Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia

+2
jusape
mattkau
6 posters

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Siirry alas

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Empty 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia

Viesti  25D Ke Loka 02 2013, 21:13

No nyt on 25D sitten tässä vaiheessa:

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia U264

Eli kannen tiivistehän sieltä oli palanut. Öljyn ja jäähdytysnesteen sekoitusta tuli koneesta lähemmäs 20 litraa, ei siis ihme että vähän työnsi öljyä pihalle... Smile 
Keulasta laskettuna kolmannen männän päällä oli reilusti vettä, ja kansi oli sen pytyn kohdalta nokeentunut paljon vähemmän kuin muiden, voiko olla ettei kolmospytyssä ole palamista tapahtunut ollenkaan?

Nyt pitäis saada venttiilikoneisto purettua vielä että saisi vietyä kannen tarkistetuttavaksi/oikaisuun:

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Fivy

Mitenköhän se lähtis tuosta purkautumaan, pitääkö tuo keskellä kulkeva messinkinen akseli, jossa myös öljyä kulkee, työntää irti ennen kuin nuo keinuvivut irtoavat?

Suuttimet varmaan katotaan kuntoon, venttiilit, männät rengastaa uudestaan ? , mitäköhän muuta kannattaisi nyt tarkistaa/vaihtaa, kun kone on auki?

Tässä vielä parit kuvat lisää:

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia 9pav

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia 5gc8

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia K8bp
25D
25D

David Brown : 25D 1955
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 66
Ikä : 28
Paikkakunta : Kouvola

Takaisin alkuun Siirry alas

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Empty Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia

Viesti  mattkau To Loka 03 2013, 09:28

Käyppäs ihan huviksesi linkissä http://www.kolumbus.fi/saarikonrinne2/index.html

Siellä kun skrollaa alas CAV ja Vallutietojen ohi niin löytyy 25D moottorin korjaamokäsikirja. Sen lataus kestää hetken kun on kymmeniä sivuja, mutta uskoisin olevan sinulle kauttaaltaan hyödyllistä tietoa. Valitettavasti on engelskaa ja mitat vanhoja saarivaltakunnan mittoja, mutta sieltä löytyy muun muassa tieto miten puretaan keinuvipuakseli. Eli lyhyesti: kannen on hyvä olla irti koneesta (sulla on), irrotetaan etupään tulppa ja takapäästä öljyputki, päästetään irti kiinnitysruuvit ja taputellaan pehmeällä tuurnalla akseli ulos etupään reiästä, jouset ja kukkopojat järjestykseen. Tässä siis lyhyt referaatti kirjasta.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1591
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Empty Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia

Viesti  25D To Loka 03 2013, 10:17

Terve, tuo korjaamokäsikirja löytyykin jo, ja sen ohjeilla kansi irroitettiin, mutta tuosta venttiilikoneiston purkamisesta ei saatukkaan oikein tolkkua kun oli sen verran ammattisanastoa mukana..
Mutta tuo ohjeesi selvensi aika hyvin. Onko ideoita mitä kaikkea muuta kannattais nyt tehdä kun kone on auki?
25D
25D

David Brown : 25D 1955
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 66
Ikä : 28
Paikkakunta : Kouvola

Takaisin alkuun Siirry alas

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Empty Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia

Viesti  erkki To Loka 03 2013, 11:05

Jos huvittaa ruuvata öljypohja irti niin saattaisi olla paikallaan tarkistaa ettei nesteet mene öljyyn putkien alapään tiivareiden läpi. Lohkon voi täyttää nesteellä ja kun laittaa yöksi sanomalehden moottorin alle niin aamulla näkee onko paperi kuiva. Vanhoissa moottoreissa voi olla vuoto syöpyneen lohkon/putken rajapinnassa. Putkia ei kannata ottaa ylös jos tiiveys on kunnossa, pääsee vähemmällä.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5033

Takaisin alkuun Siirry alas

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Empty Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia

Viesti  mattkau To Loka 03 2013, 12:15

Jaaha, joo. Jos tuo kirja jo on käsillä ja teksti tuntui oudolle, niin tarkentaisin omaa kirjoitustani pikkasen. Akselin varsinainen kiinnitysruuvi on takimmaisessa laakeripukissa. Sitten akselia pitää pyöräyttää sen verran että noin akselin keskellä oleva "ylivuotoöljyn keräimen ruuvi" tulee esiin. Siis kaksi irrotettavaa ruuvia ja keskellä oleva osa ehkä on kannesta tunnistettavissa. Parempaan en pysty kun ei ole kantta eikä kunnon kuvaa.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1591
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Empty Öljypohja avattu

Viesti  25D Pe Loka 18 2013, 14:55

No niin, nyt on öljypohjakin avattu, erkille kiitokset hyvästä neuvosta eli vesikanavat täyteen, ja ei se ainakaan sieltä vuotanut. Eli ei tarvitse käydä putkia irrottamaan.
Keulasta laskettuna ensimmäinen mäntä irroitettiin, ja hyvässä kunnossa näytti olevan, renkaatkin:

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Q4bh

Entäs kiertokangen laakerit? Miltä näyttää?
25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Zse1

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Myho

Sylinteriputki:

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Fgvr


Venttiilikoneistokin on nyt purettu ja kansi oikaistu:

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia G523

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia C970
Venttiilit hiotaan vielä.

Vaan mistä tietäisi, mihin pitäisi imuventtiilit laittaa, ja mihin pakoventtiilit, sillä venttiilikoneisto oli viimeksi kasattu miten sattuu, korjaamokäsikirjan mukaan pakoventtiileissä on tuo kavennus, ja imuventtiileissä ohjurikumit ja tuo holkki vai mikä lie on suurempi:
(Ne olivat satunnaisessa järjestyksessä ja osassa tuo holkki oli kumin alla, osassa päällä, ym.)
25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Rbg4
En ainakaan tuosta korjaamokirjasta löytänyt venttiilien paikkoja.
25D
25D

David Brown : 25D 1955
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 66
Ikä : 28
Paikkakunta : Kouvola

Takaisin alkuun Siirry alas

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Empty Kk laakerit

Viesti  25D Ti Loka 22 2013, 10:38

Osaisko joku sanoa noitten kiertokangen laakereitten kunnosta jotain?
Oliskohan iso homma kattoa runkolaakerit nyt samalla?
25D
25D

David Brown : 25D 1955
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 66
Ikä : 28
Paikkakunta : Kouvola

Takaisin alkuun Siirry alas

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Empty Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia

Viesti  erkki Ti Loka 22 2013, 13:50

Näyttää nuo laakerit saaneen jonkin verran jo ajan hampaan syömiä jälkiä osakseen. Rumempiakin on nähty, mutta parempiakin on nähty vaihdetun uusiin. Minusta runkolaakerien keskimmäisen pukin saa auki moottoria irrottamatta. Muista en ole varma. Maailmalla pyörii paljon moottoreita joissa laakerit on kehnomassa kunnossa kuin nuo kuvan mukaiset, mutta riskinotto pitää jokaisen tehdä itse. Periaatteen miehet panevat aina kaiken vähänkin kuluneen uusiksi vaivoista ja kustannuksista piittaamatta, mutta monelle kelpaa harrastekäyttöön vanhatkin osat.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5033

Takaisin alkuun Siirry alas

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Empty Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia

Viesti  mattkau Ti Loka 22 2013, 14:03

Kappas, Erkki kerkis väliin. Meinasin kirjoitaa periaatteessa samaa tarinaa. Ajan hampaan puraisut tosiaan näkyy kuvan perusteella. Juuri muuta ei voi sanoa. Jos haluaa tutkia välyksien suuruutta, voi ostaa kaupasta (tai lainata naapurin konemieheltä) Plastigauge (tai Plastigage) muovilankaa. Välys todetaan pistämällä langanpätkä laakeria vasten, tiukkaamalla kansi kiinni ja irti ja sitten vertaamalla langan litistymistä pakkauksen asteikkoon. Niinkuin Erkki sanoo, hyvään remonttitapaan kuuluu vaihtaa kiertokangen liuskat jos niitä käyttää auki. Mutta tässä tapauksessa varmaan kannattaa ensin tutkia onko niitä saatavilla helposti ja mihin hintaan.

Ja paitsi keskimmäistä pukkia varmaan kaksviitosessakin petilaakerien avaus (tai ainakin laakerin kannen oikeaan momenttiin kiristäminen) vaatii koneen irrottamista.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1591
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Empty Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia

Viesti  25D Ke Marras 06 2013, 20:56

Joo kiitos kaikkien hyvien neuvojen, nyt alkaa kone olla siinä vaiheessa että saa alkaa laittamaan kasaan.
Kiertokangen laakerisetti löytyi englannin maalta (ebay) ja hintaa huimat 30 €
Suuttimet käytettiin dieselkorjaamolla, olivat kuulemma hyvässä kunnossa ja säädöissä.

Onkos hyviä ideoita, millä saisi suuttimien kuparitiivisteet irti kannesta? Siis ne mitkä on siellä pesän pohjalla. Eivät tunnu irtoavan sitten millään..
25D
25D

David Brown : 25D 1955
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 66
Ikä : 28
Paikkakunta : Kouvola

Takaisin alkuun Siirry alas

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Empty Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia

Viesti  jusape Ke Marras 06 2013, 21:03

Monista koneista (myös erimerkkisistä) olen ottanut ylös siten että sopivan suuri (joka juuri menee prikan reiästä kärjestään läpi) talttapäämeisseli vasaralla napauttaen sinne kupariprikan reikään ja siittä.....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2897
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Empty Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia

Viesti  erkki Ke Marras 06 2013, 21:03

Just sopivaa kierretappia siihen on monet käyttäneet. En valitettavasti tiedä oikeaa kokoa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5033

Takaisin alkuun Siirry alas

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Empty Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia

Viesti  25D La Marras 23 2013, 18:39

Ei lähteneet kovin helpolla, viety koneistamolle, saavat siellä jyrsiä irti jos siellä edes oli mitään tiivisteitä, vai ainoastaan kuparinen ''kuppi'', jonka pohja on yhtä osaa sen kupin kanssa.


Kiertokangenlaakereita vaihtaessa paljastui, että kolmanteen mäntään on joskus laitettu vääränlainen männänrengas. Kun kaikissa muissa renkaissa joka männässä välys oli ihan rajojen sissällä, mutta tässä renkaassa 0,5mm klappia:
25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia M7uo
25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Wvdj

Olisko hyvä vaihtaa oikeanlaiseen? Kukahan myisi yhden renkaan, kun nuo muut on priimakunnossa? Marjakangas?
25D
25D

David Brown : 25D 1955
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 66
Ikä : 28
Paikkakunta : Kouvola

Takaisin alkuun Siirry alas

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Empty Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia

Viesti  outsider La Marras 23 2013, 21:37

Kyllä vaihtaisin sopivan männänrenkaan kun kerta kone auki.
Marjakankaalta varmaan saa uusia jollei tallin jäseniltä löydy hyvää käytettyä??

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1893

Takaisin alkuun Siirry alas

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Empty Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia

Viesti  25D Ti Joulu 24 2013, 15:56

Alkaa kone olemaan aika hyvin kasassa, loput osatki tuli Davidbrownpartsilta sopivasti, todella joustavaa ja hyvää palvelua muuten siellä!

Uusi kannentiiviste paikoillaan:
25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia 93ln

Kansi paikoillaan:
25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Npx6

Venttiilit ja jouset paikoillaan:
25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Q46e

Keinuvivusto:
25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia 2gol

Venttiilikoneisto kasattu:
25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia O4j4

Kansi päälle  Very Happy 
25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Ozgh

Kyllä tästä vielä kova lumityökone tulee!
25D
25D

David Brown : 25D 1955
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 66
Ikä : 28
Paikkakunta : Kouvola

Takaisin alkuun Siirry alas

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Empty Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia

Viesti  erkki Ke Joulu 25 2013, 08:58

Hyvät kuvat olet vaivautunut ottamaan!

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5033

Takaisin alkuun Siirry alas

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Empty Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia

Viesti  25D To Joulu 26 2013, 18:43

Tänään saatiin taavetti kasaan ja lyötiin tulille! Huom. alla video. Isot kiitokset erkille, mattkaulle, jusapelle ja muille hyvistä neuvoista! Tässä vielä parit kuvat:


25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia J0uv

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Rh27

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Wgoa

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Z7hn

Ja sitten käyntiin:

25D
25D

David Brown : 25D 1955
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 66
Ikä : 28
Paikkakunta : Kouvola

Takaisin alkuun Siirry alas

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Empty Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia

Viesti  taavettimies To Joulu 26 2013, 19:58

Onnittelut! Ja kuvat on tosi hyviä ja mukavia katsella, pitäisi itsekkin panostaa tuohon kuvauspuoleen aina kun on pajalla.
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Empty Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia

Viesti  outsider To Joulu 26 2013, 20:08

Onnittelut täältäkin 25D:lle.
Nuorimies on tehnyt perusteellista työtä.
Projektin kulkua mukava tosiaan seurata kuvien kera. Very Happy  Very Happy

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1893

Takaisin alkuun Siirry alas

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Empty Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia

Viesti  jusape Pe Joulu 27 2013, 01:54

Hienoa  Exclamation 

Kiva on joo, hyvien kuvien kanssa seurata hommaa....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2897
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Empty Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia

Viesti  25D La Tammi 25 2014, 23:06

No nyt se myrkyn lykkäsi...
Eli jakopää avattu, ja äänekkään raksuttamisen syy selvisi:

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Bovf

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Qlur

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Rl5s



Kahdesta hampaasta on lähtenyt pala irti, kampiakselin ja nokka-akselin rattaat on onneksi hyvässä kunnossa. Polttoainepumpun rattaassa ja välitysrattaassa on reilusti klappia, mutta vain rattaan toinen puoli on kulunut.

Tämähän on uudemman mallisella (later series) koneella, joten rattaat on jo kovametallia. Jostakin luin, että näihin uudempiin 25:iin kävisi polttoainepumpun ratasta lukuunottamatta kaikki suoraan 850:stä/950:stä.

Mitäköhän näitten kanssa pitäisi tehdä?


25D
25D

David Brown : 25D 1955
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 66
Ikä : 28
Paikkakunta : Kouvola

Takaisin alkuun Siirry alas

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Empty Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia

Viesti  erkki Su Tammi 26 2014, 08:55

Ei noita kannata ottaa enää käyttöön. Uudet saattaa maksaa aika tavalla, mutta kai ehyitä käytettyjä löytyy kun jaksaa etsiskellä. Oma arvaukseni on, että myös 30:n pyörät käy heittämällä. 900, 950 ja 850;ssä on CAV:n jakajapumppu, joten pumpun käyttöpyörä voi tosiaan olla erilainen, mutta yhden pyörän saa aika edulisesti teetettyä vaikka ammattikoululla oppilastyönä. Miksipä ei koko sarjankin. Minäpä paiskaan kysymyksen tuonne emokerhon puolen keskusteluihin, siellä välillä on aikamoisia tietäjiä langoilla.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5033

Takaisin alkuun Siirry alas

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Empty Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia

Viesti  25D Su Tammi 26 2014, 09:06

Joo 30:ssä on samat rattaat, jostain esim. lohkovikaisesta voisi löytyä hyväkuntoiset rattaat.
25D
25D

David Brown : 25D 1955
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 66
Ikä : 28
Paikkakunta : Kouvola

Takaisin alkuun Siirry alas

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Empty Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia

Viesti  taavettimies Su Tammi 26 2014, 09:32

Täältä löytyy ylimääräinen ratas satsi mutta en ihan tältä seisomalta uskalla sitä myydä, pitää ensin pyöritellä tuota omaa kaksvitosta ettei sen jakopäästä kuulu mitään rohinoita nimittäin juurikin tuon välipyörän hampaissa on pienen pientä jälkeä mutta tuskin haitannee.

Toinen (ylimääräinen) jakopää pitäisi olla mielestäni täysin kunnossa, se on samaa mallia kuin tuo sinun jakopääsi syöttöpumpun rattaan osalta, niitä on kahta mallia riippuen onko pumppu kiinni suoraan jakopäässä vai onko välissä ns "rättinivel".
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia Empty Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia

Viesti  25D Pe Helmi 28 2014, 20:51

Olka-akselin puslia tänään vaihdeltu, uudet meni hienosti paikoilleen, mutta akseli ei enää tahdo mahtua paikalleen. Pitääkö nuo jotenkin hioa oikeaan mittaan? Jossain näin kuvia, että hoonaustyökalulla noita oli hiottu sopiviksi?
25D
25D

David Brown : 25D 1955
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 66
Ikä : 28
Paikkakunta : Kouvola

Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa