Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Ivecon öljypumppu

Siirry alas

Ivecon öljypumppu Empty Ivecon öljypumppu

Viesti  mattkau Ke Marras 09 2016, 18:57

Tulipas niin mielenkiintoinen vikakertomus että ajattelin jakaa sen täällä, jos vaikka jollekkin olisi siitä apua ja ideaa. Kyseessä on Iveco Turbo Daily, jossa Sofim 8140.21 pata.

Kolmen tunnin parkkipaikalla seisomisen jälkeen öljylamppu ei sammunut, kun pistin käyntiin. Ihan ensimmäiseksi veivasin öljynpaineanturin irti ja kokeilin uudestaan, ei tullut öljyä eli siis vika ei ollut anturissa. Auto hinattiin korjaamolle ja alkoi vian etsintä. Purin ja kokosin ja kokeilin öljypumppua ja muuta voiteluun liittyvää kolmena viikonloppuna. Ei löytynyt vikaa vaikka kuinka etsi. Ei auttanut "syöttöveden" laitto pumppuun, joka kuulemma joskus auttaa tässä mallissa eikä ollut imujalka rikki. Öljypohjan irrotus moottorin ollessa paikallaan ei ole mitenkään mieto juttu.

Loppujen lopuksi hommasin uuden käytetyn pumppuyksikön, Englannista löytyi kohtuullinen ja laitoin sen paikalleen. Ei meinannut aluksi nousta paine silläkään mutta loppujen lopuksi kuitenkin alkoi toimimaan, hyvä niin.

Tein sille vanhalle yksikölle ruumiinavauksen. Muuta vialta haiskahtavaa en löytänyt kuin että yksikön etukannen tasotiivisteen kannakset oli poikki yhden kiinnitysruuvin kohdalta. En pysty sanomaan katkesiko se avatessa vai oliko poikki ja jos oli poikki niin mikä sen oli katkassu. Se katko kylläkin on herkällä kohdalla imukanavassa juuri ennen pumpun hammaspyörien imukohtaa. Muutenkin siinä pumpussa on minun mielestä melkosen monimutkanen rakenne ja suuri imukorkeus. Imukanavaan on jostain syystä haluttu laittaa ikäänkuin "hajulukko" juuri ennen pumppua. Ehkä sen tarkoitus on säilyttää öljyä imukanavassa vaikkapa öljynvaihdon aikaan.

Kuvassa pumpun kansi on kyljellään. Oikeaan asentoon sen saisi kääntämällä 90 astetta vastapäivään. Kynä osoittaa katkennutta tiivistettä.

No, joka tapauksessa vika korjautui vaikka ihan varmaan vian aiheuttaja ei selvinnytkään. Tarinan opetus kuitenkin voisi olla, että imukanavan on syytä olla tiivis. Ilma liikkuu paljon helpommin kuin öljy.



Ivecon öljypumppu E9f3t4
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1592
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa