten voiko aiheuttaa kyseisiä ongelmia

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 390

Takaisin alkuun Siirry alas

1200 vaihdekeppi Empty Vs: 1200 vaihdekeppi

Viesti  jusape lähetetty La Kesä 22 2019, 19:50

Täyttöhitsiä , hionta pyöreäksi ( eikös siirtäjien suuntaisten sivujen pitäisi olla hieman hiottu suoriksi ? ) ja vaikka milli - pari pallukkaa pidemmäksi, leveyttäki voi inan kasvattaa ......
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2068
Ikä : 49
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1200 vaihdekeppi Empty Vs: 1200 vaihdekeppi

Viesti  TIKO lähetetty Su Kesä 23 2019, 18:24

Muistaakseni ihan kuvallisen ohjeen laitoin galleriaan joskus tuosta kepin pään täytöstä.

siirtäjät näyttää muuten ihan hyviltä.

Lamellilaikalla loppuviimeistely pitää tehdä ihan sileäksi ettei tule sitten jyrsintätyökalua tuosta kepistä kun messinkiä nuo sirtäjät vai mitä lie.
TIKO
TIKO

David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 804
Ikä : 41
Paikkakunta : Nastola

Takaisin alkuun Siirry alas

1200 vaihdekeppi Empty Vs: 1200 vaihdekeppi

Viesti  OlleK lähetetty Su Kesä 23 2019, 21:43

Jusapen mainitsema kepin alapallon muotoilu on joissain tapauksissa käytetty estämään kepin alapään louskahtamisen pois kuluneiden siirtäjähahlojen välistä. Kepin alkuperäinen muotoilu on pyöreää, ja se toimii kunnossa olevien siirtäjien kanssa. Exon lähettämistä kuvista selviää, etäsiirtäjähahlot ovat tässä tapauksessa täysin kunnossa. Käyttämällä suuria voimia ja runnomalla vaihteita saadaan keppi luiskahtamaan pois paikaltaan, koska siirtäjäakselit voivat taipua jos käsittely on rajua. Ensin vaihde vapaalle, pieni odotushetki ja vasta sen jälkeen siirretään keppi sivusuunnassa ja valitaan uusi vaihde. Kepin siirtäminen kulmassa vaihdetta irrotettaessa, saa aikaan sivuttaisvoimia, josta johtuu hahlojen kuluminen ja kepin luiskahtamisen pois paikaltaan.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1091

Takaisin alkuun Siirry alas

1200 vaihdekeppi Empty Vs: 1200 vaihdekeppi

Viesti  Tessu lähetetty To Kesä 27 2019, 15:30

Ei kai nuo siirtäjähahlot sentää messinkiä ole...tuskimpa olis noin hyvässä kunnossa?
Sitten kannatta katsoa myös sen kohdan väljyys missä keppi on kiinni,jos siellä on väljää niin siirtäjän päässä varmasti liike on väärä,näinkin on monesti ollu.
Omasta autostanikin parani vaihteensiirto huomattavasti kun niitattiin siirtoristikkoa tiukemmalle,tuo myös totta että suojakumit ei saa olla liian paksuja ja pakkasessa ne sitten ahdistaakin vielä enempi!

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1217
Ikä : 53
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

1200 vaihdekeppi Empty Vs: 1200 vaihdekeppi

Viesti  OlleK lähetetty To Kesä 27 2019, 16:30

Kyllä siirtäjät ja siirtäjähahlot ovat messinkiä. Messinki ja teräs toimivat yhdessä mahdollisimman pienellä kitkalla. Messinki on pääasiassa kuparin ja sinkin sekoitetta. Muuttamalla näiden metallien keskinäistä sekoitussuhdetta ja/tai lisäämällä muita aineita, voidaan messingin ominaisuuksia muuttaa, muun muassa kovuutta, taivutuslujuutta ja työstettävyyttä.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1091

Takaisin alkuun Siirry alas

1200 vaihdekeppi Empty Vs: 1200 vaihdekeppi

Viesti  Tessu lähetetty To Kesä 27 2019, 23:15

Jos tuota osaa tarkoitettiin mikä tuossa kuvissa näkyy niin ei näytä ainakaan messingiltä ,mutta kuva voi vääristää ja niin luulin aivan muuta.
Kyllähän messinki kestää kun on liukasta kamaa,vanhemmiten sitten murenee kuten pronssikin näkyy tekevän,ainakin entisajan putkiosat ei tykänny rautapitosesta vedestä kuten meillä,messinki menee ihan korpuksi kun tulee ns.sinkkikato,nykyajan osat pitäs kyllä kestää.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1217
Ikä : 53
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa