Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

DB:n hankinta suunnitelmissa

+8
Leemu
TIKO
jusape
tv43
OlleK
erkki
1690 metsä
mattkau
12 posters

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Siirry alas

DB:n hankinta suunnitelmissa Empty DB:n hankinta suunnitelmissa

Viesti  Paulig La Helmi 10 2018, 09:39

Olisi tarvetta toiselle traktorille, ja luonnollisesti merkkinä DB on kiinnostavin. DB 990 vm. 79 jo löytyykin, joten merkki on tosiaan tuttu. Olen katsellut hieman vanhempia koneita nyt, joten niistä muutamia vinkkejä ostoon olisin vailla.  Lähinnä ohjaamolla varustetut "punakoppiset" taavetit on hyvin edustettuina myyntikanavilla.

Missä vaiheessa märkäputkimoottori vaihtui lohkoon porattuun ? Onko käsikäyttöinen voimanoton kytkin hyvä vai huono verrattuna kaksoiskytkimeen poljinkäyttöisenä ?
Jos verrataan näitä "vanhemmalla hytillä" varustettuja taavetteja Sekura ohjaamolla varustettuun, tapahtuiko siinä välissä muutakin olennaista kehitystä ?

Pidän taavetin moottoria ja voimansiirtoa sekä hydrauliikkaa kestävinä ja laadukkaina. Mitä kuitenkin oston yhteydessä kannattaa erityisesti tarkastella ? Omistuksessani oleva taavetti kun on toiminut aina niin hyvin, niin en ole vikoihin perehtynyt enkä heikkoja kohtia löytänyt Laughing  Silläpä nämä kysymykset. Tämä hankittava kone tulisi toiselle kiinteistölle lumikoneeksi ja kevyeen pihakäyttöön.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1183
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

DB:n hankinta suunnitelmissa Empty Vs: DB:n hankinta suunnitelmissa

Viesti  mattkau La Helmi 10 2018, 10:55

Jos sinulla on kevyttä pihakäyttöä, niin minusta voisit harkita valkosta 880 tai 885, kolmisylinterisiä ikiliikkujia. Pihalla 880 kääntyy kuin 990, 885 on pikkase lyhyempi ja notkeempi kääntymään. Näiden moottorit (siis valkonen 880 ja 885) oli alusta lähtien suoraan lohkoon porattuja. 990 muuttui semmoiseksi, jos en ihan väärin muista niin -68, jolloin samalla sylinterin halkasija tuli satamilliseksi, joka oli sitten kaikissa taaveteissa loppuun asti varmaankin. Niin, ja jos 990 on vähäruokanen, niin kolmipyttynen syö niin vähän ettei meinaa muistaa tankata. Tiiä sitte onko hyvä vai huono asia.

Kytkimistä en osaa sanoa kun vain pientä kokemusta Universalin parikytkimestä ja Belaruksen pantasysteemistä. Ja omassa valkosessa 880'ssä vain yksöiskytkin, jonka kanssa kans oppii elämään.

Punaset Klippanit on meluisampia kuin seuraava kehitysaskel valkoset Taavikopit. Minusta Taavi miellyttävämpi.

Ehkä yksi asia mikä kannattaa katsoa kuinka paljon ja missä paikoissa on käytetty Esabin pikaliimaa. Se kertoo toisaalta huolenpidosta, toisaalta käytön kovuudesta.

Jatkakoon joku muu tästä.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1579
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

DB:n hankinta suunnitelmissa Empty Vs: DB:n hankinta suunnitelmissa

Viesti  1690 metsä La Helmi 10 2018, 12:03

Voimanoton kytkimestä senverran että jos on tarkotus käyttää esim. lumilinkoa on käsikäyttöinen kätevämpi, mut kaksoiskytkimelläkin pärjää ihan hyvin.

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 648

Takaisin alkuun Siirry alas

DB:n hankinta suunnitelmissa Empty Vs: DB:n hankinta suunnitelmissa

Viesti  erkki La Helmi 10 2018, 13:03

Korkea Sekura- hytti on kyllä hiljainen, tiivis ja lämmin, mutta jos sellaisilla asioilla ei ole ratkaiseva merkitys, kuten pihakoneiden kohdalla usein on, niin 1972-1975 mallisissa on kantti Klippania ja YLö -ohjaamoita, jotka ovat aika kelvollisia siihen tarkoitukseen johon ne on tehty. Vanhemmissa malleissa on ns. mutkaputki Klippan, joka on pultattu suoraan runkorautaan kiinni ja ne on paljon meluisampia kuin nuo kumityynyille asennetut myöhemmät mallit. Toki niilläkin on paljon ajettu, mutta kyllä Peltorit pitää olla silloin korvilla. Oma suosikkini olisi Ylö-hytillinen 996 12/13.6-38 takapyörillä. Siinä on lohkoon porattu 3.6 litran kone, parikytkin, hyvässä lykyssä 11/49 välitykset ja akseliväliä hiukan enemmän kuin 990:ssa, joten sillä ehtii tiellä paremmin ja pysyy keula paremmin maassa kuin 990:ssa jos pitää kiskoa jotain hiukan raskaampaa. Tuolla rengaskoolla se ottaa myös hyvän pidon maanpinnasta ja maavaraa on reippaasti. Noissa on yleensä hydraulinen ohjaus, joka on mukava varuste myös. Oikeastaan ainoa asia, mikä tuollaisessa 996:ssa ja samanikäisissä 990:ssa ja 995:ssäkin hiukan nyppii,on alkuperäinen Grammer -istuin. Satakiloiselle äijälle siinä on liian vetelät jouset, joten se hyllyy liikaa ylös-alas ja lisäksi se syystä tai toisesta on hieman kallellaan eteenpäin. Sen saa muokattua paremmaksi kun laittaa vaikka yhden puristusjousen tuolikupin alle ja kallistaa koko komeutta asteen- pari taaksepäin laittamalla prikkoja istuimen etukiinnityksen ja vaihdelaatikon kannen väliin.

Muuten olen kyllä kovasti samaa mieltä Mattkaun kanssa, että pihanpuhdistukseen ja muuhun ketteryyttä vaativaan hommaan ihan perus 880 on hyvä ostos. Oikeastaan se on parhaimmillaan ilman hyttiä, mutta tietenkin siinä voisi joku turvakaaren tapainen olla ihan kaiken varalta.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5009

Takaisin alkuun Siirry alas

DB:n hankinta suunnitelmissa Empty Vs: DB:n hankinta suunnitelmissa

Viesti  OlleK La Helmi 10 2018, 13:16

Vuodeta 1969 käytettiin Klippan putki ja neliöputki ohjaamoja. Loppuvuotena 1972 ohjaamoksi vaihtui kotimainen Ylö-tehtaan valmistama Taavi ohjaamo joka oli käytössä kunnes käyttöön tuli tehtaan asentama Sekura S74 lattiallinen ohjaamo.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

Takaisin alkuun Siirry alas

DB:n hankinta suunnitelmissa Empty Vs: DB:n hankinta suunnitelmissa

Viesti  tv43 La Helmi 10 2018, 15:33

1490 käsikäyttöinen kytkin on kyllä liian raskas pihapyörityksiin .
En tiedä onko muissa malleissa kevyempiä .

tv43

Viestien lukumäärä : 108
Paikkakunta : Tampere

Takaisin alkuun Siirry alas

DB:n hankinta suunnitelmissa Empty Vs: DB:n hankinta suunnitelmissa

Viesti  jusape La Helmi 10 2018, 15:41

SEKURA on muutoin mielestäni aikalaisekseen hyvä ja tilava ja lämmin ohjaamo.
Miinuksena hiukkan hankalakulkuinen kokoonsa nähden ja oviaukon alareuna on melkoisen kapea, johtuen ohjaamon sijoituksesta, joka on melko takana, kokonaiskorkeuskin traktoreiden kokoluokkaan nähden isommasta päästä.

Uudemmissa, xx90/xx94 sarjalaisissa kaarevampi SEKURA ja leveä oviaukko, mut kabiini onkin paljon edempänä ( n.20-25cm ) ja näkyvyys vetokoukulle korkeaa SEKURAa paljon huonompi ( ihan kovin hyvä se ei siinäkään ole )

Kaarevaputkisesta KLIPPANista ei ole muita kokemuksia, mitä nyt emännyksen 880 konetta välillä vähän siirtänyt, YLÖ-hyteistä ei henkilökohtaisia kokemuksia ole.
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2862
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

DB:n hankinta suunnitelmissa Empty Vs: DB:n hankinta suunnitelmissa

Viesti  1690 metsä La Helmi 10 2018, 16:53

tv43 kirjoitti:1490 käsikäyttöinen kytkin on kyllä liian raskas pihapyörityksiin .
En tiedä onko muissa malleissa kevyempiä .
Oletko vaijerille kokeillu rasvaa tarjoilla josko kevenis. Vaatiihan se tietyn voiman mut mielestäni ihan käyttetävissä

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 648

Takaisin alkuun Siirry alas

DB:n hankinta suunnitelmissa Empty Vs: DB:n hankinta suunnitelmissa

Viesti  tv43 La Helmi 10 2018, 17:25

Onhan tuota rasvattukin . Ehkä sekin syynä kun on 75 vuotta vanha käsi , ja vielä vasen .
Onha niihin rakennettu jonkinlaista kevennintäkin , ei vain ole sattunut kohdalle .

tv43

Viestien lukumäärä : 108
Paikkakunta : Tampere

Takaisin alkuun Siirry alas

DB:n hankinta suunnitelmissa Empty Vs: DB:n hankinta suunnitelmissa

Viesti  1690 metsä La Helmi 10 2018, 17:39

Sitä kytkimen kahvaa olis helppo kyllä jatkaa 10 -15 cm mut se liipasin vaatii vähän enempi askartelua.

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 648

Takaisin alkuun Siirry alas

DB:n hankinta suunnitelmissa Empty Vs: DB:n hankinta suunnitelmissa

Viesti  tv43 La Helmi 10 2018, 17:50

1690 metsä kirjoitti:Sitä kytkimen kahvaa olis helppo kyllä jatkaa 10 -15 cm mut se liipasin vaatii vähän enempi askartelua.
Pitää kesällä katsoa , se varmaan riittävästi auttelisikin .

tv43

Viestien lukumäärä : 108
Paikkakunta : Tampere

Takaisin alkuun Siirry alas

DB:n hankinta suunnitelmissa Empty Vs: DB:n hankinta suunnitelmissa

Viesti  TIKO La Helmi 10 2018, 18:18

Tuossa 94 sarjassa on jo aika kevyt käsikytkin, Tuohon 90 sarjaankin voi askarrella samanlaisen kevennyssarjan, kuulopuheiden mukaan niitä on paranneltukin omatoimisesti.
TIKO
TIKO

David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 878
Ikä : 45
Paikkakunta : Nastola

Takaisin alkuun Siirry alas

DB:n hankinta suunnitelmissa Empty Vs: DB:n hankinta suunnitelmissa

Viesti  Paulig La Helmi 10 2018, 18:47

Hyvää tekstiä, kiitos! Täytyypä selailla torit ja nettikoneet viikoittain, josko löytyis läheltä sopiva kone ennen seuraavia lumia. Jotenkin muita merkkejä kun katselin, tulin lopputulokseen etten niitä enempää selaa. Yhden koneen kun on oppinut tuntemaan, ei innostusta riitä opetella uutta. Taavetin varma tekniikka siihen päälle, merkkiuskollisuus säilyy Smile Valkoiset taavetit kiinnostaa nyt eniten, se ohjaamotyyppi on vähän toisluokkainen asia kun ei niitä liikaa markkinoilla kuitenkaan ole. Ja ei siellä montaa tuntia lumisenakaan talvena päivässä istuta Smile

Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1183
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

DB:n hankinta suunnitelmissa Empty Vs: DB:n hankinta suunnitelmissa

Viesti  Paulig To Maalis 01 2018, 21:52

Kiikarissa olisi DB 996, vm. -79. Koneesta tiedän sen, että tunteja on 9000. Kuulostaa paljolta, ainakin näin minun korvaan, kun omassa taavetissa tunnit pyörii alle neljässä tonnissa Laughing Mutta, muuta tietoa koneesta ei vielä ole. Kysymys kuuluukin, joko tuossa tuntimäärässä alkaa kone -ja kytkinremontti olemaan ajankohtaisia ? Oletan, ettei niitä ole tehty kun ei mainintaa ole. Toki käyttöhistoria määrää paljon, tiedetään. Katsomaan olen menossa kun ajankohta löytyy.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1183
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

DB:n hankinta suunnitelmissa Empty Vs: DB:n hankinta suunnitelmissa

Viesti  1690 metsä Pe Maalis 02 2018, 10:41

Vaikee tuohon mitään sanoa, mut jos on hyvin huollettu ja järjellä käytetty voi olla ihan kelpopeli. Kunnossaoleva 996 pitäs käynnistyä hyvin, ainakin 995 käynistyy. Konetta tutkimaan huolella ja onnea matkaan

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 648

Takaisin alkuun Siirry alas

DB:n hankinta suunnitelmissa Empty Vs: DB:n hankinta suunnitelmissa

Viesti  erkki Pe Maalis 02 2018, 11:03

Mittarituntimäärän perusteella ei pysty arvioimaan koneen kuntoa oikein tarkasti. Jos traktori on ollut karjatilalla ja se on ruuvattu joka päivä käyntiin tunniksi ja kesällä pitemmäksi aikaa ja sillä on kierretty pääasiassa tunkiota ja AIV -rehuaumoja, niin se saattaa olla väljä ihhan joka paikasta. Lähinnä siitä syystä, että lyhyet ajorupeamat kuluttaa mottoria nopeasti ja "hanttihommiin" kulkeutuneeseen traktoriin ei muisteta vaihdella öljyjä eikö rasvata nippoja. Toinen ääripää voisi olla kenttäsahaustraktori, joka on laulanut 2000 kierroksella pitkät päivät ja pääasiallisena työkaluna sen öljynvaihdoista on huolehdittu. Siinä on lähes kulumattomat paikat ulosottovaihdetta lukuunottamatta ja moottori pystyy olemaan tosi hyvässä tikissä.

Parhaat käytetyt traktorit on usein viljatiloilta. Niitä ei ole kolhittu metsässä eikä uitettu lannassa, eikä käytetty talvella juuri lainkaan, jolloin kylmäkäynnistyksiä on vähän. Tosin 9000 tuntia on niin paljon viljatilan tarktorille, että aika paljon on pitänyt olla puuhaa sulan maan aikana.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5009

Takaisin alkuun Siirry alas

DB:n hankinta suunnitelmissa Empty Vs: DB:n hankinta suunnitelmissa

Viesti  TIKO Su Maalis 04 2018, 19:07

erkki kirjoitti:Mittarituntimäärän perusteella ei pysty arvioimaan koneen kuntoa oikein tarkasti. Jos traktori on ollut karjatilalla ja se on ruuvattu joka päivä käyntiin tunniksi ja kesällä pitemmäksi aikaa ja sillä on kierretty pääasiassa tunkiota ja AIV -rehuaumoja, niin se saattaa olla väljä ihhan joka paikasta. Lähinnä siitä syystä, että lyhyet ajorupeamat kuluttaa mottoria nopeasti ja "hanttihommiin" kulkeutuneeseen traktoriin ei muisteta vaihdella öljyjä eikö rasvata nippoja.  Toinen ääripää voisi olla kenttäsahaustraktori, joka  on laulanut 2000 kierroksella pitkät päivät ja pääasiallisena työkaluna sen öljynvaihdoista on huolehdittu. Siinä on lähes kulumattomat paikat ulosottovaihdetta lukuunottamatta ja moottori pystyy olemaan tosi hyvässä tikissä.  

Parhaat käytetyt traktorit on usein viljatiloilta. Niitä ei ole kolhittu metsässä eikä uitettu lannassa, eikä käytetty talvella juuri lainkaan, jolloin kylmäkäynnistyksiä on vähän. Tosin 9000 tuntia on niin paljon viljatilan tarktorille, että aika paljon on pitänyt olla puuhaa sulan maan aikana.  

Poikkeuksena minun viljatilan traktori, 1690,Very Happy rymytty metsässä ja kolhittu kovasti. Talvella eniten käytetään mutta töpselissä pidän pääsääntöisesti jo 0 kelissä. Akut jo iäkkäitä joka traktorissa niin lähtee helpommin.. Very Happy
TIKO
TIKO

David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 878
Ikä : 45
Paikkakunta : Nastola

Takaisin alkuun Siirry alas

DB:n hankinta suunnitelmissa Empty Vs: DB:n hankinta suunnitelmissa

Viesti  Leemu Su Maalis 04 2018, 19:42

Aika hyvin käy nyrkkisäännöstä erkin kirjoitus.
Omia huomioita aikanaan korjaamohommissa hetken olleena:
Metsäajossa olleet koneet usein todella rujoja ulkoisesti, toki voivat teknisesti olla ehjiä.
Sikatilalla ollut kone yleensä kaikista kamalin. Pahimmillaan jokikisen pultin ja mutterin kanssa sen päiväinen sota, sianp*ska tuntuu olevan todella kovaa myrkkyä aiheuttamaan korroosiota.
Leemu
Leemu

David Brown : 996
Viestien lukumäärä : 133
Paikkakunta : Jokioinen

Takaisin alkuun Siirry alas

DB:n hankinta suunnitelmissa Empty Vs: DB:n hankinta suunnitelmissa

Viesti  Paulig Su Maalis 04 2018, 20:26

Kiitos vinkeistä. Parempi odotella myyntilistoille vähemmän ajettua konetta. Kävin katsomassa, ihan ok laite. Minun makuuni liian ruhjottu ja korjauskohteita löysin turhan paljon.

Eikä muutenkaan kiire ole, tosin silloin on toimittava kun sopiva kone olisi tarjolla ja matkakin vielä kohtuullinen Very Happy Ja tietysti hallituksen suostumus kun on voimassa.... cheers ... mahdollisesti vain rajatun hetken...
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1183
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

DB:n hankinta suunnitelmissa Empty Vs: DB:n hankinta suunnitelmissa

Viesti  käyttäjä Su Maalis 04 2018, 21:12

Jos 880 Imple kelpaa niin tässä olis näpeä yksilö.
https://www.nettikone.com/david-brown/880/1703907

_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä
käyttäjä

David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 61
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne

Takaisin alkuun Siirry alas

DB:n hankinta suunnitelmissa Empty Vs: DB:n hankinta suunnitelmissa

Viesti  Paulig Ti Huhti 10 2018, 21:25

Säilytin merkkiuskollisuuden - tänään kävin hakemassa DB 990:n vm. -76. Valkoisella taavihytillä. Siisti kone, vikoja en ole vielä havainnut ja puolentoistatunnin siirtoajo sujui ongelmitta. Kaikki toimii.
Sanomista renkaissa, muut "ok" mutta toinen takarengas huono. Sähköissä paljon sanomista. Hytti ruosteinen, muutoin ehjä, myös ikkunat. Eli hyvällä tuurilla pienellä laitolla siisti peli ja pihakoneeksi käypänen. Tässäpä kun konetta tarkemmin tutkin, selviää onko isompaa laittamista. Mikäli ei, kunnon perusteellinen huolto on edessä ekana. Sitten entisten omistajien viritelmien purkua...

On muuten ohjaustehostimella varustettu, että lumikoneeksi oikeastaan mitä parhain. Kaksoiskytkin, jalkakäyttöinen.

Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1183
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

DB:n hankinta suunnitelmissa Empty Vs: DB:n hankinta suunnitelmissa

Viesti  Tessu Ti Huhti 10 2018, 23:53

Hienoa että Taavi löytyi noinkin kivuttomasti ja toivotaan että laite toimii kuten pitääkin,pikkuremppaa aina on.
itsellä ei noista uudemmista ole kokemuksia pelkästää 900 ja nykysin 850 on mistä tietää,samaa mieltä kuitenkin olen aina ollu että toimivia pelejä,hienoa että vanha kunnon merkki saa kannatusta!

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1855
Ikä : 57
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

DB:n hankinta suunnitelmissa Empty Vs: DB:n hankinta suunnitelmissa

Viesti  erkki Ke Huhti 11 2018, 09:26

990 on sen kokoluokan kone, että niitä ei tuohon aikaan ostettu enää raskaisiin töihin. Saattaa olla sellainen yksilö, joka on päässyt vähällä rääkillä. Taavi-ohjaamon helmasynti on kukkiva maali, mutta harvoin kai niissä ruoste sen pahemmin tuhojaan tekee. Enempi on kosmeettinen haitta. Sähköt on noissa vuosimalleissa vielä hyvin yksinkertaiset, joten valot ja muun rekvisiitan plauttaminen täyteen kuntoon ei vaadi erityisosaamista. Alkuperäinen Grammerin istuin ei meikäläisen kokoiselle ja painoiselle ole oikein mieleen, mutta se paranee huomattavasti kun kallistaa koko komeutta hiukan taaksepäin ja virittelee vaikka pienen henkilöauton jousen suoraan istuimen alapuolelle jäyskisteeksi.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5009

Takaisin alkuun Siirry alas

DB:n hankinta suunnitelmissa Empty Vs: DB:n hankinta suunnitelmissa

Viesti  Paulig Ke Huhti 11 2018, 13:33

erkki kirjoitti:990 on sen kokoluokan kone, että niitä ei tuohon aikaan ostettu enää raskaisiin töihin. Saattaa olla sellainen yksilö, joka on päässyt vähällä rääkillä. Taavi-ohjaamon helmasynti on kukkiva maali, mutta harvoin kai niissä ruoste sen pahemmin tuhojaan tekee. Enempi on kosmeettinen haitta. Sähköt on noissa vuosimalleissa vielä hyvin yksinkertaiset, joten valot ja muun rekvisiitan plauttaminen täyteen kuntoon ei vaadi erityisosaamista. Alkuperäinen Grammerin istuin ei meikäläisen kokoiselle ja painoiselle ole oikein mieleen, mutta se paranee huomattavasti kun kallistaa koko komeutta hiukan taaksepäin ja virittelee vaikka pienen henkilöauton jousen suoraan istuimen alapuolelle jäyskisteeksi.

Päältäpäin kone näyttää säästyneen rääkiltä. Käyntiääni on puhdas ja savua ei näy kävipä kone kierroksilla tai tyhjäkäyntiä. Huonompi on käynnistymään kuin minun sekurahyttinen DB. Tätä yksilöä on pakko hehkuttaa, sekurahyttinen lähtee käymään ilman hehkuja käytännössä aina. Toki käyttötunteja on enemmän tullut tähän hankkimaani yksilöön, joten sieltä se ero löytynee. Käynnistys ei pakkasellakaan ole ongelma.

Niin tuosta ruosteesta, tarkoitin juuri Erkin kuvailemaa maalin kukintaa. Tähän korjaustoimena on jossain vaiheessa uudelleen maalausta, mutta se ei ole nyt ajankohtainen.

Sähköjä tutkin vielä, ja tuomio on täydellinen sähköjen purku ja uudelleen rakennus. Myös valot, merkkivalot, jne. laittelen uudet. Yksi ja toinenkin johto on rispaantunut ja lisävaloviritykset ym. on epämääräisesti laitettu. Uusimalla johdot + valolaitteet sekä kojelaudan sisällön saan toimivan systeemin, jonka tunnen. Aikaa entisten liitoksien puhdistukseen menee enemmän kuin uuden rakentamiseen. Lisäksi  varmistan sulakkeet kaikille laitteille. Tärkein lienee päävirtakatkaisimen asennus. Laturi vaihtunee tehokkaampaan.

Vikoja ei ole löytynyt vieläkään. Se perinteinen huollon puute kylläkin. Pyöränvälitysten öljy aivan tahmaa ja ohjaustehostimessa sama (ei edes juuri ollut öljyä) sekä nipat rasvaamatta. Oikein syyhyttää laskea öljyt pois ja huuhdella paikat sekä laittaa uudet nesteet ja suodattimet jokapaikkaan. Taavetti lienee siihen hyvin tyytyväinen  Smile

Istuin tuli tutuksi puolentoistatunnin siirtoajolla..... on toimenpidelistalla Laughing
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1183
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

DB:n hankinta suunnitelmissa Empty Vs: DB:n hankinta suunnitelmissa

Viesti  erkki Ke Huhti 11 2018, 14:11

Jos pystyt pelastamaan alkuperäiset valonheittimet, niin älä vaihda tilalle tarvikelamppuja. Alkuperäisyydessä on aina oma viehätyksensä. Ännenvaimennin taitaa olla alunpitäen musta emali ja ovaali kuori.

Jos traktori on ollut pitkään vähäisellä käytöllä niin siihen saattaa palautua puristuksia kun valjastaa sen keväällä äkeen eteen ja huristelee pari päivää niin että voimasavua leijuu koko ajan ilmassa. Käynnistyvyys paranee sitä kautta. Kulunutta moottoria se ei tietenkään tee uudelleen tiukaksi.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5009

Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa