David Brown 25D
+3
mattkau
käyttäjä
erkki
7 posters
Taavetti-talli :: Traktorit :: Projektit
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
David Brown 25D
Tulipa ostettua kaksi otsikon mukaista 25D taavettia. Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa.
Vuosimallista ei ole tietoa mutta silmämääräisesti veikkaisin -56 tai -57? Löytyy TCU ja hydrauliikan ulosotto kipille. Kone on ollut käynnissä viimeeksi tässä joitain vuosia sitten mutta sotkee vedet ja öljyt sekaisin. Sen lisäksi lohko vuotaa ulospäin kahdesta paikkaus/hitsaus saumasta. Otin tänään öljypohjan pois ja "alakerran puoli" näytti ihmeen hyvältä, seuraavaksi sitten kansi pois ja ihmettelemään. Peräpuoli eli nostolaitteet, vaihteisto ym on myyjän mukaan kunnossa. Mittatikun puoleen väliin saakka vesi/öljy seosta.. Toivottavasti vesi ei ole hajottanut pumppua. Tehdään varmaan uusia ennätyksiä veden määrässä vaihteistossa jahka kerkiä öljyjä valuttelemaan. Mutta tosiaan, kone vuotaa nestettä ulospäin reilusti ja sotkee nesteitä myös moottoriöljyihin.
Tämä on sitten vuosimallia -54. Lohko on päällepäin hitsaamaton ja pitää vedet sisällä ainakin ulospäin. Pitää tuostakin napata öljypohja ja kansi pois, kone on ruostunut jumiin. Suunnitelmissa olisi napata tuosta lohko josta kasaisi käyntikuntoisen moottorin joko toisen kaksvitosen putkilla ja männillä tai sitten kokonaan uusilla osilla.
Tästä tulee sitten pidemmän ajan projekti eikä edistyminen johdu (välttämättä ) sitten tekijän laiskuudesta vaan siitä että ajattelin tehdä moottorin kunnostamisen opinnäytetyönä talvella 2013-2014. Sitä ennne lähinnä remontin laajuuden arviointia ja osien liottelua.
Vuosimallista ei ole tietoa mutta silmämääräisesti veikkaisin -56 tai -57? Löytyy TCU ja hydrauliikan ulosotto kipille. Kone on ollut käynnissä viimeeksi tässä joitain vuosia sitten mutta sotkee vedet ja öljyt sekaisin. Sen lisäksi lohko vuotaa ulospäin kahdesta paikkaus/hitsaus saumasta. Otin tänään öljypohjan pois ja "alakerran puoli" näytti ihmeen hyvältä, seuraavaksi sitten kansi pois ja ihmettelemään. Peräpuoli eli nostolaitteet, vaihteisto ym on myyjän mukaan kunnossa. Mittatikun puoleen väliin saakka vesi/öljy seosta.. Toivottavasti vesi ei ole hajottanut pumppua. Tehdään varmaan uusia ennätyksiä veden määrässä vaihteistossa jahka kerkiä öljyjä valuttelemaan. Mutta tosiaan, kone vuotaa nestettä ulospäin reilusti ja sotkee nesteitä myös moottoriöljyihin.
Tämä on sitten vuosimallia -54. Lohko on päällepäin hitsaamaton ja pitää vedet sisällä ainakin ulospäin. Pitää tuostakin napata öljypohja ja kansi pois, kone on ruostunut jumiin. Suunnitelmissa olisi napata tuosta lohko josta kasaisi käyntikuntoisen moottorin joko toisen kaksvitosen putkilla ja männillä tai sitten kokonaan uusilla osilla.
Tästä tulee sitten pidemmän ajan projekti eikä edistyminen johdu (välttämättä ) sitten tekijän laiskuudesta vaan siitä että ajattelin tehdä moottorin kunnostamisen opinnäytetyönä talvella 2013-2014. Sitä ennne lähinnä remontin laajuuden arviointia ja osien liottelua.
Viimeinen muokkaaja, taavettimies pvm Su Loka 21 2012, 20:16, muokattu 2 kertaa
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: David Brown 25D
Tuohan on opinnäytetyöksi varsin mukava projekti. Kuvista päätelen peltiosat on hyvässä kunnossa, mikä helpottaa fixaamista paljon.
Tietääkseni 25:een sopii 850:n moottori suoraan heittämällä, jollon periaatteessa siihen pitäisi mahtua mikä tahansa DB:n nelonen varsin pienellä vaivalla. Alkuperäinen on tietenkin aina se ykkösvaihtoehto.
Tietääkseni 25:een sopii 850:n moottori suoraan heittämällä, jollon periaatteessa siihen pitäisi mahtua mikä tahansa DB:n nelonen varsin pienellä vaivalla. Alkuperäinen on tietenkin aina se ykkösvaihtoehto.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5028
Vs: David Brown 25D
Noniin tuo toinen lohko vuotaa sitten myös sisäänpäin reilunlaisesti, pitää erilaisia nesteitä sisällään yhtä hyvin kuin pärekori
Laitoin puolipuristuksen päälle ja löysäsin imuventtiilin säätöä sen verran että kaikki imut olivat kiinni ja kaadoin pakosarjaan löpöä, mukavasti valuttaa pöllöt kampikammioon
Alunperin ajatuksena oli saada männän päälle löpöä joka liottaisi ruostetta. Eipä pysyny liemet sisällä. Mutta yllätys yllätys, tuossa -54 mallin raadossa kestää löpöt männän päällä, ei siis vuoda palotilasta eikä vesitilasta näillä näkymin. Ainoastaan pientä tiputusta oli havaittavissa imusarjaan mutta venttiilien vuodot ovat pikkujuttuja tälläisissä tapauksissa. Onkoha tuo lohko jonkin sortin taruolento, ovat meinaan aika harvassa pakkasvauriottomat kaksvitosen lohkot. Voa tumppi ja hihnapyörä sekä pyörän navat ja vaihekepit ovat totaalisen jumissa tuossa mutta hurjankin ulkonäön alta voi näköjään löytyä positiivisia yllätyksiä. Moottorin päällä oli pressu kun menin konetta metsästä hakemaan joka voi osaltaan selittää asiaa.
Nakkasin tuosta vanhemmasta raadosta öljypohjan pois, pientä korroosiota näyttäisi olevan putkissa mäntien alapuolella joten löpöliuotus ei ole pahitteeksi ennen purkamista. Jos lukijoilla on tiedossa jokin maata mullistava ruosteenpoistoaine niin saapi ilmoitella.
Niin ja laskin tuosta uudemmasta 25:sta päälle 30 litraa vettä vaihteistosta ennenkuin alkoi väri vaihtumaan enempi öljyä muistuttavaksi Laittakaa vaihdekeppien päälle vaikka ämpäri jos jätätte koneen sateeseen!
Laitoin puolipuristuksen päälle ja löysäsin imuventtiilin säätöä sen verran että kaikki imut olivat kiinni ja kaadoin pakosarjaan löpöä, mukavasti valuttaa pöllöt kampikammioon
Alunperin ajatuksena oli saada männän päälle löpöä joka liottaisi ruostetta. Eipä pysyny liemet sisällä. Mutta yllätys yllätys, tuossa -54 mallin raadossa kestää löpöt männän päällä, ei siis vuoda palotilasta eikä vesitilasta näillä näkymin. Ainoastaan pientä tiputusta oli havaittavissa imusarjaan mutta venttiilien vuodot ovat pikkujuttuja tälläisissä tapauksissa. Onkoha tuo lohko jonkin sortin taruolento, ovat meinaan aika harvassa pakkasvauriottomat kaksvitosen lohkot. Voa tumppi ja hihnapyörä sekä pyörän navat ja vaihekepit ovat totaalisen jumissa tuossa mutta hurjankin ulkonäön alta voi näköjään löytyä positiivisia yllätyksiä. Moottorin päällä oli pressu kun menin konetta metsästä hakemaan joka voi osaltaan selittää asiaa.
Nakkasin tuosta vanhemmasta raadosta öljypohjan pois, pientä korroosiota näyttäisi olevan putkissa mäntien alapuolella joten löpöliuotus ei ole pahitteeksi ennen purkamista. Jos lukijoilla on tiedossa jokin maata mullistava ruosteenpoistoaine niin saapi ilmoitella.
Niin ja laskin tuosta uudemmasta 25:sta päälle 30 litraa vettä vaihteistosta ennenkuin alkoi väri vaihtumaan enempi öljyä muistuttavaksi Laittakaa vaihdekeppien päälle vaikka ämpäri jos jätätte koneen sateeseen!
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: David Brown 25D
taavettimies kirjoitti:
Nakkasin tuosta vanhemmasta raadosta öljypohjan pois, pientä korroosiota näyttäisi olevan putkissa mäntien alapuolella joten löpöliuotus ei ole pahitteeksi ennen purkamista. Jos lukijoilla on tiedossa jokin maata mullistava ruosteenpoistoaine niin saapi ilmoitella.
Sitruunahappo syö mukavasti ruostetta.
_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä- David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 61
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne
Vs: David Brown 25D
On vähän työt haitanneet harrastuksia, vasta tänään työnsin taavetin talliin ja nappasin kannen pois. Odotin kyllä pahempaakin jälkeä mutta eihän tuossa ole kuin pientä pintaruostetta Kyseessä on siis tuon ns varaosa kaksvitosen moottori, siinä tuntuu olevan ehyt lohko joten aloitin purkutyöt siitä.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: David Brown 25D
Pikku pakkasvaurio taitaa yleensä olla putkien alapään tasossa olevissa kannaksissa, jotka ovat ohuenlaiset. Näiden korjaamisesta erilaisilla massoilla on kuulemma aika paljon onnistumiskertomuksia, mutta itse en tiedä mainita mikä siellä pelittää parhaiten. Hitsaamalla se korjaaminen tuskin onnistuu jos halkeama löytyy.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5028
Vs: David Brown 25D
Kyselit tuossa aiemmin ruosteenpoistajaa ja käyttäjä mainitsi sitruunahapon. Joo, se on hyvä aine, mutta voisin vihjaista mistä sitä saa edullisesti, jos ei satu olemaan jo tiedossa. Maatalouskaupassa myydään kolmen (?) kilon muoviämpäreissä (hinta kaks-kolmekymppiä) ripulinestoainetta joka on pelkkää sitruunahappoa. Siitä saa minusta edullisimmin ruosteensyöjän. Vielä hellävaraisempi ruosteenmuuntotapa varsinkin pienille esineille on uittaa niitä pesusoodaliuoksessa, johon on johdettu sähköä vaikkapa akkulaturista. Puhdistettava kappale kiinnitetään miinukseen ja anodi tehdään mieluusti rosterista ja tietysti plus ja miinus ei saa koskea toisiinsa ja astia
Muuten, tuon sinun projektin valmistusvuoden saa selville runkonumeron avulla. Minusta se on vanhempaa tekoa kuin -57. Tuohon aikaan oli takapyörien keskilevy umpinainen eikä tuollainen piparkakku, kuin kuvassa. Ainakin meidän -57 kaksviitosessa oli.
Muuten, tuon sinun projektin valmistusvuoden saa selville runkonumeron avulla. Minusta se on vanhempaa tekoa kuin -57. Tuohon aikaan oli takapyörien keskilevy umpinainen eikä tuollainen piparkakku, kuin kuvassa. Ainakin meidän -57 kaksviitosessa oli.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1589
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: David Brown 25D
mattkau kirjoitti:Kyselit tuossa aiemmin ruosteenpoistajaa ja käyttäjä mainitsi sitruunahapon. Joo, se on hyvä aine, mutta voisin vihjaista mistä sitä saa edullisesti, jos ei satu olemaan jo tiedossa. Maatalouskaupassa myydään kolmen (?) kilon muoviämpäreissä (hinta kaks-kolmekymppiä) ripulinestoainetta joka on pelkkää sitruunahappoa. Siitä saa minusta edullisimmin ruosteensyöjän. Vielä hellävaraisempi ruosteenmuuntotapa varsinkin pienille esineille on uittaa niitä pesusoodaliuoksessa, johon on johdettu sähköä vaikkapa akkulaturista. Puhdistettava kappale kiinnitetään miinukseen ja anodi tehdään mieluusti rosterista ja tietysti plus ja miinus ei saa koskea toisiinsa ja astia
Juu sirtuunahappoa kaatelin mäntien päälle talven mittaan, nyt olen suihkinut ihan crc:tä, jos kohtapuolin uskaltaisi alkaa varovasti irroittelemaan mäntiä.
Hyvä juttu, mistäs muuten löytyy varsinainen runkonumero? On meinaan tuon ns parempikuntoisen kaksvitosen kojelaudasta kadonnut se metallikilpi missä on liuta numeroita. Tuosta "raadosta" löytyy ihmekyllä kyseinen kilpi jossa seisoo luku PD/12177.mattkau kirjoitti:Muuten, tuon sinun projektin valmistusvuoden saa selville runkonumeron avulla. Minusta se on vanhempaa tekoa kuin -57. Tuohon aikaan oli takapyörien keskilevy umpinainen eikä tuollainen piparkakku, kuin kuvassa. Ainakin meidän -57 kaksviitosessa oli.
https://www.taavetti-talli.net/t1330-db-mallien-valmistenumeroja Tuolta kun katsoo niin olisi joko -54 tai -55?
Mitenhän mahtaa vaikuttaa vuosimalliin nuo vanteet, keskiöt ovat molemmissa samanlaiset. Vanteiden korvakot ovat tuossa toisessa pelkät latta malliset ja toisessa taas erilaiset, sekä etu että takavanteissa sama juttu.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: David Brown 25D
Mun 1950 vuoden cropmasterissa on ylemmän kuvan mukaiset vanteet.
1956 vuoden 25:ssa takavanteet on isommalla keskiöllä,yltää vannekehään saakka .
1956 vuoden 25:ssa takavanteet on isommalla keskiöllä,yltää vannekehään saakka .
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1886
Vs: David Brown 25D
Ohjausvaihde, kytkinkoppaa ja vaihteiston kansi poistuivat paikoiltaan, seuraavaksi sitten lohkon pois nosto. Olisi varmaan juu ollut helpompi laittaa poikki mutta ko vehkeessä ei ole vanteita alla ja takapää on pölkkyjen päällä.
Vaihdelaatikosta paljastui odotettavissa olevia "korhosen" aikaansaannoksia, mutta eipä tätä laatikkoa ole ajateltukaan käyttöön laittaa. Voisihan tuon uittaa sitruuna hapossa ja laittaa lasikaappiin pajan nurkkaan.
Pari asiaa pisti ihmetyttämään, vaihteiston toinen etummainen kiinnitys pultti oli löysällä, onkohan jäänyt edellisiltä remontti reiskoilta muutaman kymmenen vuoden takaa kenties, en jaksa uskoa että tärisi itsekseen auki. Toinen mielenkiintoinen seikka oli kytkimen hyvä kunto ulospäin, samoin vauhtipyörän kehä näytti miltei uudelta.
Yhdenkään pultin kanssa ei ole tarvinnut tapella, olen käyttänyt ruosteenirroitus ainetta joka pikajäähdyttää kohteen -40 asteeseen.
Hieman hitaasti edistyy projekti, työt haittaa harrastuksia
Vaihdelaatikosta paljastui odotettavissa olevia "korhosen" aikaansaannoksia, mutta eipä tätä laatikkoa ole ajateltukaan käyttöön laittaa. Voisihan tuon uittaa sitruuna hapossa ja laittaa lasikaappiin pajan nurkkaan.
Pari asiaa pisti ihmetyttämään, vaihteiston toinen etummainen kiinnitys pultti oli löysällä, onkohan jäänyt edellisiltä remontti reiskoilta muutaman kymmenen vuoden takaa kenties, en jaksa uskoa että tärisi itsekseen auki. Toinen mielenkiintoinen seikka oli kytkimen hyvä kunto ulospäin, samoin vauhtipyörän kehä näytti miltei uudelta.
Yhdenkään pultin kanssa ei ole tarvinnut tapella, olen käyttänyt ruosteenirroitus ainetta joka pikajäähdyttää kohteen -40 asteeseen.
Hieman hitaasti edistyy projekti, työt haittaa harrastuksia
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: David Brown 25D
Eilen illalla töiden jälkeen kävin nostamassa moottorin pois 25:sen nokalta
Tämän illan hommia:
Lohkon kyljestä kaikki irtoavat osaset/apulaitteet irti, syöttöpumppu ym.
Rujon ulkokuoren alta voi myös paljastua jotain hyvää, kuten uudenveroinen kytkinasetelma.
Kampiakselin kiilahihnapyörän mutteri oli sen verran harvinaista kokoa että siihen sopiva hylsy olisi kustantanut kevyet 70€. Niimpä päätin tehdä 46mm perus hylsyyn "shimmin" eli tynnyrin kannesta palanen peltiä jonka taittelin hylsyn sisään. Jo vain sopii ja eikä muuten jäänyt väljäksi Hintaakin hommalle tuli varmaan useita kymmeniä senttejä..
Näkymää alakerran puolelta, kauloissa pientä pintaruostetta mutta kun pyyhepaperilla hankaa niin näyttävät varsin hyväkuntoisilta.
Seuraavaksi otin kampiakselin ("vääränraudan") irti, jonka jälkeen naputtelin koivuklapilla 2. sylinterin männän irti Lähti varsin kivuttomasti, syy lienee monen kuukauden sitruunahappo kylpy.
Ja kuten kuvista huomaa paja on kuin pommin jäljiltä.
Ensi viikolla pyrin pesemään kaikki osat huolellisesti ja jos aikaa jää niin voisi aloittaa yhteudenpidon tuonne rapakon taakse varaosia ajatellen. Sen jälkeen tämä projekti jää hieman vähemmälle huomiolle, puintityöt alkavat lähiaikoina ja volvo 850t5 merkkinen traktori pitäisi laitella ajokuntoon maalaamo keikan jälkeen.
Ja loppu kevennykseksi, isäukko toi ranchilta niittokoneen pajalle, pitäisi kuulemma taas hihna vaihtaa. Hienoja vehkeitä..
Näihin kuviin ja tunnelmiin on hyvä päättää tämä ilta.
ps. Galleriaankin on näköjään tullut kuvia, kiitoksia niistä. Osa on näköjään ollut jonossa jo useamman päivän, laitan ne näkösälle huomenissa.
Tämän illan hommia:
Lohkon kyljestä kaikki irtoavat osaset/apulaitteet irti, syöttöpumppu ym.
Rujon ulkokuoren alta voi myös paljastua jotain hyvää, kuten uudenveroinen kytkinasetelma.
Kampiakselin kiilahihnapyörän mutteri oli sen verran harvinaista kokoa että siihen sopiva hylsy olisi kustantanut kevyet 70€. Niimpä päätin tehdä 46mm perus hylsyyn "shimmin" eli tynnyrin kannesta palanen peltiä jonka taittelin hylsyn sisään. Jo vain sopii ja eikä muuten jäänyt väljäksi Hintaakin hommalle tuli varmaan useita kymmeniä senttejä..
Näkymää alakerran puolelta, kauloissa pientä pintaruostetta mutta kun pyyhepaperilla hankaa niin näyttävät varsin hyväkuntoisilta.
Seuraavaksi otin kampiakselin ("vääränraudan") irti, jonka jälkeen naputtelin koivuklapilla 2. sylinterin männän irti Lähti varsin kivuttomasti, syy lienee monen kuukauden sitruunahappo kylpy.
Ja kuten kuvista huomaa paja on kuin pommin jäljiltä.
Ensi viikolla pyrin pesemään kaikki osat huolellisesti ja jos aikaa jää niin voisi aloittaa yhteudenpidon tuonne rapakon taakse varaosia ajatellen. Sen jälkeen tämä projekti jää hieman vähemmälle huomiolle, puintityöt alkavat lähiaikoina ja volvo 850t5 merkkinen traktori pitäisi laitella ajokuntoon maalaamo keikan jälkeen.
Ja loppu kevennykseksi, isäukko toi ranchilta niittokoneen pajalle, pitäisi kuulemma taas hihna vaihtaa. Hienoja vehkeitä..
Näihin kuviin ja tunnelmiin on hyvä päättää tämä ilta.
ps. Galleriaankin on näköjään tullut kuvia, kiitoksia niistä. Osa on näköjään ollut jonossa jo useamman päivän, laitan ne näkösälle huomenissa.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: David Brown 25D
Oliko mutteri sitten 41mm jos 46 oli iso, vaiko siltä väliltä ? Motonetist alkukesästä ostin 55mm hylsän, maksoikin sellaisen 35 €urova......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2887
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: David Brown 25D
Siltä väliltä, oli muistaakseni jokin todella harvinainen tuumakoko. Ostin muutama vuosi sitten biltemasta pienempiä tuumakoon avaimia aika edullisesti ja ovat vielä 10 vuoden takuulla.jusape kirjoitti:Oliko mutteri sitten 41mm jos 46 oli iso, vaiko siltä väliltä ? Motonetist alkukesästä ostin 55mm hylsän, maksoikin sellaisen 35 €urova......
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: David Brown 25D
Pieni kuvakollaasi, putket on aika hurjan näköiset. Lienee parasta jättää niiden irroitus ammattilaisille, vaikka meiltäkin taitaa löytyä ulosvetäjä ko hommaan.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: David Brown 25D
Hep! Löydetty harvinaista DB-materiaalia pajan kätköistä.
Eli kuvassa 25D:n alkuperäiset jarrupinnat originaali pahvilaatikossa.
Ei muuta tälläkertaa
Eli kuvassa 25D:n alkuperäiset jarrupinnat originaali pahvilaatikossa.
Ei muuta tälläkertaa
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: David Brown 25D
se 25 runkonumero kiinnostas onko sitä missään en ole lötänyt muualta ku kojelaudan lätkästä? kertokaapa te taavetti tietäjät
otsoo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 16
Vs: David Brown 25D
Ei löydy muualta, edellisellä sivulla on kuva ko kilvestä.otsoo kirjoitti:se 25 runkonumero kiinnostas onko sitä missään en ole lötänyt muualta ku kojelaudan lätkästä? kertokaapa te taavetti tietäjät
Sain viimein lohkon vietyä koululle, ensimmäinen työ oli sylinteriputkien irroitus. Sorvasin ulosvetäjään sopivan laippan putken alapäähän, pieni vedätys päälle ja pikku napautus niin johan lähti liikkeelle putket.
Tarkaan kun katsoo niin 1. ja .2 pytyn välisen kannaksen yläpäässä on hiushalkeama. Oli siinä kokeneen taavetti huoltomiehen ja parin muunkin opettajan kanssa puhetta että tuosta ei ole sinänsä mitään haittaa, putketkan ne paineet pitää kuitenkin. Halkeama putken alapäässä olisi suurempi murhe. Ja itse halkeamaa ei voi milläänlailla nähdä tuosta kuvasta, on sen verran pienikokoinen eikä tule edes tuohon lohkon yläpäähän asti.
"Raato" 25D:n perä erkaantui eturungosta ja joutui hallin nurkkaan odottamaan parempia aikoja. Löytyy varmasti ihan käyttökelpoista osaakin jos joku sattuu tarvitsemaan.
Viimeinen muokkaaja, taavettimies pvm Su Helmi 01 2015, 11:31, muokattu 2 kertaa
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: David Brown 25D
No nyt on kaikki putket pöydällä ja lohkoa kun tutkii tarkemmin niin alapään kannaksissa on kuitenkin halkeamia. Mietintämyssy päähän että miten nuo korjataan.
Olisiko jokin loctiten öljyn/glykolin kestävä kapillaari liima käypästä tuollaiseen paikkaan?
Olisiko jokin loctiten öljyn/glykolin kestävä kapillaari liima käypästä tuollaiseen paikkaan?
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: David Brown 25D
Kyllä noita on nykyaikaislla massoilla korjattu hyvälläkin menestyksellä. Joskus ammoin peloteltiin, että lohko saattaa elää vaakasuunnassa halkeaman kohdasta ja avata liimauksen ja olen nähnyt jopa, että lohkon läpi on kairattu pultinreikä painamaan puoliskoja yhteen. Minusta pulttaaminen on hätävarjelun liioittelua. Hitsaaminen on poissa laskuista, joten varmaan seuraavaksi kaivetaan Sika-, Lockitite- yms. massaluettelo esiin ja tutkitaan minkä tyyppinen elastinen massa siellä pärjää parhaiten. Ehjää lohkoa ei ehkä löydy joka purkaamolta, mutta ei sellaisen löytäminen varmaan ihan mahdottomuus ole jos viitsii kysellä maakunnista. Siihen taitaa passata lohkot vielä 950:stä ja 850:stäkin, niissä on vaan muistaaksein pari kannenpulttia enemmän kuin noissa vanhemmissa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5028
Vs: David Brown 25D
Niin onhan minulla toinenkin kaksvitosen lohko, ei vuoda kuin kolmesta kohtaa ulospäin Pitää nyt perehtyä tuon vanhan korjaamiseen huolella, säästetään ne muutamat yksittäiset ehjät lokit niille jotka niitä oikeasti tarvitsee. Olen kuullut paljon mielenkiintoisia tarinoita aiheesta miten paikataan vuotavat putkien o-renkaat hyvinkin pikaisesti ja jopa toimivasti, että eiköhän tästäkin vielä kalu tehdä!!
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: David Brown 25D
Pieni korjaus noihin vuotokohtien määrään, otin äskettäin joutessani kannen irti ajatuksella että selvittäisi onko tämän toisen lohkon alapään kannaksissa hiusmurtumia, ei tarvinnut alkaa nykimään putkia pois.taavettimies kirjoitti:Niin onhan minulla toinenkin kaksvitosen lohko, ei vuoda kuin kolmesta kohtaa ulospäin
Hyvä verkonpaino tulee kun ottaa kaasupillit kouraan, prkl Mikähän tuon lie särkenyt? Jokatapauksessa, kyllä maailma olisi aika paljon parempi paikka jos 50-60 luvulla olisi ollut vesien seassa edes pieni luraus glykoa
Viimeinen muokkaaja, taavettimies pvm Su Helmi 01 2015, 11:13, muokattu 1 kertaa
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: David Brown 25D
OHHOH Hyvin on halkki, joo...
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2887
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: David Brown 25D
Olipa huono tuuri kun molemmat lohkot kipeitä.
Kyllä ehjiäkin varmaan on monen kuusen alla mutta vaatii salapoliisityötä löytää.
Raudasta takavuosina maksettu kova hinta on tosin vienyt monta taavettia sulattoon.
Ainakin noita alapään hiushalkeamia kuuluu korjatun massoilla menestyksellä. Itellä ei ole siitä kokemusta.
Kyllä ehjiäkin varmaan on monen kuusen alla mutta vaatii salapoliisityötä löytää.
Raudasta takavuosina maksettu kova hinta on tosin vienyt monta taavettia sulattoon.
Ainakin noita alapään hiushalkeamia kuuluu korjatun massoilla menestyksellä. Itellä ei ole siitä kokemusta.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1886
Vs: David Brown 25D
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta.
Tiedä vaikka olisi ehjiä lohkoja tässä ihan lähistölläkin.
Moni kone on peitetty pressulla tai putken/pakosarjan päällä on hattu estämässä veden pääsyn koneeseen. Eli on kuitenkin vähän ajateltu vaikka tuolla metsässä lojuvatkin. Lohkojen kunnosta ei ole mitään tietoa mutta tuolta voi löytyä vaikka minkälaisia aarteita. Sitä en tiedä ovatko nuo myynnissä, voi olla jonkinlainen työmaa käydä tuolta jotain pelastamassa (paikasta X)
Yhteensä parikymmentä taavettia, pääasiasssa implejä ja selectoja mutta seassa myös vanhempia.
Tavoitteena on kuitenkin tehdä tuosta lohkosta kalu. Tämä tulee kuitenkin aika vähäiseen käyttöön. Williamsin Peterille laitoin taannoin viestiä moottorinkorjaussarjasta, pikkuhiljaa etenee.
Lohkon vesitila on aika hyvin ruostunut, rapsuttelin enimmät pois ja laitoin lokin koulun korjaamon osapesuriin. Seuraavaksi sitten CRC Rust Removeria kokeiluun josko saisi ihan valuakin näkyviin sieltä ruosteen alta. Sitruunahappo ei ole mielestäni tarpeeksi väkevää ainetta tuohon hommaan.
Tiedä vaikka olisi ehjiä lohkoja tässä ihan lähistölläkin.
Moni kone on peitetty pressulla tai putken/pakosarjan päällä on hattu estämässä veden pääsyn koneeseen. Eli on kuitenkin vähän ajateltu vaikka tuolla metsässä lojuvatkin. Lohkojen kunnosta ei ole mitään tietoa mutta tuolta voi löytyä vaikka minkälaisia aarteita. Sitä en tiedä ovatko nuo myynnissä, voi olla jonkinlainen työmaa käydä tuolta jotain pelastamassa (paikasta X)
Yhteensä parikymmentä taavettia, pääasiasssa implejä ja selectoja mutta seassa myös vanhempia.
Tavoitteena on kuitenkin tehdä tuosta lohkosta kalu. Tämä tulee kuitenkin aika vähäiseen käyttöön. Williamsin Peterille laitoin taannoin viestiä moottorinkorjaussarjasta, pikkuhiljaa etenee.
Lohkon vesitila on aika hyvin ruostunut, rapsuttelin enimmät pois ja laitoin lokin koulun korjaamon osapesuriin. Seuraavaksi sitten CRC Rust Removeria kokeiluun josko saisi ihan valuakin näkyviin sieltä ruosteen alta. Sitruunahappo ei ole mielestäni tarpeeksi väkevää ainetta tuohon hommaan.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: David Brown 25D
Kuvan traktoreista tuon 25:n lohkon pitäisi passata tietenkin heittämällä, mutta mielestäni myös 900:sta. Cropmasterista en ole varma, olen kuullut jotain vihiä, että putket saattaa olla erilaiset, joten lohkon porauksissa voi olla eroa. Tuossa 990 implessä on läpihegittävä kansi ja se on märkäputkikione. Siinä on muistaakseni isompi iskunpituus kuin noissa vanhoissa moottoreissa, joten saattaa olla eroa petilaakereiden mitoissa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5028
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» M:David Brown 25D
» David brown 25d moottorinkorjaussarja
» David brown 995 -73
» David Brown 950
» David Brown 880
» David brown 25d moottorinkorjaussarja
» David brown 995 -73
» David Brown 950
» David Brown 880
Taavetti-talli :: Traktorit :: Projektit
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa