Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

1490 Kytkin remppa

Siirry alas

1490 Kytkin remppa Empty 1490 Kytkin remppa

Viesti  Harrastelia 69 Su Loka 25 2009, 17:23

Tervehdys kaikille
Ajattelin kysäistä kun on toi kone jo katkaistuna.
Kuinka saa vaidettua vaihdelaatikon puoleisen sefan, on hieman ehkä vuotanut. Pitääkö laatiko purkaa vai
saako homman tehtyä kytkimen puolelta.

Harrastelia 69

Viestien lukumäärä : 10
Paikkakunta : Lapua

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 Kytkin remppa Empty Vs: 1490 Kytkin remppa

Viesti  Vieraili Su Loka 25 2009, 17:33

Joo,ulosottovaihteisto irti, vo puolen pitkä kytkinakseli vedetään ulos,vaihteiston kansi sitten pois,ja senjälkeen näkyy ajokytkinakselin holkki,mikä irroitetaan ja siihen uusitaan stefa ja sen sisään uusitaan sitten vo akselin stefat.

Homma on helpompi tehdä jos hytti ei ole päällä,toki sen saa kuikkimalla tehtyä sinne mökin allekki, kun nostaa hytin keulaa ylöspäin.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

1490 Kytkin remppa Empty 1490 kytkinremppa

Viesti  Harrastelia 69 Su Loka 25 2009, 18:00

Kiitos neuvoista.
Täytyy miettiä kuinka paljon alkaa konetta purkamaan.
Öljyn vuotopaikkaa voi tietysti olla moottorin puolellakin.
Toinen ongelma on holkki jossa ilmeisesti painelaakeri päässä.
Syönyt paineasetelman käpälät poikki.
Löytyykö vielä uutta/käytettyä osaa tähän kohtaan?

Harrastelia 69

Viestien lukumäärä : 10
Paikkakunta : Lapua

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 Kytkin remppa Empty Vs: 1490 Kytkin remppa

Viesti  Vieraili Su Loka 25 2009, 18:53

Yleensä öljy tulee vo akselin ja ajokytkimen akselin välistä levylle,jos levy on öljyssä,moottorista tuleva öljy ei niinkää mene kytkimeen,vaan vauhtipyörä linkoaa sen kytkinkoppaan.

Onko se isompi laakeri jumissa joka painaa suoraan käpälissä olevia pultteja,se on vo laakeri,se pienempi laakeri joka painaa sitä kolmiolevyä,ei suoraa käpäliä on sitten ajopuoli.

Niitä pikareja saa uusia Koneliike Pihlajaniemeltä Ylistarosta kohtuullisemmalla hinnalla,samoin se vo painalaakerin ralli,mikä on laakerissa kiinni, jos on kulunu sieltä vois saada sen käytettynä,taitaa saada vielä originaaleinaki,mutta eivät ole tarjouksessa,taisi pikariki olla aika kallis konekorjaamon sivulla nykyään.

Ne suojat ei tule vo laakerin mukana matkassa,jos ovat rikki,ne pitää tilata erikseen.

Taitaa olla viisain ostaa koko asetelma uusi,toki jos saa purkuosina käpälät,niin ok.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

1490 Kytkin remppa Empty Kytkinremppa

Viesti  Harrastelia 69 Pe Loka 30 2009, 21:20

Osat löytyi ihan läheltä (pihlajaniemi) kiitos vinkistä.
Nyt tarttis tietää vähän ajokytkimen säädöstä.
Ilmeisesti levy johon ajokytkimen painelaakeri painaa täytyisi olla suorassa.
Ymmärtääkseni niin, että levy liikkuu joka käpälän kohdalta yhtä paljon.
Huommenna olis tarkoitus kasata konetta kytkimen osalta.
t.erkki

Harrastelia 69

Viestien lukumäärä : 10
Paikkakunta : Lapua

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 Kytkin remppa Empty Vs: 1490 Kytkin remppa

Viesti  Vieraili Pe Loka 30 2009, 22:33

Suoraan täytyy levy tulla ja justiin,tee työkalu,esim. kulmaraudasta joka pultataan moottorin runkoon kiinni,siihen toiseen päähän 6 mm kierre,ja siihen kierretanko,joka vastaa levyn ulkoreunaan,ja pyöritä tanko niin lähelle että hipoo levyyn,sitten pyöräytä aina moottoria seuraavan käpälän kohalle,ja säädä ne kaikki justiin samaan tasoon,ei tule kerralla,joutuu pyörittämään moneen otteeseen,samoin säädetään ulosoton käpälien ruuvit myös.

Keskitä levyt justiin keskelle,ennenkuin pulttaat asetelman kiinni,jos vaihoit myös ajolevyn,huolehdi,että fiiberinrikat on tullu joka jousen alle paikalleen,muuten kytkin jää täristämään.

Sain juuri 7245 setoriin samanlaisen rempan tehtyä,ilmoitan säätöarvot hetken päästä,kun käyn ensin vähän syömässä.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

1490 Kytkin remppa Empty Vs: 1490 Kytkin remppa

Viesti  Vieraili Pe Loka 30 2009, 22:59

Säädä se kytkin siten,että vauhtipyörän pinnasta ajokytkimen käpälien nokkaan,eli ts. sen rallin päälle mitaksi tulee104,8mm.

Vauhtipyörän pinnasta vo-kytkimen käpälien säätöruuveihin tulee matkaa 130,8mm.

Tuo olis tärkeää,että noiden käpälien keskinäinen ero olis tuotaluokkaa,tasasesti se kestää olla vähän pielessä suuntaan jos toiseenki.

Kun nuo säädöt on säädetty,niin se lopputälläys edellisessä jutussa kertomaani tyyliin suoritetaan vasta tämän jälkeen,jos sinulla on heittokello käytettävissä,silloin työkalua ei tarvi tehdä.

Sitten kun olet pultannu koneen yhteen,säädä siihen sylinterinvarteen ja käyttövaijeriin muutaman millin välys,1490 koneessahan ei ole itsesäätyvä kytkin.

Vielä kerran teroitan tarkkuuutta, säädä justiin kohalleen,sillä ne pikariholkitki hakkautuu pilaan,kun kytkin tärrää.

Tsiikaa yhistysvaiheessa,että kytkimen käyttö haarukan nastat menee oikein paikalleen,1490 on vaikein poijitettava taaveteista,kun ajokytkimen käyttöhaarukka ja vo käyttöhaarukka irtoaa eri runkopuoliskojen mukana.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

1490 Kytkin remppa Empty Kytkinremppa

Viesti  Harrastelia 69 Pe Loka 30 2009, 23:27

Otetaako mitat vautipyörän pinnasta siis siitä tasosta johon vo-levy ottaa?
Muut kohdat luulisin ymmärtäväni.
JA
LOPUKSI ISO KIITOS MITOISTA.

Harrastelia 69

Viestien lukumäärä : 10
Paikkakunta : Lapua

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 Kytkin remppa Empty Vs: 1490 Kytkin remppa

Viesti  Vieraili Pe Loka 30 2009, 23:36

Joo,siitä pinnasta ne mitat otetaan.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

1490 Kytkin remppa Empty Kytkinremppa

Viesti  Harrastelia 69 Pe Marras 06 2009, 20:19

Kone on kasattu ja ajeltukin.
Mielestäni säädöt osui aikalailla kohdalleen.
Löysin luultavasti syyn joka oli osaltaan aiheuttanut laakerin
kiinnileikkautumisen.
Tankin alla oleva rauta johon tulee vo-vaijeri oli vääntynyt>vaijeri oli kiristynyt>
aiheuttanut sen että painelaakeri oli painanut koko ajan "käpäliin"

Tämä seuraava asia ei liity kytkimeen , mutta en viitsi uutta aloittaa.
Polttoaine säiliöitä on kaksi. Onko välillä ollut joskus joku väliputki sitä ei ole löytynyt.
Ilmeisesti antureitakin on kaksin kappalein.
Vielä riittää säätämistä, mutta on jo paljon paremmalla tolalla kuin ostohetkellä.

t.erkki

Harrastelia 69

Viestien lukumäärä : 10
Paikkakunta : Lapua

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 Kytkin remppa Empty Vs: 1490 Kytkin remppa

Viesti  Vieraili Pe Marras 06 2009, 21:46

Hyvä homma että alkoi pelittämään,noilla säätöillä olen itseki niitä laitellu,ja toimii.

Se käyttövivun vaijerin liika tiukkuus on aiheuttanu vian 100 prosenttisen varmasti siihen,se tekee sen,joskus jopa kampiakselin päittäislaakerointi on voinu kärsiä siitä,hoksasitko väännellä vauhtipyörää edestakaisin liikkuuko paljon,muistaakseni 0,40mm saa liikkua.

Saman homman voit tutkia kampiakselin hihnapyörästä.

Tankkien alla on yhdiostäjäputki joka on ,oliko 40 mm huonekaluputkea,siihen 90 asteen kulmat päihin ja kumiputkilla tankkeihin kiinni.

Anturi on muistaakseni vasemmanpuoleisessa tankissa kuskin paikalta katsoen,toisessa tankissa sitä ei ole.

Sitä tankkihommaa on tainnu joku customoida aikanaan.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa