Valehtelijain klubi
3 posters
Sivu 1 / 1
Valehtelijain klubi
Tässä lumisateen (vaihteeksi) loppumista ootellessa lämmitin itselleni vanhaa bongausta. Eli siis kysymys, mikä on videon traktori?
https://www.youtube.com/watch?v=NeVPCv150wQ
No, vastaus tietysti näkyy koneen kyljestä. Mutta miksi? Tarina kertoo, että Japanin maan maahantuoja ei saanut Melthamin mallisarjasta tarpeeksi pientä konetta pienille ja ahtaille saarille. Niinpä päätti tehdä, tai oikeestaan teettää mallistoon pienimmän traktorin. Siihen tuli DB malliset pellit, väritys ja muutenkin samanoloinen kuin tuo -65 alkunsa saanut Selectamatic mallisto. Koneeksi siihen tuli 4 sylinterinen, olisiko ollut 25 hummanen alkuaan japanilainen moottori. Sitten Mitsubishi teki monta muutakin samannimistä traktoria. Onko kukaan nähnyt näitä elävänä luonnossa. Ois kyllä mukava ihmeteltävä vanhojen koneiden päivillä, kun tekis lievän tuoteväärennöksen vielä ja teipittäis taavetiksi.
Kuvan äijä kyllä on melkosen tökerö traktorimies jos ollenkaan.
https://www.youtube.com/watch?v=NeVPCv150wQ
No, vastaus tietysti näkyy koneen kyljestä. Mutta miksi? Tarina kertoo, että Japanin maan maahantuoja ei saanut Melthamin mallisarjasta tarpeeksi pientä konetta pienille ja ahtaille saarille. Niinpä päätti tehdä, tai oikeestaan teettää mallistoon pienimmän traktorin. Siihen tuli DB malliset pellit, väritys ja muutenkin samanoloinen kuin tuo -65 alkunsa saanut Selectamatic mallisto. Koneeksi siihen tuli 4 sylinterinen, olisiko ollut 25 hummanen alkuaan japanilainen moottori. Sitten Mitsubishi teki monta muutakin samannimistä traktoria. Onko kukaan nähnyt näitä elävänä luonnossa. Ois kyllä mukava ihmeteltävä vanhojen koneiden päivillä, kun tekis lievän tuoteväärennöksen vielä ja teipittäis taavetiksi.
Kuvan äijä kyllä on melkosen tökerö traktorimies jos ollenkaan.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1589
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Valehtelijain klubi
Pieni täsmennys edelliseen. Satoh itse oli DB maahantuoja ja ensimmäiset taavetin näköiset oli Mazdan bensakoneella. Kun Mitsu sitten myöhemmin osti firman, se sai dieselin. Jenkkeihin sitä on myyty jonkin verran. Ilmeisesti myös Euroopassa on tätä, kun näyttäis netissä olevan ainakin engelsmannien dokumentaatiota laitteesta, käyttöohjeita ym.
Eli sii sei välttämättä tarttis Japanista asti hakeen peliä.
Eli sii sei välttämättä tarttis Japanista asti hakeen peliä.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1589
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Valehtelijain klubi
Maailmanmarkkinat on kyllä aika ihmeelliset. Hiukan samalla motiivilla kuin tuo japanilainen Satoh, tehtiin Saksan markkinoille DB 750 -mallia. Siinä oli sentään moottori kai kasipuolikkaasta, mutta voimansiirto taisi olla ZF:n tekoa ja oliko hydrauliikka Bosch? Joissakin maissa ankara säätäväisyys on suuri hyve, joten se varmaan osaltaa selittää tuon tarpeen kärpässarjan traktoreihin. Ovat pieniruokaisia ja kaikesta päätellen myös sopivan hintaisia. Näin jälkikäteen ajateltuna esim. piikkilangankiriastäjä olisi ollut aikoinaan huomattavasti parempi traktori jos siihen olisi ympätty vaihdelaatikkoon kertoja ja taakse hydraulinen kolmipistenostolaite. Myös raskaampi vauhtipyörä mottorissa olisi tehnyt monesta puuhasta helpompaa. Epäilemättä pikku-Valmetin suunitelijat tuon hyvin ymmärsivät, mutta ylempää annetut ohjeet tahtovat isoissa taloissa olla sitovia.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5029
Vs: Valehtelijain klubi
Jep, sakasalaiset on rahan ymmärtävää väkeä. Hävityn sodan jälkeen suunnilleen kaikki oli kaikki, mutta kansan piti silti päästä liikkeelle. Siellä suunniteltiin ja myös lisenssillä tehtiin kaikenlaista kulkinetta. Hävittäjätehdas alkoi tekemään Messerschmitt merkkistä autoa, pommaritehdas Heinkel merkkistä kulkinetta, Torinosta otettiin mallia ja kusiaisesta tehtiin Neckar. BMW kopioi kolmipyörä Isetan. Mutta sitten suunnittelivat ihan oman auton, seitensatasen. BMW 700 ei ole kovin suuri auto. Olin vähällä saada ja oisin saanutkin kun olisin älynnyt ostaa. Pariskunta ajeli Helsingistä koneremontoidulla semmoisella ja pääsivät melkein Ouluun. Se sitten jotenkin kulkeutui naapuriin, jossa se avattiin ja todettiin että moottori oli leikannut kiinni, sylinterien jäähdytysripojen välit oli remppamiehellä jäänyt putsaamatta. Kuumana kesäpäivänä pitkän ajon jälkeen sitten 700 kuutioinen moottoripyörän bokseri sitten jämähti kiinni. Se sitten jäi naapuriin, korjattiin ja meni jonnekkin kiertoon. Oishan se ollut hienoa ajella seitensatasella bemmulla, mutta kun just sen verran älyä puuttui.
Itse asiassa tämän jutun opetus on, että remontteja on monenlaisia. Pariskunta uskoi ajavansa luotettavalla pelillä, mutta ei.
Itse asiassa tämän jutun opetus on, että remontteja on monenlaisia. Pariskunta uskoi ajavansa luotettavalla pelillä, mutta ei.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1589
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Valehtelijain klubi
Olikos se EMV ja BMV alunperin samaa firmaa. Isäukolla oli ensimmäinen kärry EMV jossa oli pitkä nokka 6 pyttynen moottori ja isot renkaat. Sitten tuli kaveriksi ameriikanrauta Buicki jossa suora 8. Siinä oli lempeä jousitus ja vauhti jo kuin tuulispäällä.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 415
Paikkakunta : Häme
Vs: Valehtelijain klubi
Menikös se niin, että sodan jälkeen BMW:n tehdas evakuoitiin Eisenachiin, Itä- Saksan puolelle, ja siellä alettiin tekemään ajoneuvoja vanhoilla kuvilla. Jopa vanha BMW:n logo säilytettiin saman näköisenä, mutta siniset sektorit tehtiin punaisiksi ja merkistä tuli EMW, eli Eisenachische Mororen Werkbau. IFA taisi olla vastaavalla tavalla syntynyt DKW.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5029
Vs: Valehtelijain klubi
Joo, suunnilleen näin se meni. Pari pientä täsmennystä kuitenkin. BMW'llä oli ennen sotia tehtaita kahdessa (tietääkseni ainakin kahdessa) paikassa Munchenissä ja Eisenachissa, jossa tehtiin autot. Munchen oli lentomoottoreiden valmistuspaikka. Moottoripyöristä en tiedä tehtiinkö molemmissa.
Sodan jälkeen autotehdas jäi "paremman Saksan" puolelle, mutta jatkoi autojen tekoa. Ensimmäiset autot olivat edelleen BMW malleja, mutta muutettiin EMW'ksi eli suomalaisittain Emmaksi jossain vaiheessa. Niinkuin Erkki kirjottaa, se bemmun merkki säilyi suunnilleen samanlaisena paitsi Baierin lipun sininen muutettiin punaiseksi. Myöhemmin Emmojen jälkeen tehtaalla tehtiin Wartburgia ja vissiin IFOaa kans.
Minun naapurilla oli "metsälöytö" EMW sport - jotain vuodelta -53 muistaakseni. Siitä tehtiin ihan ajettava auto ja hommattiin leimat ja kaikki. Olin eräänkin tunnin harsimassa sitä kokoon. Siitä tuli loppujen lopuksi melkosen hienon näkönen mustapunainen peli. Oli mielenkiintoisen näköinen pata siinä, suora 1.8 litran kuutonen, aika pienet mukit.
Semmonen pikku juttu vielä, Wolfsburg jäi lännen puolelle, mutta on kyllä aika lähellä rajaa.
Sodan jälkeen autotehdas jäi "paremman Saksan" puolelle, mutta jatkoi autojen tekoa. Ensimmäiset autot olivat edelleen BMW malleja, mutta muutettiin EMW'ksi eli suomalaisittain Emmaksi jossain vaiheessa. Niinkuin Erkki kirjottaa, se bemmun merkki säilyi suunnilleen samanlaisena paitsi Baierin lipun sininen muutettiin punaiseksi. Myöhemmin Emmojen jälkeen tehtaalla tehtiin Wartburgia ja vissiin IFOaa kans.
Minun naapurilla oli "metsälöytö" EMW sport - jotain vuodelta -53 muistaakseni. Siitä tehtiin ihan ajettava auto ja hommattiin leimat ja kaikki. Olin eräänkin tunnin harsimassa sitä kokoon. Siitä tuli loppujen lopuksi melkosen hienon näkönen mustapunainen peli. Oli mielenkiintoisen näköinen pata siinä, suora 1.8 litran kuutonen, aika pienet mukit.
Semmonen pikku juttu vielä, Wolfsburg jäi lännen puolelle, mutta on kyllä aika lähellä rajaa.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1589
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Valehtelijain klubi
Pikkusen lisää tätä Emmajuttua. Kävin googleilemassa. Pakki, se sinun isäsi auto ehkä oli EMW 327, samanlainen, jota restauroimassa olin. Autossa oli Emman merkki mutta papereissa (joita yllättäen oli tallessa) se oli BMW. Tämä on melkoisen harvinainen auto, sodan jälkeen umpikorisena tehty yhteensä 150 kappaletta(!). "Oikea" BMW nosti ison metakan Eisenachin tehtaan käyttäytymisestä. Suuren Neuvostoliiton siipien suojassahan voi tehdä kaikenlaista ei niin eettistäkään puuhaa. No, riita kuitenkin päättyi Munchenin voittoon ja tehdas muutti tuotteidensa nimet EMW:ksi. Tehtaan varsinainen automalli oli 340, isompi ja vähemmän urheilullinen.
Kaupunkitarina kertoo, että Neuvostoliitto järjesteli hallitsemansa alueen teollisuutta. Tällöin kaalimaa DDR sai valmistettavakseen kaikki vajaatahtiset autot, kun taas oikealla moottorilla varustetut jäivät isännän itsensä huoleksi. Niinpä sitten Emmojen valmistus loppui ja Wartburgin alkoi.
Kaupunkitarina kertoo, että Neuvostoliitto järjesteli hallitsemansa alueen teollisuutta. Tällöin kaalimaa DDR sai valmistettavakseen kaikki vajaatahtiset autot, kun taas oikealla moottorilla varustetut jäivät isännän itsensä huoleksi. Niinpä sitten Emmojen valmistus loppui ja Wartburgin alkoi.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1589
Paikkakunta : Saarijärvi
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa