Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

XL-Ohjaamo

2 posters

Siirry alas

XL-Ohjaamo Empty XL-Ohjaamo

Viesti  Riku La Joulu 28 2013, 19:44

Harmi, jotta tyssää alkuunsa mukavasti virinnyt keskustelu, tuskin tästä kukaa enää aloittaa uutta keskustelua muualle  Rikulle sanoisin vielä tuosta XL-hytin huuretumisesta, että jonkun verran auttaa kun teippaan sen sisäilmankierron ilmanottoaukot umpeen siitä suodatinkoteloiden alapinnalta. Sulkuläpän tiivisteenä oleva superloni murenee ja kovettuu vanhetessaan niin alkaa vetää sisäilmaa mukaan vaikka ventiili olisikin kiinni. Likaiset ilmansuodattimet vielä pahentavat ongelmaa virtausvastuksellaan.. Lainaus Roksetin tekstistä.
Kiitos vinkistä Roksetille ! Toissa talvena poistin suodattimet pois joka auttoi hieman huurtumista. Viime talvena vuoti lämmityslaitteen hana joka lisäsi huomattavasti huurretta.
Nyt pitäisi vaihtaa lämmityslaitteen puhallin. Eli tapahtuuko puhaltimen vaihto siitä lämmönsäätö paneelin poistamalla ja sitä kautta?

Riku

David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 59
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa

Takaisin alkuun Siirry alas

XL-Ohjaamo Empty Vs: XL-Ohjaamo

Viesti  Rokressi La Joulu 28 2013, 20:20

Jep, siitähän se lähtee purkautumaan. Ilmansuodatinkotelot ja suodattimet pois. Sieltä sivukautta irrottelet radionjohdot, puhatimen kytkimen johdot,työvalojen johdot ja sitten vielä urasokat lämpösäätimen ja sisäilmankierron säätimen käyttötangoista. On muuten pienet sokat ja lentävät iloisesti ja kauas  Embarassed Sitten vain ruuvaa sen maskilevyn poies edestä. Syntyvästä aukosta näkyykin puhallinkotelo. Henkselit vain auki ja puhallin on näkyvillä. Käytät ilmeisesti vanhan puhaltimen siivikot uuteen moottoriin. Saattaa olla joskus tiukassakin, minä uitin siivikkoa hetken kuumassa vedessä niin muovi lämpölaajeni sen verran että lähti nätisti irti. Kannattaa olla varovainen niiden muovisiipien kanssa, aikoinaan 585 XL-natikkaan puhallinta vaihtaissa en ollu tarpeeksi helläkätinen ja pieni pala murtui siivikon reunasta. Suurimmalla nopeudella huomasi ettei ollut enää ihan tasapainossa. Kun otat puhaltimen pois niin kannattaa puhallella kenno puhtaaksi. Ihmeen paljon sinne kertyy kaikkea moskaa, vaikka olevinaan suodattimetkin on  Shocked 

Rokressi

Viestien lukumäärä : 129

Takaisin alkuun Siirry alas

XL-Ohjaamo Empty Vs: XL-Ohjaamo

Viesti  Vierailija Su Joulu 29 2013, 08:43

Tuollain sen puhaltimen saa ulos,muuten lämpiämiseen vaikuttaa kovasti tuo kennon putsaus käytin sen kokonaan pois irroittamalla verhoilun ja pesin pesuaineella,tuli suorastaan kuuma ja nopia lämpenemään.

Samalla sai kotelon tiivisteet visunnettua ja sikafleksillä liimattua uudet tiivisteet.

Jos säilyttää ulkukosalla casea kannattaa teettää peltisepällä scoopit ilimanottoaukkoihin niin ei tule vesi sisään katosta,raikkarit pois talaveksi noista.


Vierailija
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

XL-Ohjaamo Empty Vs: XL-Ohjaamo

Viesti  Riku La Tammi 04 2014, 18:21

Puhallinmoottori vaihdettu. Kiitos molemmille hyvistä neuvoista ! Minusta hankalin rasti oli ne luukunsäätö vipujen irroitus.

Oikein Hyvää Uutta Vuotta Kaikille ! Tv. "Riku" Jalasjärveltä

Riku

David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 59
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa

Takaisin alkuun Siirry alas

XL-Ohjaamo Empty Vs: XL-Ohjaamo

Viesti  Riku Ke Loka 08 2014, 21:05

Nyt pitäisi uusia mittarinvalot polttoaine- ja moottorinlämpömittarille. Onko hankala rasti ? Miten saadaan koetaulu irti ?

Riku

David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 59
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa

Takaisin alkuun Siirry alas

XL-Ohjaamo Empty Vs: XL-Ohjaamo

Viesti  Vierailija Ke Loka 08 2014, 21:48

Muutamalla ristipääruuvillahan se oli kiinni,vaijerihan siinä on sitten pijäkkinä mutta ei mielestäni tarvinnu irrottaa kokonaan niin sai lamput vaihettua,muutamia lamppuja uusin omaani joskus

Vierailija
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

XL-Ohjaamo Empty Vs: XL-Ohjaamo

Viesti  Rokressi To Loka 09 2014, 13:27

Joo ei tarvia koko kojetaulua purkaa, sieltä alakautta saa vaihettua. Sivumuovia vaan ensin irti.

Lisää natikka-asiaa voipi lueskella tuolta ja kirjautuakin saa mieluusti http://natikkamiehet.munfoorumi.com/index.php

Rokressi

Viestien lukumäärä : 129

Takaisin alkuun Siirry alas

XL-Ohjaamo Empty Vs: XL-Ohjaamo

Viesti  Riku To Loka 09 2014, 22:17

Kiitos vastaajille tiedoista ! Lämpömittariin minusta ainakin tärkeä nähdä pimeälläkin. Vaikkakaan ei ole lämpöjen kanssa ollut ongelmia vesipumpun uusimisen jälkeen. Toisaalta en tykkää pimeä työskentelystäkään, mutta kyntöä ja lumitöitä olen harrastanut pimeänkin aikaan. Tahtoo pitää paikkansa vanha sanonta: "Päivä nauraa pimeän töille". "Ei taharo iljetä ittekään kattella mitä pimees on tullut tehtyä." Nyt en kyllä puhu perheen nuorisosta. Wink

Riku

David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 59
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa

Takaisin alkuun Siirry alas

XL-Ohjaamo Empty Vs: XL-Ohjaamo

Viesti  Riku Su Tammi 25 2015, 19:28

Riku kirjoitti:Nyt pitäisi uusia mittarinvalot polttoaine- ja moottorinlämpömittarille. Onko hankala rasti ? Miten saadaan koetaulu irti ?
Mittarin taustavalo uusittu. Särkyi etukuormainen ohjausvipu "niskoistaan" ja kun sen kiinnike koetaulun kiinnitysruuvien alla muistui mieleen mittarin valon uusiminen. Menin paikalliseen IH Casen edustajalle hakemaan uusia lamppuja mallin kanssa ja sain vääriä. Evil or Very Mad Polttimot muistuttivat hieman oikeitakin, mutta eivät sopineet millään paikalleen. Noin tunnin aherruksen jälkeen tarkistettiin polttomon malli ja olihan se väärä. Soittelin paikalliselle tarvikeliikkeelle ja kerroin ongelmasta, hänkin epäili löytyykö sopivia. Sitten välähti että otetaan siitä polttimo mitä ei käytetä koskaan. Otimme toisen peräkärryn vilkkujen merkkivalo lampun ja sehän sopi heti paikalleen. Oli asiaa paikallisen tarvikeliikkeen suuntaa päätin poiketa ja myyjä kysyi vain montako. Ovat kuulemma "pyöreä kantaisia" muovikantaisia merkkivalo polttimoita koko 12 V 1,3 A.
Siispä mitä opimme tästä? Ota vanha malliksi ja tarkista vielä myyjän antaman oikeillisuus vaikka olisi kuinka ammatti taitoinen varaosamyyjä. On muuten vielä hieman ahdas paikka laittaa niitä vaikka irroittaa sen koetaulun niillä neljällä ruuvilla ja tuntimittarin vaijerin.

Riku

David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 59
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa