DB 990 tasauspyörästön lukko ei toimi
3 posters
Sivu 1 / 1
DB 990 tasauspyörästön lukko ei toimi
Moi,
meillä on ollut DB 990 reilut 40 vuotta ja viimeiseen noin 20 vuoteen tasauspyörästön lukko ei ole toiminut. Edesmenneellä isälläni oli paha tapa painaa lukon poljinta painamatta ensin kytkintä eli käyttäjissä lienee syy toimimattomuuteen. Poljin toimii, mutta se ei lukitse tasauspyörästöä. Vika lienee tasauspyörästön lukitsevassa holkissa?
Oikean puolen jarruliinat pitäisi jossain vaiheessa vaihtaa ja siinä yhteydessä olisi ymmärtääkseni mahdollisuuksia selvittää syy lukon toimimattomuuteen. Olen lueskellut Taavettitallin aiheeseen liittyviä postauksia ja ohjeeksi on annettu lukita tasauspyörästön lukon poljin pohjaan ennen oikean portaalipyörästön irrotusta. Entäs sitten, kun portaalipyörästö on irti? Holkki ei pääse putoamaan vetoakselia irrotettaessa, kun se on polkimella painettu työasentoonsa. Kun vetoakseli on irti, työnnetään sopivan kokoinen, pyöröteräksen päähän kiinnitetty puutappi holkin sisään, vapautetaan lukon poljin, muljautetaan holkkia niin, että holkkia käyttävä tappi ei estä holkin ulosvetämistä. Vedetään holkki varoen ulos ja tutkitaan vauriot. Mitä tapahtuu tässä vaiheessa holkin palautusjouselle? Jääkö se kilitisti paikalleen odottamaan holkin takaisinasennusta? Sen kuvittelisin tapahtuvan seuraavasti: isketään holkki kevyesti puutappiin, työnnetään se reiästä kohti tasauspyörästöä, muljautetaan niin, että holkkia käyttävä tappi menee holkin uraan, painetaan tasauspyörästön lukon poljin pohjaan ja lukitaan ala-asentoon, vetoakseli paikalleen jne.
Jos holkin irrotus tapahtuu suurin piirtein noin ja siitä on boorit sököt, niin saako ehjiä holkkeja muuten, kuin satunnaisesti purkukoneista? Jos ei saa, niin silloin purkamisessa ei ole juuri mieltä.
Terveisin,
Taavi -73
meillä on ollut DB 990 reilut 40 vuotta ja viimeiseen noin 20 vuoteen tasauspyörästön lukko ei ole toiminut. Edesmenneellä isälläni oli paha tapa painaa lukon poljinta painamatta ensin kytkintä eli käyttäjissä lienee syy toimimattomuuteen. Poljin toimii, mutta se ei lukitse tasauspyörästöä. Vika lienee tasauspyörästön lukitsevassa holkissa?
Oikean puolen jarruliinat pitäisi jossain vaiheessa vaihtaa ja siinä yhteydessä olisi ymmärtääkseni mahdollisuuksia selvittää syy lukon toimimattomuuteen. Olen lueskellut Taavettitallin aiheeseen liittyviä postauksia ja ohjeeksi on annettu lukita tasauspyörästön lukon poljin pohjaan ennen oikean portaalipyörästön irrotusta. Entäs sitten, kun portaalipyörästö on irti? Holkki ei pääse putoamaan vetoakselia irrotettaessa, kun se on polkimella painettu työasentoonsa. Kun vetoakseli on irti, työnnetään sopivan kokoinen, pyöröteräksen päähän kiinnitetty puutappi holkin sisään, vapautetaan lukon poljin, muljautetaan holkkia niin, että holkkia käyttävä tappi ei estä holkin ulosvetämistä. Vedetään holkki varoen ulos ja tutkitaan vauriot. Mitä tapahtuu tässä vaiheessa holkin palautusjouselle? Jääkö se kilitisti paikalleen odottamaan holkin takaisinasennusta? Sen kuvittelisin tapahtuvan seuraavasti: isketään holkki kevyesti puutappiin, työnnetään se reiästä kohti tasauspyörästöä, muljautetaan niin, että holkkia käyttävä tappi menee holkin uraan, painetaan tasauspyörästön lukon poljin pohjaan ja lukitaan ala-asentoon, vetoakseli paikalleen jne.
Jos holkin irrotus tapahtuu suurin piirtein noin ja siitä on boorit sököt, niin saako ehjiä holkkeja muuten, kuin satunnaisesti purkukoneista? Jos ei saa, niin silloin purkamisessa ei ole juuri mieltä.
Terveisin,
Taavi -73
hamikkol- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 3
Vs: DB 990 tasauspyörästön lukko ei toimi
Kyllä purku menee suunnilleen noin kuin kuvailit. En muista tarkkaan, mutta muistaakseni holkki mahtuu tulemaan ulos kun vetoakselin stefan ottaa ensin pois paikaltaan. Joku muu tietää paremmin.
Osien kunnosta ei saa selvyyttä muuten kuin ottamalla kytkentäholkki ulos. Se on kovaksi karkaistua tavaraa, joten rikkoutumisen yhteydessä tulee kyllä silppua. Sen täytyy silloin tapahtua niin, että toinen pyörä sutii oikein reippaasti ja sitten runtataan voimalla lukkoa päälle. En ole kuullut että keneltäkään olisi tuo holkki katkennut, on meinaan sen verran tuhtia tavaraa, että vetoakselin kiertyy puneelle ennekuin holkki antaa periksi. Purkuosia löytyy takuuvarmasti, tuo ei ole kaikkein kysytyimpiä osia DB:een kohdalla.
Osien kunnosta ei saa selvyyttä muuten kuin ottamalla kytkentäholkki ulos. Se on kovaksi karkaistua tavaraa, joten rikkoutumisen yhteydessä tulee kyllä silppua. Sen täytyy silloin tapahtua niin, että toinen pyörä sutii oikein reippaasti ja sitten runtataan voimalla lukkoa päälle. En ole kuullut että keneltäkään olisi tuo holkki katkennut, on meinaan sen verran tuhtia tavaraa, että vetoakselin kiertyy puneelle ennekuin holkki antaa periksi. Purkuosia löytyy takuuvarmasti, tuo ei ole kaikkein kysytyimpiä osia DB:een kohdalla.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5033
Vs: DB 990 tasauspyörästön lukko ei toimi
Kiitos Erkille! Hyvä tietää etukäteen, mitä pitäisi tehdä. Osaatko sanoa jousesta? Jääkö se paikalleen, kun holkin vetää ulos? Mitä tapahtuu holkin vastakappaleen urille? Kestävätkö sen boorit paremmin väärinkäyttöä kuin holkin boorit?
Löysin lukosta ja holkista oheiset kuvat. USA:ssa uusi holkki maksaa 115 USD.
Löysin lukosta ja holkista oheiset kuvat. USA:ssa uusi holkki maksaa 115 USD.
hamikkol- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 3
Vs: DB 990 tasauspyörästön lukko ei toimi
Kyllä se holkin ulos-otto ja takaisinlaitto suurinpiirtein noin tapahtuu kuin yllä kerroit.
Jousihan tietenkin myös putoaa pois kohiltaan mutta senkin saa ongittua ylös.
Itse epäilen kyllä että itse tuo holkki ei ole rikki vaan ennemmin hampaat tasuspyörästön puolella. sellaisen tapauksen olen nähnyt.
Mutta asia selkiää kunhan purat systeemiä.
Jos vika löytyy tasauspyörästön puolen hampaista niin sitten ulos-ottokotelo irti ja alennuspyörästöt molemmin puolin pois niin saa perämurikan pois.
Minulta löytyy käytetty tasauspyörästön holkki asevelihintaan ja voi perämurikkaankin löytyä osia.
Jousihan tietenkin myös putoaa pois kohiltaan mutta senkin saa ongittua ylös.
Itse epäilen kyllä että itse tuo holkki ei ole rikki vaan ennemmin hampaat tasuspyörästön puolella. sellaisen tapauksen olen nähnyt.
Mutta asia selkiää kunhan purat systeemiä.
Jos vika löytyy tasauspyörästön puolen hampaista niin sitten ulos-ottokotelo irti ja alennuspyörästöt molemmin puolin pois niin saa perämurikan pois.
Minulta löytyy käytetty tasauspyörästön holkki asevelihintaan ja voi perämurikkaankin löytyä osia.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1893
Vs: DB 990 tasauspyörästön lukko ei toimi
Selvä. Tulevana kesänä voisi remonttiin ryhtyä, ellei tule kiireempiä hommia eteen. Palataan asiaan.
Taavi -73
Taavi -73
hamikkol- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 3
Similar topics
» Tasauspyörästön lukko
» 950 tasauspyörästön lukko,
» vm.62 DB 880 tasauspyörästön lukko jumissa?
» Perälukko?
» Tas.pyör. lukko
» 950 tasauspyörästön lukko,
» vm.62 DB 880 tasauspyörästön lukko jumissa?
» Perälukko?
» Tas.pyör. lukko
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa