Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Ohjaustehostajasta...

5 posters

Siirry alas

Ohjaustehostajasta... Empty Ohjaustehostajasta...

Viesti  tv43 Su Loka 31 2010, 15:28

Syksyisessä luonnossa , herkällä korvalla , Taavetilla ajellessa kuuntelen tehostajasta kuuluvaa
narinaa / sirinää /surinaa . Esimerkiks kuormatessa metsässä tulee selällä nojattua rattiin ja kuulostaa kuin
hiljaiselta varoventtiilin ääneltä . Sama ääni kuuluu kun joutuu hiljaa pienillä kierroksilla ylittään hankalia
paikkoja . Kai se kuuluu kierroksillakin , mutta hukkuu moottorin ääneen . Kuitenkin tuntuu että olisi
vuosien mittaan voimistunut . Öljyt on katottu ja uusi suodatin ostettu ( toistaiseksi kaapin hyllyssä ,
siinäkö
vika .) Muutoin tehostin toimii normaalisti , aivan pienillä 6-700 kieroksilla kääntäessä hieman kuin nykien
kääntää pyöriä .

tv43

Viestien lukumäärä : 108
Paikkakunta : Tampere

Takaisin alkuun Siirry alas

Ohjaustehostajasta... Empty Vs: Ohjaustehostajasta...

Viesti  otsoni Su Loka 31 2010, 16:28

1690:ssä pitää ohjauspumppu melkoista sirinää ajoittain ja kylmiltään kestää hetken kauemmin lämmetä verrattuna -94 sarjalaisiin, vaikka mittaritunteja puolta vähempi takana. Olen ajatellut sen olevan enempi ominaisuus kuin vika. Mutta tiedä häntä, kone ei ole ollut kuin pari vuotta talossa.1690:ssä on se orbitrooli kopissa sisällä ja se pitää ja oman metelinsä. Selvä viihtyvyys parannus -94:ssä tiputtaa venttiili kopin alle.

otsoni

Viestien lukumäärä : 376

Takaisin alkuun Siirry alas

Ohjaustehostajasta... Empty Vs: Ohjaustehostajasta...

Viesti  Paulig Ma Marras 01 2010, 15:45

tv43 kirjoitti:Syksyisessä luonnossa , herkällä korvalla , Taavetilla ajellessa kuuntelen tehostajasta kuuluvaa
narinaa / sirinää /surinaa . Esimerkiks kuormatessa metsässä tulee selällä nojattua rattiin ja kuulostaa kuin
hiljaiselta varoventtiilin ääneltä . Sama ääni kuuluu kun joutuu hiljaa pienillä kierroksilla ylittään hankalia
paikkoja . Kai se kuuluu kierroksillakin , mutta hukkuu moottorin ääneen . Kuitenkin tuntuu että olisi
vuosien mittaan voimistunut . Öljyt on katottu ja uusi suodatin ostettu ( toistaiseksi kaapin hyllyssä ,
siinäkö
vika .) Muutoin tehostin toimii normaalisti , aivan pienillä 6-700 kieroksilla kääntäessä hieman kuin nykien
kääntää pyöriä .

Toi nykiminen on ainakin normaalia, 990:ssa tekee samaa pienellä kierroksilla. Se pumppu on tarkoitettu toimimaan vähän tyhjäkäyntiä korkeammalla kierrosalueella, varsinkin jos öljy on kylmää.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1120
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Ohjaustehostajasta... Empty Vs: Ohjaustehostajasta...

Viesti  Tommi Ma Marras 01 2010, 16:37

Myös näissä intikkapohjaisissa Caseissa on ohjausventtiili koelaudan sisällä kopissa. Ne alkaa pärisemään öljyjen lämmettyä johokin tiettyyn lämpötilaan melko ikävän kuuloisesti. Tietääkö kukaan miten ne saisi hiljaisiksi muuttamatta ohjausventtiiliä kuitenkaan ohjaamon ulkopuolelle?
Tommi
Tommi

Viestien lukumäärä : 144

Takaisin alkuun Siirry alas

Ohjaustehostajasta... Empty Vs: Ohjaustehostajasta...

Viesti  taavettimies Ma Marras 01 2010, 16:54

Taavetin kohdalla tuo orbi venttiili vaihtui jossain vaiheessa hiljaisempaan, meillä -83 rekisteröity 1490 (tullut 82 jouluna tms) orbitrooli ei pidä juuri minkäänlaista ääntä (eikä 1690T), setäni takapotku -82 1490 ohjausventtiili vinkuu aika ikävästi. Tästä taisi olla maininta koneviestissä 1490HS koskevassa jutussa jossa oli moitittu kyseisestä asiasta. Tehdas oli ilmoittanut että ventiilit vaihdetaan hiljaisempaan ja niin tapahtuikin.

Äänieristys matto auttaa aika paljon, taitaa vaatia ohjaamon pois noston. Suunnitelmissa on nostaa tuo 1490 hytti pois ja liimata pari senttistä mattoa ohjaamon ala ja etuosaan ei orbin äänen takia vaan yleisen melutason. 1690 ei ole tarvetta tuolle hommalle, ihan riittävän hiljainen nytkin. Onkohan sama koppi kun 94-sarjassa, ainakin nostolaiteen paneeli on sitä mallia ja ohjaamon melutaso on alhaisempi kuin 1490:ssä.

taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

Ohjaustehostajasta... Empty Vs: Ohjaustehostajasta...

Viesti  Vieraili Ma Marras 01 2010, 17:04

Minun 1690T:ssa vaatii hetken aikaa ennenkuin ohjaus lähtee mukaan käynnistyksen jälkeen. Sen jälkeen pelaa ihan ok,mitä nyt vähän murisee.1594:ssa ei ole tuota viivettä.
Onko tuo ominaisuus ollut uusissakin vai onko minulla pumppu väljä ?,sylinterin o-renkaaat vuotaa? vai mikä mättää???.Orbitroliin laitettu uudet jouset ja o-renkaat.
Vinkkejä kaivaten.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Ohjaustehostajasta... Empty Vs: Ohjaustehostajasta...

Viesti  taavettimies Ma Marras 01 2010, 17:30

Case1594 kirjoitti:Minun 1690T:ssa vaatii hetken aikaa ennenkuin ohjaus lähtee mukaan käynnistyksen jälkeen.
Mitä meinaat tuolla mukaan lähtemisellä? Tahmeutta ohjauksessa vai totaalista toimimattomuutta? Ei tuon pitäisi mikään ominaisuus olla...

Olen huomannut että tuo 1690T on hieman kevyempi ohjattava kylmästä lähdettäessä kuin 1490. Lieneekö syy siinä että siihen on vaihdettu pari vuotta sitten tehostajaan suodatin. 1490:n ohjauksen sudotimen vaihtoa en edes muista nyt, pitänee huoltovihosta luntata.
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

Ohjaustehostajasta... Empty Vs: Ohjaustehostajasta...

Viesti  Vierailija Ma Marras 01 2010, 17:42

Kaksihan siinä oikeastaan on vaihtoehtoa,orbitrooli saa ilimaa ja tyhyjennee ,syy siihen vois olla naarmunen pumpun pesä,roottorin ja pesän välistä ölöjy karkovaa,joskus se takaisku orbissa voi tehä sammaa jos jumittaa tai on vialla.

Vierailija
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Ohjaustehostajasta... Empty Vs: Ohjaustehostajasta...

Viesti  Vieraili Ma Marras 01 2010, 18:27

Kiitos vinkeistä.
Mukaanlähtemisellä tarkoitan että kun koneen laittaa käyntiin,pitää odottaa parikymmentä sec sitten käyttää laidasta laitaan rattaat ,sen jälkeen pelaa ok.
Sitä orbin takaiskuventtiiliä olen hiukka epäillyt itekin.Oottako ottanu sitä pois ???
Toi kone on ollut äärimmäisen tarkalla pidolla ja huollolla ensimmäsen kahden vuoden ja noin 1000h:n jälkeen.Jokainen pesu ja pultin kiristyskin on kirjattu sinikantiseen vihkoon,siis ennen minua.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Ohjaustehostajasta... Empty Vs: Ohjaustehostajasta...

Viesti  Vieraili Ma Marras 01 2010, 20:34

Ei minun 1490 sitä takaiskuventtiiliä ollukkaan liekkö tarpeeton

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Ohjaustehostajasta... Empty Vs: Ohjaustehostajasta...

Viesti  Vierailija Ma Marras 01 2010, 22:15

Joo,kestää heittää mäkkeen,vaikutti muistaakseni siihen kun hinaa käyntiin niin ei ilmeisesti oikein saa rattaita kääntyyn sammuksissa

Vierailija
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa