Kubota
5 posters
Sivu 1 / 1
Kubota
Koska palstalla ei pahemmin ole näkynyt kirjoittelua kääpiötraktoreista, ajattelin nyt korjata sen puutteen. Hankin joitakin vuosia sitten mökille kyseisen merkin mallin B6000. Se on pienestä koostaan huolimatta ihan täysverinen traktori nelivetoineen, hydraulisine nostolaitteineen, tasauspyörästön lukkoineen, voiman ulosottoineen (pyörimissuunta syvältä), 2-nopeusalueisine vaihteistoineen, säädettävine raideväleineen ja tietenkin halutessaan voi jarruttaa kummalla takapyörällä tahansa. Ainoastaan vetokoukku puuttuu. Ajattelin ensin rakennella siihen nostolaitteen avulla pelittävän vetokoukun, mutta se osoittautui turhan vaikeaksi osittain tilojen ahtaudestakin johtuen. Tyydyinkin sitten pelkkään 50 mm vetokuulaan. Hyttiä ei myöskään ole, onneksi, sillä olen muutaman kerran todella epätasaisessa maastossa ajaessani estänyt traktorin kaatumisen, ottaen salamannopeasti jalalla tukea maasta. Painoa komeudella on hulppeat 480 kiloa. Papereita ei minulla tästä vehkeestä valitettavasti ole (kävisin sillä muuten säännöllisen epäsäännöllisesti kylillä hilpeyttä aiheuttamassa). Mallia on valmistettu vuosina 1973 - 76. Kesko ei ole sitä tuonut maahan ja on suhtautunut erittäin nihkeästi kyselyihin varaosista ym. Osia olen sitten tilannut jenkeistä ja briteistä ja osan tehnyt itsekin. Netillä kyllä saisi helposti tilattua mitä vaan, mutta kun tuo englanninkieli tökkii meikäläisellä tosi pahasti. Uudet renkaat vanteineen (vähän käytetyt, mutta isommat, jess, kulkee nyt lähes kahtasataa ) sain viime talvena hankittua Nettikoneen avulla.
Vaihteiston öljyt olivat harmaat, joten päätin vaihtaa ne. Olin varannut kolme litraa öljyä, mutta järkytyksekseni, öljytulpan avattuani sieltä tulikin öljyä vati ääriään myöten täyteen, kokonaista kahdeksan litraa.
Eräs paha puute Kubotassa on, siinä ei ole öljynsuodatinta, eikä käyttötuntimittariakaan. Kysynkin nyt teiltä kokeneilta konemiehiltä kuinka usein olisi syytä vaihtaa öljyt? Ajan kesässä arviolta 30 - 40 tuntia. Öljynvaihtohan on periaatteessa nopeata, helppoa ja siistiäkin, kun ei tarvitse vanhan suodattimen kanssa sotata. Enkä vanhaan koneeseen työnnä mitään kalliita nykyaikaisia öljyjä. Perusöljyjä saa halvalla, mutta mikä olisi oikea vaihtoväli?
Vaihteiston öljyt olivat harmaat, joten päätin vaihtaa ne. Olin varannut kolme litraa öljyä, mutta järkytyksekseni, öljytulpan avattuani sieltä tulikin öljyä vati ääriään myöten täyteen, kokonaista kahdeksan litraa.
Eräs paha puute Kubotassa on, siinä ei ole öljynsuodatinta, eikä käyttötuntimittariakaan. Kysynkin nyt teiltä kokeneilta konemiehiltä kuinka usein olisi syytä vaihtaa öljyt? Ajan kesässä arviolta 30 - 40 tuntia. Öljynvaihtohan on periaatteessa nopeata, helppoa ja siistiäkin, kun ei tarvitse vanhan suodattimen kanssa sotata. Enkä vanhaan koneeseen työnnä mitään kalliita nykyaikaisia öljyjä. Perusöljyjä saa halvalla, mutta mikä olisi oikea vaihtoväli?
kujanjuh- Viestien lukumäärä : 243
Paikkakunta : Porvoo-Pieksämäki
Vs: Kubota
Kerran vuoteen kun vaihtaa niin noilla ajomäärillä on aina priimat öljyt sisällä. Jos traktori on tallissa niin ettei öljyn sekaan tule pahemmin kondenssivesiä niin minusta vaihtoväli voi olla jopa useita vuosia.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: Kubota
Vuosittain olen vaihtanutkin öljyn, öljytilavuus kun on kaksi litraa, niin kovinkaan suuresta taloudellisesta satsauksesta ei ole kysymys.
Eikä sitten muuta kuin uutta kysymystä peliin ja toivon siihen vastauksia kaikilta 'Pelle Pelottomilta'.
Kubotan ohjaus hajosi toissa keväänä ja jouduin perehtymään siihen tarkemmin. Irrotin ratin, kojetaulun, sekä ohjausvarret. Nyt pääsin irroittamaan ohjauslaatikon. Avasin sen ja lopuksi irroitin ratista tulevan ohjausakselin. Havaitsin, että lootassa oli vedensekaista öljyä vai paremminkin öljynsekaista vettä sekä kahden kuulalaakerin jäänteet.
Huomasin myös, että yhtä laatikon seinää oli joskus korjattu hitsaamalla. Ilmeisesti lootassa oli silloinkin ollut reilusti vettä ja pakkanen päässyt tuhojaan tekemään. Vesi on laatikkoon päässyt sateella valumalla ohjausakselia pitkin, etenkin jos akselissa oleva o-rengas on vioittunut tai väärässä kohdassa. Vettä on tietenkin voinut myös kondensoitua.
Ohjausakselin alemman heppoisen kuulalaakerin tilalle sorvasin pronssista liukulaakerin. Ylemmän, yhtä heppoisen kuulalaakerin tilalle halusin jämäkän kartiorullalaakerin. Ilmeni, ettei löytynyt etsimäni kokoista. Metalliruiskutuksella kasvatettiin ohjausakselin halkaisijaa laakerin kohdalta reilulla millillä, sorvasin mitan lähelle ja viimeistelin työn pyöröhiomalla. Ja ei kun koko komeus kasaan, väitän,että lopputulos on monta kertaa alkuperäistä jämäkämpi ja kestää huoletta traktorin loppuiän, vaikka vuosia on vielä paljon jäljellä. Lopuksi vielä kaadoin vaihteistoöljyä laatikkoon niin paljon, että liukulaakeri oli reilusti öljyn peitossa. Öljyä oli siis n. 1/3 laatikon tilavuudesta, mitään merkkiä en löytänyt, paljonko sitä olisi pitänyt siellä olla.
Heti seuraavana päivänä huomasin jo hajusta, ettei kaikki ollut kunnossa (että vaihteistoöljy osaakin haista pahalle). Traktorin 'maha' oli öljyinen ja jokunen pisara oli valunut maahan asti. Aikoinaan tehty korjaushitsaus ei ollut tiivis ja tihkutti öljyä ulos. Varsinaisia vuotokohtia oli vaikea havaita, mutta paikallistin muutamia. Ongelma ei ole suuri, jos pitää vaihteistoöljyn hajusta, ei välitä öljyisestä traktorista eikä siitä, että se tiputtelee. Lisää vain öljyä aika ajoin ja jatkaa ajelua.
En ole halukas työlääseen laatikon irroitukseen ja kunnostukseen, koska moisen vian takia Kubota olisi viikkoja poissa pelistä (hitsauksen joutuisin teettämään). Haluaisin vehkeen kuitenkin kuntoon jollain kikka kolmosella. Olen miettinyt voisiko lootan sivun maalata esim. jollain kaksikomponenttimaalilla. Jotkut koviin olosuhteisiin joutuvat uppopumput maalataan tällaisella epoksipiellä ja maali toimii hyvin.
Onkos arvon foorumilaisilla heittää peliin mitään keinoa ratkaisuksi? Kaikki kelpaa, mitään ei etukäteen torjuta, kuullostipa kuinka eksoottiselta tai hassulta tahansa.
Eikä sitten muuta kuin uutta kysymystä peliin ja toivon siihen vastauksia kaikilta 'Pelle Pelottomilta'.
Kubotan ohjaus hajosi toissa keväänä ja jouduin perehtymään siihen tarkemmin. Irrotin ratin, kojetaulun, sekä ohjausvarret. Nyt pääsin irroittamaan ohjauslaatikon. Avasin sen ja lopuksi irroitin ratista tulevan ohjausakselin. Havaitsin, että lootassa oli vedensekaista öljyä vai paremminkin öljynsekaista vettä sekä kahden kuulalaakerin jäänteet.
Huomasin myös, että yhtä laatikon seinää oli joskus korjattu hitsaamalla. Ilmeisesti lootassa oli silloinkin ollut reilusti vettä ja pakkanen päässyt tuhojaan tekemään. Vesi on laatikkoon päässyt sateella valumalla ohjausakselia pitkin, etenkin jos akselissa oleva o-rengas on vioittunut tai väärässä kohdassa. Vettä on tietenkin voinut myös kondensoitua.
Ohjausakselin alemman heppoisen kuulalaakerin tilalle sorvasin pronssista liukulaakerin. Ylemmän, yhtä heppoisen kuulalaakerin tilalle halusin jämäkän kartiorullalaakerin. Ilmeni, ettei löytynyt etsimäni kokoista. Metalliruiskutuksella kasvatettiin ohjausakselin halkaisijaa laakerin kohdalta reilulla millillä, sorvasin mitan lähelle ja viimeistelin työn pyöröhiomalla. Ja ei kun koko komeus kasaan, väitän,että lopputulos on monta kertaa alkuperäistä jämäkämpi ja kestää huoletta traktorin loppuiän, vaikka vuosia on vielä paljon jäljellä. Lopuksi vielä kaadoin vaihteistoöljyä laatikkoon niin paljon, että liukulaakeri oli reilusti öljyn peitossa. Öljyä oli siis n. 1/3 laatikon tilavuudesta, mitään merkkiä en löytänyt, paljonko sitä olisi pitänyt siellä olla.
Heti seuraavana päivänä huomasin jo hajusta, ettei kaikki ollut kunnossa (että vaihteistoöljy osaakin haista pahalle). Traktorin 'maha' oli öljyinen ja jokunen pisara oli valunut maahan asti. Aikoinaan tehty korjaushitsaus ei ollut tiivis ja tihkutti öljyä ulos. Varsinaisia vuotokohtia oli vaikea havaita, mutta paikallistin muutamia. Ongelma ei ole suuri, jos pitää vaihteistoöljyn hajusta, ei välitä öljyisestä traktorista eikä siitä, että se tiputtelee. Lisää vain öljyä aika ajoin ja jatkaa ajelua.
En ole halukas työlääseen laatikon irroitukseen ja kunnostukseen, koska moisen vian takia Kubota olisi viikkoja poissa pelistä (hitsauksen joutuisin teettämään). Haluaisin vehkeen kuitenkin kuntoon jollain kikka kolmosella. Olen miettinyt voisiko lootan sivun maalata esim. jollain kaksikomponenttimaalilla. Jotkut koviin olosuhteisiin joutuvat uppopumput maalataan tällaisella epoksipiellä ja maali toimii hyvin.
Onkos arvon foorumilaisilla heittää peliin mitään keinoa ratkaisuksi? Kaikki kelpaa, mitään ei etukäteen torjuta, kuullostipa kuinka eksoottiselta tai hassulta tahansa.
kujanjuh- Viestien lukumäärä : 243
Paikkakunta : Porvoo-Pieksämäki
Vs: Kubota
Kunnolla vaan puhtaaksi ja öljyt pois, sitte lasikuitua pintaan, sillähän korjataan tankkeja ym hyvällä/huonolla menestyksellä, kuitenkin puhtaus ja rasvattomuus edesauttaa onnistumista. Vielä parempi olis jos sais kuidutettua saumattomasti ympäri koko lootan.
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Kubota
hiushalkeaman saa tukittua lyömällä metallia tampilla tai pistepuikolla, ym. vuotokohdan vierestä. Vuoto tukkeentuu. Toimii myös esim. hydrauliikkasylintereissä ja muissa kovempaakin painetta pitävissä järjestelmissä.
Esimerkki: lyhensin nosturin nostosylinterin putkea. Irroitin sylinteristä pohjan, leikkasin putkesta pätkän pois, hitsasin pohjan takaisin putkeen. Nipan reikä poistui lyhennyksen yhteydessä, joten sille piti porata reikä ja hitsata uusi nippa putken kylkeen, toki järjestyksessä ennen pohjan laittoa. Hitsasin koko roskan valmiiksi, maalasin, ja laitoin paikalleen. Nipan sauma tihkui hydrauliikkaöljyä. Lopetuskohtaan oli jäänyt joku silmin näkymätön huokonen, hitsasin siihen vain yhden sauman, pohjaan hitsasin kaksi saumaa. Löin vuotokohdan viereen pari kertaa tampilla, edellä kuvatulla tavalla. Vuoto loppui, eikä sitä ole enää näkynyt sen jälkeen. Nostosylinterissä on silti painettakin.
Tämä menetelmä ei sovellu kuin hyvin pienille vuodoille, jos kubotan kotelo on hitsattu ja sauma on koko matkalta irti, ei taida olla paras konsti.
Esimerkki: lyhensin nosturin nostosylinterin putkea. Irroitin sylinteristä pohjan, leikkasin putkesta pätkän pois, hitsasin pohjan takaisin putkeen. Nipan reikä poistui lyhennyksen yhteydessä, joten sille piti porata reikä ja hitsata uusi nippa putken kylkeen, toki järjestyksessä ennen pohjan laittoa. Hitsasin koko roskan valmiiksi, maalasin, ja laitoin paikalleen. Nipan sauma tihkui hydrauliikkaöljyä. Lopetuskohtaan oli jäänyt joku silmin näkymätön huokonen, hitsasin siihen vain yhden sauman, pohjaan hitsasin kaksi saumaa. Löin vuotokohdan viereen pari kertaa tampilla, edellä kuvatulla tavalla. Vuoto loppui, eikä sitä ole enää näkynyt sen jälkeen. Nostosylinterissä on silti painettakin.
Tämä menetelmä ei sovellu kuin hyvin pienille vuodoille, jos kubotan kotelo on hitsattu ja sauma on koko matkalta irti, ei taida olla paras konsti.
Vieraili- Vierailija
Vs: Kubota
Lasikuitua sattuukin olemaan kotona, paikkasin sillä veneeni. Vene oli kumollaan mökkijärven rannassa talvehtimassa, niin eikös vain joku vauhtiveikko ollut ajanut siitä kyljen puhki moottorikelkalla. Toivottavasti kelkan jalas sai myös osansa kolauksessa. Keino kuullostaa helpolta ja hyvältäkin, kun vaan kallistaa Kubotaa riittävästi, jotta ei tihku enää lisää silloin kun puhdistaa kotelon kylkeä. Lootan öljyssähän ei ole painetta, joten hyvin puhdistettuna se saattaisi pitääkin.
Siistinpään lopputulokseen pääsisi hirsiukon metodilla ja se olisi vieläkin nopeampi. Kotelon seinämä sattuu vain olemaan aika ohutta valurautaa, jota en kyllä paljoa uskalla paukutella, voisin saada aikaiseksi paljon isomman reiän kuin mitä olin tukkimassa.
Korjauspuuhiin alan vasta keväällä, kun mökkeilykausi alkaa, jos vielä jotain hyviä ideoita paukahtaa päähän, niin siitä vain tänne viestiä!
Siistinpään lopputulokseen pääsisi hirsiukon metodilla ja se olisi vieläkin nopeampi. Kotelon seinämä sattuu vain olemaan aika ohutta valurautaa, jota en kyllä paljoa uskalla paukutella, voisin saada aikaiseksi paljon isomman reiän kuin mitä olin tukkimassa.
Korjauspuuhiin alan vasta keväällä, kun mökkeilykausi alkaa, jos vielä jotain hyviä ideoita paukahtaa päähän, niin siitä vain tänne viestiä!
kujanjuh- Viestien lukumäärä : 243
Paikkakunta : Porvoo-Pieksämäki
Vs: Kubota
Jonkunlainen kubota tämäkin ainakin moottori on kubotasta onpa vetäviä pyöriäkin lisätty
http://www.aijaa.com/v.php?i=4018774.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=4018774.jpg
Vieraili- Vierailija
Vs: Kubota
Ihan tolkun härveliltä näyttää, kunniaksi niin kubotalle kuin piikkilangankiristäjällekin. Niille traktorin tärvelijöille vain olen kärty, jotka ymppäävät vanhaan traktorinrunkoon 200-heppaisen koneen. Niillähän ei edes oikeasti tee mitään.
kujanjuh- Viestien lukumäärä : 243
Paikkakunta : Porvoo-Pieksämäki
Vs: Kubota
Piikilangankristäjästä tulee ihan hyvä mökkikone kun siihen vaihtaa dieselin ja laittaa hydrauliikkaa. Alkuperäinen bensakone on herkkä sammahtamaan eikä jaksa vetää pienillä kierroksilla tarkassa paikassa. Neliveto???? Joo miksipä ei jos ei muuten niin huvin vuoksi.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: Kubota
jyrki kirjoitti:Jonkunlainen kubota tämäkin ainakin moottori on kubotasta onpa vetäviä pyöriäkin lisätty
http://www.aijaa.com/v.php?i=4018774.jpg
Näyttäs erehdyttävästi Land Cruiserin akselilta toi etualeksi?
_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä- David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 62
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne
Vs: Kubota
Ladan perä yhdistetynä toyotan napoihin. jakolaatikon pohdinnassa ja teossa melkoinen vaiva jakolaatikko omavalmiste
EI minun laite vaan sijaitsee oulun läheisyydessä
Laitetaas viihdykettä mitä voi tehdä alle 20 hevosvoimalla
https://www.youtube.com/watch?v=nqSygBZex-8&feature=related
EI minun laite vaan sijaitsee oulun läheisyydessä
Laitetaas viihdykettä mitä voi tehdä alle 20 hevosvoimalla
https://www.youtube.com/watch?v=nqSygBZex-8&feature=related
Vieraili- Vierailija
Vs: Kubota
kovasti ennen viuhkotettiin sinne sun tänne, hommat kuitenkin tehtiin. työturvallisuus oli sitten miten oli, varsinkin kun katto noilla sirkkelin terillä tekemistä, nousi karvat pystyyn.
Vieraili- Vierailija
Vs: Kubota
Katso uudelleen kohta missä hinataan tukkia tai oliko siinä parikin. Kettinki on kyllä niin vaarallisessa paikassa että huh huh. Joku isompi saattaa hiukan nytkähtää ennekuin menee selälleen, mutta noin kevyt peli mene kertahuitaisulla. Mutta halkokuorma menee perässä kuin kuoriämpäri...
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: Kubota
Taisi kääntyä kauhu Filmiksi kommenteista päätellen
Laitteen kokonaispaino on vannepainojen kanssa huima 800 kg
Laitteen kokonaispaino on vannepainojen kanssa huima 800 kg
Vieraili- Vierailija
ketjun paikka
niin eikös tuo ketju ollu kiinni nostolaitteissa ja sillonhan kun päät on ylhäällä niin voi vetää perässä mutta siitä ylhäältä vetopuomin kohdalta EI SAA VETÄÄ MITÄÄN se on kyllä tosi vaarallinen paikka,ja aina hinatessa on kyllä se varovaisuus paikallaan pahasti on käyny monelle
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1938
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa