DB 880 Selectamatic lopetti liikkumisen ?
2 posters
Sivu 1 / 1
DB 880 Selectamatic lopetti liikkumisen ?
Päivää taas.Nyt on uusi ongelma. Yhtäkkiä kulku loppui kuin seinään.
Ulosotta ja hydrauliikka toimii.
Vaihteistopyörii mukana jonkinverran koska kytkin ylhäällä keppejä siirrellessä kuuluu se kuuluisa hampaat vasten hampaita rutina ihan vähän.
Aivan kuin vaihteiston saisi pysäytettyä kun työntää vaihteen silmään.
Kytkinpoljinta painaessa noin puolessa välissä kuuluu epämääräistä rutinaa vaihde päällä. Vapaalla ei mitään.
Sain traktorin siirrettyä keskeltä pihaa antamalla kierrosta ja kytkimellä "huijaamalla". Liike loppui kun nosti kokonaan ylös.
Menikähän kytkimestä boorit,levy,akseli vaihteistosta yms. Kertokaa jos tiedätte.
Kiittäen. T. Markku
Ulosotta ja hydrauliikka toimii.
Vaihteistopyörii mukana jonkinverran koska kytkin ylhäällä keppejä siirrellessä kuuluu se kuuluisa hampaat vasten hampaita rutina ihan vähän.
Aivan kuin vaihteiston saisi pysäytettyä kun työntää vaihteen silmään.
Kytkinpoljinta painaessa noin puolessa välissä kuuluu epämääräistä rutinaa vaihde päällä. Vapaalla ei mitään.
Sain traktorin siirrettyä keskeltä pihaa antamalla kierrosta ja kytkimellä "huijaamalla". Liike loppui kun nosti kokonaan ylös.
Menikähän kytkimestä boorit,levy,akseli vaihteistosta yms. Kertokaa jos tiedätte.
Kiittäen. T. Markku
Markku- Vierailija
Vs: DB 880 Selectamatic lopetti liikkumisen ?
Onko sinulla kaksoiskytkin mallinen DB 880? Jos on epäilesi ajokytkimenlevystä silmän irronneen, vai onko Taaveteista katkennut kytkinaseleita ?
Epäilijä- Vierailija
Vs: DB 880 Selectamatic lopetti liikkumisen ?
Taitaa olla ajokytkimen levy vaihtokunnossa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5029
Vs: DB 880 Selectamatic lopetti liikkumisen ?
Kiitos vastauksista. Oletan että joka tapauksessa pitää taavetti katkaista?
Yhden Valmetin olen katkaissut ja kytkin rempan tehty tais olla jotain 2006.
Pitääkö ottaa huomioon mitään erikoista toimenpiteessä ja onko levyjä montaa vaihtoehtoa?
Joka tapauksessa ensin auki ja sitten osien hankintaa...
Nyt ei saisi sitten tulla enää lunta lisää.
T. Markku
Yhden Valmetin olen katkaissut ja kytkin rempan tehty tais olla jotain 2006.
Pitääkö ottaa huomioon mitään erikoista toimenpiteessä ja onko levyjä montaa vaihtoehtoa?
Joka tapauksessa ensin auki ja sitten osien hankintaa...
Nyt ei saisi sitten tulla enää lunta lisää.
T. Markku
Markku- Vierailija
Vs: DB 880 Selectamatic lopetti liikkumisen ?
Kytkinpolkimesta lähtee kyllä muutama "pikku vipu". Onko silloin tuo kaksoiskytkin?
Jos akseli olis poikki niin eikö meno olis kerralla poikki?
Pitänee katsoa uteliaisuutta näkyykä kytkin kammiossa levyn yms. silppua
Palataan asiaan kun selviää.
T. Markku
Jos akseli olis poikki niin eikö meno olis kerralla poikki?
Pitänee katsoa uteliaisuutta näkyykä kytkin kammiossa levyn yms. silppua
Palataan asiaan kun selviää.
T. Markku
Markku- Vierailija
Vs: DB 880 Selectamatic lopetti liikkumisen ?
onko niin että 6 vaihteiset on yksöis ja 12 vaihteiset kaksoiskytkimellisiä,siis eteenpäin olevat vaihteet?
880 sele- Vierailija
Vs: DB 880 Selectamatic lopetti liikkumisen ?
Kyllä näin on. Jos painat vähän kytkintä katkeaa veto eli ajo eteen- tai taaksepäin ja jos painat pohjaan pysähtyy VOA aksila ja nostolaite lakkaa nostamasta. Siitä nimitys kaksoiskytkin. Mutta minkäslainen on uusi kaksoiskytkin, tai paremmin kaksoiskytkentä vaihteisto John Deeressä?
Epälijä- Vierailija
Vs: DB 880 Selectamatic lopetti liikkumisen ?
Suurin osa vanhemmista 12 vaihteisista taitaa olla kaksoiskytkimellä, eli "livedrive" -malleja, mutta on mahdollista, etta kaksoiskytkimiä on ollut myös kuusivaihteisissa malleissa koska se tuli valinnaisvarusteeksi jo 900 -malliin v, 1957. En muista nähneeni koskaan kaksitoistavaihteista selectaa yksilevyisellä kykimellä, mutta sehän ei tarkoita sitä, etteikö niitä olisi silti olemassa.
Se pikkuvipu, joka ottaa liikkeensä selectan kytkinpolimesta on kytkinakselin jarru, jonka tarkoitus on pysäyttää kytkinakseli kun poljin painetaan pohjaan ja samalla vaihde vedetään vauhdissa vapaalle. Se nopeuttaa esim kuormaustyössä pakki-ykkönen -edestakaisin liikuttelua. Toisaalta se tekee sykronoimattoman laatikon vaihdissa vaihtamisen varsin kinkkiseksi kun ns. kaksoispolkaisullakaan ei saa hammaspyöriä synkrooniin, eli pykälät tahtoo narahtaa joka kerta kun vaihtaa. Alaspäin vaihtaminen "kepitys" onistuu parhaiten ilman kytkintä kun aistit on sopivasti harjaantuneet. Tai se on oikeastaan niin, että pienempää ei saa kepitetyä vauhdissa päälle lainkaan jos pitää kytkinpoljinta pohjassa.
Se pikkuvipu, joka ottaa liikkeensä selectan kytkinpolimesta on kytkinakselin jarru, jonka tarkoitus on pysäyttää kytkinakseli kun poljin painetaan pohjaan ja samalla vaihde vedetään vauhdissa vapaalle. Se nopeuttaa esim kuormaustyössä pakki-ykkönen -edestakaisin liikuttelua. Toisaalta se tekee sykronoimattoman laatikon vaihdissa vaihtamisen varsin kinkkiseksi kun ns. kaksoispolkaisullakaan ei saa hammaspyöriä synkrooniin, eli pykälät tahtoo narahtaa joka kerta kun vaihtaa. Alaspäin vaihtaminen "kepitys" onistuu parhaiten ilman kytkintä kun aistit on sopivasti harjaantuneet. Tai se on oikeastaan niin, että pienempää ei saa kepitetyä vauhdissa päälle lainkaan jos pitää kytkinpoljinta pohjassa.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm To Helmi 21 2013, 16:12, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5029
Vs: DB 880 Selectamatic lopetti liikkumisen ?
John Deeren kaksoiskytkin toimii samalla periaatteella kuin autopuolella esim VW kaksoiskytkentä vaihteisto eli parittomat vaihteet on toisen kykimen "takana" ja parilliset toisen, meinaa että aina on kaksi vaihdetta kytkettynä toinen kytkin irroitettuna ja toinen "otettuna" ja automatiikka ohjaa kytkimiä ja vaihteita joka saa tietoa moottorilta(kierrokset, vääntö, kuormitus ym.) vaihteistolta(eri pyörintänopeus anturi tietoja, kuormitus, ajonop. ym) ja voa:lta ja tietysti kaikki mitä ratin ja penkin välissä halutaan ja vaihteisto-ohjaus boksi sitten kaikkien tietojen perusteella ohjaa vaihteitten vaihtoa ja kytkimiä jolloin saadaan lähes portaattoman voimansiirron kaltainen katkeamaton veto 0-50 km/h.
En ole sen kummemmin perehtynyt Jontikan vaihteistoon mutta osapuilleen tuommonen eli ei ole mitään tekemistä vanhan kaksoiskytkimen kans.
En ole sen kummemmin perehtynyt Jontikan vaihteistoon mutta osapuilleen tuommonen eli ei ole mitään tekemistä vanhan kaksoiskytkimen kans.
Casemies- David Brown : Case 1594 HS, DB 990 Sel
DBTCF:n jäsen nro : 6
Viestien lukumäärä : 43
Ikä : 46
Paikkakunta : Oulu, Kuusamo
Vs: DB 880 Selectamatic lopetti liikkumisen ?
No niin. Laitoin tulille taavetin. Ryömii eteenpäin paremmin kuin taaksepäin. Havaintona sellainen että kytkintä painettaessa hirvee rutina kytkin kammiosta ja hionoinen ravistus, Tuo ryömintä niin että menee just metrin eteen ja puoli taaksepäin kovilla kierroksilla.
Ajattelin kumminkin katkaista tuon ja korjata kun saan talliin kesäauton tilalle..
T.Markku
Ajattelin kumminkin katkaista tuon ja korjata kun saan talliin kesäauton tilalle..
T.Markku
Markku- Vierailija
Vs: DB 880 Selectamatic lopetti liikkumisen ?
Juu, kyllä se vika kytkimestä köytyy. Jos on zägää niin pelkkä levyn vaihto riittää, mutta jos asetelman käpäläsaranat on kovin kuluneet niin saattaa mennä asetelmakin vaihtoon. Huhu osaa kertoa, että kytkin kannattaa nykyään tilata ulkomailta, ainakin CNH on kuulemma alkanut hinnoittelemaan osat kuin kruununjalokivet. Olisi minusta aika jonkun viitteliään tutkia että jos vaikka Valmetin, MF:n. Fordin tai Natikan jossakin mallissa olisi jokseenkin saman näköinen asetelma, jonka saisi esim. pienellä sovittelulla pelittämään. Samoista kytkintehtaista ne joka tapauksessa ovat peräisin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5029
Similar topics
» 990 selecta nosturi lopetti toiminnan
» DB 880 -69 Selectamatic Hydrauliikkasuodatin
» M 990 Selectamatic
» DB 990 selectamatic
» DB 990 SELECTAMATIC
» DB 880 -69 Selectamatic Hydrauliikkasuodatin
» M 990 Selectamatic
» DB 990 selectamatic
» DB 990 SELECTAMATIC
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa