995 Kasaaminen ?
2 posters
Sivu 1 / 1
995 Kasaaminen ?
Terve !
995:sta poiki jakopää 7700h kohdalla niin tuli tehtyä moottorille perusteellinen remontti jossa vaihdettiin laakerit männänrenkaat sylinteriputket tiivisteet kansi venttiilit yms ja männät ja kampi laitettiin koneistamolla kiinni lohkoon.
nyt tietysti tarvis laittaa raktori kasaan ja tulipahan mieleen kun tiesin tän sivun että kysyn onko tuossa nyt joku asia mitä pitäis tietää kun tekee
Manualin latasin jo mistä tarvittavat arvot luulisi löytyvän kiristykseen
kone on siis vissiinkin -72 995 punavalkoinen väriltään
995:sta poiki jakopää 7700h kohdalla niin tuli tehtyä moottorille perusteellinen remontti jossa vaihdettiin laakerit männänrenkaat sylinteriputket tiivisteet kansi venttiilit yms ja männät ja kampi laitettiin koneistamolla kiinni lohkoon.
nyt tietysti tarvis laittaa raktori kasaan ja tulipahan mieleen kun tiesin tän sivun että kysyn onko tuossa nyt joku asia mitä pitäis tietää kun tekee
Manualin latasin jo mistä tarvittavat arvot luulisi löytyvän kiristykseen
kone on siis vissiinkin -72 995 punavalkoinen väriltään
Prauni995- Vierailija
Vs: 995 Kasaaminen ?
Ymmärsinkö oikein vai väärin, että on vaihdettu sylinteriputket?
995 on kyllä suoraan lohkoon porattu moottori, jossa ei ole vaihdettavia putkia. Ensimmäisen parin vuoden malleissa 990:aa oli märät putket, mutta nistä luovuttiin noin 1968. 995:ssä on mielestäni teräksiset tiheähampaiset jakopyörät, joita ei kyllä juuri taida loppuun kulua. Noissa märkäputkisissa 990:ssa oli valurautapyöriä, joista katkesi joskus hampaat. Väkisin tulee mieleen, että onkohan traktori joskus saanut keulalleen vaihtomoottorin vanhemmasta 990:sta.
995 on kyllä suoraan lohkoon porattu moottori, jossa ei ole vaihdettavia putkia. Ensimmäisen parin vuoden malleissa 990:aa oli märät putket, mutta nistä luovuttiin noin 1968. 995:ssä on mielestäni teräksiset tiheähampaiset jakopyörät, joita ei kyllä juuri taida loppuun kulua. Noissa märkäputkisissa 990:ssa oli valurautapyöriä, joista katkesi joskus hampaat. Väkisin tulee mieleen, että onkohan traktori joskus saanut keulalleen vaihtomoottorin vanhemmasta 990:sta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5033
Vs: 995 Kasaaminen ?
Kyllä vain porattiin tarpeeksi pois ja laitettiin uudet putket kera vanhojen mäntien. tarkoituksena vähän säästää kuluissa kun ei uusia mäntiä tarvita.. tiedä sitten onnnistuiko
ja prauni on ollut uudesta talossa eikä käsittääkseni ole vaihdettu kun kytkin sinä aikana
ja prauni on ollut uudesta talossa eikä käsittääkseni ole vaihdettu kun kytkin sinä aikana
Prauni995- Vierailija
Vs: 995 Kasaaminen ?
niin ja jatketaan tähän kun kuin viestisi uudestaan että nämä pettäneet oli tosiaan sellaset valu ja harvahampaiset pyörät ja nyt etsinnän jälkeen löyty tiheä hampaiset järkevään hintaan tilalle. "paras" taisi olla 1300€ mitä koko sarjasta pyydettiin
Prauni995- Vierailija
Vs: 995 Kasaaminen ?
Jaa, laitoitte kuivat hylsät. Samaa konstia on käytetty muissakin suoraan lohkoon poratuissa moottoreissa, joten kyllä se tekniikka taidetaan aika hyvin hallita.
Minulla on sellainen hytinä, että nelipyttyitsen jakopyörät kävisivät DB:ssä ristiin laajalla skaalalla. Se ei tietenkään paljoa lohduta jos purkaamojen portista valuu sisään harvakseltaan uutta purettavaa.
Jotenkin tuntuu, että hammaspyöräpaja tekisi uudesta kangesta nuo pyörät ihan järkevällä hinnalla jos talossa on sopivat työkalut hampaalle, mutta jonkun pitäisi ekana värkätä piirustukset. Jos tarve on vielä akuutti, niin kysäistään engelsmannien tarjous.
Minulla on sellainen hytinä, että nelipyttyitsen jakopyörät kävisivät DB:ssä ristiin laajalla skaalalla. Se ei tietenkään paljoa lohduta jos purkaamojen portista valuu sisään harvakseltaan uutta purettavaa.
Jotenkin tuntuu, että hammaspyöräpaja tekisi uudesta kangesta nuo pyörät ihan järkevällä hinnalla jos talossa on sopivat työkalut hampaalle, mutta jonkun pitäisi ekana värkätä piirustukset. Jos tarve on vielä akuutti, niin kysäistään engelsmannien tarjous.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5033
Vs: 995 Kasaaminen ?
Juu siis uudet pyörät on jo hyllyssä ettei tarvetta niille enään
ja siitä teettämisestä en tiedä mitä esim mallista isomman sarjan tekemeninen maksaisi mutta sen sanon että kyllä niistä vähintään 600e pyydettiin joka paikassa (itse en maksanut sitäkään vaikka oli mukana keinuvipu akseli täydellisenä ja yksi työntötanko !)
ja siitä teettämisestä en tiedä mitä esim mallista isomman sarjan tekemeninen maksaisi mutta sen sanon että kyllä niistä vähintään 600e pyydettiin joka paikassa (itse en maksanut sitäkään vaikka oli mukana keinuvipu akseli täydellisenä ja yksi työntötanko !)
Prauni995- Vierailija
Vs: 995 Kasaaminen ?
Moro taas !
nyt on viimeinkin prauni kasassa mutta mutta.. syöttöpumpulta ei tule tavara eteenpäin kun satunnaisina tippoina startatessa
olen nyt ilmannut moneen kertaan oikeassa järjestyksessä ja hyvin ilmaantuu ja tankissa n.10L löpöö
epäilenkin että pumpun painepumppu on jumiintunu ikuisuusprojektin aikana ?
pumpun purku tietty viimene vaihtoehto notta onko tuolle mitään muuta tehtävissä ?
hinaamista on ehdotettu ( ja pilottia (EI) ) että pumppuun tulis enemmän kierroksia mutta olen pyörittänyt konetta ilman suuttimia startilla eikä tuo auttanut.
nyt on viimeinkin prauni kasassa mutta mutta.. syöttöpumpulta ei tule tavara eteenpäin kun satunnaisina tippoina startatessa
olen nyt ilmannut moneen kertaan oikeassa järjestyksessä ja hyvin ilmaantuu ja tankissa n.10L löpöö
epäilenkin että pumpun painepumppu on jumiintunu ikuisuusprojektin aikana ?
pumpun purku tietty viimene vaihtoehto notta onko tuolle mitään muuta tehtävissä ?
hinaamista on ehdotettu ( ja pilottia (EI) ) että pumppuun tulis enemmän kierroksia mutta olen pyörittänyt konetta ilman suuttimia startilla eikä tuo auttanut.
Prauni- Vierailija
Vs: 995 Kasaaminen ?
CAV:n jakajapumpussa saattaa annosteluventtiili jumiutua sammutusasentoon kun se on kauan käyttämättä. Hyvällä onnella sen saa liikkeelle kun startatessa koputtaa pumpun runkoa suunnillee siitä kohtaa, mistä alkaa jakotukki. Ei saa lyödä lujaa, mutta vähän kuin koputtaisi kaksituumaista naulaa puuhun.
Korkeapainemäntien jumiutuminen on peräti harvinaista, siihen en usko. Tietenkin kannattaa kokeilla avata toinen ilmausruuvi ja startatessa painaa vaikka peukalolla muovi- tai kumikalvoa reijän suuta vasten. Pumpun sisällä pitää tuntua selvästi painetta. Jos siellä on paine olemassa, niin silloin ainakin välipainepumppu toimii.
Jos koputtelukonsti ei auta, niin pumpun päällä olevan kopan kyllä uskaltaa irrottaa kun pitää vaan paikat puhtaana. Kannesta lähtee ohut jousi kannen alla olevan vivustoon, joten varo venyttämästä sitä. Annosteluventtiili on pumpun rungossa pystysuorassa ja kopan alla oleva jousi kääntää sitä porauksessaan venttiilin varren yläpäässä olevasta korvakkeesta. Jos se jumittaa, niin kyllä se alkaa liikkua taas kun jumppaa sitä pikkasen. Kopan tiiviste kannattaa sitten uusia suosista. Vanhalla sitä on vaikea saada pitämään.
Korkeapainemäntien jumiutuminen on peräti harvinaista, siihen en usko. Tietenkin kannattaa kokeilla avata toinen ilmausruuvi ja startatessa painaa vaikka peukalolla muovi- tai kumikalvoa reijän suuta vasten. Pumpun sisällä pitää tuntua selvästi painetta. Jos siellä on paine olemassa, niin silloin ainakin välipainepumppu toimii.
Jos koputtelukonsti ei auta, niin pumpun päällä olevan kopan kyllä uskaltaa irrottaa kun pitää vaan paikat puhtaana. Kannesta lähtee ohut jousi kannen alla olevan vivustoon, joten varo venyttämästä sitä. Annosteluventtiili on pumpun rungossa pystysuorassa ja kopan alla oleva jousi kääntää sitä porauksessaan venttiilin varren yläpäässä olevasta korvakkeesta. Jos se jumittaa, niin kyllä se alkaa liikkua taas kun jumppaa sitä pikkasen. Kopan tiiviste kannattaa sitten uusia suosista. Vanhalla sitä on vaikea saada pitämään.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm To Heinä 13 2017, 12:45, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5033
Vs: 995 Kasaaminen ?
Siittä jousesta ..... Kannen puoleises päässä missä se on kiinni, siin levyssä ( joka kääntyilee kaasuvivun toimesta ) voi olla 3 reikää, kannattaa katsoa missä reiässä se on.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2898
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: 995 Kasaaminen ?
Kiitos vastauksista !
-tosiaan sen pumpun ylemmän kannen oon jo käyttäny pois tutkinut toimintaa kun epäilin että sammutin olis jääny päälle ja siellä kyllä tuntu kaikki liikkuvan kuten pitää (täältä sivuilta löyty oikein hyvät kuvat siitä ja youtubesta löysin vielä tämmösen youtube.com/watch?v=kqDBMLB7jcY&t=974s)
-pumpun kylkeekin on startatessa naputeltu
-jousi oli keskimmäisessä reiässä
täytyy siis koittaa tuleeko painetta pumpun sisään seuraavaksi
-tosiaan sen pumpun ylemmän kannen oon jo käyttäny pois tutkinut toimintaa kun epäilin että sammutin olis jääny päälle ja siellä kyllä tuntu kaikki liikkuvan kuten pitää (täältä sivuilta löyty oikein hyvät kuvat siitä ja youtubesta löysin vielä tämmösen youtube.com/watch?v=kqDBMLB7jcY&t=974s)
-pumpun kylkeekin on startatessa naputeltu
-jousi oli keskimmäisessä reiässä
täytyy siis koittaa tuleeko painetta pumpun sisään seuraavaksi
Prauni- Vierailija
Vs: 995 Kasaaminen ?
Hmmm. Jos olet käyttänyt koppaa auki ja siellä tuntuu annosteluventtiili kiertyvän herkästi, niin vika ei ole siinä. Kallistun myös sen vaihtoehdon puolelle, että kokeile hinauskäynnistystä. Jos korkeapainemännät liikkuvat tahmeasti, niin isommilla kierroksilla välipainepumppu tuottaa isomman paineen ja pystyy saamaan takertelevat männät liikkeelle. Niin erikoiselta kun se tuntuukin, niin monta traktoria on hinaamalla herätetty henkiin vaikka startilla ei olla saatu remontin jälken käymään. Vain yksi suutinputki tarvii olla löysällä. Moottori käynnistyy kolmella pytyllä kun pumppu alkaa tuottaa korkeapainetta.
Välipainepumppu ei mene epäkuntoon oikeastaan muutoin kuin kulumalla. Se alkaa oireilla niin, että starttausaika pitenee ja yleensä kylmäkäynnistyvyys huononee. Pitkä joutilaisuus ei sitä yleensä vahingoita.
Välipainepumppu ei mene epäkuntoon oikeastaan muutoin kuin kulumalla. Se alkaa oireilla niin, että starttausaika pitenee ja yleensä kylmäkäynnistyvyys huononee. Pitkä joutilaisuus ei sitä yleensä vahingoita.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5033
Vs: 995 Kasaaminen ?
Tuota lienisi seuraavaksi syytä koittaa, hinauskäynnistystä.
Seuraavin edellytyksin : Koneen jarrut on kunnossa ? Riittävän pitkä naru väliin, ettei tule OHO .... vahinkoja, tai sitten puomilla hinaten, joka on turvalllisin tapa.
Jokin muukin tapa voisi olla, mutten sitä en todellakaan täs ala selostamaan, kun on hiukka riskaabelia puuhaa vähän kokeneemmallekkin, ja pitää tietää oikeasti mitä tekee........
Seuraavin edellytyksin : Koneen jarrut on kunnossa ? Riittävän pitkä naru väliin, ettei tule OHO .... vahinkoja, tai sitten puomilla hinaten, joka on turvalllisin tapa.
Jokin muukin tapa voisi olla, mutten sitä en todellakaan täs ala selostamaan, kun on hiukka riskaabelia puuhaa vähän kokeneemmallekkin, ja pitää tietää oikeasti mitä tekee........
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2898
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: 995 Kasaaminen ?
Juu, hinausköysi pitää olla yli 2 metriä pitkä. Moottoria ei saa kunnolla pyörimään hinaamalla kuin suurimmalla vaihteella. Kun se siitä rysähtää käyntiin, niin jalka kyllä pitää olla valppaana kytkinpolkimella.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5033
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa