Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

1410 ja 1412 Kiristysarvoja ym...

Siirry alas

1410 ja 1412 Kiristysarvoja ym... Empty 1410 ja 1412 Kiristysarvoja ym...

Viesti  David Ma Tammi 25 2016, 22:17

Kannenpulttien kiristysmomentti on: 122 Nm (nuoremmissa Taaveteissa: 135 Nm). Virallinen 1410 ja 1412 moottorin korjausohje antaa kannenpulteille kireysarvon: 13,8 Kpm, ja Kannen pinnapultit: 3,46 Kpm. Itse kiristin (piristetyn) 1410:pin kannen 135 Nm. Kiristin pultit kolmessa erässä: 40 Nm, 80 Nm, 135 Nm. HUOM! muista laittaa öljyä pulttien kierteisiin ennen kuin laitat pultteja tilaansa (tällöin pultit kiristyvät varmemmin momenttiinsa).

Kiertokangen pukkkien kiristysmomentti on: 68 Nm. Virallinen 1410 ja 1412 moottorin korjausohje antaa kiertokangenpulteille kireysarvon: 6,92 Kpm

Nokkapukeille en löytänyt kiristysarvoja, mutta käytä (oikean pulttikoon mukaan) jotain seuraavista arvoista:

Pultin koko (tuumaiset kierteet);
- 1/4: 0,97 Kpm
- 5/16: 2,07 Kpm
- 3/8: 3,46 Kpm
- 7/16: 6,22 Kpm
- 1/2: 8,98 Kpm
- 5/8: 15,2 Kpm
- 3/4: 19,3 Kpm

Kampiakselin runkolaakerien kiristysmomentit:
- Pääimmäiset (etu ja takapukki): 217 Nm (Virallinen 1410 ja 1412 moot. korj. ohje: 22,12 Kpm)
- Keskipukki: 298 Nm (Virallinen 1410 ja 1412 moot. korj. ohje: 38,6 Kpm) HUOM! Keskipukissa on isommat pultit!!

Kun olet ajanut moottorin kunnolla lämpöiseksi (vaikka esim. noin pari tuntia kevyttä ajoa) niin jälkikiristä kansi. Jälkikiristys tapahtuu kiristysjärjestyksen mukaisesti siten, että kiristelet pultit yksi kerrallaan niin että väännät pultin löysälle, jonka jälkeen vedät pultin kerralla oikeaan momenttiin, tämän toistat kaikille pulteille. HUOM! jälkikiristys täytyy tehdä kun moottori on kuumana.

Jos sinulla on moottori irti traktorista, niin suosittelen tarkastamaan myös kampiakselin laakerit, sekä tarkastamaan kampiakselin kaulojen mitat (eli onko akselia tarve hioa). Tämän ikäluokan traktoreissa on kumminkin jo mittarissa jonninverran tunteja, jotenka moottorikaan ei ole enää kunnoltaan uudenveroinen!! Mikäli kampiakselin laakerit ovat jo väljät niin kampiakseli saattaa mennä moottoria käytettäessä Ns. värinään, mikä väsyttää kampiakselia, ja tästä syystä akseli saattaa mennä jopa (pitkään väliänä ajettuna) poikki. Eli suosittelen tarkastamaan kys. paikan, tämä on hyvä henkivakuutus moottorille. Kampiakselin hionta ei ole lopuuksi mahdottoman kallis operaatio, ja runkolaakerit maksavat melkein saman verran kuin kiertokangen laakeritkin, ja niitä on hyvin saatavilla.
David
David

David Brown : 880Imp,990Imp,990Sel,1410,1594Hs,1690
DBTCF:n jäsen nro : 11 DBTCF Siht.
Viestien lukumäärä : 165

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa