Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

DB 1690 moottorilämmitin

3 posters

Siirry alas

DB 1690 moottorilämmitin Empty DB 1690 moottorilämmitin

Viesti  kola8 Ma Marras 29 2010, 21:48

Mikä olis DB 1690 nopempi/paras mottorilämmitin.Jos letkulämmitys,mistä kannattaa laittaa vesiletku
liitännät jotta vesi kiertää kunnolla.Minkä tehoinen olis sopiva.

kola8

Viestien lukumäärä : 4

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1690 moottorilämmitin Empty Vs: DB 1690 moottorilämmitin

Viesti  otsoni Ti Marras 30 2010, 20:23

Täytyy jotain kantaa ottaa kun ongelma on ollut näin kauan ilman ratkaisua täällä foorumilla. Omat kutoset on 750w lohkolämmittimellä ja se ei ole kovilla pakkasilla oikein riittävän tehokas ja nopea. Joku 1500w letkulämmitin olisi aivan eri luokkaa kun veden saa kiertämään. Lohkon takapäässä on proppu vasemmalla puolella, josta vesitilaan pääsee. On vain aika pieni. Etupäässä on lämmityslaitteen liitännät mutta en tiedä onko ne käypiä . Sopivalla korkeudella ne olisi mutta onko kiertoa vai vaikuttaako esim. termostaatti asiaan. Olisiko joku viritellyt letkulämmitintä?

otsoni

Viestien lukumäärä : 369

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1690 moottorilämmitin Empty Vs: DB 1690 moottorilämmitin

Viesti  Vieraili Ti Marras 30 2010, 20:42

Tuohon ongelmaan on hyvä ratkaisu,saman tilan omistaja mistä tuli minulle aikonaan kuutosbrauni oli laittanu termin nestekaasulämmittimen noihin taavetteihin lämmitysjärjestelmäksi useamman moottorivaurion jälkeen,kun traktoreilla piti lähteä liikenteeseen oli keli mikä hyvänsä,vaikka -40 oli mittarissa,kaksi kertaa oli samasta moottorista menny kampiakselin laakerit peräkkäin ennen tuota lyhyen ajan sisälle,mutta tuolla termillä vartissa jo lämpömittari hyppää ja öljyvalo sammuu heti.

Kuutostaavetissa on niin pitkät nuo voitelukanavat että tosipakkasella valo palaa pitkään ennenkuin sammuu,toisinaan itekki olen kahtonu että eikö tuo sammunu enää ollenkaan,tuo ongelma poistuu kuulemma tuolla termillä kun lumiki sulaa pelliltä.

Normaali keleillä -25 asteeseen astihan tuo sähköinen nestelämmitys riittää.

Farmilaitteelta saa noita lämmittimiä.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1690 moottorilämmitin Empty Vs: DB 1690 moottorilämmitin

Viesti  taavettimies To Joulu 02 2010, 17:41

V-M kirjoitti:Normaali keleillä -25 asteeseen astihan tuo sähköinen nestelämmitys riittää.
Itsekkin olen samaa mieltä, parissa tunnissa on jo riittävän lämmin. Tunnin lämmitys on hiukka nuuka, sen verta iso vesitila näissä kuusi mukisissa. Lähteehän nämä kuutosetkin kylmästä käyntiin mutta meinaa "röpeltää" aika rankasti joka ei varmasti tee hyvää. Pitää jättää pihalle louskuttamaan pariksikymmeneksi minuutiksi ennenkuin kehtaa lähtiä ajelemaan.
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1478
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1690 moottorilämmitin Empty Vs: DB 1690 moottorilämmitin

Viesti  taavettimies Ma Tammi 03 2011, 11:04

Koulut alkaa tässä viikon päästä ja meikäläisellä on melkoinen "työtyhjiö" jotain pitäisi keksiä. Sitten välähti, minähän teen kosani lämmittimen kuutoseen.

http://www.rastar.fi/tarj1.html

Välillä tulee joitain yllätyslähtöjä eikä kerkiä kahta tuntia lämmitellä konetta roikassa. Lähteehän tuo käyntiin ensimmäisellä vaikka pakkasta olisikin -10. Meinaa vaan röpeltää aika rankasti, ainakin vartin pitää antaa käydä ennenkuin lähtee ajelemaan. Tuolla kosani lämmitimellä koneesta sulaa kuurat kylestä vikkelään 10-20 min ja lämpömittarikin pomppaa. Useimmitenhan nuo yllätyslähdöt tulee tehtyä 995:sella, lähtee käyntiin kelillä kuin kelillä ja öljynpainevalokin sammuu vikkelämmin kuin kuutosessa...

Kävin apinoimassa sedän UM475 kaivurista tuota termiä, vesitila on pieni noin litran verran. Sehän pitää ollakkin jotta vesi lämpenee kuumaksi ja lähtee kiertämään. Liekille varattu tila on reilusti isompi.

Kattelin kuutosen lohkoa, lokilämppärin vieressä olisi vissiin toinen paikka letkulle mutta pitäisikö toinen letku eli paluu laittaa alavesi letkuun. Tekisi siihen vaikka itse t-haaran. Lämmin vesi menisi sitten tuosta lohkon propusta.

995:sen lämmityslaitehan on kytketty juuri noin, alavesiletkuun omatekele t-haara ja toinen letku lohkon kylkeen. Hyvin kiertää.

Meinasin laittaa "termin" pikaliittimillä kiinni, ei olisi rumentamassa ulkonäköä ja toiseksi sen pitäsi olla jonkun verran alempan koneen vesipintaa että lähtee kiertämään hyvin.
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1478
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1690 moottorilämmitin Empty Vs: DB 1690 moottorilämmitin

Viesti  taavettimies Ma Tammi 24 2011, 20:21

Huomenna jatkuu taas tämä rojekti, nyt on siinä vaiheesa että sain levyn palaset leikeltyä ja saumaakin jonkun verran aikaseksi viimekerralla, kotonahan tuon värkkäisi päivässä mutta kun koululla tekee niin on vähän hitaampi tämä työtahti ei ole kovin montaa tuntia viikossa mahdollisuutta tehdä. Pikaliittimet (paineilma käyttöön alunperin tarkoitetut) käin ostamassa tässä yksi päivä, ei siis tule kiinteällä asennuksella vaan saapi nykäistä helposti pois.
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1478
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa