Erikoisempia taavetteja.

Siirry alas

Erikoisempia taavetteja.

Viesti  Jyryytin lähetetty Su Tammi 05 2014, 22:15

Tuolta taavetin "veispuukin" sivuilta bongailtu muutamia erikoisempia taavetteja.

Tässä muutamat kuvat:






avatar
Jyryytin

David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 569
Paikkakunta : Pietarsaari

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Erikoisempia taavetteja.

Viesti  erkki lähetetty Ti Tammi 14 2014, 07:43

Tuo, jossa on hytti siirretty keulalle, mahdollisesti entinen ruiskutustraktori, jossa säiliö on ollut siinä missä on tavallisesti ohjaamo. Englannissa on ollut kyllä tapana rakentaa myös erilaisia juurikkaan ja porkkanannostokoneita traktorin päälle, joten saattaa tuo olla myös jostakin marjanpoimintakoneesta tai muusta erikoiskäytöstä lomaileva alusta.

Neliveto Cropmasteria ei ole tehty tehtaalla, ei edes protona. Cliff Price osasi kertoa, että tuon kuvassa näkyvän nelivedon on rakentanut joku hänen harrastajakolleegansa Englannissa muutamia vuosia sitten satunnaisista osista. Akseli on todennäköisesti Willys Jeepistä ja pudotuslaatikko ties mistä.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3708

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Erikoisempia taavetteja.

Viesti  Jyryytin lähetetty Ti Tammi 14 2014, 21:52

Juu, tosiaan tuo ensimmäisen kuvan taavetti oli ymmärtääkseni juuri myrkkyruutan alusta.

Muutama kuva lisää:






avatar
Jyryytin

David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 569
Paikkakunta : Pietarsaari

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Erikoisempia taavetteja.

Viesti  erkki lähetetty Pe Tammi 17 2014, 09:17

Kuvan 880 on Vineyard malli, jossa on siis erkoiskapea raideväli ja madallettu maavara, jotta se mahtuu kulkemaan viiniviljelyksellä rivien välissä hankaamatta kasveja. Ne ovat keräilijöiden suosiossa harvinaisuutensa vuoksi.
 
Piikkipyöräinen yksilö on VAK1, eli ensimmäistä DB traktorisukupolvea. Se on tehty joskus sota-ajan alkupuolella koska etusäleikkö on vauraurainen luurankosäleikkö. Sodan jatkuessa materiaalipula paheni ja keulaan tuli reijitetty pelti 40-luvun alkuvuosina, ns. "bullet nose".
Traktorissa näyttää olevan jopa harvineinen lisävaruste, hydraulinen nostolaite. Ensimmäisen polven nostolaitteen kehittäjän nimi ei ole jäänyt mieleen, mutta olikohan peräti niin, että siinä oli ohjaussysteemi niin alkeellien, että se puski jatkuvasti painetta ylipaineventtiiliä vasten silloin kun varret olivat paikoillaan ja se johti peräöljyjen kuumenemiseen ym. ongelmiin. DB:llä oltiin erittäin tarkkoja siitä, ettei Fergusonin lukuisia nostolaitepatentteja rikota ja sen vuoksi tehtiin aika omintakeisia ratkaisuja. Ilmakumirenkaat olivat lisävaruste, sota-aikana niitä ei saanut kumipulan vuoksi edes lisävarusteena. Tässä yksilössä näyttävät kumirenkaiden vanteet säilyneen.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3708

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa