Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

David Brown 25D

3 posters

Siirry alas

David Brown 25D Empty David Brown 25D

Viesti  1DB" Pe Joulu 28 2012, 20:44

Onko kokemusta kyseisestä traktorista aattelin ostaa. Kertokaa hyvät ja huonot puolet

1DB"
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 25D Empty Vs: David Brown 25D

Viesti  erkki Pe Joulu 28 2012, 21:17

Harrastekoneena 25 on persoonallinen vaihtoehto muille klassisille harrastepeleille. Kyllä noilla on tehty oikeita töitä aikoinaan paljonkin, mutta nykymittapuun mukaan tuon kokoinen traktori sopii parhaiten pihakoneeksi, esim. pihan lumitöihin ja vaikka sirkkelin pyörittämiseen ja muihin yhden talon ja kesämökin puuhommiin. Tärkeä pointti on tarkistaa että vesi ja moottoriöljyt pysyy omilla osastoillaan. Ehyen vaihtomoottorin löytäminen saattaa teettää töitä. Pakkasvauriot on tavallisia. Ratti lyö herkästi sormille jos ei osaa pitää peukaloitaan ratin puolien yläpuolella. Nostolaite ei uutenakaan ole ollut kovin voimakas, joten esim. takakuormaajatyöt on sille soveltumattomia varsinkin jos voima on ehtynyt. Nostolaite toimii ainoastaan kytkinpoljin ylhäällä, joten esim. sujuvat lumityöt vaativat hyvää käden ja silmän yhteistoimintaa. Tasauspyörästön lukkoa ei ole, tarttumisvaara on aina olemassa liukkaalla alustalla. Hyväkuntoisesta yksilöstä on paljon iloa mutta loppuunajetusta romusta harmia. Niinhän se vähän tahtoo noiden 60-vuotiaiden kanssa konehommissa olla.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5029

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 25D Empty Vs: David Brown 25D

Viesti  mattkau Pe Joulu 28 2012, 22:49

Aika Mukavasti Erkki tuon kuvaili. Itse tuli juuri tuollaisella maatalousajoa ajeltua muutama tuhat tuntia nuorena miehenä 50-60 lukujen taitteessa. Voin sanoa, että apinanote ratista kannattaa opetella. Tasauspyörästön lukon puutteen korvaa talvisaikaan ketjuilla ja kääntöjarruilla, niihin oppii kyllä. Samaten se nostolaitteen ja vaihteiden yhteiskäyttö ilman kaksoiskytkintä, sen oppii myös.

Moottorit noissa on mitä todennäköisimmin halki ja korjattu jostain kohti. Lohkossa nimittäin ei ole pakkasproppuja ja tuohon aikaan säästeltiin pakkasnesteissä. Mutta kuten erkki sanoo, ei ole ongelma, jos eri nesteet pysyvät osastoissaan.

Vetolaite siinä on luultavasti englantilainen yleisvetolaite, siis ei nostolaitekäyttöinen koukku. Kärryn kanssa joutuu opettelemaan tekniikkaa.

Jos vertaa pikkasen kilpailijaansa Fergu 35:een, niin se on aika lailla isomman tuntuinen, maavaraa löytyy enemmän ja kytkimen liike ja koko poljin käy ainakin minun jalalle paremmin. Voimanulosotto on kaksinopeuksinen, joka varsinkin halkosirkkelin pyörityksessä on poikaa. Fergussa on yksi mutta sen lisäksi siinä on ajovoimanotto, jota taas taavissa ei ole..

Mutta kaiken kaikkiaan, varmasti kiva pihakone ja voi sillä rankametsäänkin mennä. Kannattaa vielä tarkistaa ettri sitä ole pilattu hitsailemalla luvattomista paikoista ja nuo Erkin edelliset kommentit ottaa huomioon.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1589
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 25D Empty Vs: David Brown 25D

Viesti  japi La Joulu 29 2012, 08:13

Plussaksi voisi vielä mainita sen että ohjauspyörä on sijoitettu vähän oikealle puolelle keskilinjasta.Ainakin itse olen tykännyt siitä kun takalanan kanssa työskentelee niin ratti on siinä sopivasti hollilla... Very Happy

japi

David Brown : 30D,900 ja 950 sekasikiö...
DBTCF:n jäsen nro : 16
Viestien lukumäärä : 39
Paikkakunta : Kotka

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 25D Empty Vs: David Brown 25D

Viesti  erkki La Joulu 29 2012, 11:13

Englannissa viljeltiin paljon perunaa ja muuta rivissä kasvavaa ruokaa ja traktorin sopivuus riviviljelyhommiin oli yksi myyntimenestykseen vaikuttava tekijä. Siitä syystä DB:n alkupään malleissa ratti on selvästi oikealla ja vielä Cropmasterissa on kytkinpoljinkin vaihdelaatikon oikealla puolella. Ajatus oli, että traktoria ajetaan hiukan kuin autoa ja riviviljelytöissä kuljettajalla on eteen suora näköyhteys riviväliin. Sama ajattelutapa perityi Nuffieldiin kun rytmiryhmä DB:ltä lähti Morriksen leipiin traktoria tekemään. Siellä kuitenkin tyydyttiin laittamaan ratti hiukan keskilinjalta sivuun vaikka kytkinpoljin on vaihteiston vasemmalla puolella. Ellen ihan väärin muista niin Taavissa ratti siirrettiin keskelle 900- mallin mark II:ssa, jossa oli ohjaussysteemi muutenkin rakennettu uusiksi. 25 säilyi tuotannossa 900 -mallin rinnalla aika pitkään koska sillä oli vankkumaton asiakaskunta kuulemma lähinnä Australian ja Uuden Seelannin suunnalla, mutta kaipa niitä myytiin muuallekin. Ihan viimeisissä dieseleissä on ruiskutuspumppuna CAV:n jakajapumppu, vanhemmissa on rivipumput. Dieseleiden moottorit pitäisi oleman jokseenkin heittämällä vahtokelpoisia 25D, 30D, 900, 950 ja 850 -mallien kesken, mutta todennäköisesti uudemmat läpihengittävät moottoritkin saa siihen sovitettua kohtuudella. Pitkäiskukoneen moottorin kampiakselille ehkä joutuu veistämään lisää pyörimistilaa yms. kuitenkin.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5029

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa