950 Implematic työntövarsi

Siirry alas

950 Implematic työntövarsi

Viesti  Martin Johansson lähetetty Pe Loka 06 2017, 16:06

Noniin, katsotaan osasinko kuvaa laittaa. Työntövarsi tipahti postilaatikkoon tänään. Yhtään en vielä tiedä onko oikeanlainen vai ei. Oliko noita vaijeritunnustimella miten paljon erilaisia vai onko hyvä mahis että tuo on sopiva mun 950-lle?



Martin Johansson

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Paikkakunta : Pietarsaari

http://www.mhlastu.fi

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 950 Implematic työntövarsi

Viesti  outsider lähetetty Pe Loka 06 2017, 20:11

Vahva veikkaus että on 950:een sopiva.
Tuonnäköisiä minullakin on muutama kertynyt 880,950 ja 990:n seurana

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1644

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 950 Implematic työntövarsi

Viesti  Martin Johansson lähetetty Pe Loka 06 2017, 20:36

Onks tietoa miten jäykkä tuo jousi on? Millaisella vipuvarrella pitäisi saada liikkumaan? Että tietää onko jumissa vai ei...

Martin Johansson

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Paikkakunta : Pietarsaari

http://www.mhlastu.fi

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 950 Implematic työntövarsi

Viesti  mattkau lähetetty Pe Loka 06 2017, 22:34

Eipäs tunnu lötyvän halukkaita tietämään, niin minä koetan arvata. Jonkinmoisen jäykkähän sen pitää olla, kun kyntäissä auran vastus sitä liikuttaa, mutta ei anna pohjata, siis kyntäissä muuten kyllä. Arvausta on, että holkin sisällä on vajaa kymmenen kierrosta kierrejousta, jonka langan vahvuus väljästi mahtuu olemaan holkin ja sisätapin välissä (oisko 10-12mm tai vastaava mitta tuumissa tietty). Sanoisin, että kaikista näppärin konsti on pistää aatra (tai miksei joku muukin värkki millä saa aikaan puristusta kolmanteen varteen, perälevy es.) nostolaitteeseen ja katsoa miten varsi liikkuu eli tuo sokkatappi heiluu kolossaan. Minä ainakaan en alkaisi missään nimessä kokeilemaan noista vaijerin kiinnityskorvista. Epäilen kyllä, että mahtaako tuo jäädä jumiin, on sen verran yksinkertainen värkki
avatar
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1006
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 950 Implematic työntövarsi

Viesti  Tessu lähetetty Pe Loka 06 2017, 22:57

Tuo lienee samanlainen kaikissa punasissa Taaveissa kun meilläkin tuli aikanaan 850 mukana, ihme kun tuli!
Meillä ei kyllä koskaan sitä ole käytetty kun muutenkin maatalo hommat väheni vuosi vuodelta.
ihan kun oisin kummiskin nähny jonkui kuvan hieman toisenlaisesta varresta... jos oikein muistan? se voi ehkä olla uudemmista?

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1141
Ikä : 52
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 950 Implematic työntövarsi

Viesti  Pakki lähetetty La Loka 07 2017, 10:11

Tämä malli tuli ilmeisesti juuri 950 ja 850 ja muihinkin Imple malleihin. Jokseenkin sama on minullakin vielä 880:ssä. 900:ssa oli vielä jousi täysin näkyvissä ja siinä on kierteen kääntämisessä kolmihaarainen kiinteä osa. Kyllä 900 satasellakin muistelen kyntäessä sen pelittäneen kun aura joutui kiven tai muun takia liian lujille. 880 olen kyntänyt enemmän ja siinä sen hyvin huomaa kun nostaa auroja momentin ylittäessä asetetun rajan. Olle tietänee tarkemmin.
avatar
Pakki

David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 313
Paikkakunta : Häme

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 950 Implematic työntövarsi

Viesti  Tessu lähetetty La Loka 07 2017, 10:55

Meillä ei ollu 900 tuota vaijeria ollenkaan että kai niitä sitten tehtiin ilman sitä systeemiäkin?
nyt kun oikeen mietin niin... tulikohan se tanko 900 mukana VAI 850? saattoi ollakkin että tuli isomman mukaan,outoa oli se että koko vaijerisysteemiä siitä ei löytyny vaikka sen osiksi aikoinaan purin...

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1141
Ikä : 52
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 950 Implematic työntövarsi

Viesti  erkki lähetetty La Loka 07 2017, 10:59

Vaijerilla toimiva työsyvyydentunnistin tuli implematiciin. 25, 30 ja 900 malleissa sellaista ei ollut.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3712

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 950 Implematic työntövarsi

Viesti  jusape lähetetty La Loka 07 2017, 15:13

Emännyksen -63 880 implestä koitin kattella, tarvikevarsi, mut ei oikein näkyny vaijerin paikkaa
avatar
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 1880
Ikä : 49
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 950 Implematic työntövarsi

Viesti  OlleK lähetetty La Loka 07 2017, 17:34

Sellaista tarvikevartta jossa olisi jousi ja vaijerille kiinnityspisteet, ei ole olemassakaan. Kuvassa näkyvä jousikuormitteinen työntövarsi oli käytössä vain Implematic malleissa, ei muissa.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1017

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 950 Implematic työntövarsi

Viesti  mattkau lähetetty La Loka 07 2017, 20:53

Ne vanhempien taavettien kuten meidän kaksviitosen työntövarren vieterit ja vaijerit taisi olla turvalaitetteen käyttölaitteita. Kun ne oli viritetty paikalleen, niin esimerkiksi auran osuessa johonkin tosi peräänantamattomaan, vaijeri laukaisi ajokytkimen auki ja traktori pysähtyi ennenkuin kuski ehti kissaa sanomaan. Jos ihan väärin en muista niin tähän samaan systeemiin kuului vasemman lokasuojan vieressä oleva pitkähkö lattaraudan näköinen jousikuormitteinen vipu, joka sitten sen jousen voimalla avasi ajokytkimen kun vaijeri ilmoitti hädän olevan käsillä.

Voihan minun muisti tehdä tepposet melkein 60 vuoden jälkeen. Sitä systeemiä ei koskaan edes käytetty meillä, jos semmoinen sitten siellä oli.




avatar
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1006
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 950 Implematic työntövarsi

Viesti  OlleK lähetetty La Loka 07 2017, 21:06

Juuri näin, ja sitten ihmiset keksivät toisen käytön sille vivulle. Avattiin hakanen joka piti kytkimen auki ja kytkettiin peruutusvaihde päälle traktorin käydessä. Sitten käveltiin traktorin taakse ja vedettiin vivusta niin, että traktori lähti hitaasti peruuttamaan. Tällä tavalla saatiin työkoneet kytkettyä ja siitä seurasi myös jopa kohtalokkaita onnettomuuksia, kun vivun käyttäjä jäi traktorin alle.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1017

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 950 Implematic työntövarsi

Viesti  Pakki lähetetty Su Loka 08 2017, 10:11

Joo minulla on tuo käsikytkin ollut alusta asti käytössä kenttäsirkkelissä, ja olen joutunut muutaman kerran käyttämään hätäpysäytyksenä. Vaijeri vedetty likelle sahurin seisomapaikkaa josta vivusta nykäisen kun sattuu jotain hankalaa tukin kanssa eikä voi peruuttaa eikä ajaa eteenpäin. Siitä terän pyörimisen saa pysäytettyä sekunnissa kun kiertäminen 900:sen pukille vie kymmeniä sekunteja.
Näin olen onnistunut minimoimaan mahdolliset vauriot ja vahingot.
Kyntöauran laukaisuun en tiedä viritetyn. Muistelen jotain tehtaan esitettä että työkoneisiin jotka voivat jotenkin irrota matkasta olisi vaijerilla järjestetty traktorin pysäytys. Samaa ideaa tavallaan käyttää auton perävaunun vaijerilenkki vetokoukkuun joka vetää jarrut kiinni jos jarrullinen kärry irtoaa vedosta itsekseen.
avatar
Pakki

David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 313
Paikkakunta : Häme

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 950 Implematic työntövarsi

Viesti  Tessu lähetetty Ma Loka 09 2017, 21:06

Juuri noin ja se pelkkä jousi työntövarressaha nei mitään syvyyksiä tunnistele jollei siitä mene vaijeria mihinkään,jos on pelkkä jousi niin se vain turvavaruste ja la lattarauta on todellakin tarkoitettu koneiden ottamisen/jättämiseen ja AINA oltava pienipuoli päällä kun sitä käytetään,näin lukee ohjekirjassakin.
Toki näppärä Suomalainen on sillekkin varmasti keksiny lisääkin käyttöä.sitten on vielä ne luulo jutut yksikin kaveri luuli että -70 luvun Datsuneissa oli pakokaasujarru! mä sanoin että ei kyllä ollu niissä oli vain imu/pakosarja päällekkäin ja siinä bi-metallijousi läpässä mikä sääteli imusarjan lämmitystä pakkasilla! heh noin ne luulot otetaan pois.
Hieno homma että nyt tietää työntövarrestakin enempi

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1141
Ikä : 52
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 950 Implematic työntövarsi

Viesti  Jyryytin lähetetty Ma Loka 09 2017, 21:22

Noita Implen työntövarsia on ollut kahta eri mallia, kahdella eri eroavaisuudella käytössä aikoinaan.

On ollut
-yksitoiminen ilman korkeudensäätöä.
-Yksitoiminen ja korkeudensäätö
-Kaksitoiminen ilman korkeudensäätöä
-Kaksitoiminen ja korkeudensäätö.

Näin siis Implen nostolaite korjauskirjassa on kerrottu ja kuvattu.
avatar
Jyryytin

David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 569
Paikkakunta : Pietarsaari

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 950 Implematic työntövarsi

Viesti  mattkau lähetetty Ma Loka 09 2017, 22:08

Ihan vaan tollouttani kysyisin. Mitä tässä yhteydessä mahtaa tarkottaa yksi- ja kaksitoiminen, ei ainakaan hydraulista vartta. Äkikseltään tulisi mieleen, että kaksitoimisessa on myös liityntä ja ehkä toinen jousi vanhemmista malleista tutulle ylikuormituslaukaisulle, vrt yllä keskustelu kaksviitosen turvakytkimestä.

Lisäyksenä vain Ollen huomautukseen. Onneksi ei tullut mieleen käyttää vipua tuohon tarkoitukseen. Tuli enempi panostettua opiskella pistään vehkeet sen verran linjaan että nostolaitteen mullinsilmät meni potkasemalla työkoneen tappeihin tai jantikan sai vain puottaa vetolaitteen haarukkaan. Myöhemmin tästä on ollut monta kertaa hyötyä eikä toisaalta ainakaan toistaiseksi ole päätynyt kasvattaan horsmaa.
avatar
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1006
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 950 Implematic työntövarsi

Viesti  erkki lähetetty Ti Loka 10 2017, 07:54

Ymmärrän tuon yksi- ja kaksitoimisuuden niin, että ykistoimisessa varressa on jousi, joka antaa myöten vain puristuksella, mutta kaksitoimisessa on jousisysteemi, joka joustaa sekä vedolla että puristuksella. En oikein osaa kuvitella mihin vetopuolen pulssia arkielämässä voisi käyttää, mutta kai selaisiakin tarpeita on ollut kun kerran systeemi on siihen kehitetty.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3712

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 950 Implematic työntövarsi

Viesti  mattkau lähetetty Ti Loka 10 2017, 09:31

Aivan totta.
Ei sitä ehkä muutkaan ole hoksanneet mihin käyttää. Ei ainakaan yhtään ole kävellyt vastaan, tai sitten vain en ole tunnistanut.
avatar
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1006
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 950 Implematic työntövarsi

Viesti  Jyryytin lähetetty Ti Loka 10 2017, 18:38

Nuo työntövarret menivät vuosimallien / parannusten mukaan. Eli viimeisimmissä vuosimalleissa oli sitten jo kaksitoiminen ja korkeuden säädöllä varustettu.
Muistan vain, kun minulla oli vielä -64 880 imple, niin tämän yhteydessä tutustuin sitten sen työntövarren sielun elämään vähän tarkemmin.

Ja juuri noinhan se menee, eli siellä työntövarressa on vetoa ja työntöä salliva jousi ja jousilautanen.

Tuo aloituskuvan työntövarsi ei ole vielä sitä "viimeisintä" kehitysversiota, koska tuosta puuttuu jousiputken päästä sellainen kierrerengas, joka tulee selkeästi isommalle halkaisijalle kuin itse tuo jousipesäke.. Vähän hankala selittää ilman kuvaa, mitä tarkoitan.

Mutta kuitenkin, tuo toimii 950 perässä pois tiehensä.
avatar
Jyryytin

David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 569
Paikkakunta : Pietarsaari

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 950 Implematic työntövarsi

Viesti  Martin Johansson lähetetty Pe Loka 20 2017, 19:01

Noniin, seuraava ongelma. Vaijerikorvakkeiden väli on noin 109mm, muistaisin lukeneeni jostain että näin pitää ollakin. Vaijeria ei saa millään vedettyä niin auki että sopisi tuohon 109mm. Vaijeri kyllä liikkuu mutta ei kyllä tunnu myöskään vaikuttavan mihinkään, riippumatta nostovivun asennosta. Mistä kannattaisi lähteä etsimään ongelmaa?

Martin Johansson

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Paikkakunta : Pietarsaari

http://www.mhlastu.fi

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa