Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Tasavirtalaturin vaihtaminen vaihtovirtalaturiin

Siirry alas

Tasavirtalaturin vaihtaminen vaihtovirtalaturiin Empty Tasavirtalaturin vaihtaminen vaihtovirtalaturiin

Viesti  mattkau Ti Marras 13 2012, 13:59

Ennen laturin asennusta

Tarkista onko sähköjärjestelmä –maadoitettu. Jos on niin ok. Jos on +maa (esimerkiksi 25, 30, 900, Implematicit pl. 880 kolmepytty), niin ennen laturin kytkemistä kannattaa sähkökatastrofin välttämiseksi muuttaa –maadoitetuksi. Vanhoissa dieseltraktoreissa tämä käy helposti. Vaihdetaan akkukaapelien kengät toisinpäin (isompi startin päähän menevään kaapeliin ja pienempi maattokaapeliin) ja käännetään akku. Jos traktorin sähkölaitteet ovat tehtaan jäljiltä, niin muuta ei tarvita (laturihan vaihdetaan). Jätetään kuitenkin akku vielä irti laturin vaihtoa varten.

Suosittelen korvaavaksi laturiksi Lucas 18ACR, joko aitoa tai suuren teollisuusmaan kopiota ja tämä ohje on tehty juuri mainitulle mallille. Pari syytä lisää miksi näin ajattelen.
• uusi laturi menee vanhan paikalle melkein heittämällä, kiinnitykset ovat lähes samat
• ACR:ssä on sisäänrakennettu säätäjä, joten johtotyö minimoituu
• on edullinen

Laturin kiinnittäminen

Molemmissa, sekä vanhassa että uudessa on etulaipassa kiinnitys ylätuelle ja alalaidassa varsinaiselle kiinnitysraudalle. Kiinnitykset on suunniteltu niin, että hihnapyörän etäisyys tulee samaksi. Laturin takapään laipassa taasen on alalaidassa vain yksi kiinnityskohta. Taavetin moottorin kyljessä on vaakasuorassa kaksi kierrereikää, joissa on U-muotoinen kiinnitysrauta, joka sopii alkuperäisen laturin etu ja takapään väliseen pituuteen. Etupään ylätukea saattaa joutua jonkun verran taivuttamaan, että se istuu täsmälleen oikein. Taaempi kiinnitys vaatia vähän kikkailua. Uusi laturi on lyhyempi ja siksi kiinnitysrauta jää vähän kauas taakse. Asian pystyy korjaamaan pitkällä ruuvilla (tai kierretangon pätkällä) muutamalla mutterilla ja ruuvin päälle mahtuvalla sopivan mittaisella holkilla (tai jatkomutterilla niin kuin viimeksi tein). Kaikki uusi ruuvitavara M8 ja mieluusti ainakin lujuusluokkaa 8.8. Ylätuen kiinnitykseen muistaakseni pitää käyttää alkuperäisiä UNC ruuveja.

Sähkötyöt

Uuden laturin peräpäässä on kolme uros lattaliitintä, joihin moninapaliitin istuu. Isommat latat (B+ merkinnällä) ovat laturissa yhdessä ja on sama kumpaan päävirtajohdon kiinnittää. Pienempi liitin (ind) sitten on herätevirtaa varten. ACR ilmeisesti herää henkiin ilman herätystäkin, mutta aina paremmin herätevirran avulla.

Ensimmäiseksi, itse asiassa jo kaupassa kannattaa katsoa että laturin mukaan tulee laturiin kuuluva moninapaliitin (muovikuori, 6.3mm eristämätön kulmaliitin ja 7.7mm (tai 9.5mm, isompi kuitenkin kuin tuo vakio 6.3mm) eristämätön kulmaliitin), helpottaa laturin kytkemistä. Siihen pienempään liittimeen (6.3mm latta) tuodaan sähkö merkkivalolta. Isompaan pistetään ainakin 6 neliön piuha, joka viedään startin päähän saman mutterin alle mihin tulee akkukaapeli tai sitten suoraan akun +napaan, mihin vaan helpoimmin saa.

On kaksi tapaa tuoda laturille herätevirta, kokonaan uudella johdolla tai käyttämällä vanhoja johtoja.
• Uusi johto (1.5mm2) vedetään latauksen merkkivalolta (ainakin joissakin kytkennöissä ruskea/keltainen johdon tilalle) suoraan laturin päähän moninapaliittimen pienempään lattaan. Vanhan latausreleen voi poistaa tarpeettomana.
• Vanhojen johtojen käyttäminen on ehkä helpompaa, jos ne vain ovat kunnossa. Tämä koskee varsinkin malleja, joissa jo on hydrauliikan merkkivalo. Eli siis. Otetaan merkkivalolta latausreleelle tuleva johto (ruskea/keltainen releen napaan D) ja releeltä navasta F laturille lähtevä johto (ja taas, joissakin kytkennöissä ruskea/keltainen) ja liitetään ne yhteen esimerkiksi uros-uros jatkoliittimellä. Tämä siis tehdään latausreleellä. Nyt samalla voi nyppiä kaikki muutkin johdot irti releestä ja poistaa koko releen tarpeettomana. Sitten lopuksi vanhan laturin F liittimeen tullut (pienempi johto) liitetään jo mainitun moninapaliittimen pienempään lattaan. Kytkennän onnistumisen voi ja kannattaa tarkastaa yleismittarilla.


Ja jos 6mm2 johtoa jäi pieni pätkä jäljelle, kannattaa siitä tehdä laturin maajohto varmistamaan jatkuva kosketus runkoon myös tulevaisuudessa. Tämän toisen pään voi pistää laturin jonkin sopivan ruuvin alle ja toisen pään traktorin rungossa olevan ruuvin alle.

Tietysti kaikki liitokset tulee tehdä huolella ja oikeilla laadukkailla liittimillä.

Ja vielä, jos ei päävirtakytkintä satu olemaan, tukeva sellainen kannattaa lisätä akun maakaapeliin.

Linkin takana on muutamia asiaa selventäviä kuvia. Se on englantilaisen automiehen sivusto, mutta kuvat kyllä toimii traktoriinkin, jos ei johdinväreihin kiinnitä liikaa huomiota.

http://mgaguru.com/mgtech/electric/ac101.htm
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1590
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa