Lataus jännite/latausvalo
4 posters
Sivu 1 / 1
Lataus jännite/latausvalo
Moro,
Mikäs mahtais olla vikana kun latausvalo ja öljynpainevalo vilkuttaa tasasesti. Lataus jännite on n 15V onkohan laturista menny jännitesäädin vai mistä vois johtua moinen vilkkuminen.
Mikäs mahtais olla vikana kun latausvalo ja öljynpainevalo vilkuttaa tasasesti. Lataus jännite on n 15V onkohan laturista menny jännitesäädin vai mistä vois johtua moinen vilkkuminen.
Lataus- Vierailija
Vs: Lataus jännite/latausvalo
Mikä kone kyseessä ?
15V on kyllä vähän yläkanttiin, oikea haarukka jännitteelle olisi 13.8-14.4V , joissain laitteissa 14.6-14.8V , vähän riippuen latauspiirin johdotuksesta = mitä kautta kiertääpi latausvirta
15V on kyllä vähän yläkanttiin, oikea haarukka jännitteelle olisi 13.8-14.4V , joissain laitteissa 14.6-14.8V , vähän riippuen latauspiirin johdotuksesta = mitä kautta kiertääpi latausvirta
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2898
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: Lataus jännite/latausvalo
Jusape on kyllä oikeassa jännitteen kanssa, kuulostais olevan hiukka liikaa. Mutta oikeastaan vian paikallistamiseksi tarvitsisi pikkaisen lisää tietoa. Aloittaisi vaikka siitä onko kyseessä tasavirta vai vaihtovirtalaturi ja mikä on kone (siis miten valot kytketty). Nimittäin vaikkapa vanhassa Taavetissa öljynpaineen valon saa vilkkumaan vain matala paine, rikkonainen anturi tai johtovika jossain. Ja sitten semmoinen tieto vilkkuuko nuo valot samaan tahtiin ja riippuuko vilkunnan tiheys kierroksista.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1592
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Lataus jännite/latausvalo
Kone 990 DB. Vaihtovirtalaturi muutama vuoden vanha kiinan malli. Valot vilkkuu samaan tahtiin ja kun antaa kierroksia lähes loppuu vilkkuminen, jännite akun navoista kuitenkin tuo lähes 15V.
Lataus- Vierailija
Vs: Lataus jännite/latausvalo
Laturivikaan kenties voisi viitata. Tai laturin maavikaan.
Mittaappas ( jos pystyt ) paljonko herätevirtajohdossa on jännitettä käydessä.
Aikoinaan eräs mystinen latausongelma oli erääs voortis, latausvalo hehkui aina kirkkaammin mitä enempi kierroksia.
Aikani tätä asiaa tutkittua, B+ navassa oli järkilukema, mut herätejohtimessa olikin yllättäen 18v jännite, lopulliseksi syyksi paljastui laturin rungon heikko maadoitus moottoriin=maalia / hapettumaa kiinnityskorvakkeiden välissä.
Mittaappas ( jos pystyt ) paljonko herätevirtajohdossa on jännitettä käydessä.
Aikoinaan eräs mystinen latausongelma oli erääs voortis, latausvalo hehkui aina kirkkaammin mitä enempi kierroksia.
Aikani tätä asiaa tutkittua, B+ navassa oli järkilukema, mut herätejohtimessa olikin yllättäen 18v jännite, lopulliseksi syyksi paljastui laturin rungon heikko maadoitus moottoriin=maalia / hapettumaa kiinnityskorvakkeiden välissä.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2898
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: Lataus jännite/latausvalo
Jusape näköjään ehti ensin. Meinasin ehdotella aluksi kokeilemaan ihan samaa eli maajohtoa laturin rungon ja traktorin rungon väliin. Se saa mieluusti olla vahvuutta 6 neliötä, mutta tärkeintä on että on tanakasti kiinni kummastakin päästä. Mulla on tapana "aina" laittaa oma maajohto laturille kun käytän irti tai vaihdan riippumatta siitä onko ongelmaa.
Joskus joudutaan huijaamaan laturia antamaan isompaa jännitettä niin säätäjän ja maan väliin lisätään pikkaisen vastusta.
Tuo öljynpaineen vilkkuminen on minusta edelleenkin mystistä.
Joskus joudutaan huijaamaan laturia antamaan isompaa jännitettä niin säätäjän ja maan väliin lisätään pikkaisen vastusta.
Tuo öljynpaineen vilkkuminen on minusta edelleenkin mystistä.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1592
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Lataus jännite/latausvalo
Nyt tehty lisä mittauksia ja testejä. Eli laturi on hyvin yhteydessä koneen runkoon ei vaikutusta jännitteeseen eikä valojen vilkkumiseen. Lataus jännite 14,8V. Sitten koitin toisella akulla niin valojen vilkkuminen loppui mutta jännite edelleen 14,8V. Sama juttu kun laitoin toisen akun traktorin akun rinnalle. Lataa kyllä hyvin kun oli tuo toinen akku tuommoinen pieni auton akku lautaus virtaa pihtimittarilla n 9A (akku tyhjä). Onkohan nyt niin että laturin rikkinäinen jännitesäädin olis tuhonnut akun jollain tasolla.
Lataus- Vierailija
Vs: Lataus jännite/latausvalo
Arvaillaanpas sitten lisää. Edelleen ihmetyttää tuo öljyvalon vilkkuminen. Voisi ihan vaikka huvikseen irrottaa johdon oljynpaineen anturilta ja katsoa vieläkö ö-valo vilkkuu. Ei pitäisi tulla valoa ollenkaan. Jos vilkkuu, niin jossain (johdossa) on eristevika.
Miten totesit, että laturin maa on kunnossa? Lisäsitkö luotettavan maajohdon vai mittasit. Muuten, luotettavimman tuloksen hyvästä johtavuudesta saa jännitemittauksella. Tuossa tapauksessa laturin kuoren ja akun navan (ei siis kengän) välille pannaan volttimittari pienellä alueella (mV), kone käyntiin ja lisätään kuormaa. Lukeman ei pitäisi olla juurikaan mitään, ainakaan lähellekään volttia.
Sitten kysymys, mitä teit ennekuin valot alkoivat vilkkumaan, teitkö jotain korjauksia tai jotain vai alkoiko ihan yhtäkkiä "itsekseen"? Ja sitten viimeisen päälle tyhmä kysymys, josta ei pidä vihastua, onhan remmi sopivan tiukalla? Ja vielä laturin tyypistä, onko se sen suuren teollisuusmaan Lucas ACR kopio vai joku muu ja ilmeisesti säätäjä on integroitu laturiin, vai?
Sitten vähän teknisempiin juttuihin. Jos se on Lucas kopio (ja miksei muukin), missä säätäjä ja tasasuuntaaja laturin sisällä, niin yksi mahdollinen vikapaikka on palanut kenttädiodi. Laturissa on kolmivaihekäämitys. Jokaiseen vaihekäämiin liittyy kolme tasasuuntausdiodia, yksi +, yksi - ja yksi +kenttädiodi, joka ruokkii säätäjän kautta roottorin magnetointipiiriä. Jos yksi tai kaksi tällaista kenttädiodia on rikki, niin pienillä kierroksilla se saattaa vilkuttaa valoa, isommilla ei enää "ehdi" lamppu mukaan. Tämä nyt sitten on tällaista arvailua kun ei ole nähnyt peliä.
Ja ihan eri asiaan. Minulla oli kerran Lucas 17ACR, mikä oli mitatessa ihan ok, mutta kierroksilla lakkasi lataamasta. Roottorin piuha oli silleen poikki, että paikallaan johti, mutta kierroksilla keskipakoisvoima siirsi johdonpäät irti toisistaan. Oli mielenkiintoinen juttu etsiä vika, mutta sitten helppo korjata.
Miten totesit, että laturin maa on kunnossa? Lisäsitkö luotettavan maajohdon vai mittasit. Muuten, luotettavimman tuloksen hyvästä johtavuudesta saa jännitemittauksella. Tuossa tapauksessa laturin kuoren ja akun navan (ei siis kengän) välille pannaan volttimittari pienellä alueella (mV), kone käyntiin ja lisätään kuormaa. Lukeman ei pitäisi olla juurikaan mitään, ainakaan lähellekään volttia.
Sitten kysymys, mitä teit ennekuin valot alkoivat vilkkumaan, teitkö jotain korjauksia tai jotain vai alkoiko ihan yhtäkkiä "itsekseen"? Ja sitten viimeisen päälle tyhmä kysymys, josta ei pidä vihastua, onhan remmi sopivan tiukalla? Ja vielä laturin tyypistä, onko se sen suuren teollisuusmaan Lucas ACR kopio vai joku muu ja ilmeisesti säätäjä on integroitu laturiin, vai?
Sitten vähän teknisempiin juttuihin. Jos se on Lucas kopio (ja miksei muukin), missä säätäjä ja tasasuuntaaja laturin sisällä, niin yksi mahdollinen vikapaikka on palanut kenttädiodi. Laturissa on kolmivaihekäämitys. Jokaiseen vaihekäämiin liittyy kolme tasasuuntausdiodia, yksi +, yksi - ja yksi +kenttädiodi, joka ruokkii säätäjän kautta roottorin magnetointipiiriä. Jos yksi tai kaksi tällaista kenttädiodia on rikki, niin pienillä kierroksilla se saattaa vilkuttaa valoa, isommilla ei enää "ehdi" lamppu mukaan. Tämä nyt sitten on tällaista arvailua kun ei ole nähnyt peliä.
Ja ihan eri asiaan. Minulla oli kerran Lucas 17ACR, mikä oli mitatessa ihan ok, mutta kierroksilla lakkasi lataamasta. Roottorin piuha oli silleen poikki, että paikallaan johti, mutta kierroksilla keskipakoisvoima siirsi johdonpäät irti toisistaan. Oli mielenkiintoinen juttu etsiä vika, mutta sitten helppo korjata.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1592
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Lataus jännite/latausvalo
Maa homman totesin/kautta varmistin mittasin moneen paikkaan vastuksen laturin ja koneen ja ja akun -navan väliltä ja 0,0 ohmia. Ja koitin vielä niinkin että laitoin käynnistin kaapelin akun -navan ja laturinrunkoon kiinni.
Vilkuntaa on ollut jonkin aikaa enkä yhdistä sitä mihinkään tehtyyn toimenpiteeseen.
ACR kopio on tuo laturi ja säätäjä on integroitu laturiin.
Tuo on kyllä mysteeri että molemmat valot vilkkuu jostain kiertää jännite molempiin lamppuihin.
Täytyy huomenna koittaa ottaa öljynpaineanturilta johto irti ja ihmetellä.
Akku vaurioon tuo viittaa kun vaihdoin toisen akun vilkunta loppui .
Katsellaan huomenissa kuin käy onnex uusi kopio laturi ei ole hinnan kiroissa.
Vilkuntaa on ollut jonkin aikaa enkä yhdistä sitä mihinkään tehtyyn toimenpiteeseen.
ACR kopio on tuo laturi ja säätäjä on integroitu laturiin.
Tuo on kyllä mysteeri että molemmat valot vilkkuu jostain kiertää jännite molempiin lamppuihin.
Täytyy huomenna koittaa ottaa öljynpaineanturilta johto irti ja ihmetellä.
Akku vaurioon tuo viittaa kun vaihdoin toisen akun vilkunta loppui .
Katsellaan huomenissa kuin käy onnex uusi kopio laturi ei ole hinnan kiroissa.
Lataus- Vierailija
Vs: Lataus jännite/latausvalo
Sunnutaipäivän testaukset, ei ollut vaikutusta kun otti öljykellolta johdon irti. Ja koitin heilutellakin fohtimia muttei mitään vaikutusta. Öljynpainevalo kyllä toimi oikein kun laittoi johdon kiinni runkoon, valo palaa.
Tein vielä semmoisen testin että starttailin monta kertaa perä jälkeen eli kuin tyhjntääkseni akkua niin havaitsin että vilkkuminen loppui siksi aikaa
kun taas akku alkoi oleen täynnä niin taas alkoi vilkkua. .
Tein vielä semmoisen testin että starttailin monta kertaa perä jälkeen eli kuin tyhjntääkseni akkua niin havaitsin että vilkkuminen loppui siksi aikaa
kun taas akku alkoi oleen täynnä niin taas alkoi vilkkua. .
Lataus- Vierailija
Vs: Lataus jännite/latausvalo
Perin outoa ..... Veikkaan että laturivika olisi, mut toi öljynpainevalon vilkkuminen, josko samaan tahtiin latausvalon kanssa, niin se kummastuttaa pientä kulkijaa.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2898
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: Lataus jännite/latausvalo
Onkohan siinä painettu piirilevy mittaristossa ?
Minulla sitä on tinailtu , jotain ratkeamia korjattu . Välillä palaa vaihteistosuodattimen
Merkkivalo , latausvalon kanssa samaan tahtiin . Eikä tässä mallissa pitäisi olla koko suodatinta .
Kyseessä 1490 normaali laatikolla . Jos jollain jännitteillä hakee omia polkujaan mittaristossa .
Minulla sitä on tinailtu , jotain ratkeamia korjattu . Välillä palaa vaihteistosuodattimen
Merkkivalo , latausvalon kanssa samaan tahtiin . Eikä tässä mallissa pitäisi olla koko suodatinta .
Kyseessä 1490 normaali laatikolla . Jos jollain jännitteillä hakee omia polkujaan mittaristossa .
tv43- Viestien lukumäärä : 108
Paikkakunta : Tampere
Vs: Lataus jännite/latausvalo
Noilla tiedoilla alkaa tuntumaan sille, että on kaksi vikaa päällekkäin. Toinen on tämä sähkön johtuminen ö-valolle. Toinen sitten on tämä latauspiirivika. Muuttaisin sen verran nyt arvaustani, että vikaa pitää alkaa etsimään laturin jännitteensäädöstä. Jos se on riittävän hyvä Lucas kopio, niin siihen istuisi ACR:n säätäjäpalikka. Ei ole paha rasti hommata semmonen ihan kokeeksi vain. Niitä saa alta kympillä.
Näistä yhtä aikaa esiintyvistä vioista. Kävi kerran, että latauksen merkkivalo syttyi ja auto ei suostunut sammumaan. Valovikana oli säätäjän johto poikki (Lucas ACR) ja sammumattomuuden aiheutti startin akkukaapelin päälle pudonnut ja liittimestään irronnut sytytyksen etuvastuksen johto. Mietippäs siinä sitten mihin vikaan nuo oireet viittaa.
Näistä yhtä aikaa esiintyvistä vioista. Kävi kerran, että latauksen merkkivalo syttyi ja auto ei suostunut sammumaan. Valovikana oli säätäjän johto poikki (Lucas ACR) ja sammumattomuuden aiheutti startin akkukaapelin päälle pudonnut ja liittimestään irronnut sytytyksen etuvastuksen johto. Mietippäs siinä sitten mihin vikaan nuo oireet viittaa.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1592
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Lataus jännite/latausvalo
Ei ole mikään piirilevymittaristo. Eipä ole selvinnyt mitenkä voi molemmat polttimot saada maata yhtaikaa koneen käydessä samaan tahtiin. Ei ne - johdot ole kuitenkaan yhdessäkään kun testasin tuon öljynpainevalon kellon johtoa maahan laittaen ja valo möllötti yksikseen.
Täytynee vaihtaa säätäjä tai sitten koko virrantuotto laite.
Täytynee vaihtaa säätäjä tai sitten koko virrantuotto laite.
Lataus- Vierailija
Vs: Lataus jännite/latausvalo
Miulla ollu samanlaisia oireita ja luulen sen olevan virtalukon tekosia kun virta-avainta kääntää vai hitusea takaisinpäin koneen käydessa alkaa valot taulussa palaa tai vipattaa ja kun kääntää ettenpäin taas sammuu. Olen yrittänyt nitkuttaa avainta edestakaisin mutta ei vaikutusta. Muuten pelaa ihan OK
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 415
Paikkakunta : Häme
Vs: Lataus jännite/latausvalo
Nyt on lataussäädin hommattu (6,90€ Motonet), viikonloppuna vaihdellaan se ja katsotaan auttaako valo vaivaan ja latausjännitteen putoamiseen.
Lataus- Vierailija
Vs: Lataus jännite/latausvalo
Pidetään peukkuja
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1592
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Lataus jännite/latausvalo
No niin nyt sain säätimen vaihdettua ja tässä tulokset.... Lautausjännite putosi 14,58-14,50 V:iin ja valojen vilkunta loppui? Jännitte kait vieläkin vähän korkea, mutta kait akku tuon kestää. Ajot tältä erää tehty ja projektit jatkuu keväällä saas nähdä ilmestyykö mystinen vilkunta talven jäljestä takaisin.
Lataus- Vierailija
Vs: Lataus jännite/latausvalo
Hyvä juttu että sekin mysteeri selvisi.
Ei tuo jännite enää niin paha ole. Saattaa olla jopa puntarin virhenäyttämän puitteissa. Tai sitten säätäjän maadoituksessa on jonkun ohmin osan verran ylimenovastusta, niin se saa väärän käsityksen ulos lähtevästä jännitteestä.
Ei tuo jännite enää niin paha ole. Saattaa olla jopa puntarin virhenäyttämän puitteissa. Tai sitten säätäjän maadoituksessa on jonkun ohmin osan verran ylimenovastusta, niin se saa väärän käsityksen ulos lähtevästä jännitteestä.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1592
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Lataus jännite/latausvalo
Josko bossin tyyppinen laturi, niin niissä yleensä säätimet on lukemalla 14.4 - 14.6V , joissain 14.8V , eli ihan ok haarukassa tuo lukema nyt alkaa olla.
Akuissahan kennon nimellisjännite on n. 2.2V joka x 6 = 13.2V ja latausjännite pitäisi olla n. 10% nimellisjännitettä korkeampi, eli n. 14.5V
Akuissahan kennon nimellisjännite on n. 2.2V joka x 6 = 13.2V ja latausjännite pitäisi olla n. 10% nimellisjännitettä korkeampi, eli n. 14.5V
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2898
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa