DB 990 selectamatic -68
+7
Jyryytin
jusape
hannutt
MikkoT
erkki
outsider
timo.i
11 posters
Sivu 1 / 3
Sivu 1 / 3 • 1, 2, 3
DB 990 selectamatic -68
Ostin kyseisen laitteen joka on ollut suvussa koko ikänsä. Siinä ei sano hydrauliikka mitään. Tiesin sen jo ostaessa. On ollut ulosottohommissa loppuajan ennenkuin hajosi. Eli siitä on ryskitty ulosottoa päälle/pois ilman kytkintä kunnes hajosi ja jäi seisomaan. Oli nostolaitteet lopettanut toimintansa yhtäkkiä. Tai ei se mikään ihme jos on revitty ulosottoa. Nostolaitteet ei toimi, voa toimii. Pikkupuoli roksuttaa mutta isopuoli ei. Mikä mahtaa hydrauliikkaan iskenyt kun ei toimi. Joutuu joka tapauksessa perärepun purkaa ton voa:n äänen takia mutta olisiko joillain heittää vinkkiä mistä alottaa vianhaku/korjaaminen ton hydrauliikan osalta. Onko jotain ulkopuolisia asioita mitkä kannattaa tsekata?
timo.i- David Brown : 990 Selectamatic -68
Viestien lukumäärä : 31
Ikä : 36
Paikkakunta : Nakkila
Vs: DB 990 selectamatic -68
Oiskohan hydraulipumpun käyttöratas suuttunut kovasta käytöstä siellä perärepun sisällä.
Perärepun irroituksella homma ainaskin selviää.
Perärepun irroituksella homma ainaskin selviää.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1886
Vs: DB 990 selectamatic -68
Viimeinen muokkaaja, V-M pvm Ke Marras 16 2011, 21:23, muokattu 1 kertaa
Vieraili- Vierailija
Vs: DB 990 selectamatic -68
Kiitos V-M hyvistä vinkeistä. Tarvii katsoa nuo heti kun pääsee traktorin kimppuu. Joo on ollut tosiaan huonolla pidolla ainakin loppuaikoina ennen seisomista. Ei ole uutta öljyä nähnyt valehtelemati 10-15 vuoteen. Olen seisomisen jälkeen laittanu vasta startin ja latauksen kuntoon. Moottori hyvässä tikissä, lähtee hyvin käyntiin eikä savuta. Onko näitä ollut alunperin ilman hehkua? Isä muistelee ettei olisi koskaan ollut. Johdot kyllä roikkuu. Ja naftan paluulinjassa ihmeellinen juotettu paikka josta ilmeisesti kuuluisi lähteä naftaputki hehkulle. Ja jarrutkin jää päälle kun polkasee, ilmeisesti se akseli ainakin jumittaa mikä liikuttelee jarrukenkiä. Aattelin viellä koittaa antaa ulkopuolelta CRC:eetä ja liikutella sitä tankoa edestakas jos jarrut sattuis aukeamaan. Voi olla että on turhaa hommaa. Onkohan ton perärepun avaaminen jotain rakettitiedettä?
timo.i- David Brown : 990 Selectamatic -68
Viestien lukumäärä : 31
Ikä : 36
Paikkakunta : Nakkila
Vs: DB 990 selectamatic -68
Peräreppu on kiinni muutamalla ruuvilla taka-akselikotelossa. Ota kuitenkin ensin irti hydrauliölyn merkkivalon tunnistin perärepun mahapuolelta.
Kun ruuvit on irti niin reppu jää ohjaintappien varaan ja siitä se irtoaa kuin hiukan koputtelee. Yksin on aika ikävä nosteltava, painaa sen verran.
Kun ruuvit on irti niin reppu jää ohjaintappien varaan ja siitä se irtoaa kuin hiukan koputtelee. Yksin on aika ikävä nosteltava, painaa sen verran.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5028
Vs: DB 990 selectamatic -68
.
Viimeinen muokkaaja, V-M pvm Ke Marras 16 2011, 21:23, muokattu 1 kertaa
Vieraili- Vierailija
Vs: DB 990 selectamatic -68
En muista nähneeni imusarjahehkua Taavissa ennen vuotta -72. On niitä silti voinut ollakin. Se on niin pätevä peli, että kannattaa asentaa jälkikäteenkin. Oma 74 mallin 990 oli kerran pakkasessa monet viikot ajamatta ja keulalla oli vanha henkilöauton 60 Ah akku. Siitä piti lähteä hinaamaan Nuffelenttia käyntiin kun oli 15 astetta pakkasta iltahämärässä. Se lähti kun hehkutti ja startti vaivaisesti kierroksen pyöräytti.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5028
Vs: DB 990 selectamatic -68
Täällähän asiantuntevaa ja nopeaa toimintaa. Joo tosiaan paikka on imusarjassa ja 2 abikoa roikkuu siinä vieressä. Ajattelin jos joskus siihen ajan kanssa laittaisi hehkun kunhan noi isommat viat saadaan pois alta.. Voi olla että joutuu virtalukonkin vaihtaa? Näillä keleillä ainakin napahtaa hyvin käymää ilmankin. Ja on siinä plokilämmitinkin mutta toimivuudesta ei tietoa.. On kuulemma aikoinaan Nakkilassa ollut David Brown myynti sieltä ostettu vuonna -68 ja kuulemma viimeinen turvahytitön malli. Maksoi jos kummisetä oikein muistaa 14200 sillosta markkaa. Talossa on samanlainen 990 mutta se on paljon uudempi saan siitä hehkun matkittua. Jos tänään vielä aika riittää niin tsekkaan tuon V-M:n antaman vinkin. Miten tuo rekisteröinti? En usko että on papereita tallella vaikka ollutkin talossa koko ikänsa. Jos meinaan saisi oikeen kilpiin?
timo.i- David Brown : 990 Selectamatic -68
Viestien lukumäärä : 31
Ikä : 36
Paikkakunta : Nakkila
Vs: DB 990 selectamatic -68
.
Viimeinen muokkaaja, V-M pvm Ke Marras 16 2011, 21:22, muokattu 1 kertaa
Vieraili- Vierailija
Vs: DB 990 selectamatic -68
Kävin nopeasti kurkkaamassa sen luukun alle mistä V-M puhui. Kun sain luukun auki sieltä pursui semmosta kuravelliä (öljyä) et huh huh. En yhtään ihmettelisi vaikka olisi itse hydr. suodatin tukossa. En saanut siinä kiireessä sitä karaa irti voi olla että oli vähän huonot mun tikkuni mutta täytyy koittaa huomenna. Voiko olla kirahtanut kiinni? Mutta pistin kuitenkin käyntii niin kyllä sieltä vähän alkoi pulppuamaan öljyä. Että voisiko se pumppu olla ehjä. saisiko tuotä järjestelmää huuhdottua jotenkin vaikka löpöllä? Voiko käyttää shellin donaxia öljynä?
timo.i- David Brown : 990 Selectamatic -68
Viestien lukumäärä : 31
Ikä : 36
Paikkakunta : Nakkila
Vs: DB 990 selectamatic -68
Hei! Älä laita löpöä vaihteistoon ennen kuin tarkistat, että siellä on ehjä imusiivilä / suodatin. Saattaa nimittäin voa rattaista irronneet palat imeytyä pumppuun, kun löpö irroittelee niitä pohjalta. Nimimerkillä "kokemusta on" :-(
Löpöpesu on ihan käypäinen konsti, mutta imupuolella pitää olla sihdit kunnossa silloin!
MikkoT
Löpöpesu on ihan käypäinen konsti, mutta imupuolella pitää olla sihdit kunnossa silloin!
MikkoT
MikkoT- David Brown : 30D
DBTCF:n jäsen nro : 13
Viestien lukumäärä : 101
Vs: DB 990 selectamatic -68
Duoda duoda,
Jos et saanut ohivirtaus venttiilin karaa ongittua reijästä ja starttasit moottorin, niin silloin karan alla oleva ölynpaine olisi pitänyt pullauttaa karan reijästä ulos. Karan läpi menevä poraus on niin pieni ettei siitä kyllä pulppuamalla tule öljy läpi. Mikähän tässä oikein on homman nimi?
Jos edellisen remonttimiehen jäljiltä on kara unoihtunut kokonaan pois, niin se on huonompi juttu. Jos kara on ruostunut kiinni reikään niin se aiheuttaa sen, että nostolaite nostaa aina kun moottori käy.
Jos et saanut ohivirtaus venttiilin karaa ongittua reijästä ja starttasit moottorin, niin silloin karan alla oleva ölynpaine olisi pitänyt pullauttaa karan reijästä ulos. Karan läpi menevä poraus on niin pieni ettei siitä kyllä pulppuamalla tule öljy läpi. Mikähän tässä oikein on homman nimi?
Jos edellisen remonttimiehen jäljiltä on kara unoihtunut kokonaan pois, niin se on huonompi juttu. Jos kara on ruostunut kiinni reikään niin se aiheuttaa sen, että nostolaite nostaa aina kun moottori käy.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5028
Vs: DB 990 selectamatic -68
Jospa lenti koko holkki taivaan tuuliin. Kyllä minulla ainakin lähti irti tosiaan reilun lyijykynän paksuisella puutikulla. Ja sen jälkeen tyhjäkäynnillä pulppusi hienosti. Ja ongelmahan oli minun Tavetissa siinä tapissa jossa kaksi mutteria päässä, oli jumissa. Herkistelyn jälkeen alko toimimattomat nostovarret pelittään ja voi sitä onnistumisen riemua, naapurikin sen todisti että naamasta näkee että on onnistunut. Kyllä kerroin, että EI ILMAN ERKKIÄ tämäkään olisi onnistunut.
hannutt- Viestien lukumäärä : 618
Vs: DB 990 selectamatic -68
Kyllä se kara oli siellä vielä starttauksen jälkeenkin.se kara on ulkoa joku 20mm ja sisäreikä on joku 10mm johon puutikkua virittelin? Ja pohjalla näkyi tasakanta messinki ruuvinpää. Ja niitten päällä oli se proppu ja jousi. Ei kai sillä muuta ole. En ole silti sata tuliko öljy siitä reijästä.. Voiko pulputa jostain muualta?
timo.i- David Brown : 990 Selectamatic -68
Viestien lukumäärä : 31
Ikä : 36
Paikkakunta : Nakkila
Vs: DB 990 selectamatic -68
Vaikka ihan vasta tehnyt en muista pitikö sen isomman tulpan alla oleva kara jossa näkyy tasapää meisselin hahlo kiertää ensin meisselillä auki ja sitten vasta tikulla.
hannutt- Viestien lukumäärä : 618
Vs: DB 990 selectamatic -68
Kun sen karan nostaa ulos niin porauksesta pitää tyhjäkäynnillä pulputa öljypatsas joka yltää kannen tasalle tai ylikin.
Karan sisällä on messinkiruuvi, sen alla prikka jossa on neulan mentävä reikä ja sen alla nylon -siivilä, joka estää roskia pääsemästä tukkimaan prikassa olevaa neulanreikää. Jos selecta lopettaa nostelun, on 95% todennäköisyydellä vika siinä, että on luistin sisukset tukossa.
Karan sisällä on messinkiruuvi, sen alla prikka jossa on neulan mentävä reikä ja sen alla nylon -siivilä, joka estää roskia pääsemästä tukkimaan prikassa olevaa neulanreikää. Jos selecta lopettaa nostelun, on 95% todennäköisyydellä vika siinä, että on luistin sisukset tukossa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5028
Vs: DB 990 selectamatic -68
Eli se prikkaa pitelevä ruuvin kanta näkyy siellä pohjalla. Eikun sopivan puutapin tekoon. Hieman kartio tikun pää ja kiersin samalla kun painoin karan sisälle. Sitten veto varovasti ylös.
hannutt- Viestien lukumäärä : 618
Vs: DB 990 selectamatic -68
Ok, kiitoksia taas. Ei kun uutta yritystä. Jos tänä iltana vielä ehtisi.
timo.i- David Brown : 990 Selectamatic -68
Viestien lukumäärä : 31
Ikä : 36
Paikkakunta : Nakkila
Vs: DB 990 selectamatic -68
No nyt toimii nostolaitteet!! Olen tosi kiitollinen kaikille ja naama on kun hangon keksi kun taas pelittää. Mutta yksi pieni juttu jäi vaivaamaan. Oli remontin yhteydessä tipahtanu taka-akselin päälle tosi pieni prikka jossa oli kolme reikää kuuluuko mahdollsiesti sinne johonkin? Mitä se ruuvi muuten säätelee mikä menee siitä soiken levyn läpi menee siihen toiseen karaan? Oon sit iha noviisi näissä jutuissa kun eka traktori minkä omistan. Seuraavaks huljauttaa löpöt laatikon läpi ja uudet öljyt pesää. Sinne ilmeisesti käy universaali öljy? Luin jostain että menee 23 litraa että joutuu ostaa 2 kannua öljyä..
timo.i- David Brown : 990 Selectamatic -68
Viestien lukumäärä : 31
Ikä : 36
Paikkakunta : Nakkila
Vs: DB 990 selectamatic -68
Jos tuo määrä pitää paikkansa (siihen minä en ota kantaa), sinne voineepi silloin ostaa yhden 20L purkin öljyä, joka sinne sopii,
lopun 3L voinee laittaa lähes mitä vain puhdasta öljyä (moottori, hydrauliikka, tai tavallista vaihteistoöljyä),
näin minä itte tekisin
lopun 3L voinee laittaa lähes mitä vain puhdasta öljyä (moottori, hydrauliikka, tai tavallista vaihteistoöljyä),
näin minä itte tekisin
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2887
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 990 selectamatic -68
Pikku prikka jossa on kolme reikää kuuluu pito-laskuventtiilin karan sisään. Siellä on alunpitäen tuon prikan lisäksi ollut pieni hauli. Mutta älä huoli, systeemi toimii hyvin ilman niitäkin. Soikean kannen läpi menevä tappi on pudotusventtiili, jolla voi nopeuttaa nostolaitteen laskeutumista kun peräöljyt on kylmät ja kankeat. Samaten kippikärryn kipin laskeutuminen nopeutuu sillä huomattavasti. Käännä rihlattua nuppia neljänneskierros ja vedä nuppia ylös noin sentti niin ihme tapahtuu. Juu, 23 litraa sinne mahtuu uutta. Taka-akselin kotelossakin on poistoproppu, laske kaikki vanha pois niin tarkkaan kun saat ja huuhtele pari kertaa polttoaineella niin uusi öljy pysyy pidempää kirkkaana. Kun polttoöljy on laatkossa niin traktorilla voi ajella joutenajoa sen verran että roiskeet huuhtoo laatikon sisusta perusteellisemmin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5028
Vs: DB 990 selectamatic -68
Piti eilen ruveta vaihtaa peräöljyjä vaihtelee mut hoksasin vasta että on seisomisesta mennyt VO kytkin jumiin. Luin täältä jo vinkkejä jo sen aukaisemiseen. Kytkimen polkasin pohjaan ja viritin puupalikan jun lopetin hommat. Koitin sitäkin että löin 2 DB:tä perätysten ja akselin väliin toisella kiusata että jos aukeisi mut ei. Enkä halunnu hajottaa vehkeitä. Ei olisi oikeen aikaa alkaa katkaisemaan eikä kunnon tilojakaan mihin se voisi levittää. Mutta eikai siinä jos ei vippaskonstein aukene niin muukaan auta. Meinasin jättää myöhempää sen VO rattaiden vaihdon mutta jos tarvii levittää niin kai sekin vois siinä samalla katsoa. Olisi tiedossa ehkä purettu 990 implematic voisiko siitä sopia VO rataspaketti tähän mun vehkeeseen. Vai sopiiko ainoastaan uudemmista 990:sistä? Jarrutkin jää jumiin kun polkasee. Kuuluuko jarruakselin haarukka (joka on rummun ulkopuolella) lähteä ilman väkivaltaa irti? En rumpua vielä avannut mutta luulisi että joutuu sen irrottaa että saa akselin irti. Saako siirtopumppuun tiivistesarjaa?
timo.i- David Brown : 990 Selectamatic -68
Viestien lukumäärä : 31
Ikä : 36
Paikkakunta : Nakkila
Vs: DB 990 selectamatic -68
VOA:n kytkin voi olla pahimmassa tapauksessa erittäin lujasti liimautunut, mutta voi aueta myös helpolla. Jos sen kokeilee löysätä sillä että pitää poljinta pohjassa niin päivä ei riitä, viikossa voi jotain tapahtua. On tärkeää että kytkin on säädetty oikein asetelman päältä. Siihenkin löytyy ohjeet vanhoista keskusteluista. Ehkä voa vaihteen kanssa on helpoin kikka hakea koko loota purkaamolta. Eiköhän ne sovi ristiin ainakin 880, 990, 995, 996. Niistä ei ole kovin paljon kysyntää, luulisi löytyvän valinnanvaraa jos ei kaikkia ole vielä sulatettu. Ainakin Kultavuoren Lassella on ollut hyvin purkuosia. Todennäköisesti Pihlajaniemen Anterollakin on niitä. Keulapumppu -mallien laatikko on erilainen. Imple/selecta osien vaihtokelpoisuudesta ei ole varmaa tietoa. Antero saattaisi tuon osata kertoa.
Jarruakselit lutviutuu kun sitkeästi uitat väliin irrotusöljyä ja nitkutat. En ole koskaan irrottanut haarukkaa, siitä en osaa sanoa miten lujassa ne mahtaa olla. Siirtopumppuhomma on tainnut mennä sellaiseksi, että kun vanha lakkaa pelaamasta niin tilalle pannaan uusi, ne on aika sopivan hintaisia nykyään.
Jarruakselit lutviutuu kun sitkeästi uitat väliin irrotusöljyä ja nitkutat. En ole koskaan irrottanut haarukkaa, siitä en osaa sanoa miten lujassa ne mahtaa olla. Siirtopumppuhomma on tainnut mennä sellaiseksi, että kun vanha lakkaa pelaamasta niin tilalle pannaan uusi, ne on aika sopivan hintaisia nykyään.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5028
Vs: DB 990 selectamatic -68
Onkohan jotai vikaa syöttöpumpussa kun sammuu traktori ennenkuin kaasuvipu on lähelläkään tyhjäkäynti stopparia? Tarkistin toisesta 990:stä että on stoppari ruuvi samassa kohtaa kun omassa.. Näkyy toi pakkosyötön ruuvin juuresta tiputtavan naftaakin.
timo.i- David Brown : 990 Selectamatic -68
Viestien lukumäärä : 31
Ikä : 36
Paikkakunta : Nakkila
Vs: DB 990 selectamatic -68
Voisi tehdä eetvarttia pumpulle jos lisäät polttoaineeseen pari prosenttia kaksitahtiöljyä. Jos siellä on paikat tahmassa niin ne lutviutuu kun saavat lisää voitelua. Määränsäätöventtiili on todella ohuen jousen ohjauksessa ja pienikin takertelu voi aiheuttaa jotain oiretta.
Ennakkosäätöruuvi systeemin voi purkaa alaspäin auki ja katsoa mistä se nopottaa. Saa kai sen tivistettyä. Sitten vaan pumpun ilmaus ja kone tulille. Pitkään varastoiduille raktoreille on reipas liikunta parasta lääkettä.
Ennakkosäätöruuvi systeemin voi purkaa alaspäin auki ja katsoa mistä se nopottaa. Saa kai sen tivistettyä. Sitten vaan pumpun ilmaus ja kone tulille. Pitkään varastoiduille raktoreille on reipas liikunta parasta lääkettä.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm To Marras 24 2011, 20:37, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5028
Sivu 1 / 3 • 1, 2, 3
Similar topics
» 880 Selectamatic ryömintävaihteisto
» DB 880 -69 Selectamatic Hydrauliikkasuodatin
» 880 Selectamatic ja polttoainepumppupulma...
» 880 Selectamatic
» Keulapainoteline DB 990 selectamatic
» DB 880 -69 Selectamatic Hydrauliikkasuodatin
» 880 Selectamatic ja polttoainepumppupulma...
» 880 Selectamatic
» Keulapainoteline DB 990 selectamatic
Sivu 1 / 3
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa