990 -74 pari kysymystä.

Siirry alas

990 -74 pari kysymystä.

Viesti  marlau lähetetty Ke Huhti 19 2017, 20:17

Hydrauliikkaa aattelin lisätätä tuohon traktoriin. kolmitieventtiilistä sais vissiin paineen kippi liittimen yläpuolelta. mihis paluuletku kytketään?

" />


Oisko tuo messinkinen tulppa vai sen yläpuolella oleva paluu liitin?



Onko työntövarren kiinnitys tosiaan nuin pieni ollut alunperin? Vai onko vaihettu jostai tuo? Tuo 19mm tapilla ja n. 4cm levee väli. joutuu rälläköimään työntövartta, et saa paikalleen. aattelin tuohon hydraulista työntövartta.

marlau

David Brown : 990 -74
Viestien lukumäärä : 2

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 990 -74 pari kysymystä.

Viesti  jusape lähetetty Ke Huhti 19 2017, 21:26

Kyllä se työntövarren koneen puoleinen tappi on toinkokonen alkujaankin, samankokoinen on vielä -78 1410 koneessakin, sekä -85 1494 Casessa .....
avatar
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 1835
Ikä : 48
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 990 -74 pari kysymystä.

Viesti  Tuavi lähetetty Ke Huhti 19 2017, 21:42

Tuo messinkinen on paluu.

Kolmitiestä en tiiä, mutta itelle teetätin tuohon "kamelinkyttyrän" paikalle kolmereikäisen sarjalevyn, mihin kytkin ulkopuolisen lohkon sarjakytkennällä. On hyvä, kun ei tarvi mitään ylimääräistä vipujen hämmentelyä, (kolmitieventtiili vaatii)kun käyttää ulkopuolista hydrauliikkaa..
Sitä suositteleisin lämpimästi, jos yhtää on semmosta työtä missää käyttää nostolaitetta ja muuta hydrauliikka peräjälkeen.



Tuavi

David Brown : selectamatic 990 -69
Viestien lukumäärä : 16

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 990 -74 pari kysymystä.

Viesti  mattkau lähetetty Ke Huhti 19 2017, 22:16

Sama vika. En muista kolmitieventtiilin sielunelämää kun ei ole semmoista. Mutta vastaus alkuperäiseen kysymykseen. Messinkitulpan alla on paluuöljyn reitti voitelemaan vaihteistoa. Tuohon ylempänä olevaan korkkiin tulee öljy suoraan pumpulta eli paine aina kun pumppu pyörii. Siitä se jatkaa sitten nostolaitteen venttiilipesäkkeelle. Muuten kyllä komppaan Tuavia, sarjalevy ja ylimääräinen venttiili on kyllä lopullinen ratkaisu.
avatar
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 987
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 990 -74 pari kysymystä.

Viesti  Tuavi lähetetty To Huhti 20 2017, 09:59

Joo siihen ylempään reikään(messinkisen takana olevaan)tulee kyllä pumpulta öljyä, mutta se ei paineistu kunnolla kun nostolaite ylhäällä ja nostolaitevipu taakse jousipainetta vasten painettuna. Eli ei kovin hyvin käytettävää painetta ole siitä tarjolla.

Tuavi

David Brown : selectamatic 990 -69
Viestien lukumäärä : 16

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 990 -74 pari kysymystä.

Viesti  erkki lähetetty Pe Huhti 21 2017, 10:20

Tuon istuimen oikealla puolella olevan kaksinapaisen liitoskappaleen tilalle on olemassa ihan tehtaan kaksitoimiventtiilejä. Luulisi semmoisen löytyvän purkaamolta koska sama peli sopii ristiin kaikkiin malleihin joissa on hydraulipumppu ulosottovaihteen sisällä.

Työntövarren korvakkeen kohtaan olen nähnyt semmosta nikkaroidun, että korvakkeen alapuolelle on tehty jämerästä latasta korvake, jossa on leveyttä sen verran, että alkuperäisen korvakkeen saa mahtumaan lattojen väliin ja latat voi yläpäästään lukita samaan korvakkeeseen 19 mm:n tapilla. Nuo latat pitää alapäästään sitten kiinnittää samoihin lattoihin, joilla vetokoukku on ripustettu ulosottovaihteeseen. Alapäähän myös pitää rakentaa tappiliitos, että korvake jää hiukan löysäksi.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3682

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 990 -74 pari kysymystä.

Viesti  marlau lähetetty Pe Huhti 21 2017, 14:24

Tänään kävin ikh hakemassa liittimet ja letkut pikaliittimille. paine siitä kolmitieventtiilistä ja paluu siihen messinkiseen liittimeen. Painepuoli lähti toimimaan ja sain mitattuu tyhjäkäynnillä 150 bar. kaasu pohjassa 160 bar. tietääkö kukaan sitä messinkisen tulpan kierrettä? vein sen malliksi ikh, mut ei se ihan käynyt. silmällä katottuna sama kierre ois, mut ei saa tiukalle kiristettyy, ku rives. Pitää maanantaina mennä sinne takas liittimien kanssa.
Työntövartta oon tähän mennessä joutunut rälläköimään kapeammaksi, et saa sopimaan tuohon kapeeseen väliin. saaneeko mistään 19mm hydraulista työnvartta kapeemmalla liitoksella? nuo ikh hydrauliset työntövarret 25mm kiinityksellä. holkilla saa toki 19mm, mut sitten pitäs vielä vähän kaventaa.

marlau

David Brown : 990 -74
Viestien lukumäärä : 2

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 990 -74 pari kysymystä.

Viesti  erkki lähetetty Pe Huhti 21 2017, 15:48

Tavallinen 5/8" putkikierre siinä minusta on. Nousua 1.814 mm, eli 14 kierrosta tuumalla Mitä olen noihin pikaliittimiä ruuvannut, niin tiivisteen olen laittanut pintojen väliin koska liittimissä ei ole kartiokierrettä.

Muistelisin, että DBTC:n englannin kotisivuilla on joku ratkaissut tuon työntövarren korvakejutun ihan tehdasosilla, mutta Suomen tilannetta en tiedä. Siinä pitää olla sopivan silmukan lisäksi passeli pituus. Taaviin on monet työntövarret liian pitkiä.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3682

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 990 -74 pari kysymystä.

Viesti  TIKO lähetetty Pe Huhti 21 2017, 21:33

Eihän tuossa hydetyöntövarren suhteen mitään ongelmia ole, senkun rälläkällä liiat pois kaupan varresta ja holkki. Tai tekee ite sopivan, 1390 sellaisen askartelin jo 1996. Romukaupassa oli passelin mittainen sylinteri, johon vaihdoin päät, tietysti purettuna ettei pala mikään. 18 tais olla ikää. Very Happy
avatar
TIKO

David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 765
Ikä : 40
Paikkakunta : Nastola

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 990 -74 pari kysymystä.

Viesti  TIKO lähetetty Pe Huhti 21 2017, 21:36

erkki kirjoitti:Tuon istuimen oikealla puolella olevan kaksinapaisen liitoskappaleen tilalle on olemassa ihan tehtaan kaksitoimiventtiilejä. Luulisi semmoisen löytyvän purkaamolta koska sama peli sopii ristiin kaikkiin malleihin joissa on hydraulipumppu ulosottovaihteen sisällä.

Työntövarren korvakkeen kohtaan olen nähnyt semmosta nikkaroidun, että korvakkeen alapuolelle on tehty jämerästä latasta korvake, jossa on leveyttä sen verran, että alkuperäisen korvakkeen saa mahtumaan lattojen väliin ja latat voi yläpäästään lukita samaan korvakkeeseen 19 mm:n tapilla. Nuo latat pitää alapäästään sitten kiinnittää samoihin lattoihin, joilla vetokoukku on ripustettu ulosottovaihteeseen. Alapäähän myös pitää rakentaa tappiliitos, että korvake jää hiukan löysäksi.

Jo on melkoinen viritys. Yksinkertainen asia tehty vaikeaksi.. Very Happy
avatar
TIKO

David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 765
Ikä : 40
Paikkakunta : Nastola

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 990 -74 pari kysymystä.

Viesti  mattkau lähetetty La Huhti 22 2017, 10:02

Niin, saahan saman vaikutuksen, kolmannen varren kiinni traktoriin, aikaan tosiaan helpommalla eli mullinsilmää rälläköimällä. Tuolla Erkin kuvaamalla systeemillä saa melkein samalla vaivalla aikaan myös nostolaitegeometrian muutoksen eli lisärei'illä työntövarren pään ylemmäs tai alemmas. Joskus silloin tällöin tulee tuon tarve mieleen. Samaten tunnustelijan herkkyyttä saadaan tällä muutettua. Jos en ihan väärin muista, niin joihinkin Massikoihin ainakin sai vastaavaa systeemiä ihan tehtaalta.
avatar
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 987
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 990 -74 pari kysymystä.

Viesti  erkki lähetetty La Huhti 22 2017, 11:25

DB 1200:ssa oli tehtaan alkuperäisvarusteena saatavissa työntövarren korvakkeeseen sarja, jonka avulla tapin korkeutta saattoi muuttaa tarpeen mukaan, että vetovastusssäätö pysyi sopivan herkkänä. Suomessa en ole sellaista koskaan nähnyt.

Tuo TIKO:n mainitsema melkoinen viritys on yksinkertainen keino tehdä työntövarren korvakkeeseen lisää lujuutta jos taakse pitää kytkeä jotain, mistä tulee paljon kuormaa korvakkeelle. Alkuperäinen korvake on kiinni valurautalapulla ja neljällä ruuvilla ja tunnetaan tapauksia, että tuosta lapusta on korvakkeet murtuneet jonkinlaisen töyssyn seurauksena. Ainakin paalinkäärijän kanssa on noin käynyt kun kuski on ajanut tunnottomasti ojan poikki tuore paali kyydissä. Myös metsäkuormaimen kanssa on jotain tuo korvake löysännyt. Itse haarukka on terästä ja kestää suoraa vetoa tonnikaupalla, mutta poikittaisen lukkotapin saattaa saada poikki korvakkeen varrelta aika helpostikin. On, meinaan siitä kokemusta, enkä saanut selville mikä sen tapin mahtoi murtaa.

880:aan olen tehnyt jäykän korvakkeen alkuperäisen alapuolelle kun aikoinaan Taarupin niittosilppurin kiinnitysrunko roikkui työntövarren korvakkeen varassa ja siihen tuli sitten tietysti kärryn vetoaisan paino lisäksi. Möykkyisilla peltoteillä töyssyjä riitti.

DB:n maahantuoja on teettänyt hydraulivarsia jo 70-luvulla suomalaisten jälleenmyyjien tarpeisiin. Hyvällä säkällä jollain on sellainen jossain joutilaana ja myytävänäkin.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3682

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 990 -74 pari kysymystä.

Viesti  TIKO lähetetty Su Huhti 23 2017, 10:09

avatar
TIKO

David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 765
Ikä : 40
Paikkakunta : Nastola

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 990 -74 pari kysymystä.

Viesti  TIKO lähetetty Su Huhti 23 2017, 10:12

Pikkuisen askartelua mutta tuohon hintaan kannattaa vähän vaivaa nähdä
avatar
TIKO

David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 765
Ikä : 40
Paikkakunta : Nastola

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 990 -74 pari kysymystä.

Viesti  Tessu lähetetty Su Huhti 23 2017, 23:43

Niin se on ollu meilläkin vanhoissa raksoissa ongelma että ei mahdu reikäsokat paikoilleen kun on tapit koneissa lyhyemmät mitä on pallot vetovarsissa paksut,eipä ollu muuta tehtävissä kun polttaa palloihin lovi että mahtuu sokka paikalleen,siihen maailman aikaan kun ei rälläköitä viel talossa ollu eikä ees ois johdot riittäny isoa semmosta pyörittämäänkään!

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1124
Ikä : 52
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa