Tunteja taavetteihin
+4
exso
MJK1390
käyttäjä
TIKO
8 posters
Sivu 1 / 1
Tunteja taavetteihin
Joo, tuossa kahtelin omien taavien ajotuntimääriä vuoden aikana, ei kovin paljoa ole tullut..
1690-4T kourakuormaimella 131h, viat: 2 puhjennutta takarengasta,lämppärin moottori. (IKH myymä pitää aivan hirveetä ääntä alkuperäiseen verrattuna) moottoriöljyä vuotaa kampiakselin stefasta ja rivipumpun liitoksesta.Kosmeettista.
1594-4HS 80h, viat: pumpulta tuleva päähydrauliputki paukahti juotosliitoksesta varoventtiilin luota.
1490-4 etukuormaimella 120h viat: Vaihdekeppi jumiutui, korjauskuva galleriassa. Routaheittoon kovaa vauhtia ajaessa 4m leveät taittojyrät perässä nostolaiteventtiili sai jotain kipeätä, venttiilin vaihdon jälkeen ok. Nostolaitesylinterin luota kumminkin vuotaa öljyä vaikka nostolaite pysyy ylhäällä tallissa seistessä. 2vkoa juontovinssi perässä seisonut, ylhäällä pysynyt. Akku vaihdettu
1390-2 40h viat: Akku vaihdettu
1690-2HS 0h, paloiteltu osiksi, ei riittänyt aika projektille.
1690-4T kourakuormaimella 131h, viat: 2 puhjennutta takarengasta,lämppärin moottori. (IKH myymä pitää aivan hirveetä ääntä alkuperäiseen verrattuna) moottoriöljyä vuotaa kampiakselin stefasta ja rivipumpun liitoksesta.Kosmeettista.
1594-4HS 80h, viat: pumpulta tuleva päähydrauliputki paukahti juotosliitoksesta varoventtiilin luota.
1490-4 etukuormaimella 120h viat: Vaihdekeppi jumiutui, korjauskuva galleriassa. Routaheittoon kovaa vauhtia ajaessa 4m leveät taittojyrät perässä nostolaiteventtiili sai jotain kipeätä, venttiilin vaihdon jälkeen ok. Nostolaitesylinterin luota kumminkin vuotaa öljyä vaikka nostolaite pysyy ylhäällä tallissa seistessä. 2vkoa juontovinssi perässä seisonut, ylhäällä pysynyt. Akku vaihdettu
1390-2 40h viat: Akku vaihdettu
1690-2HS 0h, paloiteltu osiksi, ei riittänyt aika projektille.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 889
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: Tunteja taavetteihin
Kuinkas paljon toisille tullut tunteja harrastustraktoreihin?
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 889
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: Tunteja taavetteihin
https://www.taavetti-talli.net/t408-paljonko-tunteja-traktoreihin-vuodessa?highlight=tunteja
Tullahan niitä on listattu.
Tullahan niitä on listattu.
_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä- David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 61
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne
Vs: Tunteja taavetteihin
1390 -83 Noin 100h tulee vuodessa nykyisellään.
Verrattuna uudempien koneiden sekä vaijeri että sähkömittareihin huomaa että taavetin mittari käy todella hitaasti tai voi olla että tuon yksilön mittarissa on jotain vikaa. Toki työtkään eivät ole vaijerimittarin kannalta sopivia vaan liki tyhjäkäynnillä ajettuja tunteja on tullut paljon.
Onko sulla Tiko kokemuksia Taavetin tunnin pituudesta? Olisi ihan mielenkiintoinen homma laittaa tarvikemallin sähköinen tuntimittari ja seurata paljonko eroa muodostuu...
Verrattuna uudempien koneiden sekä vaijeri että sähkömittareihin huomaa että taavetin mittari käy todella hitaasti tai voi olla että tuon yksilön mittarissa on jotain vikaa. Toki työtkään eivät ole vaijerimittarin kannalta sopivia vaan liki tyhjäkäynnillä ajettuja tunteja on tullut paljon.
Onko sulla Tiko kokemuksia Taavetin tunnin pituudesta? Olisi ihan mielenkiintoinen homma laittaa tarvikemallin sähköinen tuntimittari ja seurata paljonko eroa muodostuu...
MJK1390- Viestien lukumäärä : 61
Ikä : 35
Vs: Tunteja taavetteihin
90 ja 94 sarjan mittariin tullee tunti moottorin kierrosluvulla 2080r/min ja vanhemmissa taavettiissa moottorin kierrosluku tarvi olla vaan 1412 r/min joten tuo uuvempi mittaustapa voi olla lähempänä oikiaa jos aktiivikäytöstä puhutaan
Vierailija- Vierailija
Vs: Tunteja taavetteihin
Sellainen käsitys mulla oli että se mittauskierrosluku on hiukan korkeammalla kuin muissa merkeissä, mutta toihan on ihan turhan korkealla. Toki maantieajossa tuo on sopiva kuten niitto- ja silppuriajossa, mutta aika monessa muussa hommassa kierrokset jää alle tuon kierrosluvun. Meilläkin taavetti on ollut ruiskun, kylvökoneen, takalanan sekä perunannostokoneen edessä joten eipä noissa hommissa tule pidettyä jatkuvasti korkeita kierroksia. Vaikka se ihan aktiivipalveluksessa on
MJK1390- Viestien lukumäärä : 61
Ikä : 35
Vs: Tunteja taavetteihin
1200 -70 3 h verran kertyä viime vuonna pihapörinää. Lohkolämmittimen uudelleen tekeminen suurinpana hommana. Klippanin hytissä oleva vilkkuboxin laajennus jotta sai 12 V ulosoton hytin puolelle ja ledmajakalle virtaa.Vaihdekeppien suojakumit ja olihan työmaa.
1200 -70 6 h ja siitä suurin osa Lohjan Y-maatalouden koneiden siirtoa ja klapikoneen pyöritystä konepäivillä, loput siirtoajoa yrmasta kotiin ja sieltä talvisäilöön. Lohkolämmittimen vaihto on edessä, kun se petti konepäivien aamuna. Ei pidä pukea Valtran haalareita jotka maksoi 5 eur. Ensin petti vastus ja konepäivien jälkeen petti äijä, pesun jälkeen hävis heijastava teksti haalareiden selästä ja seuraavalle keikalle kun olis haalareita pukemassa niin petti vetoketju. Samanlaisen sähköboxin laajennus tällekkin kaverille.
1690-4 -83 0,5 h ei tunnit rasita. Työlista on sitäkin pitempi. Vetovarsien kourien lukitusnastat oli jumissa, täynnä savea ja muuta vuosikertakertymää. Liotusta, naputusta pienella vasaralla ja moskallakin niin alkoi löytymään liikettä hiljalleen ja kun liike löytyi niin uudet rasvanipat ja vedenkestävää vaseliiniä täytteeeksi. Sähköpuolelle ensin päävirtakytkin ja samalla paljastui rotan järsimät päävirtakaapelit, jotka vaihtui ja kun talttahampaat oli iskenyt vielä ajovalojohtoihin niin sähkötyöt jatkui. Akku vaihtui heti alkumetreillä kun vanhassa oli kennon päällä kunnon ilmatila ja reilu litran vesitys vasta nosti pinnat oikeille tasoille, akulle tuli tehtyä uusi kiinnytysrauta kun vanha oli hieman hapan. Edestä taakse vedettiin 25 mm2 maajohto, omassa suojakuoressa johon on nyt kytketty takapään kaikki sähköt, ohjaamon sähköjen maadoitus varmistetaan seuraavaksi. Ilmansuodattimet ja pakkasnesteet vaihtui kotipihalla ja sitten kone pajalle öljypumpun vaihtoon. Kun kerran pääsi katon alle niin vaihtui kaikki öljyt ja suodattimet, tarkistettiin takapyörien laakerivälykset, vaihtui öljypumppu ja pilkkivä nostolaite jonka syyksi epäiltiin männäntiivistettä ja vaiva olikin pudotusventtiilin o-rengas. Ostohetkellä ihmettelin ohjaamossa olevaa outoa hajua, ja epäilin sen johtuvan kanatilan tuoksuista ja tuoksukuusi toi oman kärynsä lisäksi niin kuuselle kyytiä. Hajun lähteeksi paljastui kauniin kasvuston omaava ohjaamosuodatin jonka värisävy vaihteli reunan mustasta keskustan valkoiseen sävyyn. Hajuhaitta häipyi uudella suodattimella.
1200 -70 6 h ja siitä suurin osa Lohjan Y-maatalouden koneiden siirtoa ja klapikoneen pyöritystä konepäivillä, loput siirtoajoa yrmasta kotiin ja sieltä talvisäilöön. Lohkolämmittimen vaihto on edessä, kun se petti konepäivien aamuna. Ei pidä pukea Valtran haalareita jotka maksoi 5 eur. Ensin petti vastus ja konepäivien jälkeen petti äijä, pesun jälkeen hävis heijastava teksti haalareiden selästä ja seuraavalle keikalle kun olis haalareita pukemassa niin petti vetoketju. Samanlaisen sähköboxin laajennus tällekkin kaverille.
1690-4 -83 0,5 h ei tunnit rasita. Työlista on sitäkin pitempi. Vetovarsien kourien lukitusnastat oli jumissa, täynnä savea ja muuta vuosikertakertymää. Liotusta, naputusta pienella vasaralla ja moskallakin niin alkoi löytymään liikettä hiljalleen ja kun liike löytyi niin uudet rasvanipat ja vedenkestävää vaseliiniä täytteeeksi. Sähköpuolelle ensin päävirtakytkin ja samalla paljastui rotan järsimät päävirtakaapelit, jotka vaihtui ja kun talttahampaat oli iskenyt vielä ajovalojohtoihin niin sähkötyöt jatkui. Akku vaihtui heti alkumetreillä kun vanhassa oli kennon päällä kunnon ilmatila ja reilu litran vesitys vasta nosti pinnat oikeille tasoille, akulle tuli tehtyä uusi kiinnytysrauta kun vanha oli hieman hapan. Edestä taakse vedettiin 25 mm2 maajohto, omassa suojakuoressa johon on nyt kytketty takapään kaikki sähköt, ohjaamon sähköjen maadoitus varmistetaan seuraavaksi. Ilmansuodattimet ja pakkasnesteet vaihtui kotipihalla ja sitten kone pajalle öljypumpun vaihtoon. Kun kerran pääsi katon alle niin vaihtui kaikki öljyt ja suodattimet, tarkistettiin takapyörien laakerivälykset, vaihtui öljypumppu ja pilkkivä nostolaite jonka syyksi epäiltiin männäntiivistettä ja vaiva olikin pudotusventtiilin o-rengas. Ostohetkellä ihmettelin ohjaamossa olevaa outoa hajua, ja epäilin sen johtuvan kanatilan tuoksuista ja tuoksukuusi toi oman kärynsä lisäksi niin kuuselle kyytiä. Hajun lähteeksi paljastui kauniin kasvuston omaava ohjaamosuodatin jonka värisävy vaihteli reunan mustasta keskustan valkoiseen sävyyn. Hajuhaitta häipyi uudella suodattimella.
exso- David Brown : 1200-2 ja 1694-4 HS
DBTCF:n jäsen nro : 004
Viestien lukumäärä : 527
Paikkakunta : Suur-Sammatti
Vs: Tunteja taavetteihin
Ei tietoo Taavin eikä IH.n tunneista kun ei mittarit toimi mut mieleen tulikin että Taavin akku vetää viimesiään,pitäsköhän ostaa sitten taasen IH lumikoneeseen uusi ja siitä siirtää vanha Taaviin kuten kerran tein?
Taavi kans vetää viimesiään ja siinä enää kesäkäyttöä,oishan se tietty kiva saada ominvoimin käyntiin jos mettää sammuu heh!
Taavi kans vetää viimesiään ja siinä enää kesäkäyttöä,oishan se tietty kiva saada ominvoimin käyntiin jos mettää sammuu heh!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1872
Ikä : 57
Paikkakunta : Hollola
Vs: Tunteja taavetteihin
Minusta aika paljon vikoja Tikolla noin vähillä tunneilla!
Omassa CaseIH 4230 intikkapohjaisessa verrokissa 7 vuoden ja 2000 tunnin viat ovat:
-Ulosottoakselin stefa
-Polttoaineen paluuletku suuttimilta
-Mittariston maajohto irti
-Ulosoton pakan levyt.
Kokonaisajotunnit 5600, pakan levyt vaihdettiin kaverin kanssa maaliskuun alussa, ilmeisesti pakan männän tiiviste oli rikkoontunut ja pakka luistanut pilalle.
Omassa CaseIH 4230 intikkapohjaisessa verrokissa 7 vuoden ja 2000 tunnin viat ovat:
-Ulosottoakselin stefa
-Polttoaineen paluuletku suuttimilta
-Mittariston maajohto irti
-Ulosoton pakan levyt.
Kokonaisajotunnit 5600, pakan levyt vaihdettiin kaverin kanssa maaliskuun alussa, ilmeisesti pakan männän tiiviste oli rikkoontunut ja pakka luistanut pilalle.
Tommi- Viestien lukumäärä : 144
Vs: Tunteja taavetteihin
Tommi kirjoitti:Minusta aika paljon vikoja Tikolla noin vähillä tunneilla!
Omassa CaseIH 4230 intikkapohjaisessa verrokissa 7 vuoden ja 2000 tunnin viat ovat:
-Ulosottoakselin stefa
-Polttoaineen paluuletku suuttimilta
-Mittariston maajohto irti
-Ulosoton pakan levyt.
Kokonaisajotunnit 5600, pakan levyt vaihdettiin kaverin kanssa maaliskuun alussa, ilmeisesti pakan männän tiiviste oli rikkoontunut ja pakka luistanut pilalle.
Aika paljon vikoja? enpä käsitä tuota..
Noo, 1690-4 ajettu jo 720h ostamisen jälkeen, aika huonokuntoisen oloinen se oli, kolaroitu johonkin että mahan varaan jääny, kardaanit ym öljyputket hajalla.
1594-4, 600h pelannu ihan hyvin paitsi tankki moskaa täynnä ollut. Tuo Hydeputki nyt sattui paukahtamaan kesken syyskylvöjen. Sama kävi entiselle valtralleni 665, kopin alla jysähti komeasti, pääputki pumpulta sekin!
1490-4 rullannu kivasti, tuo nostolaiterysäys menee kyllä omaan piikkiin..
1390 mun perintökalu, muut olen ostanut käytettyinä eikä niiden kunnosta voi olla satavarma, sekä onhan nuo jo iäkkäitä koneita. Ikä syö tiivisteiden kuntoa jne.
-90 luvun sähkötuntimittarivehkeet vähän eri maata kuin nää vanhat -80 lukulaiset.. Valtussa mittari käveli heti kun avainta käänsi.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 889
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: Tunteja taavetteihin
Huoltokirjan mukaan tunteja oli tullut tasan vuoden aikana 14.04.2013 - 14.04.2014 seuraavasti:
Case 1394 - 4 HS -87 vaihdettu akku ja normaalit huollot 75 h
Case 1394 - 2 HS -84 normaalit huollot 56 h
DB 880 - 2 -68 normaalit huollot sekä nostosylinterin tiiviste 23 h
DB 850 - 2 -60 ollut käynnissä 0,5 h
(Case 845 - 4 -90 normaalit huollot 100 h )
Yllätyin itse, kuinka vähä oli tullut tunteja tuohon DB 880 koska mielestäni paljon ajossa, mutta kylläkin "kärryn tolppana", pienessä siirtoajossa ja ollut hieman hydraulihalkaisijan pyörittäjänä. Siinäkin kierrosluku kylläkin noin 1000 r/min, kun halkaisija omalla pumpulla ja pyöritetty 1000 kierroksen v.o.a.
Case 1394 - 4 HS -87 vaihdettu akku ja normaalit huollot 75 h
Case 1394 - 2 HS -84 normaalit huollot 56 h
DB 880 - 2 -68 normaalit huollot sekä nostosylinterin tiiviste 23 h
DB 850 - 2 -60 ollut käynnissä 0,5 h
(Case 845 - 4 -90 normaalit huollot 100 h )
Yllätyin itse, kuinka vähä oli tullut tunteja tuohon DB 880 koska mielestäni paljon ajossa, mutta kylläkin "kärryn tolppana", pienessä siirtoajossa ja ollut hieman hydraulihalkaisijan pyörittäjänä. Siinäkin kierrosluku kylläkin noin 1000 r/min, kun halkaisija omalla pumpulla ja pyöritetty 1000 kierroksen v.o.a.
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 59
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Vs: Tunteja taavetteihin
MJK1390 kirjoitti:1390 -83 Noin 100h tulee vuodessa nykyisellään.
Verrattuna uudempien koneiden sekä vaijeri että sähkömittareihin huomaa että taavetin mittari käy todella hitaasti tai voi olla että tuon yksilön mittarissa on jotain vikaa. Toki työtkään eivät ole vaijerimittarin kannalta sopivia vaan liki tyhjäkäynnillä ajettuja tunteja on tullut paljon.
Onko sulla Tiko kokemuksia Taavetin tunnin pituudesta? Olisi ihan mielenkiintoinen homma laittaa tarvikemallin sähköinen tuntimittari ja seurata paljonko eroa muodostuu...
Kuten tuossa edellä, aikalailla pitempi tunti noissa mittareissa tuntuis olevan.. Meitillä tunnit ei oikein tyhjänä käyden tule, kaikki koneet ja työt vaatii kierroksia jonkun verran.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 889
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: Tunteja taavetteihin
Eipä tule paljoo tunteja, Välillä haetaan silppurilla rehua lehmille ja lopun ajan on huvikoneena ptkin e-p. N.200mittari tuntia vuodessa.
ValtraValmet- David Brown : 1210
Viestien lukumäärä : 297
Ikä : 26
Paikkakunta : LEHTIMÄKI/alajärvi
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa