Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Voitelu öljyt

2 posters

Siirry alas

Voitelu öljyt Empty Voitelu öljyt

Viesti  SAM La Syys 26 2009, 19:31

Mitä mieltä olette onko harvella, monitra ja muut yleisöljyt sopivia harrastetraktoriin. Onko kokemuksia ?

SAM

Viestien lukumäärä : 18

Takaisin alkuun Siirry alas

Voitelu öljyt Empty Vs: Voitelu öljyt

Viesti  Vieraili La Syys 26 2009, 19:56

Öljykauppiaat/maahantuojat/valmistajat kusettaa minkä ehtii, jotka uskoo niin ovat samaa mieltä. Esim. Harvella 10W-30 toimii joka paikassa. Esim. New Holland RC-vaihteistolla(osapowershift), koneessa ei ole yhtään reikää johon öljy ei kävisi. Myyjältä jos kysyy, sanoo että hahhaa, se kone on sökö jos sitä öljyä menet laittamaan, sinne kuuluu ambra. Hintaa on reilusti tuplat. Litroja on koko koneessa yhteensä noin 200. Toinen öljy maksaa 2 € litra, toinen 4 €. Kauppa se on joka kannattaa.

Tuossa olen seuraillut kun koneesta otetaan yli 200 hv jatkuvassa käytössä, sillä systeemillä että menee polttoainetta yli 200 litraa päivässä, harvella siellä on konetta myöten, eikä ole mitään ongelmia ollut. Tiedän kun itse huollan ja korjaan ne.

Uskon että öljyissä on eroja, mutta mihin ne vaikuttaa ja millä aikajaksolla, harrastehommissa on ihan yksi hailee mitä sinne tunkee kunhan on liukasta. Itellä esim. 1690 ronkkiin vaihdoin monitran tilalle Donax TD, jarrujen toimivuus parani, kaipa öljyissä on erilaiset lisäaineistukset, eikä ne monitran litkut sopineet tuohon. Hintaluokka suunnilleen ja luokitukset taitaa olla melkein samat, tai ainakin täyttää kaikki 70-luvun normit, milloin nämä vehkeet on suunniteltu.

Kaksi kertaa vuodessa kun ajaa eikä enempää, perään kondensoituu vettä, toiset öljyt sitoo sen itseensä ja menee valkoiseksi, toiset ei, ja silloin vesi jäätyy pohjalle. Käsitykseni mukaan nykyöljyt sitoo, vanhat ei. En kyllä tiedä onko käsitys oikea, mutta oli kuinka vain, niin vähillä ajoilla vesi ei ehdi haihtua huohotusilman mukana pois, vaan ajon jälkeen sitä kyllätulee lisää, ja kertyy sitten aikaa myöden huomattaviksi pitoisuuksiksi masiinaan sisälle.

Paras juttu on, kun Agri market sanoi että MF ensiasennusöljyt on shellin, nykyään Kesko sanoo että ne on Mobil, tehtaan kuvassa asentaja pumppaa Massikan perään British petroleumin nassakasta ainetta sisään.

Uskoo kuka haluaa, ja ketä haluaa, mutta jos öljyä ei ole jossain missä sitä pitäisi olla, tavallisimmin joku paikka leikkaa kiinni aika nopealla aikataululla. Tämä taitaa olla niitä ainuita totuuksia tässä asiassa, jos minulta kysytään.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Voitelu öljyt Empty Vs: Voitelu öljyt

Viesti  Vieraili Su Loka 04 2009, 13:51

Joo,tuo öljyasia on yksi niitä juttuja,missä ei yksimielisyyttä löydy koskaan,Monitralla on meillä ajettu kymmeniätuhansia tunteja,ja kyllä se siellä pelaa,ei siinä mitään,mutta esim. märkäjarruissa taaveteissa tulee on off mallilla paukasevat jarrut,jos sillä öljyllä ajaa,mutta jos on esim. Donax td ,ongelmaa ei esiinny ollenkaan.

Näinollen on olettamus,että esim.Monitran ominaisuudet ei ole riittävät märkäjarruissa,niin mitä sitten ajattelette esim. Hydra-Shiftin pakoissa ja pannoissa,minulla on sellainen käsitys,että jos tuohon aikaan kun hs keksittiin olis ollut Donaxin kaltainen öljy,pakkojen kesto olis ollu aina toista luokkaa,kulumallahan ne menee,niin jos siellä on öljy välissä,mikä kestää,minun käsittääkseni se jatkaa käyttöikää kummasti,voin tietenki olla väärässäki,ei sillä.

Setäni joka on huoltomiehen työuran aikanaan tehny oli sitä mieltä,että öljyissä on eroja,hän sanoi,että esim. selectamatik venttiilin karojen juuttuminen toisilla öljymerkeillä on paljon yleisempää kun toisilla,ja tuomihti jyrkästi joitakin merkkejä niistä.

Samaa esiintyy kuulemma intikkapohjaisten koneiden prioriteettiventtiilissä,joka jakaa öljyä ohjaukselle,siellä pitää olla oikea öljy että pelittää pitkään.

Näissä koneissahan kuulluu olla se Intikan punainen öljy.

Toki Ambra ja Ackela maksaa,mutta kyllä se niillä vaan paremmin hänen mielestään pelaa,hän ei kumminkaa tuominnu esim. Monitraa surkeana öljynä kumminkaan,huonompiaki kuulemma on.

En tarkoita että tästä tarvis alkaa inttämään,mutta tämä on näkemykseni,itellä on koneissa voitelijana nykyään shellin Donaksit,ja moottorissa Shellin raskaankaluston moottoriöljyt ,ennen oli Monitra ja Mobil.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Voitelu öljyt Empty Vs: Voitelu öljyt

Viesti  Tommi Su Loka 04 2009, 21:04

Itse olen käsittänyt että Intikoissa ei kestä kaikkia öljyjä nämät jarrupinnat, vaan murenevat, ja nämä muruset tukkii sen virranjakoventtiilin, joka tosin on suojattu imusiivillä sekä imusuodattimella. Naapuri urakoi 1970 luvulla metsäajoja ennen siirtymistä oikeisiin metsätraktoreihin Intikoilla, ja minulle hän kertoi käyttäneensä donaxia jo silloin, väitti että jarrut kestää sen lisäaineistuksen. Itse olen ajanut myös 5W-30:sellä donaxilla tuolla omalla Casella, joka jos joku ei tiedä, perustuu 1970 luvun brittinatikkaan, mikä oli ensimmäisiä vähän monimutkaisemmin tehtyjä perä/vaihdelaatikoilla varustettuja traktoreita, jotka vaativat oikean öljyn ja öljyn vaihdon suositusten mukaan, eikä pelkkää lisäystä...

Toinen naapuri on ajanut kymmeniä tuhansia tunteja maatalous- ja urakointikäytössä taavettipohjaisilla Caseilla, ja aina monitralla(moottorissakin). Tosin ei ole yhtään HS:sää ollut, mutta 1400 - ja 1600 sarjaa kovilla laatikoilla. Kerran kysyin tuosta öljystä ja sanoi ettei se ole aiheuttanut ongelmia koskaan.


Viimeinen muokkaaja, Tommi pvm Ma Loka 05 2009, 13:39, muokattu 1 kertaa
Tommi
Tommi

Viestien lukumäärä : 144

Takaisin alkuun Siirry alas

Voitelu öljyt Empty Vs: Voitelu öljyt

Viesti  Vieraili Su Loka 04 2009, 21:38

Joo,juuri noin se selitti tuon natikan homman menevän,ja siksi hytran plus pitää siellä olla,taavettipohjaisethan ei ole kovinkaa ranttuja,mitä öljyä käyttää,kun joskus niitä aina vaihtaa sinne.

Nostolaiteventtiiliki pelaa sataprosenttisesti monitrallaki,ei ole 1394 koneisiinkaa koskaan tehty sinne mitään.

Rautaa jos on liikkeellä,silloin se jumittelee,mutta lähinnä vanhemmissa koneissa,missä ei ole paineputsaria.

Tuo jarruhomma DB pohjaisten osalta,,kun laskee jyrkkää ja pitkää mäkeä,niin tahtoo kovalla kuormalla savu pölähtää takarenkaasta kun jarrut lukkiutuu,esim. syötteen ja Taivalkosken mäkiä laskiessa kovalla kuormalla sitä tapahtu,ja donaksilla ei yhtään,ei ne rikkoonnu taavettipohjaisten jarrulevyt silti vaikka monitralla ajaaki,mutta toimivuus ei ole samaa luokkaa kun paremmilla öljyillä,ja mustaa tahtoo tulla rankasti kun vaihtaa sinne öljyjä,palanutta se on.

Sen öljyn,mitä setäni ei suositellu mihinkään , sen teko on lopetettu jo nyt,toki näkyy tynnyreissä olevan tarjouksella myynnissä jossain vieläkin,oli 685 nelikko natikkaan tullu paljon vaivoja sen seurauksena,vaihteisto,jarrut ohjaus,ym. tässä keväällä,kävin itekki sitä remontoimassa kaverina.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa