Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

950:sen kytkinremontti valmis!

3 posters

Siirry alas

950:sen kytkinremontti valmis! Empty 950:sen kytkinremontti valmis!

Viesti  hertma Ti Loka 30 2012, 23:40

Kyseessä siis DB 950 vuodelta 1960. Koville otti, mutta nyt näyttää siltä, että lumi saa tulla! Ajattelin tässä kertoilla jotakin, jos jollekin muulle tulee sama urakka eteen. Täytyy heti aluksi todeta, että iso osa minun ongelmista varmaan johtuu siitä, että en ole alan miehiä. Moni asia on minun pitännyt opetella kokeilemalla ja virheitä tekemällä. Jotakin olen kumminkin näinkin saanut selville.

Elokuussa aloitin tutkimaan Taavetin kytkimen tilannetta. Asetelma oli palasina, elikkä uutta etsimään. Tarjolla oli kunnostettu purkaamolta tai uusi varaosaliikkeestä. Päädyin uuden ostamiseen. Silmät vaan kiinni ja rahapussi auki... Sitten alkoi arpominen, että mitenkäs ne osat sinne laitetaan? Minun remontissa sattui sellainen huono tuuri, että varaosamyyjä ei tuntenut näin vanhan koneen osia tarpeeksi hyvin. Hän möi minulle väärän voiman ulosoton levyn. Sepä aiheutti paljon päänvaivaa ja ajankulua remonttiin. Nyt tiedän, että vaikka levyt mahtuisivat koneen poikki ollessa olemaan paikoillaan, niin siinä vaiheessa, kun koneen liittää kiinni, tulee ongelmia jos levyn keskiö on liian paksu. Kävi niin, että kun laitoin koneen kasaan, niin kytkin ei irroittanut ollenkaan. Syy oli siinä, että vaihdelaatikosta tuleva ajopuolen akseli painoi voiman ulosoton levyn keskiöstä vauhtipyörää vasten niin kovasti, että veto oli päällä koko ajan. Väärässä levyssä keskiö ulottui molemmille puolin levyä. Oikeassa levyssä on vaihdelaatikoon päin tuleva puoli levyn pinnan tasalla ja moottoriin päin tulevalla puolella muutaman sentin mittainen nysä joka mahtuu silmälaakerin suojan sisään.

Asetelmassa olevat säätöruuvit aiheuttivat myös hiukan opettelua. Luin jostakin, että säätö kohdallaan silloin kun rakoa on suunnilleen rautasahan terän verran. Minun koneessani se ei riittänyt. Vaihteet karahtivat melkoisesti sillä säädöllä. Tankin alla olevasta aukosta sain säädettyä nämä kolme säätöruuvia. Laitoin rakotulkkiin hiukan yli 2 mm ja kiristin siihen, jonka jälkeen vaihteet menevät kohtuullisen siististi päälle. Uuden asetelman ja levyjen kanssa se toimii mainiosti. Puolessa välissä poljinta painaessa irtoaa ajopuoli ja pohjaan painaessa irtoaa voiman ulosotto.

Kytkinpolkimen vipujen kanssa piti myös järkeillä ja ihmetellä tovin aikaa. Tästä kuvasta ja jutusta oli apua pähkäilyssä: http://www.dunkeldunkel.com/traktori/korjauskertomus.php?numero=7 . Reilussa viidessä vuosikymmenessä on päässyt vivut ja akseli vähän juuttumaan. Vasaraa ja ruosteen irroitusainetta tarvittiin. Polkimen säädöt vaikuttavat pääasiassa vapaaliikkeeseen. Sieltä sain säädettyä niin, että painelaakeri on hiukan irti asetelmasta.

Tämmöistä tällä kertaa! terveisin MH

hertma

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 4

Takaisin alkuun Siirry alas

950:sen kytkinremontti valmis! Empty Vs: 950:sen kytkinremontti valmis!

Viesti  erkki Ke Loka 31 2012, 07:31

Vaikeuksien kautta voittoon!

Veikkaan että aika harvoin saa vääränlaisen levyn kytkinpaketin mukana, mutta siitä on kyllä juttuja, että asentaessa on mennyt levy väärin päin ja aiheuttanut ongelmaa. Tämä on joka tapauksessa erittäin tarpeellinen kertomus heille, joilla kaksoiskytkinremontti on tulossa ajankohtaiseksi. Uuden kytkimen pitäisi pelittää seuraavat 5000... 10 000 tuntia moitteetta.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5033

Takaisin alkuun Siirry alas

950:sen kytkinremontti valmis! Empty Vs: 950:sen kytkinremontti valmis!

Viesti  outsider Ke Loka 31 2012, 09:24

Sehän tulikin tuolla toisessa topicissa selville että kaksoiskykimessä säätöruuvien välys ohjekirjan mukaan on 1,78mm.Rautasahan terän paksuus on liika vähän.
Uuden kaksoiskytkinasetelman mukana ei tule yhtään kytkinlevyä.
Mutta vanhassa levyssäkin yleensä lukee FLYWHEELSIDE ,eli vauhtipyörän puoli.Teksti voi olla joskus pikikerroksen alla.
Jollei tekstiä löydy niin ainakin kuvien mukaan KAKSOISKYTKIMESSÄ levyt tulevat niinpäin että kytkinlevy on niitattu kytkinlevykeskiön takapuolelle.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1893

Takaisin alkuun Siirry alas

950:sen kytkinremontti valmis! Empty Vs: 950:sen kytkinremontti valmis!

Viesti  hertma Ke Loka 31 2012, 17:46

Hyvä tietää, että ei ole heti edessä uudestaan, kiitos Erkki! Outsaiderilta sain monta hyvää ohjetta matkan varrella, kiitos sinulle! Totta on, että kytkinasetelmassa ei ole levyt mukana. Ne pitää ostaa erikseen. Vähän jäin ihmettelemään sitä, että minulle osat möi Casen merkkiliike ja ei löytynyt oikeita osia... Ei se enää haittaa kun homma on saatu päätökseen.

hertma

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 4

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa